UWAGA! ETAP 1 MODERNIZACJI MOSTU NA RZECE ZIMNA WODA W KM 20.508 LINII KOLEJOWEJ NR 47 NA SZLAKU KOMORÓW - PODKOWA LEŚNA GŁÓWNA W OKRESIE OD 01.06.2017-30.06.2017. WIĘCEJ INFORMACJI W "AKTUALNOŚCIACH"

Charakterystyka linii

Sieć linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej jest zlokalizowana w południowo-zachodnim paśmie osadniczym aglomeracji warszawskiej. Przebiega przez obszar trzech powiatów: m.st. Warszawy, pruszkowskiego i grodziskiego, w tym 2 dzielnic m.st. Warszawy oraz 6 gmin: Warszawa Ochota, Warszawa Włochy, Michałowice, Pruszków, Brwinów, Podkowa Leśna, Milanówek i Grodzisk Mazowiecki.

W skład linii zarządzanych przez Warszawską Kolej Dojazdową wchodzą trzy linie kolejowe:

  1. Linia nr 47: Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Linia składa się z dwutorowego odcinka Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna o długości 25,070 km i jednotorowego odcinka Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska o długości 7,544 km. Długość całkowita linii nr 47 wynosi 32,614 km.
  2. Linia nr 48: Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów. Linia składa się odcinka jednotorowego o długości 2,896 km.
  3. Linia nr 512: Pruszków – Komorów. Linia stanowi jednotorową łącznicę technologiczną linii WKD z siecią kolejową zarządzaną przez PKP PLK S.A. Całkowita długość linii wynosi 3,411 km.

Linie Warszawskiej Kolei Dojazdowej są całkowicie wyodrębnione od ogólnopolskiej sieci kolejowej. Jedyne połączenie z tą siecią zapewnia linia kolejowa nr 512.

Minimalne promienie na łukach wynoszą:

  1. 298 [m] na linii nr 47 (Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Maz. Radońska)
  2. 197 [m] na linii nr 48 (Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów)
  3. 175 [m] na linii nr 512 (Komorów – Pruszków)
  4. 22 [m] na terenie zakładu eksploatacji w Grodzisku Mazowieckim

Wzdłuż linii WKD zlokalizowanych jest:

  1. 28 stacji i przystanków osobowych wyposażonych w perony o nawierzchni z kostki brukowej, płyt betonowych oraz nawierzchni asfaltowej, wiaty, oświetlenie i częściowo nagłośnienie oraz system monitoringu. Średnia odległość pomiędzy przystankami na trasie wynosi 1250 m.
  2. 38 przejazdów kolejowych kategorii B (wyposażonych w półrogatki i sygnalizatory ostrzegawcze), kategorii C (wyposażonych w sygnalizatory ostrzegawcze) i kategorii D (wyposażonych jedynie w oznakowanie pionowe).
  3. 4 stacje techniczne umożliwiające manewry i zmianę kierunku jazdy taboru: Warszawa Śródmieście WKD, Komorów, Podkowa Leśna Główna, Grodzisk Mazowiecki Radońska.

Tory na liniach WKD wykonane są w 80% z szyn bezstykowych typu S49 ułożonych na podkładach strunobetonowych typu PS83 z przymocowaniem sprężystym typu SB (infrastruktura torowa w przeważającej części zmodernizowana w ramach wykonanej kompleksowej naprawy w latach 2015-2016 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów: tory nr 1 i 2, Komorów - Podkowa Leśna Główna: tor nr 1, Podkowa Leśna Główna - Milanówek Grudów: tor nr 1M).

Warszawska Kolej Dojazdowa posiada dwa wyspecjalizowane zaplecza utrzymania zarządzanym majątkiem:

  1. Zaplecze przeglądowo-techniczne utrzymania taboru kolejowego – zlokalizowane na terenie, na którym mieści się siedziba Spółki w Grodzisku Mazowieckim, przy ul. Batorego 23, w sąsiedztwie końcowej stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska. Zaplecze to umożliwia wykonywanie we własnym zakresie przeglądów okresowych (poziomy utrzymania P1, P2 i P3) oraz napraw rewizyjnych (poziom utrzymania P4) eksploatowanego taboru kolejowego, realizację napraw awaryjnych i powypadkowych w sposób gwarantujący zapewnienie odpowiedniej sprawności i bezpieczeństwa zgodnie z wymaganiami obowiązujących Dokumentacji Systemu Utrzymania (DSU) oraz przepisów kolejowych.

  2. Zaplecze techniczne utrzymania infrastruktury kolejowej – zlokalizowane w sąsiedztwie stacji Komorów (gmina Michałowice). Zaplecze to umożliwia wykonywanie wszystkich obowiązków związanych z realizacją funkcji zarządcy infrastruktury kolejowej, w tym m.in.: z zakresu utrzymania nawierzchni i drogi kolejowej, sieci trakcyjnej i zasilania elektroenergetycznego, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wewnętrznej sieci telekomunikacyjnej.

Sieć linii WKD poza linią nr 512 Pruszków – Komorów jest całkowicie zelektryfikowana. Spośród 38,9 km zelektryfikowanych jest 35,3 km linii (91 %), przy czym linie użytkowane dla celów regularnego ruchu pasażerskiego zelektryfikowane są w 100%.

Na linii zainstalowana jest sieć trakcyjna łańcuchowa różnych typów z przewodami miedzianymi o przekrojach 170, 195, 220, 270, 295, 320 i 340 mm2.

Aktualnie sieć trakcyjna jest zasilana prądem stałym o napięciu 3000V z trzech podstacji trakcyjnych oraz jednej kabiny sekcyjnej rozmieszczonych wzdłuż linii w następującej kolejności (licząc od Warszawy):

  1. Warszawa Zachodnia
  2. Pruszków
  3. Podkowa Leśna Zachodnia (kabina sekcyjna)
  4. Grodzisk (Radońska)

Odległość pomiędzy podstacjami trakcyjnymi dla układu zasilania napięciem 3000V wynosi ok. 15 km.

Podstacja trakcyjna „Warszawa Zachodnia” jest własnością spółki PKP Energetyka S.A. – Zakład Mazowiecki. Właścicielem pozostałych obiektów jest Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.

Prąd o napięciu o wartości 3000V zasila sieć trakcyjną linii WKD od dnia 28.05.2016. Do dnia 27.05.2016 włącznie sieć trakcyjna była zasilana prądem stałym o wartości 600V z 7 podstacji trakcyjnych i jednej kabiny sekcyjnej.

System sterowania na linii WKD jest następujący:

  1. samoczynna blokada liniowa dwustawna typu E (wyświetlane dwa rodzaje sygnałów) – na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna (odcinek dwutorowy)
  2. półsamoczynna blokada dwukierunkowa – na odcinku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Maz. Radońska (odcinek jednotorowy)
  3. przeciwwtórność liniowa – na odcinku Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów (odcinek jednotorowy)

Na linii funkcjonuje zdalne centrum sterowania w Komorowie oraz 4 lokalne centra sterowania przystosowane do sterowania ręcznego (na wszystkich stacjach).

Wszystkie 23 napędy zwrotnicowe na linii posiadają sterowanie elektryczne z automatycznym ogrzewaniem.

Średnie czasy przejazdu dla odcinków pomiędzy poszczególnymi przystankami i stacjami na liniach WKD przedstawiono w poniższej tabeli.

Tabela: Średnie czasy przejazdu dla podstawowych połączeń kolejowych na liniach WKD pomiędzy stacjami, na których odbywa się zmiana kierunku ruchu pociągów

Lp.Połączenie według tabeli rozkładu jazdy pociągówŚredni czas przejazdu [min]Odległość [km]Średnia prędkość komunikacyjna [km/h]
1. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – GRODZISK MAZ. RADOŃSKA 55 33 36,0
2. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – MILANÓWEK GRUDÓW 48 28 35,0
3. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – PODKOWA LEŚNA GŁÓWNA 41 25 36,6
4. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD - KOMORÓW (obecnie nie obowiązuje) 29 18 37,2
5. GRODZISK MAZ. RADOŃSKA – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD 55 33 36,0
6. MILANÓWEK GRUDÓW – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD 48 28 35,0
7. PODKOWA LEŚNA GŁÓWNA – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD 41 25 36,6
8. KOMORÓW – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD (obecnie nie obowiązuje) 29 18 37,2

Najczęściej zadawane pytania

Czy na przystankach WKD obowiązuje zakaz palenia?

Zabrania się palenia tytoniu na terenie przystanków WKD, zgodnie z 1, ust. 12 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 listopada 2004r. w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych (Dz.U.2004r., nr 264, poz. 2637).

Nie miałam ważnego biletu okresowego na przejazd (zostawiłam w domu) i odebrałam Wezwanie do zapłaty w pociągu, co mam robić?

W przypadku otrzymania wezwania do zapłaty, ewentualne reklamacje w przedmiotowej sprawie prosimy składać w formie pisemnej (po powołaniu się na numer wezwania), dołączając kserokopię biletu okresowego oraz dowód wniesienia opłaty manipulacyjnej w kwocie 10,00 zł na wskazane w przekazie konto. Nie podlegają reklamacji wezwania sporządzone z powodu nie okazania w pociągu biletu odcinkowego bezimiennego.
Adres:
Biuro Windykacji Należności Przewozowych
"Przewozy Regionalne" spółka z o.o.
Poznań 60-715, ul. Kolejowa 5, lub
e-mail: windykacja@p-r.com.pl, fax: (61) 633-43-54
Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerami telefonów: 783-933-066, 783-933-067, 783-933-069, 783-932-872, w dni robocze od godz. 7:15 - 14:45.
Interwencje osobiste w siedzibie Biura w dni robocze od godz. 9:00 - 13:00.
Dotyczy tylko wezwań do zapłaty wystawionych do dnia 31 maja 2015 r.

REWIZOR Paweł Adamiak
ul. Chwaszczyńska 49A/3
81-571 Gdynia

REWIZOR O/Warszawa
Al. Jerozolimskie 144
02-305 Warszawa (budynek PKS POLONUS, Dworzec Zachodni, II piętro, pokój 402)
e-mail: biuro.warszawa@rewizor.eu
Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerami telefonu: (58) 778 90 19 lub 531 921 777 
Dotyczy wezwań do zapłaty wystawionych od dnia 1 czerwca 2015 r. do dnia 31.05.2016 r.

Z.W. "Renoma" Sp. z o.o.
ul. 3 Maja 67
81-850 Sopot
e-mail: kontakt.wkd@zwrenoma.pl
Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 629 39 67 w poniedziałki, środy, piątki w godz. 9:00 – 13:00.
Dotyczy wezwań do zapłaty wystawionych od dnia 1 czerwca 2016 r.

 

Dlaczego jest tak wysoka opłata dodatkowa za przejazd bez ważnego biletu?

"Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej"(Dz. U. z 2005 r. Nr 14 poz. 117) ustala wysokość opłat dodatkowych i opłaty manipulacyjnej.
Wysokość opłaty dodatkowej ustala się, biorąc za podstawę cenę najtańszego biletu jednorazowego w następujący sposób:

  1. za przejazd bez odpowiedniego dokumentu przewozu biletu, jako 50 krotność tej ceny, czyli 50 x 3,60 = 180,00 zł.,
  2. za przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do ulgowego przejazdu (brak w momencie kontroli biletów legitymacji szkolnej, studenckiej, brak przedłużenia terminu ważności legitymacji, brak stosownych zaświadczeń), jako 40 krotność tej ceny, czyli 40 x 3,60 = 144,00 zł.,
  3. za naruszenie przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt, jako 20 krotność tej ceny, czyli 20 x 3,60 = 72,00 zł.,
  4. za spowodowanie przez podróżnego zatrzymania pociągu WKD bez uzasadnionej przyczyny (np. oczekiwanie na funkcjonariuszy Policji w celu ustalenia danych osobowych) jako 150 krotność tej ceny, czyli 150 x 3,60 = 540.00 zł.

Wysokość opłaty dodatkowej ulega zmniejszeniu jeżeli opłaty wnosi się w ciągu 7 lub 30 dni od otrzymania wezwania do zapłaty.

Sprzedaż biletów w pociągach WKD?

Podstawą prawną sprzedaży biletów przez maszynistów w pociągach WKD jest "Załącznik do Uchwały Zarządu "Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o." Nr 41/2010 z dnia 29 września 2010 roku, zawierająca postanowienia taryfowe o przewozie osób, zwierząt i rzeczy na linii Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.," Dział II § 5 ust. 4 i 5 które zawierają następujące zapisy:
"Na linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej obowiązują bilety nabyte wyłącznie w kasach biletowych WKD, placówkach handlowych upoważnionych przez WKD, w automatach biletowych WKD oraz zakupione za pośrednictwem telefonu komórkowego.
Podróżny, który z jakichkolwiek przyczyn nie nabył biletu w kasie biletowej, placówce handlowej upoważnionej przez WKD, w automacie biletowycm WKD lub za pośrenictwem telefonu komórkowego:

  1. może zakupić bilet w pociągu u maszynisty na odpowiednią strefę czasową (wyłącznie wg taryfy normalnej). Oprócz opłaty za przejazd, podróżny musi uiścić opłatę dodatkową za wydanie biletu przez maszynistę (określoną w Załączniku).
  2. może zakupić bilet w pociągu u maszynisty na odpowiednią strefę czasową (wyłącznie wg taryfy normalnej) bez ponoszenia opłaty dodatkowej, jeżeli wsiadł na przystanku, na którym nie ma punktu sprzedaży biletów WKD.
  3. może zakupić u maszynisty bilet ulgowy bez opłaty dodatkowej na odpowiednią strefę czasową, jeżeli posiada uprawnienie do ulgi ustawowej z tytułu inwalidztwa,
  4. może nabyć bilet u maszynisty bez opłaty dodatkowej na odpowiednią strefę czasową (bilet maszynista wydaje bezpłatnie), jeżeli jest osobą uprawnioną do zniżki 100%. (dzieci w wieku do lat 4, umundurowani funkcjonariusze celni, Policji, Straży Granicznej, żołnierze Żandarmerii Wojskowej w czasie wykonywania obowiązków służbowych itp.)."

Bilety sprzedawane przez maszynistów I strefa II strefa II strefa
wg taryfy normalnej 5,00 zł (3,60 zł + 1,40 zł) 6,00 zł (4,80 zł + 1,20 zł ) 8,00 zł (7 ,00 zł + 1,00 zł)
z ulgą 100% wydawane bezpłatnie wydawane bezpłatnie wydawane bezpłatnie
taryfa ulgowa 37% 2,30 zł 3,00 zł 4,40 zł
taryfa ulgowa 49% 1,85 zł 2,45 zł 3,60 zł
taryfa ulgowa 78% 0,80 zł 1,00 zł 1,50 zł
taryfa ulgowa 93% 0,25 zł 0,34 zł 0,49 zł

Jakie są opłaty za przewóz roweru i wózków dziecięcych?

Rower (wózek dziecięcy) powinien być przewożony pod nadzorem podróżnego. Rower (wózek dziecięcy) nie może przeszkadzać podróżnym i powodować uszkodzeń lub zanieczyszczeń wagonu.
Na przewóz roweru / wózka dziecięcego pod opieką podróżnego wydaje się:

  1. bilet jednorazowy wg taryfy normalnej na odpowiednią strefę czasową rozkładowego czasu przejazdu pociągu
  2. bilet miesięczny z ważnością na całą linię WKD, w cenie 44,80 zł

Nie dotyczy wózków dziecięcych potrzebnych w podróży dzieciom do 4 lat, przewożonych na podstawie biletów z ulgą ustawową 100%, które przewozi się bezpłatnie.

Nie miałem ważnej legitymacji uprawniającej do ulgi i odebrałem wezwanie do zapłaty w pociągu, co mam zrobić?

W przypadku otrzymania wezwania do zapłaty, ewentualne reklamacje w przedmiotowej sprawie prosimy składać w formie pisemnej (po powołaniu się na numer wezwania), dołączając uwierzytelnioną (w szkole, na uczelni) kserokopię dokumentu lub biletu oraz dowód wniesienia opłaty manipulacyjnej w kwocie 10,00 zł na wskazane w przekazie konto. Nie podlegają reklamacji wezwania sporządzone z powodu nie okazania w pociągu biletu odcinkowego bezimiennego.

Adres:

Biuro Windykacji Należności Przewozowych
"Przewozy Regionalne" spółka z o.o. 
Poznań 60-715, ul. Kolejowa 5, lub 
e-mail: windykacja@p-r.com.pl, fax: (61) 633-43-54 

Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerami telefonów: 783-933-066, 783-933-067, 783-933-069, 783-932-872, w dni robocze od godz. 7:15 - 14:45.
Interwencje osobiste w siedzibie Biura w dni robocze od godz. 9:00 - 13:00.
Dotyczy tylko wezwań do zapłaty wystawionych do dnia 31 maja 2015 r.

REWIZOR Paweł Adamiak
ul. Chwaszczyńska 49A/3
81-571 Gdynia

REWIZOR O/Warszawa
Al. Jerozolimskie 144
02-305 Warszawa (budynek PKS POLONUS, Dworzec Zachodni, II piętro, pokój 402)
e-mail: biuro.warszawa@rewizor.eu

Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerami telefonu: (58) 778 90 19 lub 531 921 777
Dotyczy wezwań do zapłaty wystawionych od dnia 1 czerwca 2015 r. do dnia 31.05.2016 r. 

Z.W. "Renoma" Sp. z o.o.
ul. 3 Maja 67
81-850 Sopot
e-mail: kontakt.wkd@zwrenoma.pl


Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 629 39 67 w poniedziałki, środy, piątki w godz. 9:00 – 13:00.
Dotyczy wezwań do zapłaty wystawionych od dnia 1 czerwca 2016 r.

Automat biletowy sprzedający bilety WKD, nie wydał mi biletu, wydał inny bilet niż chciałem, nie wydał reszty itp.

W w/w przypadkach należy złożyć reklamację w punkcie obsługi reklamacji biletów zakupionych w automatach sprzedających bilety WKD, który znajduje się w Warszawie na stacji metro Świętokrzyska - pawilon 1000E,
tel. 22 656 41 00, cok@strefa.waw.pl
Punkt czynny jest: od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-18:00

Jak postępować w przypadku, gdy kasownik w pociągu jest nieczynny?

W przypadku uszkodzenia kasownika elektronicznego w wagonie, podróżny zobowiązany jest skasować bilet w drugim kasowniku - umieszczonym w tym wagonie, gdyż bilet nie skasowany (pomimo istnienia takich możliwości) jest nieważny.

W odstępstwie od tej zasady, w razie uszkodzenia obydwu kasowników (i tylko w tym przypadku) dopuszcza się skasowanie biletu odręcznie przez podróżnego, - w miejscu przeznaczonym na odcisk datownika - wpisując atramentem lub długopisem datę, godzinę i minuty rozpoczęcia przejazdu.

Na jakim odcinku obowiązują bilety ZTM?

W pociągach Warszawskiej Kolei Dojazdowej, na odcinku Warszawa Śródmieście - Opacz, honorowane są następujące bilety ZTM:

- okresowe 30 - i 90- dniowe zakodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej (oraz Elektronicznej Legitymacji Studenckiej),
- dobowe,
- weekendowe,
- weekendowe grupowe,
- Bilety seniora,
- dla dziecka z rodziny posiadającej troje dzieci.

W/w bilety ZTM honorowane są w pociągach WKD pod warunkiem, że są ważne w chwili przejazdu, tzn. zostały wcześniej aktywowane/skasowane.

W pociągach WKD nie ma możliwości skasowania / aktywowania biletów ZTM.

Osoby odbywające przejazdy na podstawie w/w biletów ZTM, do/z miejscowości położonych poza obszarem objętym umową, zobowiązane są do nabycia biletu WKD na dalszy przejazd pociągiem WKD, zgodnie z zasadami obowiązującymi w WKD.
Stacje i przystanki osobowe WKD, na których znajduje się kasownik ZTM aktywujący/kasujący bilety ZTM:
- Opacz - sklep przy ul. Ryżowej 83 – czynny całą dobę,
- Warszawa Śródmieście WKD
- Warszawa Zachodnia - tunel przy wejściu na peron nr 2
- Warszawa Ochota - przy zejściu na peron kolei aglomeracyjnej.

Na obszarze obowiązywania oferty, istnieje możliwość przejazdów pociągami WKD, na podstawie biletów zakupionych przez telefon komórkowy
- dobowego,
- trzydniowego

mPay szczegóły zakupu przez mPay
SkyCash - szczegóły zakupu przez SkyCash
moBILETszczegóły zakupu przez moBILET

Bilety ZTM:

  1. jednorazowe
  2. inne niż wyżej wymienione, nie są honorowane, tj. nie uprawniają do przejazdów pociągami WKD

Windykacja należności za przejazd bez ważnego dokumentu lub biletu odbywa się według zasad obowiązujących w Warszawskiej Kolei Dojazdowej.