Zaproszenie do ankiety

Informacja w sprawie zmian w składzie Zarządu spółki WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że w dniu 23.11.2017 decyzją Rady Nadzorczej spółki WKD, Pan Michał Panfil, pełniący od dnia 01.07.2017 obowiązki Prezesa Zarządu, został powołany na stanowisko Prezesa Zarządu spółki WKD.

Skład Zarządu spółki WKD od dnia 23.11.2017:

  • Michał Panfil – Prezes Zarządu
  • Jolanta Dałek – Członek Zarządu

Rozkład jazdy ważny od dnia 10.12.2017 r.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż rozkład jazdy pociągów ważny od dnia 10.12.2017 r. nie ulegnie zmianie w odniesieniu do rozkładu jazdy obowiązującego od dnia 11.12.2016 r.  Dodatkowo informujemy, że w następujące dni:

  • 02.05.2018 r. (środa)
  • 24.12.2018 r. (poniedziałek)

pociągi WKD będą kursowały wg organizacji ruchu, jak w soboty, niedziele i święta. 

Zakończona druga edycja promocji “Bilet za 1 zł z Masterpass od mPay”

Druga edycja promocji, w której na uczestników czekało aż 200 tys. mobilnych biletów za złotówkę właśnie została zakończona.

Dobiegła końca druga edycja wspólnej akcji mPay i Mastercard, której głównym celem było propagowanie mobilnego stylu życia oraz zachęcanie użytkowników telefonów do korzystania z nowoczesnych, bezgotówkowych rozwiązań płatniczych. W ramach inicjatywy od początku października pasażerowie komunikacji miejskiej mogli wielokrotnie kupować bilety za symboliczną złotówkę. Jedynym warunkiem było korzystanie z aplikacji mPay oraz dokonywanie płatności  za pomocą karty zarejestrowanej w portfelu cyfrowym Masterpass.

Zgodnie z założeniami promocji na pasażerów czekało 100 tys. tańszych biletów. Ogromna popularność akcji skłoniła jednak organizatorów do podwojenia pierwotnie ustalonej puli. Tym samym finalna liczba mobilnych biletów za złotówkę wyniosła aż 200 tys.

Z tańszych przejazdów można było korzystać we wszystkich miastach, w których mPay udostępnia płatności za bilety komunikacji miejskiej. Akcją promocyjną objęte były bilety jednorazowe i czasowe do 90 minut o wartości między 1,10 zł a 5 zł.


Ruszyła kolejna odsłona promocji, dzięki której można podróżować taniej komunikacją miejską. Zaoszczędzić może każdy, kto kupuje bilety telefonem komórkowym przy użyciu aplikacji mPay i portfela cyfrowego Masterpass. Koszt każdego przejazdu w czasie trwania akcji promocyjnej wynosi zaledwie złotówkę.

Celem akcji organizowanej przez firmy mPay i Mastercard jest propagowanie mobilnego stylu życia oraz zachęcanie użytkowników telefonów do korzystania z nowoczesnych rozwiązań płatniczych.  Promocją objęte są bilety jednorazowe i czasowe do 90 minut o wartości między 1,10 zł a 5 zł. Z tańszych przejazdów komunikacją miejską pasażerowie mogą korzystać wielokrotnie. Rabat jest naliczany automatycznie podczas każdej transakcji zrealizowanej w czasie trwania akcji. Jedynym warunkiem jest kupowanie biletów telefonem komórkowym, za pomocą karty płatniczej zarejestrowanej w portfelu cyfrowymMasterpass. W aplikacji mPay jest on dostępny pod nazwą mPay Wallet.

Jak zacząć korzystać z aplikacji mPay?

Żeby pobrać aplikację mPay, wystarczy uruchomić w komórce przeglądarkę internetową i wpisać w niej adres www.app.mpay.pl. Inny sposób na pobranie mPay to odwiedzenie sklepu za aplikacjami.

Podczas pierwszego uruchomienia aplikacja przeprowadza użytkownika przez krótki proces rejestracji. W formularzu rejestracyjnym należy wpisać swoje dane, numer telefonu oraz adres e-mail. Każdy użytkownik ustala też swój indywidualny PIN, czyli 4-cyfrowy kod, który będzie służył do zatwierdzania wszystkich transakcji.

Jak podłączyć kartę płatniczą?

W promocji mogą uczestniczyć posiadacze kart z logo różnych banków i organizacji płatniczych. Aby móc płacić nimi za bilety, należy zarejestrować się w cyfrowym portfelu mPay Wallet. Można to zrobić na stronie internetowej www.wallet.mpay.pl lub bezpośrednio w aplikacji. W tym celu wystarczy wejść do zakładki „Karty płatnicze”, wybrać opcję „Dodaj kartę” i wypełnić formularz potrzebnymi danymi: (wybrana przez siebie nazwa karty, jej numer i data ważności oraz kod CVC - trzy ostatnie cyfry, które zostały wydrukowane na odwrocie karty obok paska podpisu)

Weryfikacja karty

Ze względów bezpieczeństwa w aplikacji można płacić tylko kartami zweryfikowanymi. Dlatego po dodaniu karty należy zalogować się do swojego banku i sprawdzić w historii transakcji losową kwotę z przedziału od 1 do 5 zł, jaką karta została obciążona. Po wprowadzeniu kwoty w aplikacji lub na stronie internetowej karta staje się w pełni aktywna, a jej właściciel może korzystać z promocji. Obciążenie karty jest tymczasowe, co oznacza, że po zakończeniu procesu weryfikacji środki zostają automatycznie zwrócone.

Jak kupować bilety za złotówkę i okazywać je do kontroli?

Wystarczy uruchomić mPay w komórce, a następnie wybrać miasto i potrzebny bilet. W kolejnym kroku należy wybrać mPay Wallet jako metodę płatności i potwierdzić zakup wprowadzając PIN - 4-cyfrowy kod, który każdy użytkownik ustala samodzielnie podczas rejestracji w mPay. Za płatność kartą nie jest pobierana żadna prowizja.

Dokonanie zakupu w aplikacji jest równoznaczne ze skasowaniem biletu. Żeby go wyświetlić lub okazać do kontroli, wystarczy wejść do zakładki “Kontrola biletów”. Pasażerowie mogą wykonać tę czynność nawet wtedy, gdy telefon nie ma aktywnego połączenia z Internetem.

Szczegółową instrukcję korzystania z promocji można znaleźć na stronie internetowej: www.mpaybilety.pl. W przypadku pytań lub chęci otrzymania dodatkowych wskazówek zachęcamy do  kontaktu z Biurem Obsługi Klienta mPay (tel. +48 34 390 55 57, e-mail bok@mpay.com.pl) lub wysłania wiadomości na Facebook’u.

Nowy Regulamin promocji Bilet za 1 zł z Masterpass od mPay - edycja jesienna

Załącznik nr 1 promocja edycja jesienna

mPay prezentacja instruktażowa

 

Badania marketingowe w pociągach WKD na odcinku W-wa Śródmieście WKD – Opacz w dniach 20-26.11.2017 r.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. uprzejmie informuje podróżnych, iż w dniach 20 – 26 listopada  2017 r.  w pociągach WKD na odcinku W-wa Śródmieście WKD – Opacz prowadzone będą badania marketingowe.

Ponadto w kasach biletowych WKD oraz na stronie internetowej www.wkd.com.pl dostępne będą ankiety.

Wypełnioną ankietę będzie można oddać w kasie biletowej WKD.

Zapraszamy Państwa do wypełniania ankiet.

Informacja na temat wymiany nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowych linii WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że przystępuje do realizacji zadania obejmującego wymianę nawierzchni drogowej na 5 przejazdach kolejowych linii kolejowej WKD nr 47.

W dniu 30.10.2017 zakończyło się postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na realizację robót na przejazdach, w ramach którego wyłoniony został Wykonawca prac: P.U. „JAREX” Sp. z o.o. z Warszawy. Aktualnie prowadzone są działania związane z przygotowaniem umowy z Wykonawcą oraz uzgodnieniem szczegółowego harmonogramu robót na przejazdach.

Zgodnie z przyjętymi założeniami wszystkie prace na przejazdach powinny zostać zrealizowane w ciągu 3 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Przedmiot zamówienia obejmie 5 przejazdów na odcinku od Michałowic po Podkowę Leśną:

  1. Michałowice, ul. Jesionowa (p.o. Michałowice) – km 11,344 linii kolejowej nr 47 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów;
  2. Nowa Wieś, ul. Główna (p.o. Nowa Wieś Warszawska) – km 19,632 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  3. Kanie, ul. Piłsudskiego (p.o. Kanie Helenowskie) – km 21,357 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  4. Otrębusy, ul. Przejazdowa (przejazd pomiędzy p.o. Otrębusy i p.o. Podkowa Leśna Wschodnia) – km 23,241 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  5. Podkowa Leśna, ul. Jana Pawła II (stacja Podkowa Leśna Główna) – km 24,907 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna.

Zakres prac obejmuje wymianę nawierzchni drogowej z płyt wielkogabarytowych typu CBP na płyty małogabarytowe wraz z dostosowaniem dojazdów do nowej nawierzchni przejazdów oraz chodników dla pieszych.

W ramach zadań Wykonawca zobowiązany jest również do opracowania, uzgodnienia i zatwierdzenia czasowej organizacji ruchu dla każdego przejazdu. Zakres planowanych prac może się wiązać z okresowym ograniczeniem lub wstrzymaniem ruchu w obrębie każdego z obiektów.

Szczegółowy zakres robót obejmuje:

  1. sporządzenie przez Wykonawcę i uzgodnienie z Zamawiającym harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji robót; harmonogram powinien zostać przedstawiony przez Wykonawcę w terminie 7 dni od podpisania umowy, oddzielnie dla każdego przejazdu;
  2. wymianę nawierzchni drogowej z płyt wielkogabarytowych CBP na płyty małogabarytowe betonowe, na międzytorzu płyty małogabarytowe gumowe na określonych przejazdach linii kolejowej WKD nr 47;                                                                
  3. wykonanie z kostki brukowej w krawężnikach lub obrzeżach trawnikowych dojazdów i dojść do przejazdów do zabudowanej nawierzchni drogowej na przejazdach;
  4. wykonanie, uzgodnienie i zatwierdzenie czasowej organizacji ruchu dla każdego przejazdu.

Całkowity koszt wykonania prac związanych z wymianą nawierzchni drogowej na 5 przejazdach kolejowych w ramach zawieranej umowy z Wykonawcą wynosi 1.177.110,00 PLN brutto.

Dotychczasowa nawierzchnia drogowa na przejazdach kolejowych objętych robotami została przedstawiona na poniższych zdjęciach:

90 lat historii EKD/WKD

 

Warszawska Kolej Dojazdowa jest przewoźnikiem mającym za sobą długą, sięgającą początków XX wieku historię. W dniu 11 grudnia 2017 r. Spółka będzie obchodziła jubileusz 90-lecia działalności EKD/WKD.                

W dniu 5 grudnia 1918 r. powstało Zgrupowanie Elektryfikacyjne „Siła i Światło S.A.”, które za jeden z celów związanych z elektryfikacją kraju obrała przesył energii i zasilanie nowo powstających linii kolejowych. W 1922 r. w ramach grupy „Siła i światło” powołano spółkę akcyjną „Elektryczne Koleje Dojazdowe (EKD).

Budowę linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego rozpoczęto w 1925 r. na podstawie sukcesji wydanej Zarządzeniem Prezydenta RP z 12 listopada 1924 r. ogłoszonej w Dzienniku Ustaw RP nr 100 z dnia 21 listopada 1924 r.

Budowa rozpoczęła się w Komorowie i była prowadzona równolegle w obu kierunkach, tj. w kierunku Warszawy i w kierunku Grodziska Mazowieckiego. Pierwotny przebieg linii na terenie Warszawy różnił się od obecnego. Linia biegła w oddaleniu od torów Drogi Żelaznej Warszawsko Wiedeńskiej i ulicą Nowogrodzką docierała aż do ulicy Marszałkowskiej.

Linia została uruchomiona już dwa lata później, w dniu 11 grudnia 1927 r. jako pierwsza normalnotorowa elektryczna kolej w Polsce. Jej właścicielem pozostawała spółka Siła i Światło, w której wiodącym kapitałem był kapitał angielski. Spółka w kolejnych latach była inicjatorem rozbudowy i inwestorem EKD.

Lata 1927- 1938

  1. Linia wyposażona w najnowocześniejszy system prowadzenia pociągów oparty na automatycznej sygnalizacji świetlnej sprowadzonej ze Szwecji, zapewniającej wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów.
  2. Najnowocześniejsze pociągi złożone z wagonów silnikowych i doczepnych (później serii EN80) produkcji angielskiej.
  3. Nacisk na niezawodność, regularność i punktualność kursowania pociągów – krążąca anegdota, że wg. pociągów EKD można ustawiać zegarki.
  4. Systematyczne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów, zapewnienie cykliczności odjazdów z poszczególnych przystanków i stopniowe zwiększanie częstotliwości kursowania pociągów (1927-1934).
  5. Rozbudowa linii - uruchamianie nowych odcinków linii (1932-1936).

Lata 1939 - 1945

  1. EKD były schronieniem dla wielu ukrywających się osób – umundurowanie kolejowe chroniło przed zatrzymaniami (1939-1945).
  2. Pracownicy EKD starali się ostrzegać podróżnych przed rewizjami lub łapankami (1939-1945).
  3. Na EKD powstawały komórki ruchu oporu, które przerzucały broń, prowadziły wywiad i kontrwywiad (1939-1945).

Lata 1946 - 2000

  1. Uruchomienie dodatkowych linii obsługiwanych przez własne pojazdy autobusowej komunikacji pomocniczej - łączna długość autobusowej linii to 214 km (1946), w 1948 r. linie te zostały przejęte przez państwowe przedsiębiorstwo PKS.
  2. Zmiana nazwy z „Elektryczne Koleje Dojazdowe” na „Warszawska Kolej Dojazdowa” (1951).
  3. Budowa nowego przystanku „Warszawa Ochota WKD” i stacji końcowej „Warszawa Śródmieście WKD” (1963).
  4. Likwidacja części odcinków linii w ramach porządkowania przebiegu linii WKD (1957-1995).
  5. Wymiana torów kolejowych i kapitalny remont sieci trakcyjnej oraz urządzeń sygnalizacji samoczynnej na całej linii WKD (1968-1972).
  6. Całkowita wymiana taboru serii EN80 na pojazdy serii EN94 produkcji Pafawag Wrocław (1972).
  7. Generalny remont torów kolejowych, przebudowa sieci trakcyjnej (1988-1989).
  8. Zainstalowanie mechanicznych kasowników biletowych (1989).

Lata 2001- 2017

  1. Wyodrębnienie spółki Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. ze struktur PKP (2001).
  2. Wprowadzenie nowego systemu biletowego, tj.  bilety jednorazowe wg podziału na 3 strefy czasowe (2002).
  3. Zainstalowanie nowych elektronicznych kasowników biletowych w pociągach (2002).
  4. Dostawa nowego, czteroczłonowego, jednoprzestrzennego elektrycznego zespołu trakcyjnego nowej generacji serii EN95 (2004).
  5. Zmiana właściciela – spółka samorządowa (2007).
  6. Zakup 14 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN97 produkcji PESA Bydgoszcz S.A. (2011-2012).
  7. Zakup kolejnych 6 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN100 produkcji NEWAG S.A. (2016).
  8. Zmiana napięcia zasilania w sieci trakcyjnej z 600V do 3000V (2016).
  9. Uruchomienie dynamicznego Systemu Informacji Pasażerskiej i Monitoringu (2017)   

 90 lat plakat

 

UWAGA: Utrudnienia na linii WKD w dniu 28.09.2017 r. (ZAKOŃCZONE)

Aktualizacja 15:00

Sterowanie ruchem odbywa się "ręcznie" przez Dyżurnego Ruchu. W dalszym ciągu mogą wystąpić opóźnienia w ruchu pociągów rozpoczynających bieg ze stacji Warszawa Śródmieście WKD.


Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż w związku z awarią urządzeń sterowania ruchem na stacji Warszawa Śródmieście WKD wystąpią utrudnienia w ruchu pociągów. Opóźnienia mogą wynosić 15-20 minut, niektóre kursy pociągów mogą zostać odwołane.

Za wszelkie utrudnienia w podróżowaniu serdecznie przepraszamy.

Wyniki przewozowe za sierpień 2017 r.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż w sierpniu br. przewiozła 560 498 pasażerów, tj. o 46,34 % więcej, niż w sierpniu 2016 r. Trend wzrostu liczby przewiezionych pasażerów utrzymuje się od maja 2017 r. Jednak pierwszy znaczący wzrost Spółka odnotowała w lipcu tego roku (również ponad 46%).

Na osiągnięcie takiego wyniku miały wpływ następujące czynniki:

  1. wysoka punktualność i niezawodność kursowania pociągów WKD,
  2. stabilność oferty przewozowej,
  3. skuteczna polityka marketingowa Spółki,
  4. inwestycje dotyczące taboru i zarządzanej infrastruktury oraz
  5. sukcesywne zwiększanie oferty przewozowej (rozpoczęte pod koniec 2016 r.).

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, iż w 2016 r. w miesiącu sierpniu na szlaku Komorów – Warszawa Śródmieście WKD (najbardziej obciążony szlak naszej linii) trwała modernizacja toru, czego następstwem były znaczne utrudnienia w ruchu pociągów na linii WKD, w tym zastąpienie części kursów pociągów poprzez uruchomienie całodniowej autobusowej komunikacji zastępczej na ww. szlaku. W sierpniu br. prac modernizacyjnych na linii WKD już nie było i ruch pociągów odbywał się wg. normalnej organizacji. Przedmiotowe okoliczności skłoniły naszych podróżnych do korzystania z oferty WKD i nie szukania innych alternatywnych środków komunikacji. Ponadto Spółka przypuszcza, że na ww. wzrost liczby przewiezionych pasażerów ma wpływ także remont na linii PKP nr 447, gdzie część pasażerów korzystających zwyczajowo z przejazdów na linii PKP, tj. pasażerów spółki „Koleje Mazowieckie – KM” czy SKM, na czas utrudnień postanowiło przesiąść się do pociągów WKD.

W związku z powyższym, Spółka przygotowuje się do zwiększenia oferty przewozowej na relacji pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim i Warszawą  pod względem techniczno – eksploatacyjnym i kadrowym monitorując w miesiącu październiku zwiększenie potoków podróżnych przez grupę dodatkowych pasażerów będących studentami.

 

Będzie porozumienie samorządów w sprawie budowy nowej linii komunikacyjnej

Będzie porozumienie samorządów w sprawie budowy nowej linii komunikacyjnej!

24 sierpnia w siedzibie Marszałka Woj. Mazowieckiego Adama Struzika w Warszawie odbyło się spotkanie w sprawie projektu nowego połączenia komunikacyjnego pomiędzy Warszawą a Sochaczewem. Pojawia się w tej sprawie „zielone światło”, które może przyśpieszyć realizację projektu.

W spotkaniu z Marszałkiem Adamem Struzikiem uczestniczyli przedstawiciele gmin Powiatu Warszawskiego Zachodniego, przez które będzie przebiegać trasa (Stare Babice, Leszno, Błonie, Kampinos), Starosta Warszawski Zachodni Jan Żychliński- koordynator projektu, Burmistrz Sochaczewa Piotr Osiecki, Burmistrz Dzielnicy Bemowo Michał Grodzki, Michał Panfil p.o. Prezesa WKD, przedstawiciele Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego i departamentów Urzędu Marszałkowskiego.

Wprowadzenia do zagadnienia dokonał Starosta Jan Żychliński.- Pracujemy nad tym projektem już 7 lat. Pierwszym naszym działaniem w 2010 r. było złożenie wniosku do planu zagospodarowania przestrzennego woj. mazowieckiego. Wspólnie z samorządami zleciliśmy także opracowanie studium wykonalności. Nowa trasa komunikacyjna będzie liczyła 43 km i połączy stację metra Warszawa Chrzanów z Sochaczewem. Trasa przebiega przez tereny prywatne i tereny Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Koszt wykupu gruntów oszacowano na ok. 60 mln zł, a wartość realizacji całego projektu wyniesie ok. 400 mln zł- powiedział Starosta.

 Nowatorskim założeniem projektowanej linii komunikacyjnej jest budowa specjalnego toru betonowego dla autobusów elektrycznych lub hybrydowych. Wzdłuż trasy powstanie droga rowerowa. Tego typu rozwiązania komunikacyjne stosuje się m.in. w Anglii, Francji i Holandii. To rozwiązanie jest dwukrotnie tańsze od tradycyjnego połączenia kolejowego, jest także innowacyjne i proekologiczne.

Marszałek Adam Struzik stwierdził, że projekt jest śmiały, stanowi także wyzwanie ze względu na koszty, jednak suma 400 mln zł jest do udźwignięcia. W uzyskaniu tych funduszy mogą pomóc środki z Europejskich Funduszy Inwestycyjnych, być może uda się je pozyskać w ramach tzw. planu Junckera (pieniędzy z instrumentów zwrotnych). Na tym etapie, zdaniem Marszałka, pieniądze nie są największym problemem, kluczową sprawą jest uregulowanie spraw własności gruntu, przez które będzie przebiegać nowa linia komunikacyjna- powiedział Marszałek.

Nieodzowne będzie powołanie spółki, w skład której wejdzie samorząd wojewódzki, samorządy gminne i powiatowe. Być może partnerem w tym projekcie będzie WKD, która przewozi ok. 8 mln pasażerów rocznie i ma duże doświadczenie w dziedzinie transportu publicznego. Departament Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w porozumieniu z prawnikami przygotuje projekt umowy w sprawie powstania spółki, formą udziałów w niej samorządów gminnych byłby aport gruntów. Rysują się realne możliwości utworzenia nowoczesnego połączenia komunikacyjnego, które będzie sprzyjać rozwojowi terenów Powiatu Warszawskiego Zachodniego. 

1

Źródło: https://www.pwz.pl/1474,1,1,bedzie-porozumienie-samorzadow-w-sprawie-budowy-nowej-linii-komunikacyjnej,czytaj-wiecej.html

 

Informacja na temat zrealizowanej modernizacji przejazdu kolejowego na linii nr 512 w Pruszkowie

Zakończono realizację przedsięwzięcia związanego z modernizacją infrastruktury kolejowej WKD, stanowiącego uzupełnienie do planu inwestycyjnego na rok 2017. Modernizacja przejazdu kolejowego zlokalizowanego na łącznicy technologicznej WKD, będąca elementem prac obejmujących kompleksową naprawę toru na jednej z głównych linii WKD (szlak linii kolejowej nr 47 pomiędzy Komorowem i Podkową Leśną), została zrealizowana przed upływem wyznaczonego terminu, przy ograniczonych do minimum utrudnieniach dla uczestników ruchu kołowego, poruszających się bardzo obciążonym ciągiem drogi wojewódzkiej nr 719 (Warszawa – Pruszków – Żyrardów). Celem realizowanych działań jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na styku z innymi rodzajami transportu (w tym przypadku skrzyżowanie ruchu kolejowego z kołowym i pieszym w obrębie przejazdu kolejowego), zgodnie z założeniami przyjętymi w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.

WKD konsekwentnie od 2009 roku prowadzi szereg przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z zarządzaną infrastrukturą kolejową, do których należy zaliczyć kompleksowe naprawy torowiska, obiektów inżynieryjnych oraz modernizacje przejazdów kolejowych. W ciągu 2017 roku zrealizowano modernizację mostu na rzece Zimna Woda zlokalizowanego na odcinku Nowa Wieś Warszawska – Kanie Helenowskie (szlak Komorów – Podkowa Leśna Główna) w km 20,508 linii kolejowej nr 47 Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska, kompleksową naprawę toru nr 2 (tor prawy w kierunku Warszawy) na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna o długości blisko 7 km, a także zakończono modernizację 8 przejazdów kolejowych, obejmującą m.in. zabudowę nowych systemów bezpieczeństwa oraz modernizację nawierzchni drogowej.

W uzupełnieniu do powyższych przedsięwzięć zrealizowano prace na linii kolejowej nr 512, będącej technologiczną łącznicą WKD z siecią PKP PLK S.A. pomiędzy Komorowem i Pruszkowem, na której nie są prowadzone przewozy pasażerskie. Linia kolejowa nr 512 stanowi jednak istotny element zarządzanej przez spółkę infrastruktury, za pośrednictwem którego pozostaje zapewniona możliwość ewentualnego transportu dla celów serwisowych eksploatowanego taboru, jak również realizowania dostaw materiałów niezbędnych do właściwego utrzymania głownych linii WKD, na których są realizowane regularne przewozy pasażerskie.

Przedmiotem prac było wykonanie naprawy nawierzchni wraz z wymianą wybranych elementów nawierzchni typu „Mirosław Ujski” w obrębie przejazdu kolejowego zlokalizowanego na linii kolejowej nr 512 na skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego w Pruszkowie (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 719). Prace obejmowały również stabilizację toru linii nr 512 w km od 1,319 do 1,419 (odcinek o długości 100 m po obu stronach przejazdu kolejowego). Naprawa nawierzchni miała na celu poprawę komfortu przejazdu przez obiekt dla uczestników ruchu drogowego poruszających się ciągiem bardzo obciążonej drogi wojewódzkiej nr 719.

Zakres prac obejmował w szczególności następujące elementy:

  1. demontaż i ponowny montaż nawierzchni przejazdu typu „Mirosław Ujski”
  2. demontaż i ponowny montaż nawierzchni przejazdu z płyt typu CBP
  3. uzupełnienie tłucznia oraz podwyższenie podbudowy toru w obrębie przejazdu
  4. podbicie i stabilizacja toru

Modernizacja przejazdu była zadaniem towarzyszącym przeprowadzonej kompleksowej naprawie toru nr 2 na szlaku linii kolejowej nr 47 pomiędzy Komorowem i Podkową Leśną (realizacja miała miejsce w miesiącu lipcu br.). Umowę z Wykonawcą zawarto w dniu 30 maja br. Całkowita wartość prac w ramach zawartej umowy wyniosła 7 162 356,42 zł brutto (łączna wartość zadania podstawowego i towarzyszącego). Zadanie zostało sfinansowane ze środków własnych spółki WKD, dla których zabezpieczenie stanowi zawarta z Samorządem Województwa Mazowieckiego umowa ramowa o świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

Zaplanowane prace wymagały całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego ciągu al. Wojska Polskiego w obrębie przejazdu kolejowego (zamknięcie przejazdu w obu kierunkach). Wykonanie prac zaplanowao w ciągu jednego weekendu, w terminie nie przekraczającym dnia 31.08.2017 – na podstawie uprzednio przeprowadzonych uzgodnień i uzyskanych zezwoleń. Przejazd został zamknięty w piątek, 25.08.2017 ok. godz. 22:00, natomiast jego otwarcie zgodnie z uzyskanymi przez Wykonawcę zezwoleniami założono nie później niż w niedzielę, 27.08.2017, ok. godz. 20:00. Ostatecznie dzięki sprawnej organizacji robót oraz koordynacji działań służb Zamawiającego (WKD) i Wykonawcy przejazd został otwarty dla ruchu kołowego już w porze przedpołudniowej w sobotę, 26.08.2017. Tym samym ograniczono do minimum utrudnienia dla uczestników ruchu kołowego związane z koniecznością objazdu zamkniętego obiektu.

W powyższym terminie obowiązywała tymczasowa organizacja ruchu, przewidująca objazd poprowadzony w obydwu kierunkach przez ul. Plantową oraz ul. Powstańców.

Wykonawca robót w ramach zawartej umowy był zobowiązany do przygotowania projektu tymczasowej organizacji ruchu, która wymagała uzgodnienia i zatwierdzenia przez zarządcę drogi oraz zarządcę ruchu, tj. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, Starostwo Powiatowe w Pruszkowie oraz Policję. Ponadto Wykonawca w ramach przeprowadzonych uzgodnień i zatwierdzonej organizacji ruchu zobowiązany był m.in. do powiadomienia służb ratowniczych oraz zainteresowanych mieszkańców w bezpośrednim sąsiedztwie arterii o planowanym zamknięciu z 7-dniowym wyprzedzeniem.

Wszystkie przeprowadzone działania modernizacyjne, wymagające wprowadzenia specjalnej organizacji ruchu kołowego zostały wykonane zgodnie z ustalonymi założeniami oraz jak powyżej wspomniano, przed upływem terminów przewidzianych w harmonogramie.

Zrealizowane działania stanowią jeden z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD, obejmującej m.in. zapisaną w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego integrację z innymi środkami transportu publicznego.