Park taborowy

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. eksploatuje tabor pasażerski obejmujący elektryczne zespoły trakcyjne trzech typów:

Elektryczny zespół trakcyjny serii EN95 (typ 13WE) – 1 szt. Elektryczny zespół trakcyjny serii EN95 wyprodukowany przez przedsiębiorstwo Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. został dostarczony do siedziby Spółki w 2004 r. Pojazd zakupiono ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. W 2007 r. własność pojazdu została przeniesiona na Spółkę WKD w ramach podwyższenia kapitału zakładowego przedsiębiorstwa przez właściciela większości jego udziałów – Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

Elektryczny zespół trakcyjny serii EN95 charakteryzuje się następującymi własnościami:

  1. instalacja automatycznego nawiewu oraz klimatyzacja
  2. duża przestronność wnętrza
  3. jednoprzestrzenność na całej długości
  4. monitoring przestrzeni pasażerskiej oraz kamery szlakowe
  5. przystosowanie do przewozu osób o ograniczonej mobilności (wózki inwalidzkie, wózki dziecięce, rozkładana rampa peronowa)
  6. przystosowanie do przewozu rowerów
  7. system audiowizualnej informacji pasażerskiej
  8. system zliczania podróżnych
  9. wi-fi

Długość pojazdu wynosi 60 m. Całkowita liczba miejsc jest równa 500 (przy standardzie zapełnienia 5 os/m2), z czego 150 to miejsca siedzące. Pojazd jest przystosowany do napięcia zasilania 600V i 3000V prądu stałego.

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN97 (typ 33WE) – 14 szt. Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN97 zostały wyprodukowane przez przedsiębiorstwo Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. i dostarczone w latach 2011-2012 do siedziby Spółki na mocy umowy zawartej w dniu 26 marca 2010 r. Ostatni z pojazdów przybył do Spółki w dniu 30 września 2012 r.

Pojazdy serii EN97 składają się z dwóch oddzielnych trójczłonów, o jednakowej konstrukcji, z których każdy jest wyposażony w kabinę maszynisty oraz – na drugim końcu – w pulpit sterowniczy umożliwiający po rozdzieleniu dwóch trójczłonów pojazdu samodzielną jazdę manewrową w warunkach warsztatowych.

Elektryczny zespół trakcyjny serii EN97 charakteryzuje się następującymi własnościami:

  1. instalacja automatycznego nawiewu oraz klimatyzacja
  2. duża przestronność wnętrza
  3. monitoring przestrzeni pasażerskiej oraz kamery szlakowe w kabinie maszynisty
  4. przystosowanie do przewozu osób o ograniczonej mobilności (wózki inwalidzkie, wózki dziecięce, rozkładana rampa peronowa)
  5. przystosowanie do przewozu rowerów
  6. system audiowizualnej informacji pasażerskiej

Długość pojazdu wynosi 60 m. Całkowita liczba miejsc jest równa 500 (przy standardzie zapełnienia 5 os/m2), z czego 124 to miejsca siedzące. Pojazd jest przystosowany do eksploatacji z wykorzystaniem napięcia zasilania w sieci trakcyjnej do wartości 600V prądu stałego 3000V. 

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN100 (typ 39WE) – 6 szt. Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN100 zostały wyprodukowane przez firmę NEWAG S.A. z Nowego Sącza. Dostarczone w 2016 roku na mocy umowy zawartej w dniu 26 sierpnia 2014 r. Zakup ww. taboru zrealizowany został w ramach projektu "Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej" współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Elektryczny zespół trakcyjny serii EN100 charakteryzuje się następującymi własnościami:

  1. klimatyzacja i wentylacja o wysokiej wydajności
  2. duża przestronność wnętrza
  3. monitoring przestrzeni pasażerskiej oraz kamery szlakowe
  4. przystosowanie do przewozu osób o ograniczonej mobilności (wózki inwalidzkie, wózki dziecięce, rozkładana rampa peronowa)
  5. przystosowanie do przewozu rowerów
  6. zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LED oraz wewnętrznymi monitorami LCD 
  7. system liczenia podróżnych

Długość pojazdu wynosi 60 m. Całkowita liczba miejsc jest równa 505, z czego 164 to miejsca siedzące. Pojazd jest przystosowany do napięcia zasilania 3000V prądu stałego.

 

Podstawowe dane techniczne aktualnie eksploatowanych typów taboru pasażerskiego na linii WKD zestawieono w poniższej tabeli.

Tabela: Podstawowe dane techniczne taboru pasażerskiego eksploatowanego na linii WKD

Lp. Parametr EN100[39WE] EN95[13WE] EN97[33WE]
1. Szerokość toru 1 435 mm 1 435 mm 1 435 mm
2. Rok budowy 2015-2016 2004 2011-2012
3. Długość całkowita 60 000mm 60 000mm 60 000mm
4. Szerokość pojazdu 2 850mm 2 850mm 2 850mm
5. Wysokość pojazdu (od główki szyny do dachu)  4285 mm 3 930mm 4 450mm
6. Wysokość podłogi ponad główką szyny w przestrzeni drzwi wejściowych 500mm 600mm 500mm
7. Masa własna  111 900kg ± 3% 102 000kg 101 500kg
8. Zasilanie 3000V DC 3000 i 600V DC 3000V DC i 600V DC 
9. Układ osi i stosunek liczby osi napędnych do tocznych

 Bo'2'Bo'+Bo'2'Bo'

66%
Bo'2'2'2'Bo'40% Bo'2'Bo'+Bo'2'Bo'
66%
10. Napęd silniki asynchroniczne prądu przemiennego silniki asynchroniczne prądu przemiennego silniki asynchroniczne prądu przemiennego
11. Liczba silników trakcyjnych  8 x 180kW  4 x 250kW 8 x 180kW 
12. Całkowita moc ciągła silników  1440kW 1 000kW 1 440kW 
13.  Maksymalna prędkość eksploatacyjna  80km/h  80km/h  80km/h 
14. Przyśpieszenie rozruchu (0-30km/h) 1,2 m/s2 (0-25km/h)      1,2m/s2 1,2 m/s² 
15.  Opóźnienie hamowania  1,2 m/s2  1,2 m/s2  1,2 m/s2 
16.  Liczba miejsc siedzących 164 150  124 
17.  Całkowita liczba pasażerów
(standard zapełnienia: 5 os/m²)
505 500  500 
18.  Ilość miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich 4
19.  Ilość miejsc na rowery 8 2
20.  Klimatyzacja  w kabinie maszynisty oraz przestrzeni pasażerskiej w kabinie maszynisty oraz przestrzeni pasażerskiej  w kabinie maszynisty oraz przestrzeni pasażerskiej 

 

 

Charakterystyka linii

Sieć linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej jest zlokalizowana w południowo-zachodnim paśmie osadniczym aglomeracji warszawskiej. Przebiega przez obszar trzech powiatów: m.st. Warszawy, pruszkowskiego i grodziskiego, w tym 2 dzielnic m.st. Warszawy oraz 6 gmin: Warszawa Ochota, Warszawa Włochy, Michałowice, Pruszków, Brwinów, Podkowa Leśna, Milanówek i Grodzisk Mazowiecki.

W skład linii zarządzanych przez Warszawską Kolej Dojazdową wchodzą trzy linie kolejowe:

  1. Linia nr 47: Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Linia składa się z dwutorowego odcinka Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna o długości 25,070 km i jednotorowego odcinka Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska o długości 7,544 km. Długość całkowita linii nr 47 wynosi 32,614 km.
  2. Linia nr 48: Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów. Linia składa się odcinka jednotorowego o długości 2,896 km.
  3. Linia nr 512: Pruszków – Komorów. Linia stanowi jednotorową łącznicę technologiczną linii WKD z siecią kolejową zarządzaną przez PKP PLK S.A. Całkowita długość linii wynosi 3,411 km.

Linie Warszawskiej Kolei Dojazdowej są całkowicie wyodrębnione od ogólnopolskiej sieci kolejowej. Jedyne połączenie z tą siecią zapewnia linia kolejowa nr 512.

Minimalne promienie na łukach wynoszą:

  1. 298 [m] na linii nr 47 (Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Maz. Radońska)
  2. 197 [m] na linii nr 48 (Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów)
  3. 175 [m] na linii nr 512 (Komorów – Pruszków)
  4. 22 [m] na terenie zakładu eksploatacji w Grodzisku Mazowieckim

Wzdłuż linii WKD zlokalizowanych jest:

  1. 28 stacji i przystanków osobowych (w tym 4 stacje) wyposażonych w perony o nawierzchni z kostki brukowej, płyt betonowych oraz nawierzchni asfaltowej, wiaty, oświetlenie i częściowo nagłośnienie oraz system monitoringu. Średnia odległość pomiędzy przystankami na trasie wynosi 1250 m.
  2. 45 przejazdów kolejowych  w tym 4 kategorii B (wyposażonych w półrogatki i sygnalizatory ostrzegawcze), 4 kategorii C (wyposażonych w sygnalizatory ostrzegawcze), 29 kategorii D (wyposażonych jedynie w oznakowanie pionowe), 5 kategorii E (wyposażonych jedynie w oznakowanie pionowe), 3 kategorii F (wyposażonych jedynie w oznakowanie pionowe).
  3. 4 stacje techniczne umożliwiające manewry i zmianę kierunku jazdy taboru: Warszawa Śródmieście WKD, Komorów, Podkowa Leśna Główna, Grodzisk Mazowiecki Radońska.

Tory na liniach WKD wykonane są w 80% z szyn bezstykowych typu S49 ułożonych na podkładach strunobetonowych typu PS83 z przymocowaniem sprężystym typu SB (infrastruktura torowa w przeważającej części zmodernizowana w ramach wykonanej kompleksowej naprawy w latach 2015-2016 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów: tory nr 1 i 2, Komorów - Podkowa Leśna Główna: tor nr 1, Podkowa Leśna Główna - Milanówek Grudów: tor nr 1M).

Warszawska Kolej Dojazdowa posiada dwa wyspecjalizowane zaplecza utrzymania zarządzanym majątkiem:

  1. Zaplecze przeglądowo-techniczne utrzymania taboru kolejowego – zlokalizowane na terenie, na którym mieści się siedziba Spółki w Grodzisku Mazowieckim, przy ul. Batorego 23, w sąsiedztwie końcowej stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska. Zaplecze to umożliwia wykonywanie we własnym zakresie przeglądów okresowych (poziomy utrzymania P1, P2 i P3) oraz napraw rewizyjnych (poziom utrzymania P4) eksploatowanego taboru kolejowego, realizację napraw awaryjnych i powypadkowych w sposób gwarantujący zapewnienie odpowiedniej sprawności i bezpieczeństwa zgodnie z wymaganiami obowiązujących Dokumentacji Systemu Utrzymania (DSU) oraz przepisów kolejowych.

  2. Zaplecze techniczne utrzymania infrastruktury kolejowej – zlokalizowane w sąsiedztwie stacji Komorów (gmina Michałowice). Zaplecze to umożliwia wykonywanie wszystkich obowiązków związanych z realizacją funkcji zarządcy infrastruktury kolejowej, w tym m.in.: z zakresu utrzymania nawierzchni i drogi kolejowej, sieci trakcyjnej i zasilania elektroenergetycznego, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wewnętrznej sieci telekomunikacyjnej.

Sieć linii WKD poza linią nr 512 Pruszków – Komorów jest całkowicie zelektryfikowana. Spośród 38,9 km zelektryfikowanych jest 35,3 km linii (91 %), przy czym linie użytkowane dla celów regularnego ruchu pasażerskiego zelektryfikowane są w 100%.

Na linii zainstalowana jest sieć trakcyjna łańcuchowa różnych typów z przewodami miedzianymi o przekrojach 170, 195, 220, 270, 295, 320 i 340 mm2.

Aktualnie sieć trakcyjna jest zasilana prądem stałym o napięciu 3000V z trzech podstacji trakcyjnych oraz jednej kabiny sekcyjnej rozmieszczonych wzdłuż linii w następującej kolejności (licząc od Warszawy):

  1. Warszawa Zachodnia
  2. Pruszków
  3. Podkowa Leśna Zachodnia (kabina sekcyjna)
  4. Grodzisk (Radońska)

Odległość pomiędzy podstacjami trakcyjnymi dla układu zasilania napięciem 3000V wynosi ok. 15 km.

Podstacja trakcyjna „Warszawa Zachodnia” jest własnością spółki PKP Energetyka S.A. – Zakład Mazowiecki. Właścicielem pozostałych obiektów jest Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.

Prąd o napięciu o wartości 3000V zasila sieć trakcyjną linii WKD od dnia 28.05.2016. Do dnia 27.05.2016 włącznie sieć trakcyjna była zasilana prądem stałym o wartości 600V z 7 podstacji trakcyjnych i jednej kabiny sekcyjnej.

System sterowania na linii WKD jest następujący:

  1. samoczynna blokada liniowa dwustawna typu E (wyświetlane dwa rodzaje sygnałów) – na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna (odcinek dwutorowy)
  2. półsamoczynna blokada dwukierunkowa – na odcinku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Maz. Radońska (odcinek jednotorowy)
  3. przeciwwtórność liniowa – na odcinku Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów (odcinek jednotorowy)

Na linii funkcjonuje zdalne centrum sterowania w Komorowie oraz 4 lokalne centra sterowania przystosowane do sterowania ręcznego (na wszystkich stacjach).

Wszystkie 23 napędy zwrotnicowe na linii posiadają sterowanie elektryczne z automatycznym ogrzewaniem.

Średnie czasy przejazdu dla odcinków pomiędzy poszczególnymi przystankami i stacjami na liniach WKD przedstawiono w poniższej tabeli.

Tabela: Średnie czasy przejazdu dla podstawowych połączeń kolejowych na liniach WKD pomiędzy stacjami, na których odbywa się zmiana kierunku ruchu pociągów

Lp.Połączenie według tabeli rozkładu jazdy pociągówŚredni czas przejazdu [min]Odległość [km]Średnia prędkość komunikacyjna [km/h]
1. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – GRODZISK MAZ. RADOŃSKA 55 33 36,0
2. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – MILANÓWEK GRUDÓW 48 28 35,0
3. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – PODKOWA LEŚNA GŁÓWNA 41 25 36,6
4. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD - KOMORÓW (obecnie nie obowiązuje) 29 18 37,2
5. GRODZISK MAZ. RADOŃSKA – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD 55 33 36,0
6. MILANÓWEK GRUDÓW – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD 48 28 35,0
7. PODKOWA LEŚNA GŁÓWNA – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD 41 25 36,6
8. KOMORÓW – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD (obecnie nie obowiązuje) 29 18 37,2

Plany rozwojowe

Strategia rozwoju Warszawskiej Kolei Dojazdowej w najbliższych latach jest ściśle związana z zamierzeniami jej właścicieli: Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz 6 gmin, na których terenie realizowane są pasażerskie przewozy kolejowe.

Najważniejsze zamierzenia rozwojowe planowane do realizacji w najbliższych latach obejmują następujące elementy:

  1. Budowa drugiego toru na odcinku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Maz. Radońska.
  2. Modernizacja obiektów małej infrastruktury przystankowej w obrębie peronów linii WKD.
  3. Modernizacja sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowych.
  4. Zwiększenie liczby pociągów w rozkładzie jazdy poprzez wdrożenie podstawowej częstotliwości 10 minut w godzinach szczytu przewozowego oraz 7,5 minuty w porach największego obciążenia.
  5. Zakup 3 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
  6. Modernizacja centrum sterowania urządzeniami zasilania elektroenergetycznego.
  7. Rozwój systemów bezgotówkowego wnoszenia opłat za przejazdy.
  8. Integracja systemu taryfowo – biletowego z innymi operatorami i organizatorami transportu zbiorowego, w tym ZTM w Warszawie.
  9. Modernizacja obiektów zaplecza przeglądowo-utrzymaniowego WKD.
  10. Modernizacja centrum zdalnego sterowania ruchem kolejowym na linii WKD.

Przedsięwzięcia inwestycyjne znajdujące się w trakcie realizacji oraz planowane do podjęcia wpisują się w podstawowe oraz dodatkowe cele działalności Spółki, które w skrócie można scharakteryzować następująco:

Cele główne w ramach działalności podstawowej:

  1. Rozwój systemu transportu publicznego
  2. Poprawa obsługi komunikacyjnej regionu

Cele szczegółowe w ramach działalności podstawowej:

  1. Podróż w nowoczesnym, funkcjonalnym i bezpiecznym pojeździe.
  2. Szybka, precyzyjna informacja o odjazdach pociągów i rzeczywistej sytuacji ruchowej na linii.
  3. Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, na peronach stacji i przystanków osobowych oraz w ich najbliższym otoczeniu.
  4. Przyjazne otoczenie na przystankach osobowych i stacjach.
  5. Skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów zgodnie z przyjętymi standardami bezpieczeństwa.
  6. Poprawa dostępności i konkurencyjności obszarów zlokalizowanych na trasie WKD.
  7. Wzrost udziału transportu zbiorowego w ogólnej liczbie przewozów.
  8. Ograniczenie poziomu obciążenia dróg.
  9. Oszczędności związane z mniejszym zanieczyszczeniem środowiska.
  10. Kształtowanie wizerunku transportu publicznego jako nowoczesnej formy przemieszczania się.
  11. Promowanie rozwoju zrównoważonego transportu.

Planowane do realizacji działania inwestycyjne oraz zabezpieczone środki finansowe na ich podjęcie w ramach ścisłej współpracy z Samorządem Województwa Mazowieckiego stanowią gwarancję dalszego dynamicznego rozwoju spółki WKD na rzecz podróżnych oraz lokalnych społeczności. Stanowią ponadto jeden z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji transportu szynowego, stanowiącej jeden z kluczowych elementów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.

Spółka WKD dąży do osiągnięcia jak najmocniejszej pozycji na rynku kolejowych przewozów pasażerskich w aglomeracji warszawskiej, na miarę potencjału, którym dysponuje. Istotne jest w tym zakresie dalsze budowanie i umacnianie uznanej od lat wśród lokalnej społeczności marki przewoźnika pewnego, solidnego, gwarantującego bezpieczny i punktualny dojazd do celu. Podejmowane działania powinny służyć nie tylko zachowaniu przy WKD dotychczasowych klientów, ale także przyciągnięciu jak największej liczby nowych.

Spółka współpracując ściśle z Samorządem Województwa Mazowieckiego będzie w dalszym ciągu dążyć do wzrostu własnej konkurencyjności poprzez kształtowanie jak najbogatszej oferty przewozowej – tak w odniesieniu do sukcesywnie zwiększanej oferty przewozowej w wymiarze ilościowym i jakościowym, jak i sprostaniu rosnącym wymaganiom pasażerów.

Historia spółki od 2001 roku

1. 2001-2007: SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ W GRUPIE PKP

W dniu 1 lipca 2001 roku samodzielną działalność gospodarczą rozpoczęło przedsiębiorstwo o zupełnie nowej formie organizacyjnej: PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – będące w ramach ustawy o restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych częścią nowo powstałej Grupy PKP. Pierwszym Prezesem Zarządu PKP WKD Sp. z o.o. mianowana została Halina Sekita. Członkami Zarządu zostali: Grzegorz Dymecki, dyrektor ds. technicznych oraz Jolanta Dałek, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych. Spółka zaraz po utworzeniu wystąpiła do ministra transportu o udzielenie koncesji (licencji) na przewóz osób i towarów. Zakres i ilość licencji, o które mogły się ubiegać firmy regulowało ogłoszenie nr 1 Ministra Transportu z 27 stycznia 2001 roku. Licencje na wykonywanie przewozów kolejowych osób (WPO/043/2004) oraz rzeczy (WPR/042/2004) Spółka otrzymała 27 lutego 2004 roku.

Zarząd WKD natychmiast podjął radykalne działania w kierunku wprowadzenia nowej jakości usług: drogą konkursu wprowadzono nowe logo oraz barwy Spółki, czerwono-niebieskie. Od 1 listopada 2001 roku pasażerom pociągów umożliwiono zakup biletów jednorazowych u maszynistów (za dodatkową opłatą). Nowy system identyfikacji wizualnej pojawił się na taborze, wiatach oraz ławkach przystankowych. W dniu 6 stycznia 2002 roku wszedł w życie nowy rozkład jazdy pociągów, a wraz z nim dodatkowe kursy na najbardziej popularnym odcinku pomiędzy Komorowem i Warszawą.

W dziedzinie bezpieczeństwa podróżnych podjęto współpracę z lokalnymi samorządami, czego pierwszym efektem było sfinansowanie zakupu i montażu przez władze Grodziska Mazowieckiego kamer monitorujących teren stacji końcowej przy ul. Radońskiej. W następnej kolejności monitoring pojawił się na terenie elektrowozowni. Współpraca z samorządami zawiązała się również na polu porządkowania otoczenia przystanków wzdłuż linii, np. na wiatach poza logotypem WKD umieszczono także herby gmin; wzdłuż peronów i skarp zasadzono nowe krzewy. Grodziski samorząd pomógł wyremontować przystanek przy ul. Radońskiej wraz z dojściem do siedziby Spółki, a także sfinansował przeszkloną wiatę dla zabytkowego wagonu EN80-16s na terenie elektrowozowni.

1 lutego 2002 roku wprowadzono bilety strefowe, których cenę uzależniono od czasu przejazdu. Dotychczas obowiązująca opłata niezależna od ilości przystanków, pozostała tylko dla najkrótszej strefy. Mimo początkowego spadku, od 2002 roku liczba pasażerów stopniowo wzrasta. Wprowadzenie nowych stref w zależności od czasu przejazdu dotyczyło jedynie biletów jednorazowych, natomiast ceny biletów okresowych nadal ustalano według odległości i w przeważającej części pozostały one bez zmian. W związku z nowym systemem biletowym zainstalowano w pociągach nowe elektroniczne kasowniki, których producentem były Kolejowe Zakłady Łączności Sp. z o.o. z Bydgoszczy. Ponadto znacznie rozszerzono ajencyjną sieć punktów sprzedaży biletów oraz uszczelniono system ich kontroli.

W 2002 roku przypadła 75. rocznica uruchomienia linii EKD. Z tej okazji na terenie elektrowozowni w Grodzisku Mazowieckim reaktywowano Izbę Tradycji EKD/WKD (dotychczas pamiątki mieściły się w niewielkich pomieszczeniach w Podkowie Leśnej oraz w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie). W specjalnie do tego celu przystosowanym budynku pojawiły się nowe ekspozycje, uzupełniane na bieżąco w kolejnych latach prywatnymi zbiorami. Od 21 września 2008 roku Izba Tradycji nosi imię Tadeusza Gawrońskiego, długoletniego pracownika WKD oraz współzałożyciela działającego przy Izbie Klubu Miłośników EKD/WKD.

Zgodnie z określonym harmonogramem przekształceń WKD, kolejnym etapem po utworzeniu samodzielnej spółki miała być jej sprzedaż. Wybrana przez PKP S.A. firma doradcza do końca 2002 roku miała zaproponować koncepcję prywatyzacji. Warto zwrócić uwagę, ze w rzeczonym okresie rentowność przedsiębiorstwa zbliżała się do 100% (w 2003 roku, przy 80% w 2002 roku). Konsultanci zaproponowali prywatyzację poprzez sprzedaż prywatnemu operatorowi. Pojawiły się wówczas obawy, iż czysto komercyjne podejście takiego właściciela spowoduje likwidację wszystkich nierentownych kursów, ale potrzebnych z punktu widzenia interesu społecznego (nocnych i w dni wolne). Władze samorządowe od początku jednak opowiadały się za nieodpłatnym bądź symbolicznym przekazaniem majątku WKD specjalnie powołanemu w tym celu związkowi komunalnemu. W wyniku przeprowadzonego przez PKP S.A. postępowania najpoważniejsze oferty złożyli: „Polski Express” – operator na rynku krajowych dalekobieżnych połączeń autobusowych oraz Konsorcjum Samorządowe. Nowy inwestor miał zobowiązać się do poniesienia nakładów na nowy tabor, modernizację i rozbudowę infrastruktury oraz nowe technologie w zarządzaniu, obsłudze i sprzedaży usług.

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego chcąc wzmocnić pozycję samorządów w prowadzonych negocjacjach przekazał Spółce w dniu 29 sierpnia 2004 roku w użytkowanie zakupiony z własnych środków nowoczesny, elektryczny zespół trakcyjny serii EN95 (oznaczenie fabryczne 13WE).

Ostatecznie przetarg ogłoszony przez PKP S.A. na sprzedaż udziałów Spółki PKP WKD Sp. z o.o. wygrało Konsorcjum Samorządowe. W skład Konsorcjum wchodziły: Samorząd Województwa Mazowieckiego, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy oraz sześć gmin leżących na trasie WKD. W myśl tego 29 grudnia 2004 roku parafowano projekt umowy pomiędzy PKP S.A. a Konsorcjum w sprawie zbycia wszystkich posiadanych w spółce udziałów. Podpisanie umowy sprzedaży udziałów przez wszystkie zainteresowane strony nastąpiło 30 września 2005 roku. Przeniesienie udziałów na kupujących miało nastąpić po spełnieniu określonych warunków zawieszających, co ostatecznie miało miejsce 27 września 2007 roku. 100% udziałów spółki WKD zostało podzielone pomiędzy Samorząd Województwa Mazowieckiego, który objął łącznie 73% udziałów (dodatkowo przejmując wcześniejsze zobowiązania m.st. Warszawy) oraz 6 gmin wzdłuż linii – pozostałe 27%. Od tego momentu liczba właścicieli spółki pozostaje bez zmian, natomiast w związku z sukcesywnym podnoszeniem kapitału zakładowego przedsiębiorstwa i obejmowanymi tą drogą nowymi udziałami Samorząd Województwa Mazowieckiego dysponuje już ich łączną liczbą dochodzącą do niemal 98% (w ramach objęcia dodatkowych udziałów w dniu 20 listopada 2007 roku Samorząd Województwa Mazowieckiego wniósł aportem do spółki pojazd EN95-01).

2. OD 2007: SPÓŁKA SAMORZĄDOWA

Warszawska Kolej Dojazdowa od momentu rozpoczęcia działalności jako samodzielny podmiot w 2001 roku, wzmocniony istotnie w 2007 roku, dzięki przejęciu przez nowego właściciela stara się aktywnie działać na rzecz społeczności zamieszkujących rejon, który obsługuje, a także kształtować wizerunek przedsiębiorstwa rozwijającego się i dbającego o interesy pracowników i klientów. W pierwszym dziesięcioleciu funkcjonowania spółki zapoczątkowano realizację wielokierunkowego programu naprawy i modernizacji infrastruktury. Spółka jest również otwarta na nowe rozwiązania w zakresie współpracy z innymi operatorami bądź organizatorami przewozów – od dnia 15 stycznia 2007 roku obowiązuje porozumienie o wspólnym bilecie ZTM-KM-WKD umożliwiające podróżowanie na określonym odcinku z ważnymi biletami krótko- i długookresowymi emitowanymi przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Gwarancje udzielane przez samorząd jako właściciela WKD pozwoliły na podjęcie kolejnych działań inwestycyjnych na znacznie szerszą skalę, kluczowych dla jej dalszego funkcjonowania, wśród których na pierwsze miejsce wysunęło się pozyskanie nowego taboru.

Bezpośrednim następstwem wyjścia Warszawskiej Kolei Dojazdowej z Grupy PKP i przejęcia przez samorządy lokalne była zmiana z dniem 13 sierpnia 2008 roku nazwy przedsiębiorstwa na „Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.” (bez dotychczasowego skrótu „PKP”).

Wzrastająca systematycznie liczba przewożonych pasażerów i uzyskiwane z tego tytułu wyższe przychody, a także ścisła współpraca z lokalnymi samorządami pozwala w sposób stabilny planować dalszy rozwój. Dzięki podpisanej w dniu 19 maja 2009 roku wieloletniej umowie ramowej na finansowanie kolejowych przewozów pasażerskich podjęto liczne przedsięwzięcia modernizacyjne w dziedzinie taboru oraz infrastruktury kolejowej. Ilość pasażerów przewiezionych w ciągu 15 lat wzrosła od 6,1 mln w 2003 roku do ponad 8,5 mln w 2018 roku. Struktura przewozów według badań z 2006 roku prezentuje się następująco: dojazdy do pracy stanowią 39% wszystkich podróży, dojazdy do szkół – 14%, rekreacyjne – 19%, zaś pozostałe – 28%.

W dniu 29 czerwca 2011 roku spółka WKD z okazji jubileuszu 10-lecia istnienia jako samodzielny podmiot otrzymała Dyplom Uznania przyznany przez Marszałka Województwa Mazowieckiego.

W latach 2009-2012 zrealizowano kluczowy dla dalszego funkcjonowania Spółki projekt związany z zakupem nowego taboru kolejowego, mającego całkowicie zastąpić eksploatowane od 1972 roku elektryczne zespoły trakcyjne starej generacji, serii EN94. Postępowanie przetargowe na dostawę 14 szt. nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ogłoszone w dniu 5 listopada 2009 roku zakończyło się w dniu 19 stycznia 2010 roku zwycięstwem przedsiębiorstwa „Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.”. Umowę ze zwycięskim wykonawcą podpisano w dniu 26 marca 2010 roku. Dnia 7 grudnia 2011 roku do siedziby Spółki został dostarczony pierwszy z pojazdów zupełnie nowej generacji – serii EN97 (oznaczenie fabryczne 33WE), który 12 stycznia 2012 roku rozpoczął eksploatację obserwowaną z ruchu pasażerskim, a do regularnego ruchu został włączony w dniu 17 lutego 2012 roku. Dostawy wszystkich zakupionych pojazdów zakończyły się wraz z upływem września 2012 roku.

Przedsięwzięcie dotyczące zakupu 14 szt. nowych zespołów trakcyjnych zostało objęte współfinansowaniem ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego (RPO WM) 2007-2013. W dniu 14 października 2010 roku Spółka złożyła wniosek o umieszczenie projektu zakupu nowego taboru w Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych RPO WM. Decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego, w dniu 15 lutego 2011 roku projekt został wpisany na listę podstawową powyższego Wykazu, co umożliwiło podpisanie w dniu 4 maja 2011 roku pre-umowy w zakresie realizacji przedsięwzięcia. Umowę o dofinansowanie projektu po przeprowadzeniu pełnej procedury złożenia oraz oceny wniosku podpisano w dniu 12 lipca 2012 roku. Unijne dofinansowanie wyniosło 109,6 mln zł i stanowiło 50% wydatków kwalifikowalnych projektu. Projekt został zakończony 19 września 2013 roku.

 

Zakładając konieczność znacznego polepszenia oferty przewozowej – m.in. poprzez uruchomienie nowych pociągów w rozkładzie jazdy – w latach 2014-2016 zrealizowano projekt obejmujący pozyskanie kolejnych 6 sztuk taboru. Projekt zakładający zakup kolejnych pojazdów wraz z budową systemu informacji pasażerskiej i monitoringu na wszystkich stacjach i przystankach linii WKD, a ponadto modernizacją najbardziej obciązonych szlaków linii kolejowej WKD pomiędzy Warszawą przez Komorów i Podkowę Leśną do Milanówka o łącznej długości 25 km i zabudową nowoczesnych urządzeń służących poprawie bezpieczeństwa na 16 przejazdach kolejopwych został zrealizowany w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Wniosek aplikacyjny Spółka złożyła w dniu 20 marca 2009 roku. Po ocenie wniosku oraz przygotowaniu kompletnej propozycji realizacji przedsięwzięcia możliwe stało się podpisanie umowy w sprawie jego realizacji, co miało miejsce w dniu 26 czerwca 2012 roku. Współfinansowanie strony szwajcarskiej wyniosło ok. 76 mln zł i stanowiło 57% wydatków kwalifikowalnych projektu. Wszystkie zadania w ramach projektu zakończono w dniu 31 maja 2017 roku.

Najważniejszym przedsięwzięciem w dziedzinie infrastruktury, zrealizowanym w latach 2012-2016 była przebudowa układu zasilania sieci trakcyjnej wraz z podwyższeniem napięcia z dotychczasowych 600V do 3000V prądu stałego. Istotą tego zadania była przebudowa podstacji trakcyjnych, obejmująca całkowitą wymianę urządzeń elektrycznych. W miejsce dotychczas wykorzystywanych 7 podstacji trakcyjnych (w tym 6 należących do WKD i jednej zewnętrznej) oraz jednej kabiny sekcyjnej do zapewnienia odpowiedniej mocy zasilania dla linii wystarczą 3 podstacje: w Grodzisku Mazowieckim, Pruszkowie oraz przy stacji Warszawa Zachodnia. Zmiana napięcia zasilania w sieci trakcyjnej na linii WKD została przeprowadzona w nocy z 27 na 28 maja 2016 roku i odbyła się bez przeszkód.

W uzupełnieniu do powyższej inwestycji przeprowadzono prace modernizacyjne linii średniego napięcia 15 kV zasilającej podstacje trakcyjne.

Wszystkie wymienione przedsięwzięcia inwestycyjne nie byłyby możliwe do zrealizowania w tak szerokim zakresie bez gwarancji udzielonych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego za pośrednictwem zawartej 15-letniej umowy ramowej, która stanowi pewne i stabilne zabezpieczenie dla zaciąganych zobowiązań finansowych m.in. na pokrycie wkładu własnego dla inwestycji współfinansowanych z zewnętrznych źródeł wsparcia. Istotna część podjętych inwestycji w zakresie taboru oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury kolejowej oprócz udziału zewnętrznych środków pomocowych (unijnych oraz szwajcarskich) została sfinansowana z wykorzystaniem kredytu długoterminowego udzielonego spółce WKD przez Europejski Bank Inwestycyjny.

Do innych działań inwestycyjnych, równie istotnych dla prowadzonej przez spółkę działalności zaliczyć należy: budowę linii światłowodowej wzdłuż torowiska WKD, kontynuację modernizacji nawierzchni peronowych oraz budowę kolejnych parkingów w systemie „Parkuj i Jedź” (przy ścisłej współpracy z lokalnymi samorządami).

W ciągu 2016 roku Spółka WKD rozpoczęła wykonywanie we własnym zakresie, z wykorzystaniem własnego personelu oraz zaplecza technicznego, napraw eksploatowanych pojazdów kolejowych na poziomie utrzymania P4 (naprawy rewizyjne).

Poza zamierzeniami obejmującymi znaczące inwestycje w nowy tabor oraz nową bądź modernizowaną infrastrukturę kolejową, mającymi na celu utrzymanie jej właściwych parametrów w zakresie możliwości prowadzenia przewozów pasażerskich o odpowiedniej intensywności i sprawności, a także o najwyższym komforcie i bezpieczeństwie, spółka WKD dąży do osiągnięcia jak najmocniejszej pozycji na rynku kolejowych przewozów pasażerskich w aglomeracji warszawskiej. Współpracując ściśle z Samorządem Województwa Mazowieckiego będzie nieustannie dążyć do wzrostu własnej konkurencyjności poprzez kształtowanie jak najbogatszej oferty przewozowej – tak w odniesieniu do sukcesywnie zwiększanej oferty przewozowej w wymiarze ilościowym i jakościowym, jak i sprostaniu rosnącym wymaganiom pasażerów.

Działając na rzecz realizacji wspomnianych celów, WKD jako jedna ze spółek stanowiących własność jednostek samorządowych, w dniu 13 czerwca 2016 roku podpisała porozumienie w sprawie powołania Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych, który będzie stanowić podstawę dla wymiany doświadczeń, współpracy oraz kształtowania jak najlepszych warunków dla rozwoju kolei. Ponadto podpisano „Deklarację w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa transportu kolejowego”, w której zobowiązano się m.in. do przestrzegania postanowień dotyczących traktowania bezpieczeństwa systemu kolejowego jako priorytetu oraz wprowadzono certyfikowany system zarządzania jakością dla procesów związanych z planowaniem i realizacją usług aglomeracyjnych przewozów pasażerskich.

Zrealizowane od początku rozpoczęcia samodzielnej działalności gospodarczej przez WKD działania stanowią jeden z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji transportu szynowego, stanowiącej jeden z kluczowych elementów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego. Efekty podjętych działań wpłynęły bezpośrednio na poprawę komunikacji we wszystkich gminach zlokalizowanych w południowo-zachodnim paśmie aglomeracji warszawskiej, przez które przebiega linia WKD – poprzez wzrost komfortu podróży i poczucia bezpieczeństwa. Systematycznie zwiększa się spójność gospodarcza, społeczna i przestrzenna poszczególnych jednostek osadniczych w obrębie tego obszaru oraz w szerszej skali – względem centralnego ośrodka aglomeracji, m.st. Warszawy. Wymienione rezultaty przyczyniają się do poprawy konkurencyjności Województwa Mazowieckiego.

W dniu 1 lipca 2016 roku Marszałek Województwa Mazowieckiego za wybitne zasługi oraz całokształt działań na rzecz Województwa Mazowieckiego przyznał spółce pamiątkowy medal „Pro Mazovia”.

W perspektywie finansowej 2014-2020 Spółka zamierza podjąć realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego zakładającego zwiększenie przepustowości jednotorowego obecnie szlaku pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim. Wśród możliwych wariantów najistotniejszym z punktu widzenia Warszawskiej Kolei Dojazdowej jest budowa drugiego toru na całej długości tego szlaku.

>> Zobacz artykuł na temat planów rozwojowych WKD w najbliższych latach