Będzie porozumienie samorządów w sprawie budowy nowej linii komunikacyjnej

Będzie porozumienie samorządów w sprawie budowy nowej linii komunikacyjnej!

24 sierpnia w siedzibie Marszałka Woj. Mazowieckiego Adama Struzika w Warszawie odbyło się spotkanie w sprawie projektu nowego połączenia komunikacyjnego pomiędzy Warszawą a Sochaczewem. Pojawia się w tej sprawie „zielone światło”, które może przyśpieszyć realizację projektu.

W spotkaniu z Marszałkiem Adamem Struzikiem uczestniczyli przedstawiciele gmin Powiatu Warszawskiego Zachodniego, przez które będzie przebiegać trasa (Stare Babice, Leszno, Błonie, Kampinos), Starosta Warszawski Zachodni Jan Żychliński- koordynator projektu, Burmistrz Sochaczewa Piotr Osiecki, Burmistrz Dzielnicy Bemowo Michał Grodzki, Michał Panfil p.o. Prezesa WKD, przedstawiciele Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego i departamentów Urzędu Marszałkowskiego.

Wprowadzenia do zagadnienia dokonał Starosta Jan Żychliński.- Pracujemy nad tym projektem już 7 lat. Pierwszym naszym działaniem w 2010 r. było złożenie wniosku do planu zagospodarowania przestrzennego woj. mazowieckiego. Wspólnie z samorządami zleciliśmy także opracowanie studium wykonalności. Nowa trasa komunikacyjna będzie liczyła 43 km i połączy stację metra Warszawa Chrzanów z Sochaczewem. Trasa przebiega przez tereny prywatne i tereny Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Koszt wykupu gruntów oszacowano na ok. 60 mln zł, a wartość realizacji całego projektu wyniesie ok. 400 mln zł- powiedział Starosta.

 Nowatorskim założeniem projektowanej linii komunikacyjnej jest budowa specjalnego toru betonowego dla autobusów elektrycznych lub hybrydowych. Wzdłuż trasy powstanie droga rowerowa. Tego typu rozwiązania komunikacyjne stosuje się m.in. w Anglii, Francji i Holandii. To rozwiązanie jest dwukrotnie tańsze od tradycyjnego połączenia kolejowego, jest także innowacyjne i proekologiczne.

Marszałek Adam Struzik stwierdził, że projekt jest śmiały, stanowi także wyzwanie ze względu na koszty, jednak suma 400 mln zł jest do udźwignięcia. W uzyskaniu tych funduszy mogą pomóc środki z Europejskich Funduszy Inwestycyjnych, być może uda się je pozyskać w ramach tzw. planu Junckera (pieniędzy z instrumentów zwrotnych). Na tym etapie, zdaniem Marszałka, pieniądze nie są największym problemem, kluczową sprawą jest uregulowanie spraw własności gruntu, przez które będzie przebiegać nowa linia komunikacyjna- powiedział Marszałek.

Nieodzowne będzie powołanie spółki, w skład której wejdzie samorząd wojewódzki, samorządy gminne i powiatowe. Być może partnerem w tym projekcie będzie WKD, która przewozi ok. 8 mln pasażerów rocznie i ma duże doświadczenie w dziedzinie transportu publicznego. Departament Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w porozumieniu z prawnikami przygotuje projekt umowy w sprawie powstania spółki, formą udziałów w niej samorządów gminnych byłby aport gruntów. Rysują się realne możliwości utworzenia nowoczesnego połączenia komunikacyjnego, które będzie sprzyjać rozwojowi terenów Powiatu Warszawskiego Zachodniego. 

1

Źródło: https://www.pwz.pl/1474,1,1,bedzie-porozumienie-samorzadow-w-sprawie-budowy-nowej-linii-komunikacyjnej,czytaj-wiecej.html

 

Informacja na temat zrealizowanej modernizacji przejazdu kolejowego na linii nr 512 w Pruszkowie

Zakończono realizację przedsięwzięcia związanego z modernizacją infrastruktury kolejowej WKD, stanowiącego uzupełnienie do planu inwestycyjnego na rok 2017. Modernizacja przejazdu kolejowego zlokalizowanego na łącznicy technologicznej WKD, będąca elementem prac obejmujących kompleksową naprawę toru na jednej z głównych linii WKD (szlak linii kolejowej nr 47 pomiędzy Komorowem i Podkową Leśną), została zrealizowana przed upływem wyznaczonego terminu, przy ograniczonych do minimum utrudnieniach dla uczestników ruchu kołowego, poruszających się bardzo obciążonym ciągiem drogi wojewódzkiej nr 719 (Warszawa – Pruszków – Żyrardów). Celem realizowanych działań jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na styku z innymi rodzajami transportu (w tym przypadku skrzyżowanie ruchu kolejowego z kołowym i pieszym w obrębie przejazdu kolejowego), zgodnie z założeniami przyjętymi w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.

WKD konsekwentnie od 2009 roku prowadzi szereg przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z zarządzaną infrastrukturą kolejową, do których należy zaliczyć kompleksowe naprawy torowiska, obiektów inżynieryjnych oraz modernizacje przejazdów kolejowych. W ciągu 2017 roku zrealizowano modernizację mostu na rzece Zimna Woda zlokalizowanego na odcinku Nowa Wieś Warszawska – Kanie Helenowskie (szlak Komorów – Podkowa Leśna Główna) w km 20,508 linii kolejowej nr 47 Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska, kompleksową naprawę toru nr 2 (tor prawy w kierunku Warszawy) na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna o długości blisko 7 km, a także zakończono modernizację 8 przejazdów kolejowych, obejmującą m.in. zabudowę nowych systemów bezpieczeństwa oraz modernizację nawierzchni drogowej.

W uzupełnieniu do powyższych przedsięwzięć zrealizowano prace na linii kolejowej nr 512, będącej technologiczną łącznicą WKD z siecią PKP PLK S.A. pomiędzy Komorowem i Pruszkowem, na której nie są prowadzone przewozy pasażerskie. Linia kolejowa nr 512 stanowi jednak istotny element zarządzanej przez spółkę infrastruktury, za pośrednictwem którego pozostaje zapewniona możliwość ewentualnego transportu dla celów serwisowych eksploatowanego taboru, jak również realizowania dostaw materiałów niezbędnych do właściwego utrzymania głownych linii WKD, na których są realizowane regularne przewozy pasażerskie.

Przedmiotem prac było wykonanie naprawy nawierzchni wraz z wymianą wybranych elementów nawierzchni typu „Mirosław Ujski” w obrębie przejazdu kolejowego zlokalizowanego na linii kolejowej nr 512 na skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego w Pruszkowie (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 719). Prace obejmowały również stabilizację toru linii nr 512 w km od 1,319 do 1,419 (odcinek o długości 100 m po obu stronach przejazdu kolejowego). Naprawa nawierzchni miała na celu poprawę komfortu przejazdu przez obiekt dla uczestników ruchu drogowego poruszających się ciągiem bardzo obciążonej drogi wojewódzkiej nr 719.

Zakres prac obejmował w szczególności następujące elementy:

  1. demontaż i ponowny montaż nawierzchni przejazdu typu „Mirosław Ujski”
  2. demontaż i ponowny montaż nawierzchni przejazdu z płyt typu CBP
  3. uzupełnienie tłucznia oraz podwyższenie podbudowy toru w obrębie przejazdu
  4. podbicie i stabilizacja toru

Modernizacja przejazdu była zadaniem towarzyszącym przeprowadzonej kompleksowej naprawie toru nr 2 na szlaku linii kolejowej nr 47 pomiędzy Komorowem i Podkową Leśną (realizacja miała miejsce w miesiącu lipcu br.). Umowę z Wykonawcą zawarto w dniu 30 maja br. Całkowita wartość prac w ramach zawartej umowy wyniosła 7 162 356,42 zł brutto (łączna wartość zadania podstawowego i towarzyszącego). Zadanie zostało sfinansowane ze środków własnych spółki WKD, dla których zabezpieczenie stanowi zawarta z Samorządem Województwa Mazowieckiego umowa ramowa o świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

Zaplanowane prace wymagały całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego ciągu al. Wojska Polskiego w obrębie przejazdu kolejowego (zamknięcie przejazdu w obu kierunkach). Wykonanie prac zaplanowao w ciągu jednego weekendu, w terminie nie przekraczającym dnia 31.08.2017 – na podstawie uprzednio przeprowadzonych uzgodnień i uzyskanych zezwoleń. Przejazd został zamknięty w piątek, 25.08.2017 ok. godz. 22:00, natomiast jego otwarcie zgodnie z uzyskanymi przez Wykonawcę zezwoleniami założono nie później niż w niedzielę, 27.08.2017, ok. godz. 20:00. Ostatecznie dzięki sprawnej organizacji robót oraz koordynacji działań służb Zamawiającego (WKD) i Wykonawcy przejazd został otwarty dla ruchu kołowego już w porze przedpołudniowej w sobotę, 26.08.2017. Tym samym ograniczono do minimum utrudnienia dla uczestników ruchu kołowego związane z koniecznością objazdu zamkniętego obiektu.

W powyższym terminie obowiązywała tymczasowa organizacja ruchu, przewidująca objazd poprowadzony w obydwu kierunkach przez ul. Plantową oraz ul. Powstańców.

Wykonawca robót w ramach zawartej umowy był zobowiązany do przygotowania projektu tymczasowej organizacji ruchu, która wymagała uzgodnienia i zatwierdzenia przez zarządcę drogi oraz zarządcę ruchu, tj. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, Starostwo Powiatowe w Pruszkowie oraz Policję. Ponadto Wykonawca w ramach przeprowadzonych uzgodnień i zatwierdzonej organizacji ruchu zobowiązany był m.in. do powiadomienia służb ratowniczych oraz zainteresowanych mieszkańców w bezpośrednim sąsiedztwie arterii o planowanym zamknięciu z 7-dniowym wyprzedzeniem.

Wszystkie przeprowadzone działania modernizacyjne, wymagające wprowadzenia specjalnej organizacji ruchu kołowego zostały wykonane zgodnie z ustalonymi założeniami oraz jak powyżej wspomniano, przed upływem terminów przewidzianych w harmonogramie.

Zrealizowane działania stanowią jeden z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD, obejmującej m.in. zapisaną w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego integrację z innymi środkami transportu publicznego.

UWAGA: utrudnienia na linii WKD w dniu 23.08.2017 r. (ZAKOŃCZONE)

Aktualizacja godz. 10:20

 o godznie 10:05 ze stacji Warszawa Śródmieście wyruszył pociąg do Podkowy Leśnej Głównej.

W dalszym ciągu mogą wystąpić opóźnienia w rychu pociągów rozpoczynających bieg ze stacji Warszawa Śródmieście WKD.


Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że ok. godz. 9:40 na stacji Warszawa Śródmieście WKD wystąpiła awaria rozjazdów. Do czasu usunięcia awarii sterowanie ruchem odbywać się będzie przez Dyżurnego Ruchu ręcznie. W związku z powyższym wystąpia utrudnienia w ruchu pociągów.

 

Za wszelkie utrudnienia w podróżowaniu serdecznie przepraszamy.

Wizyta delegacji ze Szwajcarii w siedzibie spółki WKD w dniu 08.08.2017 r.

Warszawska Kolej Dojazdowa w dniu 08.08.2017 przyjęła w siedzibie spółki delegację osób reprezentujących Wspólnotę Potomków po Polskich Żołnierzach Internowanych w Szwajcarii podczas II wojny światowej. Wizyta została zorganizowana przy współudziale Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy przy Ambasadzie Szwajcarii w Polsce (Swiss Contribution Office) – podmiotu pełniącego w Polsce rolę instytucji zarządzającej ww. Programem. Celem wizyty było zapoznanie się z rezultatami projektów zrealizowanych przy współudziale środków szwajcarskich oraz zaprezentowanie, w jaki sposób projekty te przyczyniają się do rozwoju nie tylko danego podmiotu, ale także regionu i kraju.

W ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy spółka WKD zrealizowała szereg przedsięwzięć inwestycyjnych, z rezultatami których przybyli goście mogli osobiście się zapoznać. Projekt WKD nie był jedynym wizytowanym podczas podróży szwajcarskiej delegacji do Polski, która miała również możliwość odwiedzenia miejsc realizacji przedsięwzięć z innych regionów kraju.

Goście ze Szwajcarii do siedziby spółki WKD zlokalizowanej w Grodzisku Mazowieckim dojechali jednym z pociągów najnowszej generacji, zakupionym przy udziale środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, tj. elektrycznym zespołem trakcyjnym serii EN100. W trakcie podróży w relacji Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska mieli okazję zapoznać się z efektami wszystkich wdrożonych w ramach projektu szwajcarskiego przedsięwzięć inwestycyjnych w infrastrukturę kolejową.

Po przybyciu do siedziby spółki WKD delegatów przywitali Pan Michał Panfil, p.o. Prezesa Zarządu WKD oraz Pani Jolanta Dałek, Członek Zarządu. Pan Michał Panfil otwierając spotkanie złożył na ręce gości podziękowania dla wszystkich instytucji zaangażowanych po stronie szwajcarskiej w program wsparcia rozwoju naszego kraju, w tym w szczególności program umożliwiający podjęcie do realizacji szeregu istotnych przedsięwzięć inwestycyjnych służących rozwojowi systemu transportu zbiorowego na linii WKD, znacząco wzmacniających założone cele związane z realizacją polityki zrównoważonego rozwoju transportu oraz zwiększeniem dostępności do oferowanych usług, ze szczególnym uwzględnieniem osób o ograniczonej mobilności.

Następnie głos zabrał Pan dr. Stefan Paradowski, Prezes Wspólnoty Potomków po Polskich Żołnierzach Internowanych w Szwajcarii, który podziękował za przyjęcie w siedzibie spółki WKD i możliwość odwiedzenia miejsc, które korzystają na podjętej współpracy polsko-szwajcarskiej. Przedstawił również okoliczności i uwarunkowania stojące u podstaw funkcjonowania organizacji, której przewodniczy. Słowo uzupełniające wygłosił również Pan Edmund Chrobot, Kierownik delegacji szwajcarskiej w Polsce.

Po wystąpieniach zaprezentowano w formie krótkiego filmu podsumowanie zrealizowanego przez WKD projektu, z podziałem na poszczególne przedsięwzięcia inwestycyjne, wpisujące się w ramy i cele Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. W materiale przedstawiono następujące inwestycje wchodzące w skład projektu pn. „Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej”:

  1. Zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
  2. Wykonanie Systemu Informacji Pasażerskiej i Monitoringu.
  3. Zabudowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej oraz samoczynnego systemu ostrzegania na przejazdach kolejowych linii WKD.
  4. Kompleksowa naprawa toru na linii WKD.
  5. Dostawa i montaż urządzeń do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych.
  6. Modernizacja obiektów małej infrastruktury przystankowej w obrębie linii WKD obejmująca zaprojektowanie oraz instalację na wszystkich 45 obiektach peronowych stacji i przystanków linii WKD nowych elementów wyposażenia służącego do komfortowej obsługi podróżnych oczekujących na przejazd, tj.: wiat przystankowych, ławek, oświetlenia, wygrodzeń oraz dróg dojścia dla osób o ograniczonej mobilności – na podstawie projektu architektonicznego wraz z identyfikacją wizualną.
  7. zakupiono 6 szt. nowych pociągów
  8. zainstalowano 101tablic elektronicznych systemu informacji pasażerskiej oraz 86 kamer systemu wideomonitoringu;
  9. wyposażono 16 przejazdów kolejowo-drogowych w nowoczesne systemy bezpieczeństwa wzdłuż linii WKD pomiędzy Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim;
  10. poddano kompleksowej naprawie 25 km torów kolejowych na najbardziej obciążonych odcinkach linii WKD pomiędzy Warszawą, Komorowem, Podkową Leśną i Milanówkiem;
  11. zainstalowano zestaw nowych urządzeń do kompleksowej obsługi taboru kolejowego w hali przeglądowo-naprawczej w Grodzisku Mazowieckim;
  12. wdrożono działania na rzecz modernizacji wyposażenia wszystkich peronów stacji i przystanków osobowych.

Podkreślono, iż dzięki funduszom szwajcarskim osiągnięto cele i rezultaty związane rozwojem systemu transportu zbiorowego, poprawą bezpieczeństwa i komfortu podróżowania na linii WKD, a także kształtowaniem wizerunku transportu zbiorowego jako nowoczesnego i przyjaznego środowisku:

Po obejrzeniu prezentacji goście ze Szwajcarii zapoznali się z obiektami zaplecza utrzymaniowego dla użytkowanego taboru kolejowego, w tym z zabudowanymi przy współudziale środków szwajcarskich podestami służącymi do kompleksowej obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych.

W kolejnej części wizyty przedstawiciele strony szwajcarskiej zwiedzili funkcjonującą na terenie spółki Izbę Tradycji EKD/WKD, nie wyłączając pokazu zachowanych dla celów muzealnych dwóch egzemplarzy historycznego taboru, tj. angielskiego wagonu silnikowego serii EN80 oraz elektrycznego zespołu trakcyjnego serii EN94.

Na zakończenie wizyty strony zadeklarowały gotowość do wymiany informacji w zakresie dalszych postępów w rozwoju i utrzymaniu rezultatów wdrożonych przedsięwzięć. Skierowano również zaproszenie do złożenia wizyty strony polskiej w Szwajcarii, jak i przeciwnie: strony szwajcarskiej w Polsce. Wyrażono nadzieję, że obustronna współpraca pomiędzy Polską i Szwajcarską nie zakończy się na mijającym właśnie 10-letnim okresie programowania Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (2007-2017), lecz możliwe będzie podjęcie kontynuacji Programu w kolejnych latach.