Audyt certyfikujący

W dniu 06 i 07.12.2017 r. został przeprowadzony audyt nadzoru w Warszawskiej Kolei Dojazdowej sp. z o.o. W trakcie audytu nie wykazano żadnych nieprawidłowości w dokumentacji systemowej obowiązującej w spółce. W związku z powyższym Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. została zarekomendowana Komitetowi Technicznemu CSQ do otrzymania certyfikatu zgodności z nową normą ISO 9001:2015.

Informacja na temat okresowego zamknięcia przejazdu kolejowego przy stacji Podkowa Leśna Główna oraz harmonogramu zamknięć na innych przejazdach

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że przystępuje do realizacji zadania obejmującego wymianę nawierzchni drogowej na 5 przejazdach kolejowych linii kolejowej WKD nr 47.

Przedmiot zamówienia obejmuje 5 przejazdów na odcinku od Michałowic po Podkowę Leśną:

  1. Michałowice, ul. Jesionowa (p.o. Michałowice) – km 11,344 linii kolejowej nr 47 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów;
  2. Nowa Wieś, ul. Główna (p.o. Nowa Wieś Warszawska) – km 19,632 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  3. Kanie, ul. Piłsudskiego (p.o. Kanie Helenowskie) – km 21,357 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  4. Otrębusy, ul. Przejazdowa (przejazd pomiędzy p.o. Otrębusy i p.o. Podkowa Leśna Wschodnia) – km 23,241 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  5. Podkowa Leśna, ul. Jana Pawła II (stacja Podkowa Leśna Główna) – km 24,907 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna.

Zakres prac obejmuje wymianę nawierzchni drogowej z płyt wielkogabarytowych typu CBP na płyty małogabarytowe wraz z dostosowaniem dojazdów do nowej nawierzchni przejazdów oraz chodników dla pieszych.

W ramach zadań Wykonawca zobowiązany jest również do opracowania, uzgodnienia i zatwierdzenia czasowej organizacji ruchu dla każdego przejazdu. Zakres planowanych wiąże się z okresowym ograniczeniem lub wstrzymaniem ruchu w obrębie każdego z obiektów.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że jako pierwszy zostaje zamknięty przejazd w km 24,907 linii kolejowej WKD nr 47 w ciągu ul. Jana Pawła II w Podkowie Leśnej (stacja Podkowa Leśna Główna). Przejazd ten będzie całkowicie zamknięty dla ruchu kołowego w okresie od dnia 07.12.2017 (czwartek) do dnia 15.12.2017 (piątek) włącznie.

Wszystkich użytkowników dróg przepraszamy za wynikłe utrudnienia w związku z zamknięciem przejazdu kolejowego oraz zwracamy się z prośbą o zachowanie szczególnej ostrożności.

Zamknięcie przejazdu kolejowego w ciągu ul. Jana Pawła II w Podkowie Leśnej pozostaje bez wpływu na ruch pociągów WKD.


Harmonogram prac na kolejnych przejazdach, wymagających całkowitego ich zamknięcia dla ruchu kołowego jest następujący:

Michałowice, ul. Jesionowa (p.o. Michałowice) – km 11,344 linii kolejowej nr 47 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów: od 26.01.2018 do 03.02.2018 włącznie.

Nowa Wieś, ul. Główna (p.o. Nowa Wieś Warszawska) – km 19,632 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna: od 17.01.2018 do 25.01.2018 włącznie.

Kanie, ul. Piłsudskiego (p.o. Kanie Helenowskie) – km 21,357 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna: od 08.01.2018 do 16.01.2018 włącznie.

Otrębusy, ul. Przejazdowa (przejazd pomiędzy p.o. Otrębusy i p.o. Podkowa Leśna Wschodnia) – km 23,241 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna: od 16.12.2017 do 24.12.2017 włącznie.


Zobacz poprzedni artykuł na temat wymiany nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowych.

Wyłączenie możliwości zakupu biletów przy użyciu kodów USSD w Mpay

Wyłączenie możliwości zakupu biletów przy użyciu kodów USSD

Informujemy, że od 1 grudnia 2017 r. w mPay nie będzie możliwe kupowanie biletów komunikacji miejskiej za pomocą kodów USSD. Wszystkich użytkowników tej formy płatności zachęcamy do korzystania z wygodnej aplikacji mobilnej.

Przypominamy, że aplikacja jest darmowa i  dostępna na wszystkie telefony z systemami Android, iOS oraz Windows Phone. Żeby ją pobrać, wystarczy w dedykowanym sklepie z aplikacjami wpisać "mPay płatności mobilne". Innym sposobem jest wpisanie w przeglądarce internetowej telefonu adresu www.app.mpay.pl.

Za bilety użytkownicy mPay mogą płacić środkami pieniężnymi, którymi wcześniej zasilili swoją elektroniczną portmonetkę, jak również przy użyciu podłączonej do aplikacji karty płatniczej. Należność za bilety jest wówczas pobierana bezpośrednio z konta bankowego. Aplikacja umożliwia ponadto dodanie wybranych biletów do listy ulubionych, co pozwala znacznie skrócić czas potrzebny do ich zakupu.

W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o telefoniczny lub e-mailowy kontakt z Biurem Obsługi Klienta. Konsultanci mPay chętnie udzielą wszelkich potrzebnych informacji (e-mail: bok@mpay.com.pl, tel: +48 34 390 55 57. infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 20:00 oraz w soboty w godzinach 8:00 - 14:00).

Informacja w sprawie zmian w składzie Zarządu spółki WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że w dniu 23.11.2017 decyzją Rady Nadzorczej spółki WKD, Pan Michał Panfil, pełniący od dnia 01.07.2017 obowiązki Prezesa Zarządu, został powołany na stanowisko Prezesa Zarządu spółki WKD.

Skład Zarządu spółki WKD od dnia 23.11.2017:

  • Michał Panfil – Prezes Zarządu
  • Jolanta Dałek – Członek Zarządu

Rozkład jazdy ważny od dnia 10.12.2017 r.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż rozkład jazdy pociągów ważny od dnia 10.12.2017 r. nie ulegnie zmianie w odniesieniu do rozkładu jazdy obowiązującego od dnia 11.12.2016 r.  Dodatkowo informujemy, że w następujące dni:

  • 02.05.2018 r. (środa)
  • 24.12.2018 r. (poniedziałek)

pociągi WKD będą kursowały wg organizacji ruchu, jak w soboty, niedziele i święta. 

Informacja na temat wymiany nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowych linii WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że przystępuje do realizacji zadania obejmującego wymianę nawierzchni drogowej na 5 przejazdach kolejowych linii kolejowej WKD nr 47.

W dniu 30.10.2017 zakończyło się postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na realizację robót na przejazdach, w ramach którego wyłoniony został Wykonawca prac: P.U. „JAREX” Sp. z o.o. z Warszawy. Aktualnie prowadzone są działania związane z przygotowaniem umowy z Wykonawcą oraz uzgodnieniem szczegółowego harmonogramu robót na przejazdach.

Zgodnie z przyjętymi założeniami wszystkie prace na przejazdach powinny zostać zrealizowane w ciągu 3 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Przedmiot zamówienia obejmie 5 przejazdów na odcinku od Michałowic po Podkowę Leśną:

  1. Michałowice, ul. Jesionowa (p.o. Michałowice) – km 11,344 linii kolejowej nr 47 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów;
  2. Nowa Wieś, ul. Główna (p.o. Nowa Wieś Warszawska) – km 19,632 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  3. Kanie, ul. Piłsudskiego (p.o. Kanie Helenowskie) – km 21,357 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  4. Otrębusy, ul. Przejazdowa (przejazd pomiędzy p.o. Otrębusy i p.o. Podkowa Leśna Wschodnia) – km 23,241 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna;
  5. Podkowa Leśna, ul. Jana Pawła II (stacja Podkowa Leśna Główna) – km 24,907 linii kolejowej nr 47 na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna.

Zakres prac obejmuje wymianę nawierzchni drogowej z płyt wielkogabarytowych typu CBP na płyty małogabarytowe wraz z dostosowaniem dojazdów do nowej nawierzchni przejazdów oraz chodników dla pieszych.

W ramach zadań Wykonawca zobowiązany jest również do opracowania, uzgodnienia i zatwierdzenia czasowej organizacji ruchu dla każdego przejazdu. Zakres planowanych prac może się wiązać z okresowym ograniczeniem lub wstrzymaniem ruchu w obrębie każdego z obiektów.

Szczegółowy zakres robót obejmuje:

  1. sporządzenie przez Wykonawcę i uzgodnienie z Zamawiającym harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji robót; harmonogram powinien zostać przedstawiony przez Wykonawcę w terminie 7 dni od podpisania umowy, oddzielnie dla każdego przejazdu;
  2. wymianę nawierzchni drogowej z płyt wielkogabarytowych CBP na płyty małogabarytowe betonowe, na międzytorzu płyty małogabarytowe gumowe na określonych przejazdach linii kolejowej WKD nr 47;                                                                
  3. wykonanie z kostki brukowej w krawężnikach lub obrzeżach trawnikowych dojazdów i dojść do przejazdów do zabudowanej nawierzchni drogowej na przejazdach;
  4. wykonanie, uzgodnienie i zatwierdzenie czasowej organizacji ruchu dla każdego przejazdu.

Całkowity koszt wykonania prac związanych z wymianą nawierzchni drogowej na 5 przejazdach kolejowych w ramach zawieranej umowy z Wykonawcą wynosi 1.177.110,00 PLN brutto.

Dotychczasowa nawierzchnia drogowa na przejazdach kolejowych objętych robotami została przedstawiona na poniższych zdjęciach:

90 lat historii EKD/WKD

 

Warszawska Kolej Dojazdowa jest przewoźnikiem mającym za sobą długą, sięgającą początków XX wieku historię. W dniu 11 grudnia 2017 r. Spółka będzie obchodziła jubileusz 90-lecia działalności EKD/WKD.                

W dniu 5 grudnia 1918 r. powstało Zgrupowanie Elektryfikacyjne „Siła i Światło S.A.”, które za jeden z celów związanych z elektryfikacją kraju obrała przesył energii i zasilanie nowo powstających linii kolejowych. W 1922 r. w ramach grupy „Siła i światło” powołano spółkę akcyjną „Elektryczne Koleje Dojazdowe (EKD).

Budowę linii z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego rozpoczęto w 1925 r. na podstawie sukcesji wydanej Zarządzeniem Prezydenta RP z 12 listopada 1924 r. ogłoszonej w Dzienniku Ustaw RP nr 100 z dnia 21 listopada 1924 r.

Budowa rozpoczęła się w Komorowie i była prowadzona równolegle w obu kierunkach, tj. w kierunku Warszawy i w kierunku Grodziska Mazowieckiego. Pierwotny przebieg linii na terenie Warszawy różnił się od obecnego. Linia biegła w oddaleniu od torów Drogi Żelaznej Warszawsko Wiedeńskiej i ulicą Nowogrodzką docierała aż do ulicy Marszałkowskiej.

Linia została uruchomiona już dwa lata później, w dniu 11 grudnia 1927 r. jako pierwsza normalnotorowa elektryczna kolej w Polsce. Jej właścicielem pozostawała spółka Siła i Światło, w której wiodącym kapitałem był kapitał angielski. Spółka w kolejnych latach była inicjatorem rozbudowy i inwestorem EKD.

Lata 1927- 1938

  1. Linia wyposażona w najnowocześniejszy system prowadzenia pociągów oparty na automatycznej sygnalizacji świetlnej sprowadzonej ze Szwecji, zapewniającej wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów.
  2. Najnowocześniejsze pociągi złożone z wagonów silnikowych i doczepnych (później serii EN80) produkcji angielskiej.
  3. Nacisk na niezawodność, regularność i punktualność kursowania pociągów – krążąca anegdota, że wg. pociągów EKD można ustawiać zegarki.
  4. Systematyczne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów, zapewnienie cykliczności odjazdów z poszczególnych przystanków i stopniowe zwiększanie częstotliwości kursowania pociągów (1927-1934).
  5. Rozbudowa linii - uruchamianie nowych odcinków linii (1932-1936).

Lata 1939 - 1945

  1. EKD były schronieniem dla wielu ukrywających się osób – umundurowanie kolejowe chroniło przed zatrzymaniami (1939-1945).
  2. Pracownicy EKD starali się ostrzegać podróżnych przed rewizjami lub łapankami (1939-1945).
  3. Na EKD powstawały komórki ruchu oporu, które przerzucały broń, prowadziły wywiad i kontrwywiad (1939-1945).

Lata 1946 - 2000

  1. Uruchomienie dodatkowych linii obsługiwanych przez własne pojazdy autobusowej komunikacji pomocniczej - łączna długość autobusowej linii to 214 km (1946), w 1948 r. linie te zostały przejęte przez państwowe przedsiębiorstwo PKS.
  2. Zmiana nazwy z „Elektryczne Koleje Dojazdowe” na „Warszawska Kolej Dojazdowa” (1951).
  3. Budowa nowego przystanku „Warszawa Ochota WKD” i stacji końcowej „Warszawa Śródmieście WKD” (1963).
  4. Likwidacja części odcinków linii w ramach porządkowania przebiegu linii WKD (1957-1995).
  5. Wymiana torów kolejowych i kapitalny remont sieci trakcyjnej oraz urządzeń sygnalizacji samoczynnej na całej linii WKD (1968-1972).
  6. Całkowita wymiana taboru serii EN80 na pojazdy serii EN94 produkcji Pafawag Wrocław (1972).
  7. Generalny remont torów kolejowych, przebudowa sieci trakcyjnej (1988-1989).
  8. Zainstalowanie mechanicznych kasowników biletowych (1989).

Lata 2001- 2017

  1. Wyodrębnienie spółki Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. ze struktur PKP (2001).
  2. Wprowadzenie nowego systemu biletowego, tj.  bilety jednorazowe wg podziału na 3 strefy czasowe (2002).
  3. Zainstalowanie nowych elektronicznych kasowników biletowych w pociągach (2002).
  4. Dostawa nowego, czteroczłonowego, jednoprzestrzennego elektrycznego zespołu trakcyjnego nowej generacji serii EN95 (2004).
  5. Zmiana właściciela – spółka samorządowa (2007).
  6. Zakup 14 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN97 produkcji PESA Bydgoszcz S.A. (2011-2012).
  7. Zakup kolejnych 6 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN100 produkcji NEWAG S.A. (2016).
  8. Zmiana napięcia zasilania w sieci trakcyjnej z 600V do 3000V (2016).
  9. Uruchomienie dynamicznego Systemu Informacji Pasażerskiej i Monitoringu (2017)   

 90 lat plakat

 

Będzie porozumienie samorządów w sprawie budowy nowej linii komunikacyjnej

Będzie porozumienie samorządów w sprawie budowy nowej linii komunikacyjnej!

24 sierpnia w siedzibie Marszałka Woj. Mazowieckiego Adama Struzika w Warszawie odbyło się spotkanie w sprawie projektu nowego połączenia komunikacyjnego pomiędzy Warszawą a Sochaczewem. Pojawia się w tej sprawie „zielone światło”, które może przyśpieszyć realizację projektu.

W spotkaniu z Marszałkiem Adamem Struzikiem uczestniczyli przedstawiciele gmin Powiatu Warszawskiego Zachodniego, przez które będzie przebiegać trasa (Stare Babice, Leszno, Błonie, Kampinos), Starosta Warszawski Zachodni Jan Żychliński- koordynator projektu, Burmistrz Sochaczewa Piotr Osiecki, Burmistrz Dzielnicy Bemowo Michał Grodzki, Michał Panfil p.o. Prezesa WKD, przedstawiciele Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego i departamentów Urzędu Marszałkowskiego.

Wprowadzenia do zagadnienia dokonał Starosta Jan Żychliński.- Pracujemy nad tym projektem już 7 lat. Pierwszym naszym działaniem w 2010 r. było złożenie wniosku do planu zagospodarowania przestrzennego woj. mazowieckiego. Wspólnie z samorządami zleciliśmy także opracowanie studium wykonalności. Nowa trasa komunikacyjna będzie liczyła 43 km i połączy stację metra Warszawa Chrzanów z Sochaczewem. Trasa przebiega przez tereny prywatne i tereny Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Koszt wykupu gruntów oszacowano na ok. 60 mln zł, a wartość realizacji całego projektu wyniesie ok. 400 mln zł- powiedział Starosta.

 Nowatorskim założeniem projektowanej linii komunikacyjnej jest budowa specjalnego toru betonowego dla autobusów elektrycznych lub hybrydowych. Wzdłuż trasy powstanie droga rowerowa. Tego typu rozwiązania komunikacyjne stosuje się m.in. w Anglii, Francji i Holandii. To rozwiązanie jest dwukrotnie tańsze od tradycyjnego połączenia kolejowego, jest także innowacyjne i proekologiczne.

Marszałek Adam Struzik stwierdził, że projekt jest śmiały, stanowi także wyzwanie ze względu na koszty, jednak suma 400 mln zł jest do udźwignięcia. W uzyskaniu tych funduszy mogą pomóc środki z Europejskich Funduszy Inwestycyjnych, być może uda się je pozyskać w ramach tzw. planu Junckera (pieniędzy z instrumentów zwrotnych). Na tym etapie, zdaniem Marszałka, pieniądze nie są największym problemem, kluczową sprawą jest uregulowanie spraw własności gruntu, przez które będzie przebiegać nowa linia komunikacyjna- powiedział Marszałek.

Nieodzowne będzie powołanie spółki, w skład której wejdzie samorząd wojewódzki, samorządy gminne i powiatowe. Być może partnerem w tym projekcie będzie WKD, która przewozi ok. 8 mln pasażerów rocznie i ma duże doświadczenie w dziedzinie transportu publicznego. Departament Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w porozumieniu z prawnikami przygotuje projekt umowy w sprawie powstania spółki, formą udziałów w niej samorządów gminnych byłby aport gruntów. Rysują się realne możliwości utworzenia nowoczesnego połączenia komunikacyjnego, które będzie sprzyjać rozwojowi terenów Powiatu Warszawskiego Zachodniego. 

1

Źródło: https://www.pwz.pl/1474,1,1,bedzie-porozumienie-samorzadow-w-sprawie-budowy-nowej-linii-komunikacyjnej,czytaj-wiecej.html

 

Informacja na temat zrealizowanej modernizacji przejazdu kolejowego na linii nr 512 w Pruszkowie

Zakończono realizację przedsięwzięcia związanego z modernizacją infrastruktury kolejowej WKD, stanowiącego uzupełnienie do planu inwestycyjnego na rok 2017. Modernizacja przejazdu kolejowego zlokalizowanego na łącznicy technologicznej WKD, będąca elementem prac obejmujących kompleksową naprawę toru na jednej z głównych linii WKD (szlak linii kolejowej nr 47 pomiędzy Komorowem i Podkową Leśną), została zrealizowana przed upływem wyznaczonego terminu, przy ograniczonych do minimum utrudnieniach dla uczestników ruchu kołowego, poruszających się bardzo obciążonym ciągiem drogi wojewódzkiej nr 719 (Warszawa – Pruszków – Żyrardów). Celem realizowanych działań jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników infrastruktury kolejowej zlokalizowanej na styku z innymi rodzajami transportu (w tym przypadku skrzyżowanie ruchu kolejowego z kołowym i pieszym w obrębie przejazdu kolejowego), zgodnie z założeniami przyjętymi w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.

WKD konsekwentnie od 2009 roku prowadzi szereg przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z zarządzaną infrastrukturą kolejową, do których należy zaliczyć kompleksowe naprawy torowiska, obiektów inżynieryjnych oraz modernizacje przejazdów kolejowych. W ciągu 2017 roku zrealizowano modernizację mostu na rzece Zimna Woda zlokalizowanego na odcinku Nowa Wieś Warszawska – Kanie Helenowskie (szlak Komorów – Podkowa Leśna Główna) w km 20,508 linii kolejowej nr 47 Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska, kompleksową naprawę toru nr 2 (tor prawy w kierunku Warszawy) na szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna o długości blisko 7 km, a także zakończono modernizację 8 przejazdów kolejowych, obejmującą m.in. zabudowę nowych systemów bezpieczeństwa oraz modernizację nawierzchni drogowej.

W uzupełnieniu do powyższych przedsięwzięć zrealizowano prace na linii kolejowej nr 512, będącej technologiczną łącznicą WKD z siecią PKP PLK S.A. pomiędzy Komorowem i Pruszkowem, na której nie są prowadzone przewozy pasażerskie. Linia kolejowa nr 512 stanowi jednak istotny element zarządzanej przez spółkę infrastruktury, za pośrednictwem którego pozostaje zapewniona możliwość ewentualnego transportu dla celów serwisowych eksploatowanego taboru, jak również realizowania dostaw materiałów niezbędnych do właściwego utrzymania głownych linii WKD, na których są realizowane regularne przewozy pasażerskie.

Przedmiotem prac było wykonanie naprawy nawierzchni wraz z wymianą wybranych elementów nawierzchni typu „Mirosław Ujski” w obrębie przejazdu kolejowego zlokalizowanego na linii kolejowej nr 512 na skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego w Pruszkowie (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 719). Prace obejmowały również stabilizację toru linii nr 512 w km od 1,319 do 1,419 (odcinek o długości 100 m po obu stronach przejazdu kolejowego). Naprawa nawierzchni miała na celu poprawę komfortu przejazdu przez obiekt dla uczestników ruchu drogowego poruszających się ciągiem bardzo obciążonej drogi wojewódzkiej nr 719.

Zakres prac obejmował w szczególności następujące elementy:

  1. demontaż i ponowny montaż nawierzchni przejazdu typu „Mirosław Ujski”
  2. demontaż i ponowny montaż nawierzchni przejazdu z płyt typu CBP
  3. uzupełnienie tłucznia oraz podwyższenie podbudowy toru w obrębie przejazdu
  4. podbicie i stabilizacja toru

Modernizacja przejazdu była zadaniem towarzyszącym przeprowadzonej kompleksowej naprawie toru nr 2 na szlaku linii kolejowej nr 47 pomiędzy Komorowem i Podkową Leśną (realizacja miała miejsce w miesiącu lipcu br.). Umowę z Wykonawcą zawarto w dniu 30 maja br. Całkowita wartość prac w ramach zawartej umowy wyniosła 7 162 356,42 zł brutto (łączna wartość zadania podstawowego i towarzyszącego). Zadanie zostało sfinansowane ze środków własnych spółki WKD, dla których zabezpieczenie stanowi zawarta z Samorządem Województwa Mazowieckiego umowa ramowa o świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

Zaplanowane prace wymagały całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego ciągu al. Wojska Polskiego w obrębie przejazdu kolejowego (zamknięcie przejazdu w obu kierunkach). Wykonanie prac zaplanowao w ciągu jednego weekendu, w terminie nie przekraczającym dnia 31.08.2017 – na podstawie uprzednio przeprowadzonych uzgodnień i uzyskanych zezwoleń. Przejazd został zamknięty w piątek, 25.08.2017 ok. godz. 22:00, natomiast jego otwarcie zgodnie z uzyskanymi przez Wykonawcę zezwoleniami założono nie później niż w niedzielę, 27.08.2017, ok. godz. 20:00. Ostatecznie dzięki sprawnej organizacji robót oraz koordynacji działań służb Zamawiającego (WKD) i Wykonawcy przejazd został otwarty dla ruchu kołowego już w porze przedpołudniowej w sobotę, 26.08.2017. Tym samym ograniczono do minimum utrudnienia dla uczestników ruchu kołowego związane z koniecznością objazdu zamkniętego obiektu.

W powyższym terminie obowiązywała tymczasowa organizacja ruchu, przewidująca objazd poprowadzony w obydwu kierunkach przez ul. Plantową oraz ul. Powstańców.

Wykonawca robót w ramach zawartej umowy był zobowiązany do przygotowania projektu tymczasowej organizacji ruchu, która wymagała uzgodnienia i zatwierdzenia przez zarządcę drogi oraz zarządcę ruchu, tj. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich, Starostwo Powiatowe w Pruszkowie oraz Policję. Ponadto Wykonawca w ramach przeprowadzonych uzgodnień i zatwierdzonej organizacji ruchu zobowiązany był m.in. do powiadomienia służb ratowniczych oraz zainteresowanych mieszkańców w bezpośrednim sąsiedztwie arterii o planowanym zamknięciu z 7-dniowym wyprzedzeniem.

Wszystkie przeprowadzone działania modernizacyjne, wymagające wprowadzenia specjalnej organizacji ruchu kołowego zostały wykonane zgodnie z ustalonymi założeniami oraz jak powyżej wspomniano, przed upływem terminów przewidzianych w harmonogramie.

Zrealizowane działania stanowią jeden z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD, obejmującej m.in. zapisaną w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego integrację z innymi środkami transportu publicznego.

Wizyta delegacji ze Szwajcarii w siedzibie spółki WKD w dniu 08.08.2017 r.

Warszawska Kolej Dojazdowa w dniu 08.08.2017 przyjęła w siedzibie spółki delegację osób reprezentujących Wspólnotę Potomków po Polskich Żołnierzach Internowanych w Szwajcarii podczas II wojny światowej. Wizyta została zorganizowana przy współudziale Biura Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy przy Ambasadzie Szwajcarii w Polsce (Swiss Contribution Office) – podmiotu pełniącego w Polsce rolę instytucji zarządzającej ww. Programem. Celem wizyty było zapoznanie się z rezultatami projektów zrealizowanych przy współudziale środków szwajcarskich oraz zaprezentowanie, w jaki sposób projekty te przyczyniają się do rozwoju nie tylko danego podmiotu, ale także regionu i kraju.

W ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy spółka WKD zrealizowała szereg przedsięwzięć inwestycyjnych, z rezultatami których przybyli goście mogli osobiście się zapoznać. Projekt WKD nie był jedynym wizytowanym podczas podróży szwajcarskiej delegacji do Polski, która miała również możliwość odwiedzenia miejsc realizacji przedsięwzięć z innych regionów kraju.

Goście ze Szwajcarii do siedziby spółki WKD zlokalizowanej w Grodzisku Mazowieckim dojechali jednym z pociągów najnowszej generacji, zakupionym przy udziale środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, tj. elektrycznym zespołem trakcyjnym serii EN100. W trakcie podróży w relacji Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska mieli okazję zapoznać się z efektami wszystkich wdrożonych w ramach projektu szwajcarskiego przedsięwzięć inwestycyjnych w infrastrukturę kolejową.

Po przybyciu do siedziby spółki WKD delegatów przywitali Pan Michał Panfil, p.o. Prezesa Zarządu WKD oraz Pani Jolanta Dałek, Członek Zarządu. Pan Michał Panfil otwierając spotkanie złożył na ręce gości podziękowania dla wszystkich instytucji zaangażowanych po stronie szwajcarskiej w program wsparcia rozwoju naszego kraju, w tym w szczególności program umożliwiający podjęcie do realizacji szeregu istotnych przedsięwzięć inwestycyjnych służących rozwojowi systemu transportu zbiorowego na linii WKD, znacząco wzmacniających założone cele związane z realizacją polityki zrównoważonego rozwoju transportu oraz zwiększeniem dostępności do oferowanych usług, ze szczególnym uwzględnieniem osób o ograniczonej mobilności.

Następnie głos zabrał Pan dr. Stefan Paradowski, Prezes Wspólnoty Potomków po Polskich Żołnierzach Internowanych w Szwajcarii, który podziękował za przyjęcie w siedzibie spółki WKD i możliwość odwiedzenia miejsc, które korzystają na podjętej współpracy polsko-szwajcarskiej. Przedstawił również okoliczności i uwarunkowania stojące u podstaw funkcjonowania organizacji, której przewodniczy. Słowo uzupełniające wygłosił również Pan Edmund Chrobot, Kierownik delegacji szwajcarskiej w Polsce.

Po wystąpieniach zaprezentowano w formie krótkiego filmu podsumowanie zrealizowanego przez WKD projektu, z podziałem na poszczególne przedsięwzięcia inwestycyjne, wpisujące się w ramy i cele Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. W materiale przedstawiono następujące inwestycje wchodzące w skład projektu pn. „Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej”:

  1. Zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
  2. Wykonanie Systemu Informacji Pasażerskiej i Monitoringu.
  3. Zabudowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej oraz samoczynnego systemu ostrzegania na przejazdach kolejowych linii WKD.
  4. Kompleksowa naprawa toru na linii WKD.
  5. Dostawa i montaż urządzeń do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych.
  6. Modernizacja obiektów małej infrastruktury przystankowej w obrębie linii WKD obejmująca zaprojektowanie oraz instalację na wszystkich 45 obiektach peronowych stacji i przystanków linii WKD nowych elementów wyposażenia służącego do komfortowej obsługi podróżnych oczekujących na przejazd, tj.: wiat przystankowych, ławek, oświetlenia, wygrodzeń oraz dróg dojścia dla osób o ograniczonej mobilności – na podstawie projektu architektonicznego wraz z identyfikacją wizualną.
  7. zakupiono 6 szt. nowych pociągów
  8. zainstalowano 101tablic elektronicznych systemu informacji pasażerskiej oraz 86 kamer systemu wideomonitoringu;
  9. wyposażono 16 przejazdów kolejowo-drogowych w nowoczesne systemy bezpieczeństwa wzdłuż linii WKD pomiędzy Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim;
  10. poddano kompleksowej naprawie 25 km torów kolejowych na najbardziej obciążonych odcinkach linii WKD pomiędzy Warszawą, Komorowem, Podkową Leśną i Milanówkiem;
  11. zainstalowano zestaw nowych urządzeń do kompleksowej obsługi taboru kolejowego w hali przeglądowo-naprawczej w Grodzisku Mazowieckim;
  12. wdrożono działania na rzecz modernizacji wyposażenia wszystkich peronów stacji i przystanków osobowych.

Podkreślono, iż dzięki funduszom szwajcarskim osiągnięto cele i rezultaty związane rozwojem systemu transportu zbiorowego, poprawą bezpieczeństwa i komfortu podróżowania na linii WKD, a także kształtowaniem wizerunku transportu zbiorowego jako nowoczesnego i przyjaznego środowisku:

Po obejrzeniu prezentacji goście ze Szwajcarii zapoznali się z obiektami zaplecza utrzymaniowego dla użytkowanego taboru kolejowego, w tym z zabudowanymi przy współudziale środków szwajcarskich podestami służącymi do kompleksowej obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych.

W kolejnej części wizyty przedstawiciele strony szwajcarskiej zwiedzili funkcjonującą na terenie spółki Izbę Tradycji EKD/WKD, nie wyłączając pokazu zachowanych dla celów muzealnych dwóch egzemplarzy historycznego taboru, tj. angielskiego wagonu silnikowego serii EN80 oraz elektrycznego zespołu trakcyjnego serii EN94.

Na zakończenie wizyty strony zadeklarowały gotowość do wymiany informacji w zakresie dalszych postępów w rozwoju i utrzymaniu rezultatów wdrożonych przedsięwzięć. Skierowano również zaproszenie do złożenia wizyty strony polskiej w Szwajcarii, jak i przeciwnie: strony szwajcarskiej w Polsce. Wyrażono nadzieję, że obustronna współpraca pomiędzy Polską i Szwajcarską nie zakończy się na mijającym właśnie 10-letnim okresie programowania Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (2007-2017), lecz możliwe będzie podjęcie kontynuacji Programu w kolejnych latach.