Podsumowanie spaceru śladem dawnej linii EKD/WKD w Grodzisku Mazowieckim

W minioną sobotę, 8 grudnia br., kilka minut po godz. 12:30 grono osób zainteresowanych historią Grodziska Mazowieckiego i jego okolic, w tym lokalną infrastrukturą transportu zbiorowego, wyruszyło na spacer dawnym przebiegiem linii EKD/WKD użytkowanym przez regularny ruch pasażerski w latach 1932-1966 na terenie Grodziska Mazowieckiego – od stacji kolejowej PKP do obecnej końcowej stacji WKD przy ul. Radońskiej.Wydarzenie zostało zorganizowane przy udziale spółki WKD przez środowiska skupiające pasjonatów oraz ekspertów z dziedziny kolejnictwa, z zakresu budowy oraz eksploatacji infrastruktury kolejowej, a także zagadnień urbanistyki i zagospodarowania przestrzennego w powiązaniu z transportem kolejowym. Merytorycznego wsparcia w przedsięwzięciu udzielili również przedstawiciele Grodziskiego Centrum Kultury.

Warto również podkreślić, że organizacja wydarzenia była również związana z dwiema istotnymi w historii EKD/WKD rocznicami przypadającymi w grudniu: 100. rocznicą powstania Zgrupowania Elektryfikacyjnego "Siła i Światło" S.A. (5 grudnia 1918 roku) - spółki zarządzającej Elektrycznymi Kolejami Dojazdowymi oraz elektrownią w Pruszkowie oraz 91. rocznicą uruchomienia przewozów na linii EKD pomiędzy Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim (11 grudnia 1927 roku).

Spacer pn. „Śladami EKD w Grodzisku Mazowieckim” został poprowadzony nieistniejącym dziś przebiegiem linii EKD/WKD wzdłuż ulic: 11 Listopada, Sienkiewicza i Radońskiej – od budynku stacji kolejowej PKP przy ulicy 1 Maja, w rejonie którego zlokalizowany był końcowy przystanek kolejki EKD, do obecnej stacji końcowej WKD „Grodzisk Mazowiecki Radońska”, u zbiegu ulic: Radońskiej i Spokojnej.

Wydarzenie miało charakter otwarty i było dostępne dla wszystkich zainteresowanych osób, których w ustalone miejsce przybyło blisko 50. Organizatorzy przybliżyli zgromadzonym historyczne uwarunkowania związane z budową, eksploatacją, czy powodami likwidacji linii kolejowej wzdłuż ulicy 11 Listopada i Sienkiewicza. Nie zabrakło również ciekawostek związanych z mijanymi kolejno punktami na trasie. Spacer zakończył w udostępnionej tego dnia dla zwiedzających Izbie Tradycji EKD/WKD, zlokalizowanej w sąsiedztwie stacji „Grodzisk Mazowiecki Radońska”. Uczestnicy mieli możliwość zapoznania się ze zgromadzonymi w Izbie Tradycji eksponatami historycznymi, jak również mogli wejść na pokład wystawionego na sąsiadującym z budynkiem Izby torze angielskiego wagonu serii EN80, obsługującego „miejski” odcinek linii EKD/WKD przez wszystkie lata jego użytkowania.

Tło historyczne odcinka linii kolejowej EKD/WKD: Grodzisk Maz. WKD (PKP) – Grodzisk Maz. Radońska (Wozownia EKD/WKD):

Otwarta w dniu 11 grudnia 1927 roku nowa linia kolejowa od zbiegu ulic Nowogrodzkiej z Marszałkowską w Warszawie po ul. Radońską w Grodzisku Mazowieckim zarządzana przez prywatny podmiot – Elektryczne Koleje Dojazdowe S.A. (EKD), od samego początku spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem mieszkańców i pozytywnymi głosami w codziennej prasie – mimo niewielkiej liczby pociągów.

Warunkiem uzyskania licencji na budowę nowego połączenia było jego wytrasowanie w odległości nie mniejszej niż 2 km od państwowej linii PKP. Słabo zaludnione tereny, nie licząc rozbudowującej się Podkowy Leśnej, Pruszkowa, Grodziska Mazowieckiego oraz małych osad: Komorowa i Tworek, nie mogły w krótkim czasie zapewnić dostatecznej ilości pasażerów. Pomimo licznych zmian rozkładu jazdy i stopniowego zwiększania częstotliwości kursowania pociągów, linia kolejowa jako przedsięwzięcie w całości zbudowane i zarządzane przez prywatnego operatora nie przynosiła spodziewanych przychodów. W związku z tym Spółka Akcyjna EKD rozpoczęła starania o zmianę koncepcji swojego funkcjonowania, szczególnie w zakresie warunku odległości minimum 2 km od linii PKP. Licząc na wzrost przewozów zaproponowano budowę odgałęzienia do Włoch i Milanówka oraz przedłużenie trasy przez miasto Grodzisk Mazowiecki od końcowego przystanku przy ul. Radońskiej do Dworca PKP. Usilne zabiegi w Ministerstwie Komunikacji okazały się skuteczne. Zbyt wolno wzrastająca liczba pasażerów i związana z tym wielkość osiąganych przychodów rodziły uzasadnione obawy przejęcia linii EKD przez Państwo.

Dla poprawienia sytuacji finansowej Zgrupowanie Elektryfikacyjne „Siła i Światło” S.A. – właściciel EKD S.A., musiało zabiegać o dodatkowe kredyty. Po pertraktacjach otrzymano zapewnienie o udzieleniu pożyczki, gwarantowanej przez państwo polskie. Ponadto część środków pozyskano na drodze podwyższenia kapitału zakładowego w ramach emisji nowych akcji EKD S.A., które objęło belgijskie Towarzystwo Akcyjne „Sobelpol” z Brukseli.

Dodatkowe środki finansowe po zbudowaniu odgałęzienia do podwarszawskich wówczas Włoch umożliwiły na realizację drugiego etapu w postaci odcinka miejskiego na terenie Grodziska Mazowieckiego: od dotychczasowej stacji końcowej „Radońska” do Dworca PKP ulicami: Radońską, Sienkiewicza i 11 Listopada. Do budowy przystąpiono natychmiast po ukończeniu w lipcu 1932 roku odcinka do Włoch. Otwarcie połączenia nastąpiło 8 listopada 1932 roku, kiedy o godz. 12:35 wyruszył w ok. dwukilometrową trasę pierwszy pociąg. Na nowym odcinku zlokalizowano 3 przystanki pośrednie.

Na nowym, jednotorowym odcinku linii EKD na terenie Grodziska Mazowieckiego zlokalizowano 3 przystanki pośrednie: ul. 11 Listopada róg Przechodniej (obecnie Żwirki i Wigury); plac Marszałka Piłsudskiego (obecnie plac Wolności) oraz ul. Radońska róg Sienkiewicza. W odróżnieniu od zasadniczej linii na odcinku tym nie została zbudowana sygnalizacja świetlna. Dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu pociągów zastosowano tzw. „berło” – mosiężną tabliczkę, którą musiał mieć każdy pociąg wjeżdżający na odcinek (na odcinku tym mógł znajdować się tylko jeden pociąg). „Berło” otrzymywał od dyżurnego ruchu każdy maszynista pociągu mijającego stację „Grodzisk Mazowiecki Radońska”.

Początkowo szyny ułożono systemem kolejowym, na ostrych łukach zabezpieczone specjalnymi odbojnicami, przeciwdziałającymi wykolejeniom. Po wojnie podczas przebudowy nawierzchni m.in. ul. 11 Listopada, na części odcinka miejskiego w Grodzisku Mazowieckim zastosowano szyny żłobkowe.

Pełniąc rolę tramwaju miejskiego, pociągi EKD znacząco ułatwiły mieszkańcom Grodziska Mazowieckiego komunikację w obrębie miasta, jak również komunikację z Warszawą i innymi miastami w okolicy. Uruchomienie nowego odcinka, na którym wprowadzono odrębną taryfę „miejską” wraz ze stopniowym rozwojem miejscowości położonych wzdłuż linii wpłynęło na szybszy wzrost liczby pasażerów, a co za tym idzie zwiększenie wpływów.

Tabela – Liczba przewiezionych pasażerów oraz praca taboru w latach 1927-1934

Rok

Liczba przejechanych km

Liczba przewiezionych pasażerów

1927

38 729

brak danych

1928

512 638

1 160 000

1929

615 616

1 250 000

1930

774 895

1 340 000

1931

803 043

1 650 000

1932

802 093

1 700 000

1933

892 005

1 811 649

1934

1 069 929

2 685 669

 

Po II wojnie światowej liczbę przystanków pośrednich pomiędzy stacją „Grodzisk Mazowiecki Radońska” i stacją PKP zredukowano z trzech do jednego (pozostał jedynie przystanek zlokalizowany w rejonie obecnego placu Wolności, zwany wówczas jako „Grodzisk Maz. Rynek”). W latach 60. XX w. w miarę systematycznego wzrostu ruchu samochodowego pociągom WKD (po zmianie nazwy EKD w 1951) coraz trudniej było poruszać się po ścisłym centrum miasta. W celu „poprawiania bezpieczeństwa ruchu drogowego na przecięciu z kolejowym” w 1966 roku podjęto decyzję o zamknięciu dla pociągów odcinka od ul. Radońskiej do stacji PKP. Jednym z powodów mogło być poważne zderzenie pociągu WKD z autobusem PKS w rejonie skrzyżowania ulic: Montwiłła i Sienkiewicza, w którym rannych zostało blisko 60 osób. Ostatnie elementy torowiska przetrwały nie niepokojone do początku lat 90. XX w. kiedy przeprowadzono gruntowną modernizację ul. 11 Listopada, przeznaczając ją wyłącznie dla ruchu pieszego.

Likwidacja odgałęzień linii WKD w latach 1966-1972 (poza Grodziskiem Mazowieckim dodatkowo do osiedla Włochy w 1971 roku oraz na terenie Milanówka w 1972 roku) miała na celu według założeń ówczesnych decydentów usprawnienie i unowocześnienie ruchu na zasadniczych relacjach do Grodziska Mazowieckiego i Milanówka. Zrezygnowano z dowożenia pasażerów pociągami WKD w miejsca, do których docierała tzw. „duża” kolej czy do których znacznie wygodniej mogły dojechać autobusy komunikacji miejskiej.

Zobacz galerię zdjęć ze spaceru oraz materiały związane:

Maskotka dla WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. dziękuje wszystkim, którzy wzięli udział w ankiecie internetowej pn. „Maskotka dla WKD”. Zainteresowanie naszą akcją było bardzo duże. W ankiecie wzięło udział 730 osób. Zaproponowane zostało liczne grono zwierzątek, jednak największą liczbę głosów zdobyła wiewiórka - zwinna i szybka jak wukadka.

Prototyp maskotki WKD został już opracowany. W chwili obecnej trwają jeszcze drobne prace kosmetyczne nad ostatecznym wyglądem naszej wiewiórki.

 wiewiorka

Po dostarczeniu do siedziby Spółki do Grodziska Mazowieckiego wykonanych maskotek, nasze sympatyczne wiewiórki trafią do 5 osób wylosowanych spośród biorących udział w zabawie pn. „Maskotka dla WKD”.

Wiewiórka będzie stanowić dodatkowy, przyjazny element umożliwiający promocję i identyfikację kolejki WKD. Będzie nam ona towarzyszyć w różnego rodzaju wydarzeniach i kampaniach organizowanych lub współorganizowanych przez Spółkę.

Mamy nadzieję, że polubicie Państwo naszą wiewiórkę!

AUDYT NADZORU

Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością informuje iż, w dniach 29 i 30.11.2018 r. został przeprowadzony audyt nadzoru w Warszawskiej Kolei Dojazdowej sp. z o.o. W trakcie audytu nie wykazano żadnych nieprawidłowości w dokumentacji systemowej obowiązującej w spółce.

W związku z powyższym Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. została zarekomendowana Komitetowi Technicznemu CSQ do utrzymania certyfikatu zgodności z normą ISO 9001:2015.

Nowa oferta dla mieszkańców Podkowy Leśnej! Bilet ,,SENIOR 65+’’ oraz bilet ,,DZIECI i MŁODZIEŻ’’ miasta Podkowa Leśna.

Warszawska Kolej Dojazdowa rozwija współpracę z lokalnymi samorządami i poszerza ofertę przewozową dla mieszkańców okolicznych osiedli. Tym razem zyskają mieszkańcy Podkowy Leśnej, którzy od 1 grudnia br. będą mogli skorzystać z nowej oferty WKD, przygotowanej we współpracy z Burmistrzem tego miasta, Panem Arturem Tusińskim.

Od dnia 1 grudnia 2018 roku wprowadzona zostaje nowa oferta przewozowa Bilet SENIOR 65+ oraz bilet DZIECI i MŁODZIEŻ dla mieszkańców miasta Podkowa Leśna – z ulgą handlową w cenie 0,00 zł. Nabycie biletu w ramach tej oferty uprawnia każdą osobę posiadającą Kartę Mieszkańca Podkowy Leśnej do jednorazowego przejazdu pociągami na linii WKD w tzw. „strefie miejskiej” na terenie miasta Podkowa Leśna, obejmującej stację i przystanki osobowe: Podkowa Leśna Zachodnia – Podkowa Leśna Główna – Podkowa Leśna Wschodnia.

Bilet w cenie 0,00 zł (nieodpłatnie) w ramach nowej oferty może nabyć każdy mieszkaniec miasta Podkowa Leśna, posiadający Kartę Mieszkańca Podkowy Leśnej. Bilet pozostaje ważny od momentu skasowania – w danym pociągu, tylko w obrębie miasta Podkowa Leśna. Bilet „SENIOR 65+ miasta Podkowa Leśna” może nabyć osoba, która ukończyła 65. rok życia i jest mieszkańcem miasta Podkowa Leśna, natomiast bilet „DZIECI i MŁODZIEŻ miasta Podkowa Leśna” mogą nabyć dzieci oraz młodzież ucząca się do 26. roku życia, które są mieszkańcami miasta Podkowa Leśna.

W dniu 30 listopada 2018 r. umowę w sprawie wprowadzenia nowej oferty przewozowej WKD dla mieszkańców miasta Podkowa Leśna podpisali: Michał Panfil – Prezes Zarządu WKD oraz Artur Tusiński – Burmistrz Miasta Podkowa Leśna.

Zawarta umowa stanowi istotny element rozbudowy oferty przewozowej WKD i wpisuje się w całokształt działań podejmowanych zarówno przez przewoźnika, jak i lokalne władze samorządowe, na rzecz rozwoju transportu zbiorowego na terenie aglomeracji warszawskiej. Warto przypomnieć, że od 1 lipca br. obowiązuje porozumienie o podobnym charakterze dla mieszkańców miasta Pruszkowa – powiedział Michał Panfil, Prezes Zarządu WKD.

Dążymy do wzrostu konkurencyjności kolei względem transportu indywidualnego, mając na uwadze zachęcenie mieszkańców Podkowy Leśnej do odbywania jak największej liczby podróży z wykorzystaniem pociągów WKD – także na krótkich relacjach wewnątrzmiejskich – podkreślił Artur Tusiński, Burmistrz miasta Podkowa Leśna.

Umowa została zawarta na okres 4 lat z możliwością przedłużenia.

Wdrażane działanie w szerszym ujęciu stanowi kolejny etap kompleksowej modernizacji systemu komunikacji transportu szynowego, stanowiącej jeden z kluczowych elementów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.

Bilety w ramach nowej oferty w początkowym okresie będą dostępne jedynie w kasach biletowych WKD. Przypominamy, że dokumentem uprawniającym do nabycia biletu „SENIOR 65+ miasta Podkowa Leśna” lub „DZIECI i MŁODZIEŻ miasta Podkowa Leśna” jest Karta Mieszkańca Podkowa Leśna.

Rozkład jazdy ważny od dnia 09.12.2018 r.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że od dnia 09.12.2018 r. (sezon 2018/2019) będzie obowiązywał nowy rozkład jazdy pociągów. W odniesieniu do rozkładu jazdy pociągów obowiązującego od dnia 10.12.2017 r. (sezon 2017/2018) wprowadzone zostały następujące modyfikacje:

1. uruchomienie 4 dodatkowych pociągów kursujących w dni powszednie:

  • nr 148 relacji: Grodzisk Maz. Radońska odj. 15:46 - Warszawa Śródmieście WKD przyj. 16:46
  • nr 371 relacji: Warszawa Śródmieście WKD odj. 17:00 – Podkowa Leśna Główna przyj. 17:41
  • nr 376 relacji: Podkowa Leśna Główna odj. 18:30 – Warszawa Śródmieście przyj. 19:11
  • nr 147 relacji: Warszawa Śródmieście WKD odj. 19:40 – Grodzisk Maz. Radońska przyj. 20:35

2. zmiana godzin odjazdów 9 pociągów ze stacji początkowych:

  • nr 360: Podkowa Leśna Główna (odj. 16:25) – Warszawa Śródmieście WKD (przyj. 17:06): +20 min. dla dotychczasowego poc. nr 358, w planie którego pojedzie nowy poc. nr 148 z Grodziska Maz.; dotychczasowy poc. nr 358 otrzymuje oznaczenie poc. nr 360 uruchamianego w planie sobót, niedziel
    i świąt
  • nr 362: Podkowa Leśna Główna (odj. 16:35) – Warszawa Śródmieście WKD (przyj. 17:16): +5 min
  • nr 373: Warszawa Śródmieście WKD (odj. 17:10) – Podkowa Leśna Główna (przyj. 17:51): +5 min
  • nr 378: Podkowa Leśna Główna (odj. 18:45) – Warszawa Śródmieście WKD (przyj. 19:26): +10 min
  • nr 387: Warszawa Śródmieście WKD (odj. 19:30) – Podkowa Leśna Główna (przyj. 20:11): -5 min
  • nr 164: Grodzisk Mazowiecki Radońska (odj. 19:36) – Warszawa Śródmieście WKD (przyj. 20:31): -5 min
  • nr 390: Podkowa Leśna Główna (odj. 20:35) – Warszawa Śródmieście WKD (przyj. 21:16): +5 min
  • nr 168: Grodzisk Mazowiecki Radońska (odj. 20:36) – Warszawa Śródmieście WKD (przyj. 21:31): +5 min dla dotychczasowego poc. nr 164, który otrzymuje nowe oznaczenie jako poc. nr 168
  • nr 392: Podkowa Leśna Główna (odj. 21:05) – Warszawa Śródmieście WKD (przyj. 21:46): +5 min

3. uzupełnienie w dni powszednie w godzinach wieczornych oferty przewozowej w relacji z Warszawy do Milanówka poprzez uruchomienie pociągu:

  • nr 265: Warszawa Śródmieście WKD (odj. 22:35) – Milanówek Grudów (przyj. 23:23), który zastępuje zlikwidowany kurs w relacji Warszawa Śródmieście WKD (odj. 22:35) – Grodzisk Mazowiecki Radońska (przyj. 23:30)
  • nr 2206 relacji: Milanówek Grudów odj. 23:43 – Podkowa Leśna Główna przyj. 23:50
  • nr 2205 relacji: Podkowa Leśna Główna odj. 00:16 – Grodzisk Maz. Radońska przyj. 00:25

Ponadto dodatkowo w następujące dni:

  • 24.12.2018 r. (poniedziałek)
  • 02.05.2019 r. (czwartek)
  • 24.12.2019 r. (wtorek)

pociągi WKD będą kursowały wg organizacji ruchu, jak w soboty, niedziele i święta.

 Rozkład jazdy ważny od dnia 09.12.2018 r. 

Zaproszenie na spacer śladem dawnej linii EKD/WKD w Grodzisku Mazowieckim w dniu 8 grudnia br.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. zaprasza na spacer dawnym przebiegiem linii EKD/WKD na terenie centrum Grodziska Mazowieckiego – od stacji kolejowej PKP przy ul. 1 Maja do obecnej końcowej stacji kolei WKD „Grodzisk Mazowiecki Radońska”. Wydarzenie, nad którym patronat objęła spółka WKD, jest organizowane przez stowarzyszenia i środowiska skupiające pasjonatów oraz ekspertów z dziedziny kolejnictwa, w tym z zakresu budowy oraz eksploatacji infrastruktury kolejowej, a także zagadnień urbanistyki i zagospodarowania przestrzennego w powiązaniu z transportem kolejowym.

Wydarzenie zatytułowane „Śladami EKD w Grodzisku Mazowieckim” w formie spaceru nieistniejącym dziś przebiegiem linii EKD/WKD na terenie centrum Grodziska Mazowieckiego odbędzie się w dniu 08.12.2018 (sobota) w godz. 12:30-14:30. Początek spaceru zaplanowano o godz. 12:30 przy budynku stacji kolejowej PKP Grodzisk Mazowiecki przy ul. 1 Maja, natomiast koniec w budynku Izby Tradycji EKD/WKD przy stacji WKD „Grodzisk Mazowiecki Radońska” (wejście od strony peronu nr 1 stacji). Uczestnicy spaceru przejdą m.in. przez ul. 11 Listopada, plac Wolności, ul. Sienkiewicza i ul. Radońską.

Wydarzenie o charakterze otwartym, dostępne dla wszystkich zainteresowanych, będzie poświęcone przybliżeniu historycznych aspektów rozbudowy linii EKD na odcinku Grodzisk Mazowiecki Radońska – Grodzisk Mazowiecki EKD/WKD (PKP), a także jej eksploatacji w latach 1932-1966 – począwszy od oddania do użytku do momentu zawieszenia ruchu pasażerskiego i fizycznej likwidacji. W ramach spaceru będzie zapewniona również możliwość zwiedzenia wagonu historycznego EN80-16, obsługującego zlikwidowany odcinek linii przez wszystkie lata jego eksploatacji.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. wspiera działania mające na celu propagowanie idei rozwoju transportu kolejowego w ramach zrównoważonego rozwoju transportu, w tym w szczególności poświęconego historycznym oraz współczesnym aspektom funkcjonowania linii kolei elektrycznej Warszawa – Grodzisk Mazowiecki (EKD/WKD).

Wydarzenie jest kierowane do wszystkich osób zainteresowanych historią kolei EKD/WKD, w tym osób zorientowanych w tematyce kolejnictwa, zagadnień urbanistyki i zagospodarowania przestrzennego. Inicjatywa wpisuje się w 100. rocznicę powołania spółki akcyjnej „Siła i Światło” (organizatora i właściciela Elektrycznych Kolei Dojazdowych), przypadającą w dniu 05.12.2018, następnie w 91. rocznicę uruchomienia linii kolei elektrycznej EKD Warszawa – Grodzisk Mazowiecki, przypadającą w dniu 11.12.2018, jak również stanowi element ciągu uroczystości i wydarzeń specjalnych związanych z 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości i 20-leciem samorządności w Polsce.

Wstęp wolny. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

Zobacz plakat informujący o wydarzeniu (JPG):

Zobacz plakat informujący o wydarzeniu - w pełnym rozmiarze (GIF)

Badania marketingowe w dniach 26.11 - 2.12.2018 r. na odcinku Warszawa Śródmieście WKD - Opacz

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. uprzejmie informuje podróżnych, iż w dniach 26 listopada – 2 grudnia 2018r. w pociągach WKD na odcinku W-wa Śródmieście WKD – Opacz prowadzone będą badania marketingowe.

Ponadto w kasach biletowych WKD oraz na stronie internetowej www.wkd.com.pl dostępne będą ankiety.

Wypełnioną ankietę będzie można oddać w kasie biletowej WKD.

Zapraszamy Państwa do wypełniania ankiet.

"Wukadka" liderem punktualności w kolejowych przewozach pasażerskich w III kwartale br.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że według danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, w III kwartale 2018 r. była najpunktualniejszym przewoźnikiem pasażerskim w kraju, uzyskując bardzo wysoki wskaźnik punktualności na poziomie 99,48%. Na drugim miejscu uplasowała się spółka PKP SKM w Trójmieście z wynikiem 97,98%, zaś na trzecim miejscu – spółka UBB GMBH z wynikiem 95,99% (źródło: UTK; zobacz dane opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego). Szczegółowe dane zawarto w Tabeli nr 1.

Tabela 1: Punktualność przewozów pasażerskich w III kwartale 2018 r.

 

Nazwa przewoźnika

III kwartał

1.

Warszawska Kolej Dojazdowa

99,48%

2.

PKP SKM w Trójmieście

97,98%

3.

UBB GMBH

95,99%

4.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

95,19%

5.

Arriva RP

91,90%

6.

Szybka Kolej Miejska w Warszawie

89,62%

7.

Koleje Śląskie

88,57%

8.

Przewozy Regionalne

87,31%

9.

Koleje Wielkopolskie

86,75%

10.

Koleje Mazowieckie

86,71%

11.

Koleje Dolnośląskie

85,23%

12.

LEO Express

79,07%

13.

Koleje Małopolskie

78,75%

14.

SKPL Cargo

77,07%

15.

PKP Intercity

66,68%

 

OGÓŁEM

87,42%

Źródło: www.utk.gov.pl

Zobacz graficzne odwzorowanie punktualności przewozów pasażerskich w III kwartale 2018 r.:

Rozpatrując uśredniony poziom wskaźnika punktualności w skali 9 miesięcy 2018 r. na podstawie danych dla poszczególnych kwartałów, Warszawska Kolej Dojazdowa również okazała się przewoźnikiem najpunktualniejszym w kraju, osiągając poziom 99,51%. Szczegółowe dane w tym zakresie zawarto w Tabeli nr 2.

Tabela 2: Punktualność przewozów pasażerskich za 9 miesięcy 2018 r.

 

Nazwa przewoźnika

I kwartał

II kwartał

III kwartał

2018 rok

(średnia

I-III kw.)

1.

Warszawska Kolej Dojazdowa

99,65%

99,41%

99,48%

99,51%

2.

PKP SKM w Trójmieście

98,26%

98,18%

97,98%

98,14%

3.

UBB GMBH

98,71%

97,63%

95,99%

97,44%

4.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

96,79%

95,19%

95,19%

95,72%

5.

Arriva RP

93,95%

93,40%

91,90%

93,08%

6.

Szybka Kolej Miejska w Warszawie

94,64%

90,80%

89,62%

91,69%

7.

Koleje Śląskie

90,76%

88,27%

88,57%

89,20%

8.

Koleje Mazowieckie

91,45%

87,69%

86,71%

88,62%

9.

Przewozy Regionalne

89,76%

88,75%

87,31%

88,61%

10.

Koleje Wielkopolskie

89,02%

86,56%

86,75%

87,44%

11.

SKPL Cargo

94,68%

87,53%

77,07%

86,43%

12.

Koleje Dolnośląskie

87,77%

80,94%

85,23%

84,65%

13.

LEO Express

-

-

79,07%

79,07%

14.

Koleje Małopolskie

73,44%

84,04%

78,75%

78,74%

15.

PKP Intercity

74,52%

68,20%

66,68%

69,80%

 

OGÓŁEM

90,14%

88,21%

87,42%

88,59%

Źródło: opracowanie WKD na podstawie: www.utk.gov.pl

Zobacz graficzne odwzorowanie punktualności przewozów pasażerskich po 9 miesiącach 2018 r.:

Osiągnięty w ciągu III kwartału 2018 r., jak również w ciągu 9 miesięcy 2018 r. bardzo wysoki wskaźnik punktualności pociągów w ramach realizowanych usług przewozowych w porównaniu z innymi operatorami, Spółka uzyskała dzięki następującym uwarunkowaniom:

  1. Organizowanie i prowadzenie przewozów kolejowych na całkowicie wydzielonej linii kolejowej, niezależnej od innych operatorów oraz nie wykorzystywanej przez innych przewoźników.
  2. Połączenie funkcji przewoźnika i zarządcy infrastruktury kolejowej, skracające ścieżkę decyzyjną oraz działania interwencyjne w przypadku zaistnienia zdarzeń awaryjnych – zarówno po stronie użytkowanego taboru, jak i eksploatowanej infrastruktury kolejowej.
  3. Niska usterkowość eksploatowanego taboru kolejowego oraz elementów infrastruktury kolejowej, za czym stoi posiadanie własnych zapleczy utrzymaniowych, z odpowiednio wykwalifikowanym personelem oraz przy ograniczonym do minimum zlecaniu usług do realizacji przez podmioty zewnętrzne.
  4. Oferta przewozowa WKD skonstruowana na bazie cyklicznego rozkładu jazdy, charakteryzującego się wyprawianiem pociągów w poszczególnych relacjach w równych taktach oraz powtarzalnych przedziałach czasowych po upływie każdej godziny, co pozwala na zapewnienie niezbędnych rezerw oraz niską podatność na zakłócenia i opóźnienia.

Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych podejmuje współpracę z Wielką Brytanią

Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych oraz Ambasada Brytyjska w Warszawie podejmują ścisłą współpracę w zakresie rozwoju sektora transportu kolejowego. W dniu 9 listopada 2018 roku w siedzibie Ambasady Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Warszawie podpisano list intencyjny, którego podstawowym założeniem jest pogłębianie relacji i bardziej sformalizowana współpraca pomiędzy dwoma stronami na rzecz kolejnictwa. List intencyjny podpisali: Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce, Pan Jonathan Knott oraz Prezes Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych, Pan Dariusz Grajda.

List jest następstwem nawiązanej współpracy pomiędzy Ambasadą i członkami Związku – jedenastoma lokalnymi przewoźnikami kolejowymi z różnych regionów Polski, wśród których istotne miejsce zajmuje również Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. Głównym celem listu jest wzmacnianie kooperacji na wielu polach, w tym w obszarze zamówień publicznych, informacji pasażerskiej, systemów sprzedaży biletów, bezpieczeństwa ruchu oraz taboru kolejowego.

Tekst listu intencyjnego został sformułowany następująco:

Doceniając dotychczasową współpracę pomiędzy partnerami na rzecz rozwoju transportu kolejowego w Wielkiej Brytanii i Polsce, Ambasada Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Warszawie oraz Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych podpisują list intencyjny o zacieśnieniu wzajemnych relacji.

Poprzez podpisanie niniejszego listu intencyjnego Partnerzy deklarują gotowość do współpracy w zakresie wymiany brytyjskich i polskich doświadczeń i najlepszych praktyk w sektorze kolejowym, udziału we wspólnych spotkaniach, konferencjach oraz wizytach studyjnych.

Przy okazji podpisania listu Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce, Pan Jonathan Knott pochwalił współpracę pomiędzy Polską i Wielką Brytanią w sektorze kolejowym. – Dzisiaj mamy okazję świętować silną relację łączącą oba kraje. Ten list intencyjny demonstruje, że jesteśmy zdeterminowani wspierać sektory kolejowe w naszych krajach w celu zawiązania ściślejszej współpracy pomiędzy nimi – powiedział Ambasador Knott.

W ocenie Prezesa Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych, Pana Dariusza Grajdy, brytyjska kolej jest dobrym przykładem do naśladowania. – Chcielibyśmy zwiększyć poziom naszej kooperacji i wymiany doświadczeń. Szukajmy tego co nas łączy, abyśmy mogli zbudować lepszą przyszłość – podsumował Prezes ZSPK.

W uroczystości podpisania listu intencyjnego wzięli udział przedstawiciele spółek zrzeszonych w Związku, w tym również Prezes Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Pan Michał Panfil.

Wypełnianie postanowień listu już wkrótce przybierze konkretne formy. W ramach podjętej współpracy, w dniach 4-6 grudnia 2018 roku, reprezentanci polskich spółek i związków kolejowych wezmą udział w wizycie studyjnej w Wielkiej Brytanii. Celem wizyty jest pogłębienie wiedzy z zakresu zintegrowanych systemów sprzedaży biletów oraz informacji pasażerskiej.

Wukadka ze złotym logotypem kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. w dniu 3 października br. jako operator prowadzący działalność w sektorze transportu kolejowego, otrzymała nagrodę Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego podczas jubileuszowej Gali z okazji 15-lecia funkcjonowania UTK połączonej z finałem konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”. Przyznana spółce nagroda w jednej z kluczowych kategorii, pn. „rozwiązanie techniczne”, jest wyrazem dostrzeżenia i uznania przez ekspertów oraz podmioty decyzyjne w branży kolejowej, szerokiego i kompleksowego zakresu działań podejmowanych przez WKD na rzecz wzrostu poziomu bezpieczeństwa na zarządzanej linii oraz w jej najbliższym otoczeniu.

W związku z przyznaniem spółce WKD nagrody w III edycji ww. konkursu, potwierdzonej „Deklaracją w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”, zgodnie z postanowieniami regulaminu konkursu, zwycięskiemu podmiotowi przysługuje możliwość posługiwania się złotym logotypem kultury bezpieczeństwa przez rok od dnia ogłoszenia wyników konkursu, tj. do dnia 3 października 2019 r.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. mając na uwadze wysoką rangę przyznanej nagrody, jak również możliwość wykorzystania instrumentów związanych z jej otrzymaniem we wszelkich przedsięwzięciach informacyjno-promocyjnych, podjęła decyzję w sprawie zamieszczenia złotego logotypu kultury bezpieczeństwa na podstawowych nośnikach informacji o spółce WKD, w tym m.in. na drukach firmowych oraz stronie internetowej spółki.

Na podstawie decyzji Zarządu spółki WKD podjętej w dniu 23 października br., przyjęto do stosowania nowy wzór druku firmowego WKD, zawierający złoty logotyp kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym, jako stały element obowiązującego we wszelkiej bieżącej korespondencji zewnętrznej i wewnętrznej układu graficznego. Nowy wzór obowiązuje od dnia 29 października br.

Ponadto, wraz z przyjęciem do stosowania nowego wzoru druku firmowego WKD, złoty logotyp kultury bezpieczeństwa został zamieszczony na stronie internetowej WKD. Będzie on również stosowany w miarę możliwości na materiałach informacyjno-promocyjnych WKD, takich jak: ulotki, broszury, foldery, plakaty, rozkłady jazdy.