1. Uwaga! ZMIANA ROZKŁADU JAZDY W DNIACH 28-29.09.2019 (SOBOTA-NIEDZIELA). Szczegóły w AKTUALNOŚCIACH

2. Uwaga! Nowy rozkład jazdy pociągów WKD ważny od dnia 01.10.2019. Szczegóły w AKTUALNOŚCIACH

3. Uwaga! ZMIANA ROZKŁADU JAZDY W DNIACH 05-06.10.2019 (SOBOTA-NIEDZIELA). Szczegóły w AKTUALNOŚCIACH

Bilety jednorazowe

1. BILETY JEDNORAZOWE

Do przejazdu jednorazowego uprawnia bilet jednorazowy strefowy czasowy, skasowany w danym pociągu, na przejazd w danej strefie czasowej. W przypadku uszkodzenia kasownika elektronicznego w wagonie, podróżny obowiązany jest skasować bilet w drugim kasowniku umieszczonym w tym wagonie, a w razie uszkodzenia obydwu kasowników (i tylko w tym wypadku) dopuszcza się skasowanie biletu odręcznie przez podróżnego – w miejscu przeznaczonym na odcisk datownika, wpisując w sposób trwały np. długopisem: datę, godzinę i minuty rozpoczęcia przejazdu.

Bilet na przejazd jest ważny w:

  1. I strefie czasowej – do 19 minut
  2. II strefie czasowej – do 38 minut
  3. III strefie czasowej – powyżej 38 minut

od skasowania, wg czasu przejazdu określonego w rozkładzie jazdy pociągów. Nie planowanego postoju pociągu (opóźnienia) nie wlicza się do czasu ważności biletu.

Bilety jednorazowe można nabyć na przejazdy wg taryfy:

  1. normalnej
  2. z ulgą handlową 45%, 50%, 85%
  3. z ulgą ustawową: 33%, 37%, 49%, 51%,78%, 93%, 95%, 100%

UWAGA! Bilet jest ważny tylko w pociągu, w którym został skasowany.

Osoby uprawnione do ulgi 100% zobowiązane są posiadać ważny bilet na przejazd. Podróżni nie posiadający takiego biletu traktowani będą jak bez ważnego biletu, ze wszystkimi konsekwencjami wynikającymi z tego tytułu.

Na linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej obowiązują bilety nabyte wyłącznie w:

  1. kasie biletowej WKD
  2. placówce handlowej upoważnionej przez WKD
  3. automacie biletowym WKD
  4. przez komórkę

Tabela opłat za bilety jednorazowe:

Rodzaj zastosowanej ulgiI strefa czasowa
(do 19 minut)
wg rozkładowego czasu przejazdu
II strefa czasowa
(do 38 minut)
wg rozkładowego czasu przejazdu
III strefa czasowa
(ponad 38 minut)
wg rozkładowego czasu przejazdu
Taryfa normalna 3,60 zł 4,80 zł 7,00 zł
Taryfa ulgowa 33%
(ulga ustawowa)
2,40 zł 3,20 zł 4,70 zł
Taryfa ulgowa 37%
(ulga ustawowa)
2,30 zł 3,00 zł 4,40 zł
Taryfa ulgowa 49%
(ulga ustawowa)
1,85 zł 2,45 zł 3,60 zł
Taryfa ulgowa 50%
(ulga handlowa)
1,80 zł 2,40 zł 3,50 zł
Taryfa ulgowa 51%
(ulga ustawowa)
1,76 zł 2,35 zł 3,43 zł
Taryfa ulgowa 78%
(ulga ustawowa)
0,80 zł 1,00 zł 1,50 zł
Taryfa ulgowa 93%
(ulga ustawowa)
0,25 zł 0,34 zł 0,49 zł
Taryfa ulgowa 95%
(ulga ustawowa)
0,20 zł 0,25 zł 0,35 zł
BILET ABONAMENTOWY
(5 przejazdów odpłatnych + 1 gratis)
18,00 zł 24,00 zł 35,00 zł
Bilety sprzedawane przez maszynistów:
1) wg taryfy normalnej
2) ulga ust. 100%
5,00 zł (3,60 zł + 1,40 zł)
(0,00 zł)
6,00 zł (4,80 zł + 1,20 zł)
(0,00 zł)
8,00 zł (7,00 zł + 1,00 zł)
(0,00 zł)


2. BILETY JEDNORAZOWE ABONAMENTOWE

(5 przejazdów odpłatnych + 1 gratis)
Bilet abonamentowy uprawnia do 6 przejazdów w danej strefie czasowej, za który przewoźnik pobiera opłatę wg taryfy normalnej, stanowiącą równowartość ceny za 5 przejazdów w danej relacji.

Ceny biletów abonamentowych:
I strefa - 18,00 zł
II strefa - 24,00 zł
III strefa - 35,00 zł

Podróżny obowiązany jest skasować kupon biletu abonamentowego na określony przejazd w kasowniku, zaraz po wejściu do pociągu. Kupon stanowi integralną część biletu abonamentowego i do czasu zakończenia przejazdu nie wolno go odrywać. Kupon oderwany od biletu jest nieważny.

Bilety abonamentowe można nabyć w:

  1. kasie biletowej WKD
  2. placówce handlowej upoważnionej przez WKD
  3. automacie biletowym WKD (automat wydaje 6 kolejno zakupionych biletów jednorazowych z tym samym numerem biletu).


3. BILETY JEDNORAZOWE MIEJSKIE

Bilet miejski uprawnia do jednorazowego przejazdu linią WKD w tzw. „strefie miejskiej” znajdującej się w obrębie miast:

  1. Grodzisk Mazowiecki – ograniczonej stacjami: Grodzisk Maz. Radońska – Grodzisk Maz. Okrężna;
  2. Podkowa Leśna - ograniczonej stacjami: Podkowa Leśna Zach. – Podkowa Leśna Wsch.

Bilet wydawany jest także na przewóz pod opieką podróżnego rzeczy, w tym roweru.
Bilet może nabyć każda osoba odbywająca podróż na linii WKD w obrębie miast: Grodzisk Maz. i Podkowa Leśna.

Opłata za BILET MIEJSKI wynosi 2,00 zł

Bilety miejskie można nabyć w:

  1. kasie biletowej WKD
  2. placówce handlowej upoważnionej przez WKD
  3. automacie biletowym.

4. BILETY JEDNORAZOWE MIEJSKIE DLA MIESZKAŃCÓW MIASTA PRUSZKÓW

Bilet miejski uprawnia do jednorazowego przejazdu pociągami na linii WKD w tzw. ,,strefie miejskiej'' znajdującego się w obrębie miasta Pruszkowa, ograniczonego stacjami: Pruszków WKD,Tworki i Malichy.

Bilet może nabyć mieszkaniec miasta Pruszkowa, który posiada Pruszkowską Kartę Mieszkańca.

Opłata za BILETY MIEJSKI wynosi 2,00 zł.

Bilety miejskie można nabyć w : 

  1. kasie biletowej WKD

5. BILET ,,SENIOR 65+" ORAZ ,,DZIECI I MŁODZIEŻ'' MIASTA PODKOWA LEŚNA.

Bilet „SENIOR 65+ miasta Podkowa Leśna” może  nabyć osoba, która ukończyła 65 rok życia i jest mieszkańcem miasta Podkowa Leśna, natomiast bilet „DZIECI i MŁODZIEŻ miasta Podkowa Leśna” mogą nabyć dzieci oraz młodzież ucząca się do 26 roku życia, którzy są mieszkańcami miasta Podkowa Leśna

Dokumentem uprawniającym do nabycia biletu „SENIOR 65+ miasta Podkowa Leśna” lub „DZIECI i MŁODZIEŻ miasta Podkowa Leśna” jest Karta Mieszkańca miasta Podkowa Leśna.

Bilet uprawnia do jednorazowego przejazdu linią WKD w tzw. strefie miejskiej znajdującej się w obrębie miasta Podkowa Leśna, ograniczonej stacjami: Podkowa Leśna Zachodnia – Podkowa Leśna Główna – Podkowa Leśna Wschodnia. Bilet wydaje się na przejazd wszystkimi pociagami przewidzianymi w rozkładzie jazdy.

Bilet ważny jest od momentu skasowania – w danym pociągu, tylko w obrębie miasta Podkowa Leśna.

Bilet powinien być zaopatrzony w nadruk „SENIOR 65+ miasta Podkowa Leśna” lub „DZIECI i MŁODZIEŻ miasta Podkowa Leśna”.

Bilet „SENIOR 65+ miasta Podkowa Leśna” lub „DZIECI i MŁODZIEŻ miasta Podkowa Leśna” wydawany jest podróżnemu nieodpłatnie w kasie biletowej po okazaniu Karty Mieszkańca Podkowa Leśna.

Dla osób niepełnosprawnych

1. POMOC I WSPARCIE UDZIELANE OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM I OSOBOM O OGRANICZONEJ SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ

Pracownicy WKD zobowiązani są do podejmowania wszelkich działań, w celu zapewnienia osobie niepełnosprawnej lub osobie o ograniczonej sprawności ruchowej dostępu do swoich usług.

Informacje o dostępności do pociągów WKD, o udogodnieniach zastosowanych w pociągach WKD dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej udzielane są pod numerem telefonu:
22 755 70 82 (informacja całodobowa)

Osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej podczas wsiadania/wysiadania do/z pociągu WKD zapewnia nieodpłatną pomoc. Warunkiem jest powiadomienie przewoźnika przez osobę potrzebującą pomocy o potrzebie udzielenia takiej pomocy przynajmniej na 24 godziny przed planowaną godziną odjazdu pociągu z danej stacji/przystanku.

Zgłoszenia o potrzebie udzielenia pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej przyjmowane są pod nr telefonu kontaktowego:

22 755 70 82 – dyspozytor (nr tel. czynny całodobowo)
22 755 47 60 – Wydział Marketingu i Sprzedaży Usług (czynny w godz. 7 – 15)
22 755 55 64 – Sekretariat (czynny w godz. 7 – 15)

Zgłaszający obowiązany jest podać:

  1. datę i godzinę przejazdu;
  2. relację przejazdu;
  3. czy osoba niepełnosprawna posiada bilet na przejazd;
  4. imię i nazwisko oraz nr telefonu podróżnego lub dane kontaktowe osoby zgłaszającej, jeśli zgłoszenia nie dokonuje sam zainteresowany;
  5. rodzaj niepełnosprawności lub ograniczenia sprawności ruchowej podróżnego;
  6. czy osoba niepełnosprawna odbywa podróż sama;
  7. czy porusza się na wózku inwalidzkim, jeżeli tak, to na jakim (elektryczny, składany, ręczny) lub korzysta z jakiegoś sprzętu ortopedycznego (kule, chodzik itp.);
  8. inne istotne okoliczności zgłaszanego przejazdu, np. czy podróżny odbywa przejazd z psem, z bagażem ręcznym lub rowerem itp.

Zgłaszający informowany jest o godzinie i wyznaczonym miejscu, w którym podróżny powinien się stawić - nie wcześniej niż 60 minut i nie później niż 30 minut przed godziną odjazdu pociągu.

Jeśli nie dokonano powiadomienia zgodnie z w/w, np. pod wskazanym nr telefonu lub w przypadku braku możliwości wyznaczenia osoby do pomocy osobie niepełnosprawnej lub o ograniczonej sprawności ruchowej, podejmowane są wszelkie możliwe działania, by osoby te mogły odbyć podróż.

Jeżeli udzielenie pomocy osobie niepełnosprawnej lub o ograniczonej sprawności ruchowej nie jest możliwe ze względu na bariery architektoniczne lub brak personelu, bądź z przyczyn technicznych i organizacyjnych – wówczas osoba wyznaczona do pomocy, do której zgłosiła się osoba niepełnosprawna – informuje o najbliższej stacji odpowiednio dostosowanej, na której obecny jest personel udzielający takim osobom bezpośrednio pomocy.

2. SPRZEDAŻ BILETÓW W POCIĄGACH DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Niepełnosprawny podróżny, który z jakichkolwiek przyczyn nie nabył biletu w kasie biletowej,punkcie agencyjnym WKD automacie biletowym lub za pośrednictwem telefonu komórkowego, może zakupić bilet w pociągu u maszynisty wg taryfy z ulgą: 37%, 49%, 78%, 93% - bez opłaty dodatkowej

Ceny biletów wg taryfy ulgowej dla osób niepełnosprawnych:

Rodzaj ulgi I strefaII strefaIII strefa
taryfa ulgowa 37% 2,30 zł 3,00 zł 4,40 zł
taryfa ulgowa 49% 1,85 zł 2,45 zł 3,60 zł
taryfa ulgowa 78% 0,80 zł 1,00 zł 1,50 zł
taryfa ulgowa 93% 0,25 zł 0,34 zł 0,49 zł

Bilety ulgowe bez opłaty dodatkowej sprzedawane są przez maszynistę TYLKO osobom niepełnosprawnym, tj. osobom uprawnionym do ulgi ustawowej z tytułu inwalidztwa.

W przypadku ujawnienia w trakcie kontroli biletów:

  1. osoby niepełnosprawnej lub o ograniczonej sprawności ruchowej,
  2. niewidomej podróżującej bez przewodnika lub z psem przewodnikiem,
  3. poruszającej się na wózku inwalidzkim, odbywającej przejazd bez osoby towarzyszącej,

która nie posiada ważnego biletu na przejazd, odprawy tej osoby dokonuje się w trakcie kontroli, tj. kontroler wystawia wezwanie do zapłaty, a w uwagach zamieszcza zapis: „przejazd osoby o ograniczonej możliwości poruszania się”. Kontroler poucza pasażera, iż opłacenie opłaty taryfowej za przejazd w terminie 7 dni, będzie równoznaczne z umorzeniem sprawy. W przypadku nie uregulowania w/w należności w terminie 7 dni, przejazd taki będzie traktowany jako przejazd bez biletu.

 

3. INFORMACJA DLA OSÓB O OGRANICZONEJ MOBILNOŚCI I PERCEPCJI

 

   Materiał do pobrania >>>

Przewóz rowerów

Rower/wózek dziecięcy powinien być przewożony pod nadzorem podróżnego. Rower/wózek dziecięcy nie może przeszkadzać podróżnym i powodować uszkodzeń lub zanieczyszczeń wagonu.

Na przewóz roweru/wózka dziecięcego pod opieką podróżnego wydaje się:

  1. bilet jednorazowy wg taryfy normalnej - na odpowiednią strefę czasową rozkładowego czasu przejazdu pociągu
  2. bilet miesięczny - z ważnością na całą linię WKD, w cenie 44,80 zł

Nie dotyczy wózków dziecięcych potrzebnych w podróży dzieciom do 4 lat, odbywających podróż na podstawie biletów z ulgą ustawową 100%, które przewozi się bezpłatnie.

W weekendy (tj. soboty i niedziele) oraz święta (dni ustawowo wolne od pracy oraz dni dodatkowo ustalone w rozkładzie jazdy pociągów WKD) pasażer posiadający ważny bilet na przejazd pociągiem WKD może przewieźć jeden rower, bez konieczności zakupu biletu na przewóz roweru.

Przepisy

Informacje dot. praw i obowiązków w ruchu kolejowym można znaleźć na stronie Urzędu Transportu Kolejowego: www.utk.gov.pl

Komisja Europejska przygotowała specjalną stronę internetową, na której znajduje się streszczenie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz. Urz. UE L 315 z 03.12.2007, str. 14) m.in. można na niej znaleźć 6 podstawowych praw przysługujących osobom podróżującym koleją:

  1. Bezproblemowy zakup biletu
  2. Bezpieczne podróżowanie
  3. Prawa pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej
  4. Informacje o ułatwieniach dla pasażerów niepełnosprawnych
  5. Odszkodowanie z tytułu śmierci, obrażeń i odpowiedzialności za bagaż
  6. Ochrona pasażera w przypadku niewypełnienia przez przedsiębiorstwa kolejowe ich zobowiązań

 

Organ nadzorujący przestrzeganie praw pasażera w transporcie kolejowym:

Urząd Transportu Kolejowego
Aleje Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
nr infolinii:  22 460 40 80
adres e-mail: pasazer@utk.gov.pl

 

Bezpieczeństwo

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. podejmuje wiele działań mających na celu poprawę stanu bezpieczeństwa na linii WKD ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa podróżnych na przystankach i stacjach linii WKD oraz podczas podróżowania.

Działania, o których mowa to m.in. monitoring na stacjach i w pociągach. WKD m.in. przy współpracy lokalnych samorządów zainstalowała na niektórych przystankach osobowych kamery, przekazują obraz do centrów obsługi monitoringu w siedzibach Straży Miejskiej w Milanówku i Pruszkowie. Instalowane, wysokiej jakości kamery , zapewniają odpowiednią jakość obrazu, oraz pozwalają na podjęcie szybkiej reakcji w przypadku wykrytych nieprawidłowości. Kamery podłączone do miejskiego systemu monitoringu znacznie zwiększają poziom bezpieczeństwa monitorowanych obszarów. Spółka kładzie duży nacisk na współpracę z miejscowymi jednostkami Straży Miejskiej oraz Policji.
Od 2016 r. monitoringiem wizyjnym CCTV objęte zostały wszystkie perony WKD.

Oprócz monitoringu nad bezpieczeństwem podróżnych czuwa renomowana firma ochroniarska, patrolująca stacje i przystanki WKD.

W przypadku zagrożenia, prosimy dzwonić pod numer telefonu agencji ochrony "ZUBRZYCKI":
22 654 18 28

Telefony alarmowe, pod które należy dzwonić w razie zagrożenia:

  1. Policja - 997
  2. Straż Pożarna - 998
  3. Pogotowie Ratunkowe - 999
  4. Straż Miejska - 986
  5. Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego - (22) 695 61 68 do 69, (22) 595 13 00
  6. Centrum Zarządzania Kryzysowego m.st. Warszawy – 19656 z telefonu komórkowego, (22) 443 01 12, (22) 443 03 00
  7. Numer alarmowy z telefonu komórkowego - 112

PRZEJAZDY KOLEJOWE

Na linii WKD zlokalizowanych jest 28 przystanków pasażerskich wyposażonych w perony, wiaty i oświetlenie oraz 45 przejazdów kategorii B,C,D,E i F.

przejazdy kolejowe kat. B - przejazdy strzeżone, wyposażony w półrogatki:

1. Kanie, ul. Piłsudskiego
2. Otrębusy, ul. Natalińska
3. Otrębusy, ul. Przejazdowa
4. Grodzisk Maz., ul. Piaskowa

przejazdy kolejowe kat. C - wyposażone w sygnalizatory ostrzegawcze:

1. Owczarnia, ul. Żółwińska
2. Milanówek, ul.Średnia
3. Brzózki, ul. Łąkowa
4. Kady, ul. Środkowa

przejazdy kolejowe kat. D - pozbawione urządzeń ostrzegawczych, oznaczone jedynie znakami drogowymi:

1. Warszawa Reduta Ordona, ul. Mszczonowska
2. Warszawa salomea, ul. Jutrzenki
3. Opacz, ul. Ryżowa
4. Michałowice, ul. Jesionowa
5. Reguły, ul. Regulska
6. Malichy, ul. Dolna
7. Tworki, ul. Sadowa
8. Tworki Szpital, ul. Powstańców
9. Komorów, ul. Dąbrowskiej
10. Granica, ul. Pruszkowska
11. Nowa Wieś, ul. Główna
12. Podkowa Leśna, ul. Królicza
13. Podkowa Leśna, ul. Jana Pawła
14. Podkowa Leśna, ul. Parkowa
15. Owczarnia, ul. Kazimierzowska
16. Grodzisk Maz., ul. Okrężna
17. Grodzisk Maz., ul. Nadarzyńska
18. Grodzisk Maz., ul. Stefana Batorego
19. Owczarnia, ul. Owczarska
20. Milanówek, ul. Brwinowska
21. Milanówek, ul. Wiatraczna
22. Milanówek, ul. Nadarzyńska
23. Pruszków, ul. Sienkiewicza
24. Pruszków, ul. Stalowa
25. Pruszków, ul. Powstańców
26. Pruszków, ul. Wojska Polskiego
27. Pruszków, ul. 2-go Sierpnia
28. Pruszków, ul. Komorowska
29. Komorów, ul. Kolejowa

 przejazdy kolejowe kat. E - przejścia dla pieszych:

1. Pruszków, ul. Kraszewskiego
2. Pruszków, ul. Sienkiewicza
3. Pruszków, ul. Powstańców
4. Pruszków, Chodnik osiedlowy
5. Pruszków, Chodnik osiedlowy

 Sposoby unikania zagrożeń i zasady postępowania w przypadku ich wystąpienia.

WKD prowadzi szereg wspomnianych już działań prewencyjnych mających na celu poprawę bezpieczeństwa. Aby jednak uniknąć zagrożenia należy zwracać uwagę na to, co dzieje się wokół nas. Dotyczy to przede wszystkim miejsc publicznych, m.in. środków komunikacji publicznej, peronów itp.
Po atakach terrorystycznych, jakie miały miejsce na całym świecie, powinniśmy mieć wzmożoną czujność i zwracać uwagę na nietypowe zachowania, sytuacje, podejrzane - zostawione bez opieki pakunki itp. oraz w odpowiedni sposób reagować na nie, informując odpowiednie służby. Nasze zachowanie (zwracanie uwagi na to, co się dzieje wokół nas) może zapobiec wielu różnym groźnym konsekwencjom.
Ogólne zasady postępowania w sytuacji zagrożenia
Zachowanie szczególnej ostrożności i natychmiastowego reagowania na wszelkie sygnały mogące świadczyć o zagrożeniach.

Co może być sygnałem ostrzegającym o niebezpieczeństwie?

  1. Rzucające się w oczy nietypowe zachowanie osób
  2. Pozostawione bez opieki bagaże i inne przedmioty (paczki, torby, pakunki)
  3. Samochody, a zwłaszcza furgonetki, parkujące w pobliżu dworców, stacji postojowych
  4. Przesyłki kurierskie przekazywane kierownikom pociągów
  5. Nieznane pracownikom osoby przebywające na terenie kolejowym poza miejscami ogólnie dostępnymi (stacje postojowe)
  6. Osoby przebywające w pobliżu przesyłek z materiałami niebezpiecznymi
  7. Osoby ubrane nietypowo do występującej pory roku

Jak się zachować:

  1. Nie dotykaj podejrzanych przedmiotów pozostawionych bez opieki
  2. Powiadom stosowne służby (policję, straż miejską, administratora obiektu)
  3. Jeżeli dojdzie do akcji ewakuacyjnej lub ratowniczej, zastosuj się do poleceń osób kierujących operacją
  4. Zachowaj spokój i bezpiecznie, bez paniki opuść niebezpieczną strefę
  5. Nie udawaj bohatera. Reagowanie pozostaw profesjonalistom (policji,straży pożarnej, pogotowiu ratunkowemu)

Jak postępować w sytuacji zagrożenia atakiem bombowym:
Jeżeli wiesz o podłożeniu ładunku wybuchowego lub znalazłeś przedmiot niewiadomego pochodzenia i podejrzewasz, że może to być bomba lub inne niebezpieczne urządzenie, powinieneś to natychmiast zgłosić służbom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo na tym terenie. Może to być najbliższa jednostka policji, straży miejskiej lub administrator obiektu.

Jak postępować w przypadku skażeń biologicznych i chemicznych
Sygnał alarmu o skażeniach środkami chemicznymi lub biologicznymi nadawany jest za pomocą syren (przez 3 minuty przerywany dźwięk - 10 sekund głos syreny, 25 sekund przerwy, 10 sekund syrena, 15 sekund przerwy...). Odgłos syren może być transmitowany za pośrednictwem radia, telewizji i radiowęzłów lub pojazdów wyposażonych w megafony. Jeżeli posiadasz ubranie ochronne i maskę przeciwgazową niezwłocznie należy ich użyć. Jeżeli natomiast nie posiadasz odzieży ochronnej, oddal się natychmiast w kierunku przeciwnym od przewidywanego żródła skażenia.

Jak postępować w przypadku znalezienia się w grupie zakładników:
Pamiętaj, że napastnicy kontrolują sytuację - rób, co ci każą. Nie graj bohatera i nie stawiaj oporu. Dyskutowanie z napastnikami lub bunt mogą tylko pogorszyć sytuację. Twoim zadaniem powinno być przetrwanie. Czekaj na akcję wyspecjalizowanej jednostki ratowniczej.

Jak postępować w trakcie operacji antyterrorystycznej:
Staraj się uspokoić, akcja zawsze wywołuje zamieszanie i panikę, ludzie są w szoku. Nie uciekaj z obiektu, dopóki nie zostanie wydany rozkaz wyjścia, gdyż możesz zostać wzięty za terrorystę. W chwili wyzwolenia wychodź jak najszybciej, nie zatrzymuj się dla zabrania rzeczy osobistych, gdyż zawsze istnieje ryzyko wybuchu lub pożaru.

Sposoby powiadamiania służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na obszarze kolejowym WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. dba, żeby na bieżąco były kontrolowane, uzupełniane i uaktualnia informacje, ogłoszenia oraz komunikaty na stacjach i peronach, a w szczególności kontroluje wyposażenie gablot informacyjnych mających istotne znaczenie dla zapewniania bezpieczeństwa. W gablotach zamieszczane są wszelkie informacje dla podróżnego, a przede wszystkim informacje o numerach telefonów i adresy służb, do których należy się zwrócić w przypadku powstania ewentualnego zagrożenia bezpieczeństwa.

Jak powinni postępować pracownicy WKD po zauważeniu niebezpiecznego zdarzenia lub po otrzymaniu informacji od pasażera?

Po zauważeniu podejrzanego zdarzenia lub po otrzymaniu informacji od pasażera lub innej osoby, pracownik Spółki powinien niezwłocznie powiadomić dyżurnego ruchu w Komorowie, dyspozyturę w Grodzisku Maz., agentów ochrony lub maszynistę WKD. W przypadku konieczności podjęcia natychmiastowej interwencji, w celu uniknięcia zbędnej zwłoki, należy bezpośrednio powiadomić funkcjonariuszy policji lub agencję ochrony „ZUBRZYCKI”.
Zabrania się przyjmowania jakichkolwiek przesyłek oprócz wewnętrznej korespondencji służbowej. Przyjęcie przesyłek innych (z zewnątrz) jest możliwe tylko na podstawie wcześniejszej informacji od naczelników wydziałów lub dyspozytora. O pozostałych przesyłkach, których zawartości nie można określić, należy powiadomić policję. Pracownicy firmy sprzątającej w przypadku zauważenia takiej przesyłki w wagonie powiadamiają maszynistę lub dyspozytora.
W sytuacjach wątpliwych, o ile istnieje możliwość łączności należy powiadomić zwierzchnika służbowego lub dyspozytora WKD i dalej postępować wg jego zaleceń.

Kontrola biletów i opłaty dodatkowe

KONTROLA BILETÓW W POCIĄGACH

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. uprzejmie informuje, że w imieniu spółki pracownicy firmy REWIZOR dokonują kontroli biletów w pociągach na linii WKD.
Ustawa Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. nr 50 poz. 601 z późn. zm.) mówi iż:

  1. Przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona, legitymująca się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu, może dokonywać kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu.
  2. Identyfikator, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej następujące informacje:
    1. nazwę przewoźnika,
    2. numer identyfikacyjny osoby dokonującej kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu,
    3. zdjęcie kontrolującego,
    4. zakres upoważnienia,
    5. okres ważności,
    6. pieczęć i podpis wystawcy (przewoźnika).

Ponadto podróżny ma prawo zawsze zwrócić się do kontrolera firmy REWIZOR  i poprosić go o okazanie legitymacji uprawniającej do przeprowadzania kontroli.
W przypadku ujawnienia podróżnego bez ważnego biletu lub dokumentu poświadczającego uprawnienie do ulgi, kontroler sporządza wezwanie – protokół z podaniem należności za przejazd oraz opłaty dodatkowej za przejazd bez ważnego biletu.

Pracownicy firmy REWIZOR upoważnieni są również do:
żądania okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego, a w przypadku odmowy - zwrócenia się do funkcjonariuszy Policji i innych organów z prośbą o ustalenie tożsamości podróżnego (w razie niemożności ustalenia jego tożsamości).

OPŁATY DODATKOWE

Opłaty dodatkowe wynikają z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20.01.2005 r. w sprawie sposobu ustalenia wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabieranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej (Dz.U. Nr 14 poz. 117).

  1. Osoba upoważniona przez przewoźnika - na należność za przewóz i opłatę dodatkową, wystawia wezwanie do zapłaty w razie stwierdzenia braku:
    1. odpowiedniego dokumentu przewozu,
    2. ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienia do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu.
  2. Opłata dodatkowa wynosi:
    1. 180,00 zł – za przejazd bez odpowiedniego dokumentu przewozu,
    2. 144,00 zł – za przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu,
    3. 72,00 zł – za naruszenie przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt, a w szczególności za zabranie ze sobą do środka transportu:
      1. rzeczy lub zwierząt, za których przewóz przewiduje się opłaty,
      2. bez odpowiedniego dokumentu przewozu,
      3. rzeczy wyłączone z przewozu albo rzeczy dopuszczone do przewozu na warunkach szczególnych - bez zachowania tych warunków.
  3. W razie uiszczenia opłaty dodatkowej w terminie 7 dni od daty wystawienia wezwania do zapłaty, wysokość opłaty dodatkowej obniża się o:
    1. 60% od kwoty wskazanej w ust 2 pkt 1- opłata wynosi - 72,00 zł
    2. 50% od kwoty wskazanej w ust 2 pkt 2- opłata wynosi - 72,00 zł
    3. 50% od kwoty wskazanej w ust 2 pkt 3- opłata wynosi - 36,00 zł
  4. W razie uiszczenia opłaty dodatkowej w terminie 30 dni od daty wystawienia wezwania do zapłaty, wysokość opłaty dodatkowej obniża się o:
    1. 40% od kwoty wskazanej w ust 2 pkt 1- opłata wynosi - 108,00 zł,
    2. 25% od kwoty wskazanej w ust 2 pkt 2- opłata wynosi - 108,00 zł,
    3. 25% od kwoty wskazanej w ust 2 pkt 3- opłata wynosi - 54,00 zł,
  5. Opłata dodatkowa za spowodowanie przez podróżnego zatrzymania lub zmiany trasy środka transportowego bez ustalonej przyczyny wynosi – 540,00 zł.
  6. Opłata manipulacyjna pokrywająca koszty poniesione przez przewoźnika w związku z nie posiadaniem przez podróżnego – w trakcie kontroli:
    1. ważnego dokumentu poświadczającego jego uprawnienia do bezpłatnego bądź ulgowego przejazdu,
    2. ważnego biletu okresowego imiennego i udokumentowaniem tego uprawnienia po odbytym przejeździe
      wynosi – 10,00 zł.

Ceny biletów

BILETY JEDNORAZOWE

Rodzaj zastosowanej ulgiI strefa czasowa
(do 19 minut) 
wg rozkładowego czasu przejazdu
II strefa czasowa
(do 38 minut)
wg rozkładowego czasu przejazdu
III strefa czasowa
(ponad 38 minut)
wg rozkładowego czasu przejazdu
Taryfa normalna 3,60 zł 4,80 zł 7,00 zł
Taryfa ulgowa 33%
(ulga ustawowa)
2,40 zł 3,20 zł 4,70 zł
Taryfa ulgowa 37%
(ulga ustawowa)
2,30 zł 3,00 zł 4,40 zł
Taryfa ulgowa 49%
(ulga ustawowa)
1,85 zł 2,45 zł 3,60 zł
Taryfa ulgowa 50%
(ulga handlowa)
1,80 zł 2,40 zł 3,50 zł
Taryfa ulgowa 51%
(ulga ustawowa)
1,76 zł 2,35 zł 3,43 zł
Taryfa ulgowa 78%
(ulga ustawowa)
0,80 zł 1,00 zł 1,50 zł
Taryfa ulgowa 93%
(ulga ustawowa)
0,25 zł 0,34 zł 0,49 zł
Taryfa ulgowa 95%
(ulga ustawowa)
0,20 zł 0,25 zł 0,35 zł
BILET ABONAMENTOWY
(5 przejazdów odpłatnych + 1 gratis)
18,00 zł 24,00 zł 35,00 zł
Bilety sprzedawane przez maszynistów:
1) wg taryfy normalnej
2) ulga ust. 100%
5,00 zł (3,60 zł + 1,40 zł)
(0,00 zł)
6,00 zł (4,80 zł + 1,20 zł)
(0,00 zł)
8,00 zł (7,00 zł + 1,00 zł)
(0,00 zł)


BILETY OKRESOWE



Raporty roczne

Raport 2009

Raport 2009

Raport 2010

Raport 2010

Raport 2011

Raport 2011

Raport 2012

Raport 2012

 Raport 2013

raport-2013

Raport 2014

 raport 2014

 

Raport 2015                           Raport 2016                                      Raport 2017   
    

okładkarr2015                  RR2016 okladka                  RR okładka 2017

 

 

 

Izba Tradycji

11 grudnia 2002 r. Warszawska Kolej Dojazdowa powołała Izbę Tradycji EKD/WKD na terenie siedziby Spółki w Grodzisku Mazowieckim.

Wystawa dzieli się na następujace działy:

  1. Okoliczności powstania EKD
  2. Budowa linii EKD z Warszawy do Grodziska
  3. Dwudziestolecie międzywojenne
  4. II Wojna Światowa
  5. Odbudowa zniszczeń wojennych
  6. Eksploatacja linii w latach 1948 – 2002
  7. "WUKADE" dokąd zmierzasz?

Izba Tradycji EKD/WKD posiada w swoich zbiorach liczne eksponaty i pamiątki takie jak: zdjęcia i dokumenty związane z działalnością EKD/WKD, bilety, akcesoria pojazdów szynowych, przedmioty wyposażenia technicznego, modele taboru czy makiety stacji i budynków. Wśród cennych zbiorów zgromadzonych w salach grodziskiej Izby Tradycji znajdują się: deska biletowa konduktora z lat 1939-1944, model koła jezdnego z 1927 r., hełm strażacki z 1939 r., płyty chodnikowe z napisem EKD (1926 r.), berła, fragment słupa trakcyjnego (1936 r.) oraz zegarek motorniczego z lat trzydziestych. W bogatej kolekcji można podziwiać również obrazy: Szczepana Brozycha "Lokomotywownia Grodzisk Mazowiecki" oraz Magdaleny Woźniak.

Najciekawszym zachowanym do dziś eksponatem, jest wagon silnikowy EKD, produkcji angielskiej z 1927 r. z zachowanymi elementami z tego okresu, udostępniany okresowo dla zwiedzających. W 2016 r. dołączył do niego elektryczny zespół trakcyjny serii EN94 (EN94-40) z 1972 r.

UWAGA! Informujemy, że w związku z rozpoczętą przebudową torów gospodarczych zlokalizowanych naprzeciwko starej hali przeglądowo-naprawczej, z których dotychczas korzystały dwa wymienione powyżej historyczne eksponaty, od miesiąca lipca 2018 r. do odwołania wstrzymana zostaje możliwość zwiedzania ww. pojazdów w ramach ekspozycji Izby Tradycji EKD/WKD.

Przebudowa torów gospodarczych jest związana z przygotowywaną odbudową dachu starej hali przeglądowo-naprawczej. Do czasu zakończenia odbudowy dachu hali lub wygospodarowania miejsc postojowych umożliwiających dogodną i bezpieczną prezentację pojazdów historycznych EKD/WKD, zostały one usytuowane w miejscach, które nie mogą być udostępnione dla zwiedzających. O wszelkich zmianach dotyczących ekspozycji taboru historycznego EKD/WKD spółka będzie na bieżąco informować.

Izba Tradycji EKD/WKD dostępna jest dla zwiedzających:

  1. w środy w godzinach od 9:00 do 13:30
  2. w niedziele w godzinach od 11:30 do 14:30

Ceny biletów:

  1. normalny 3,00 zł
  2. ulgowy 1,50 zł

W przypadku większych grup zwiedzających, istnieje możliwość dostosowania indywidualnych terminów i godzin.

Zdjęcia prezentujące Izbę Tradycji: