Zaproszenie do ankiety

UWAGA! UTRUDNIENIA NA LINII WKD. SZCZEGÓŁY W AKTUALNOŚCIACH (ZAKOŃCZONE).

Informacja w sprawie zmian w składzie Zarządu spółki WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że w dniu 23.11.2017 decyzją Rady Nadzorczej spółki WKD, Pan Michał Panfil, pełniący od dnia 01.07.2017 obowiązki Prezesa Zarządu, został powołany na stanowisko Prezesa Zarządu spółki WKD.

Skład Zarządu spółki WKD od dnia 23.11.2017:

  • Michał Panfil – Prezes Zarządu
  • Jolanta Dałek – Członek Zarządu

Rozkład jazdy ważny od dnia 10.12.2017 r.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż rozkład jazdy pociągów ważny od dnia 10.12.2017 r. nie ulegnie zmianie w odniesieniu do rozkładu jazdy obowiązującego od dnia 11.12.2016 r.  Dodatkowo informujemy, że w następujące dni:

  • 02.05.2018 r. (środa)
  • 24.12.2018 r. (poniedziałek)

pociągi WKD będą kursowały wg organizacji ruchu, jak w soboty, niedziele i święta. 

Informacja na temat wymiany nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowych linii WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że przystępuje do realizacji zadania obejmującego wymianę nawierzchni drogowej na 5 przejazdach kolejowych linii kolejowej WKD nr 47.

W dniu 30.10.2017 zakończyło się postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na realizację robót na przejazdach, w ramach którego wyłoniony został Wykonawca prac: P.U. „JAREX” Sp. z o.o. z Warszawy. Aktualnie prowadzone są działania związane z przygotowaniem umowy z Wykonawcą oraz uzgodnieniem szczegółowego harmonogramu robót na przejazdach.

Zgodnie z przyjętymi założeniami wszystkie prace na przejazdach powinny zostać zrealizowane w ciągu 3 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Przedmiot zamówienia obejmie 5 przejazdów na odcinku od Michałowic po Podkowę Leśną:

  1. Michałowice, ul. Jesionowa (p.o. Michałowice) – km 11,344 linii kolejowej nr 47 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów;
  2. Nowa Wieś, ul. Główna (p.o. Nowa Wieś Warszawska) – km 19,632 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  3. Kanie, ul. Piłsudskiego (p.o. Kanie Helenowskie) – km 21,357 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  4. Otrębusy, ul. Przejazdowa (przejazd pomiędzy p.o. Otrębusy i p.o. Podkowa Leśna Wschodnia) – km 23,241 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  5. Podkowa Leśna, ul. Jana Pawła II (stacja Podkowa Leśna Główna) – km 24,907 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna.

Zakres prac obejmuje wymianę nawierzchni drogowej z płyt wielkogabarytowych typu CBP na płyty małogabarytowe wraz z dostosowaniem dojazdów do nowej nawierzchni przejazdów oraz chodników dla pieszych.

W ramach zadań Wykonawca zobowiązany jest również do opracowania, uzgodnienia i zatwierdzenia czasowej organizacji ruchu dla każdego przejazdu. Zakres planowanych prac może się wiązać z okresowym ograniczeniem lub wstrzymaniem ruchu w obrębie każdego z obiektów.

Szczegółowy zakres robót obejmuje:

  1. sporządzenie przez Wykonawcę i uzgodnienie z Zamawiającym harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji robót; harmonogram powinien zostać przedstawiony przez Wykonawcę w terminie 7 dni od podpisania umowy, oddzielnie dla każdego przejazdu;
  2. wymianę nawierzchni drogowej z płyt wielkogabarytowych CBP na płyty małogabarytowe betonowe, na międzytorzu płyty małogabarytowe gumowe na określonych przejazdach linii kolejowej WKD nr 47;                                                                
  3. wykonanie z kostki brukowej w krawężnikach lub obrzeżach trawnikowych dojazdów i dojść do przejazdów do zabudowanej nawierzchni drogowej na przejazdach;
  4. wykonanie, uzgodnienie i zatwierdzenie czasowej organizacji ruchu dla każdego przejazdu.

Całkowity koszt wykonania prac związanych z wymianą nawierzchni drogowej na 5 przejazdach kolejowych w ramach zawieranej umowy z Wykonawcą wynosi 1.177.110,00 PLN brutto.

Dotychczasowa nawierzchnia drogowa na przejazdach kolejowych objętych robotami została przedstawiona na poniższych zdjęciach:

90 lat historii EKD/WKD

 

Warszawska Kolej Dojazdowa jest przewoźnikiem mającym za sobą długą, sięgającą początków XX wieku historię. W dniu 11 grudnia 2017 r. Spółka będzie obchodziła jubileusz 90-lecia działalności EKD/WKD.                

W dniu 5 grudnia 1918 r. powstało Zgrupowanie Elektryfikacyjne „Siła i Światło S.A.”, które za jeden z celów związanych z elektryfikacją kraju obrała przesył energii i zasilanie nowo powstających linii kolejowych. W 1922 r. w ramach grupy „Siła i światło” powołano spółkę akcyjną „Elektryczne Koleje Dojazdowe (EKD).

Budowę linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego rozpoczęto w 1925 r. na podstawie sukcesji wydanej Zarządzeniem Prezydenta RP z 12 listopada 1924 r. ogłoszonej w Dzienniku Ustaw RP nr 100 z dnia 21 listopada 1924 r.

Budowa rozpoczęła się w Komorowie i była prowadzona równolegle w obu kierunkach, tj. w kierunku Warszawy i w kierunku Grodziska Mazowieckiego. Pierwotny przebieg linii na terenie Warszawy różnił się od obecnego. Linia biegła w oddaleniu od torów Drogi Żelaznej Warszawsko Wiedeńskiej i ulicą Nowogrodzką docierała aż do ulicy Marszałkowskiej.

Linia została uruchomiona już dwa lata później, w dniu 11 grudnia 1927 r. jako pierwsza normalnotorowa elektryczna kolej w Polsce. Jej właścicielem pozostawała spółka Siła i Światło, w której wiodącym kapitałem był kapitał angielski. Spółka w kolejnych latach była inicjatorem rozbudowy i inwestorem EKD.

Lata 1927- 1938

  1. Linia wyposażona w najnowocześniejszy system prowadzenia pociągów oparty na automatycznej sygnalizacji świetlnej sprowadzonej ze Szwecji, zapewniającej wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów.
  2. Najnowocześniejsze pociągi złożone z wagonów silnikowych i doczepnych (później serii EN80) produkcji angielskiej.
  3. Nacisk na niezawodność, regularność i punktualność kursowania pociągów – krążąca anegdota, że wg. pociągów EKD można ustawiać zegarki.
  4. Systematyczne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów, zapewnienie cykliczności odjazdów z poszczególnych przystanków i stopniowe zwiększanie częstotliwości kursowania pociągów (1927-1934).
  5. Rozbudowa linii - uruchamianie nowych odcinków linii (1932-1936).

Lata 1939 - 1945

  1. EKD były schronieniem dla wielu ukrywających się osób – umundurowanie kolejowe chroniło przed zatrzymaniami (1939-1945).
  2. Pracownicy EKD starali się ostrzegać podróżnych przed rewizjami lub łapankami (1939-1945).
  3. Na EKD powstawały komórki ruchu oporu, które przerzucały broń, prowadziły wywiad i kontrwywiad (1939-1945).

Lata 1946 - 2000

  1. Uruchomienie dodatkowych linii obsługiwanych przez własne pojazdy autobusowej komunikacji pomocniczej - łączna długość autobusowej linii to 214 km (1946), w 1948 r. linie te zostały przejęte przez państwowe przedsiębiorstwo PKS.
  2. Zmiana nazwy z „Elektryczne Koleje Dojazdowe” na „Warszawska Kolej Dojazdowa” (1951).
  3. Budowa nowego przystanku „Warszawa Ochota WKD” i stacji końcowej „Warszawa Śródmieście WKD” (1963).
  4. Likwidacja części odcinków linii w ramach porządkowania przebiegu linii WKD (1957-1995).
  5. Wymiana torów kolejowych i kapitalny remont sieci trakcyjnej oraz urządzeń sygnalizacji samoczynnej na całej linii WKD (1968-1972).
  6. Całkowita wymiana taboru serii EN80 na pojazdy serii EN94 produkcji Pafawag Wrocław (1972).
  7. Generalny remont torów kolejowych, przebudowa sieci trakcyjnej (1988-1989).
  8. Zainstalowanie mechanicznych kasowników biletowych (1989).

Lata 2001- 2017

  1. Wyodrębnienie spółki Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. ze struktur PKP (2001).
  2. Wprowadzenie nowego systemu biletowego, tj.  bilety jednorazowe wg podziału na 3 strefy czasowe (2002).
  3. Zainstalowanie nowych elektronicznych kasowników biletowych w pociągach (2002).
  4. Dostawa nowego, czteroczłonowego, jednoprzestrzennego elektrycznego zespołu trakcyjnego nowej generacji serii EN95 (2004).
  5. Zmiana właściciela – spółka samorządowa (2007).
  6. Zakup 14 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN97 produkcji PESA Bydgoszcz S.A. (2011-2012).
  7. Zakup kolejnych 6 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN100 produkcji NEWAG S.A. (2016).
  8. Zmiana napięcia zasilania w sieci trakcyjnej z 600V do 3000V (2016).
  9. Uruchomienie dynamicznego Systemu Informacji Pasażerskiej i Monitoringu (2017)   

 90 lat plakat