Aktualne zasady i ograniczenia związane z koronawirusem (aktualizacja od 27 lutego) - szczegóły w AKTUALNOŚCIACH.

Programy pomocowe

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. spośród realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych skorzystała ze wsparcia następujących programów bezzwrotnej pomocy finansowej:

  1. Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego (RPO WM) 2007-2013 – na rzecz realizacji projektu pt. „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeń regionalnych na linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej w Warszawskim Obszarze Metropolitalnym” obejmującego zakup 14 szt. nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 oraz ze środków budżetu państwa. Projekt realizowany przez WKD został zakończony 19 września 2013 roku.

  2. Szwajcarsko-Polski Program Współpracy (SPPW) – na rzecz realizacji projektu pt. „Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej” obejmującego zakup 6 szt. nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz wykonanie Systemu Informacji Pasażerskiej i Monitoringu na stacjach i przystankach osobowych linii WKD.
    Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Projekt realizowany przez WKD został zakończony 31 maja 2017 roku.

  3. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIS) 2014-2020 - na rzecz realizacji projektu pt. "Modernizacja infrastruktury kolejowej linii WKD – poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego". Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana w dniu 30 września 2019 roku.

O Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego (RPO WM) 2007-2013:

Regionalny Program Operacyjny był programem ograniczonym pod względem terytorialnym do określonego województwa, w tym wypadku do Województwa Mazowieckiego. Instytucją Zarządzającą (IZ) dla regionalnych programów były właściwe urzędy marszałkowskie. W imieniu Zarządu Województwa Mazowieckiego zadania wynikające z pełnienia roli IZ wykonywał Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie. IZ powierzyła wdrażanie RPO WM Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych (MJWPU), która pełniła rolę Instytucji Pośredniczącej II.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego wdrażany był w okresie od 1 stycznia 2007 roku do 31 grudnia 2013 roku., jako jeden z 16 regionalnych programów operacyjnych, których zadaniem jest realizacja Strategii Rozwoju Kraju oraz Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 wspierających wzrost gospodarczy i zatrudnienie (Narodowej Strategii Spójności), dzięki czemu ich realizacja przyczynia się do wzrostu gospodarczego oraz zwiększenia zatrudnienia.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (RPO WM) był odzwierciedleniem polityki rozwoju prowadzonej przez Województwo Mazowieckie, której podstawę stanowiła ówczesna Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2020 (SRWM) - obecnie zaktualizowana w perspektywie do 2030 roku.

O Szwajcarsko-Polskim Programie Współpracy (SPPW):

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do UE 1 maja 2004 roku. Na mocy umowy międzynarodowej, zawartej 20 grudnia 2007 roku. w Bernie, ponad 1 mld franków szwajcarskich trafi do dziesięciu nowych państw członkowskich, z czego niemal połowa (ok. 489 mln CHF, czyli ok. 310 mln euro) przeznaczona została na pomoc dla Polski.

Celem szwajcarskiej pomocy jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych istniejących pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami UE, a także różnic na terytorium Polski – pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym. O dofinansowanie projektów w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy mogły starać się instytucje sektora publicznego i prywatnego oraz organizacje pozarządowe.

W ramach SPPW przeprowadzono 14 konkursów, dotyczących m.in. środowiska i infrastruktury, rozwoju regionalnego, ochrony zdrowia, badań naukowych, stypendiów dla naukowców, wsparcia dla organizacji pozarządowych oraz funduszy venture capital. Do 14 czerwca 2012 roku, gdy upłynął termin zaciągania zobowiązań, strony polska i szwajcarska podpisały łącznie 58 umów na całkowitą kwotę dostępnej alokacji 489 mln CHF. Tym samym udało się zakontraktować 100 proc. środków przeznaczonych na pomoc dla Polski.

>> Zobacz szczegółowe informacje na temat projektu zrealizowanego przez WKD w ramach SPPW

O Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko (POIS) 2014-2020:

Ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 finansowane są projekty infrastrukturalne, o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym. Jest to największy program finansowany z Funduszy Europejskich nie tylko w Polsce, ale i w Unii Europejskiej. Główne obszary, na które zostaną przekazane środki to: gospodarka niskoemisyjna, ochrona środowiska, przeciwdziałanie i adaptacja do zmian klimatu, transport i bezpieczeństwo energetyczne oraz ochrona zdrowia i dziedzictwo kulturowe.

Dzięki równowadze pomiędzy działaniami inwestycyjnymi w infrastrukturę oraz wsparciu skierowanemu do wybranych obszarów gospodarki, program będzie skutecznie realizował założenia strategii Europa 2020, z którą powiązany jest jego cel główny – wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej.

>> Zobacz szczegółowe informacje na temat projektu realizowanego przez WKD w ramach POIS

Projekty UE: POIiŚ 2014-2020

Projekty UE: POIiŚ 2014-2020


TYTUŁ PROJEKTU

Modernizacja infrastruktury kolejowej linii WKD – poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego.

Projekt nr POIS.05.02.00-00-0038/18.


O PROJEKCIE

30 września 2019 r. Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) zawarła z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT)umowę o dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 projektu pn. „Modernizacja infrastruktury kolejowej linii WKD – poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego”.

Wartość inwestycji to prawie 108 milionów złotych.Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020 wyniesie ponad 74 miliony.

Projekt obejmuje budowę drugiego toru na szlaku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska, wymianę nawierzchni istniejącego toru nr 1G, przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych w związku z budową drugiego toru, przebudowę istniejących 11 peronów oraz ich dostosowanie do wymagań TSI PRM, budowę 5 nowych peronów spełniających wymagania TSI PRM oraz modernizację budynków 2 dworców Podkowa Leśna Główna i Grodzisk Mazowiecki Radońska.

Projekt realizowany jest w województwie mazowieckim, na terenie Obszaru Metropolitalnego Warszawy, w południowo-zachodnim paśmie osadniczym aglomeracji warszawskiej. Linia kolejowa nr 47 przebiega przez gminy: Brwinów (powiat pruszkowski), Podkowa Leśna, Milanówek i Grodzisk Mazowiecki (powiat grodziski).

Celem inwestycji jest zwiększenie przepustowości modernizowanego szlaku z przeznaczeniem do prowadzenia składów pociągów w kolejowych pasażerskich przewozach aglomeracyjnych z prędkością eksploatacyjną nie większą niż 80 km/h.

Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu liczby pasażerów korzystających z kolei i ograniczenia ruchu samochodowego.

Projekt w wymiarze rzeczowym będzie realizowany do połowy grudnia 2022 r.

Przedsięwzięcie inwestycyjne obejmujące budowę drugiego toru linii kolejowej WKD od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego zostało zakwalifikowane do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś Priorytetowa V, Działanie 5.2 – Rozwój Transportu Kolejowego poza TEN-T (kolej miejska – infrastruktura). W ramach konkursu dla Działania 5.2. ogłoszonego przez CUPT we wrześniu 2018 r., projekt WKD jako jeden z dwóch został wybrany do dofinansowania, uwzględniając wszystkie projekty spełniające kryteria wyboru i osiągające wymaganą liczbę punktów. Lista przedsięwzięć została zatwierdzona przez instytucję organizującą konkurs, tj. CUPT, w dniu 31 lipca 2019 r. oraz podana do publicznej wiadomości w dniu 1 sierpnia 2019 r.

Podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu, a zarazem jego beneficjentem jest wyłącznie Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim. Spółka została utworzona aktem założycielskim, sporządzonym w dniu 22 grudnia 2000 r. w formie aktu notarialnego. Samodzielną działalność gospodarczą rozpoczęła 1 lipca 2001 r. Aktualnie WKD jest spółką komunalną w całości należącą do jednostek samorządu terytorialnego. Spółka prowadzi działalność związaną z zarządzaniem infrastrukturą kolejową, na której wykonuje przewozy osób.


LOKALIZACJA PROJEKTU

Projekt realizowany jest w województwie mazowieckim, na terenie Obszaru Metropolitalnego Warszawy, w południowo-zachodnim paśmie osadniczym aglomeracji warszawskiej. Linia kolejowa nr 47 przebiega przez gminy: Brwinów (powiat pruszkowski), Podkowa Leśna, Milanówek i Grodzisk Mazowiecki (powiat grodziski). Projekt swoim zakresem obejmuje linię kolejową nr 47 na odcinku Podkowa Leśna – Grodzisk Mazowiecki Radońska od km 25+305 do km 32+637 wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz niezbędny dla wykonania niniejszej przebudowy odcinek linii kolejowej nr 48 (Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów) od km 0+099 do km 0+761.


NAJWAŻNIEJSZE DATY I HARMONOGRAM REALIZACJI PROJEKTU

W dniu 30 września 2019 r. Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) zawarła z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT)umowę o dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 projektu pn. „Modernizacja infrastruktury kolejowej linii WKD – poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego”.

Wcześniej, w dniu 10 lipca 2019 r. podpisana została umowa na zaprojektowanie budowy drugiego toru pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim. W ramach zamówienia opracowana zostanie kompletna dokumentacja projektowo-kosztorysowa oraz przygotowane zostaną wnioski wraz z wymaganymi załącznikami o wydanie wszystkich niezbędnych opinii, pozwoleń, uzgodnień i decyzji administracyjnych dla realizacji przedsięwzięcia. Umowa ponadto obejmuje opracowanie materiałów przetargowych na roboty budowlane, dla których będzie pełniona usługa nadzoru autorskiego przez Wykonawcę dokumentacji projektowej. Pełnienie nadzoru autorskiego zostało ujęte w ramach prawa opcji, z którego spółka WKD będzie mogła skorzystać w miarę rozwoju projektu w późniejszym czasie.

Projekt wraz z uzgodnieniami i kompletnym wnioskiem o pozwolenie na budowę powinien zostać przygotowany do lipca 2020 r. Na tej podstawie przed upływem 2020 r. spółka WKD zakłada ogłoszenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na realizację robót budowlanych, które zgodnie z przyjętym harmonogramem umożliwiłyby zakończenie całego projektu na przełomie I i II kwartału 2023 r.

Całkowity koszt działań zaplanowanych w ramach umowy na wykonanie prac projektowych wyniesie 3 444 000,00 zł (brutto), z czego 206 640,00 zł (brutto) stanowią zadania objęte prawem opcji.

Pozostałe kluczowe daty założone w harmonogramie realizacji projektu są następujące:

03.2019

Otwarcie ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla budowy drugiego toru wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego

07.2019

Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla budowy drugiego toru wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego

08.2019

Pozyskanie informacji z Instytucji Pośredniczącej POIiŚ – Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w zakresie dofinansowania projektu, opublikowanie listy rankingowej projektów

09.2019

Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu „Modernizacja infrastruktury kolejowej linii WKD – poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego” z CUPT

12.2019

Złożenie do Wojewody Mazowieckiego kompletnego wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami

01.2020

Ogłoszenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego, na wybór wykonawcy nadzoru inwestorskiego

04.2020

Uzyskanie decyzji administracyjnej o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej

05.2020

Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą na pełnienie nadzoru inwestorskiego

06.2020

Złożenie do Wojewody Mazowieckiego kompletnego wniosku o pozwolenie na budowę (wraz z wymaganymi załącznikami, w tym z projektem budowlanym wielobranżowym)

08.2020

Uzyskanie decyzji administracyjnej o pozwoleniu na budowę

09.2020

Ogłoszenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie przetargu nieograniczonego, na wybór wykonawcy robót budowlanych

02.2021

Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą na wykonanie robót budowlanych

12.2022

Zakończenie realizacji robót budowlanych w zakresie rzeczowym

02.2023

Zakończenie realizacji robót budowlanych wraz z odbiorami końcowymi, certyfikacją i dopuszczeniem do użytkowania inwestycji przez organy nadzoru budowlanego

03.2023

Zakończenie realizacji projektu

 


CELE PROJEKTU

Głównym celem Projektu jest wzmocnienie roli pasażerskiego transportu kolejowego i polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji warszawskiej. Cel główny projektu jest zgodny z celem Działania 5.2 POIiŚ 2014-2020 w ramach osi priorytetowej V. Rozwój transportu kolejowego w Polsce. Cel główny zostanie osiągnięty w wyniku osiągnięcia następujących celów ogólnych:

  • poprawa przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego dla wszystkich jego uczestników
  • zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu środowisko
  • skrócenie czasu przejazdu.

Powyższe cele są zgodne z celami strategicznymi wskazanymi w POIiŚ 2014-2020. Projekty realizowane w ramach osi V. Rozwój transportu kolejowego w Polsce mają przyczynić się do podniesienia konkurencyjności i atrakcyjności kolejowych przewozów pasażerskich na obszarach aglomeracyjnych. Planowane zadania mają prowadzić do poprawy spójności społeczno-gospodarczej i przestrzennej aglomeracji warszawskiej, pobudzenia rozwoju funkcji metropolitalnych Warszawy i wzmocnienia jej powiązań z otoczeniem lokalnym i regionalnym, jak również do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko.

Realizacja projektu pozwoli na osiągnięcie ww. celów. Wzrost atrakcyjności transportu kolejowego osiągnięty zostanie dzięki zwiększeniu częstotliwości kursowania pociągów, poprawie dostępności do kolejowych przewozów pasażerskich, skróceniu czasu podróży (wzrost prędkości i punktualności) i poprawie dostępności do kolejowych przewozów pasażerskich, przez co zmniejszy się negatywne oddziaływanie na środowisko.

Projekt przyczyni się do wzrostu zainteresowania kolejowymi przewozami pasażerskimi, polepszenia jakości usług przewozowych, mobilności mieszkańców podwarszawskich miejscowości i tym samym wzmocnienia roli kolei na obszarze aglomeracyjnym. Rozwój kolei aglomeracyjnej ma istotne znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego aglomeracji warszawskiej i obszarów powiązanych funkcjonalnie z Warszawą. Jest istotnym czynnikiem stymulującym rozwój regionu, głównie pd-zach. pasma osadniczego aglomeracji warszawskiej, która pozwoli na skrócenie czasu jazdy, poprawę oferty przewozowej i zwiększenie dostępności do transportu kolejowego a tym samym usprawni mobilność społeczeństwa.

Planowane w ramach projektu działania stanowią kolejny etap kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD obejmującej zapisaną w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego integrację z innymi środkami transportu publicznego. Osiągnięcie założonych w Strategii celów nie będzie możliwe bez poniesienia nakładów na modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej, dzięki której podnoszona jest jakość i atrakcyjność komunikacji publicznej.


UZASADNIENIE POTRZEBY REALIZACJI PROJEKTU I OCZEKIWANE REZULTATY

Głównym celem POIiŚ jest Wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. Przedmiotowa inwestycja przyczyni się do realizacji celu osi priorytetowej V., którym jest wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju dzięki poprawie stanu połączeń kolejowych poza siecią TEN-T.

Z uwagi na znaczenie pasażerskich przewozów kolejowych w obszarze ciążenia obszaru aglomeracyjnego, niezbędne są inwestycje infrastrukturalne w rozwój systemu kolei aglomeracyjnej na takim obszarze m.in. w zakresie budowy drugiego toru linii kolejowej nr 47 na odcinku Podkowa Leśna – Grodzisk Mazowiecki wraz z przebudową istniejącego toru nr 1G oraz fragmentu linii kolejowej nr 48, przebudowa istniejących przystanków osobowych i budowa nowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, dostosowaniem peronów do wymagań TSI i do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, poprawy bezpieczeństwa.

Obecna sytuacja przekłada się na szereg negatywnych zjawisk związanych z funkcjonowaniem transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym:

  • niewystarczająca przepustowość linii kolejowej spowodowana wydłużonym czasem jazdy wynikającym z licznych ograniczeń prędkości, niedostosowaniem układów torowych;
  • niedostosowanie oferty przewozowej do rosnącego zapotrzebowania ze strony pasażerów;
  • wzrost udziału transportu indywidualnego w podróżach na obszarze aglomeracyjnym, co przekłada się na wzrost kongestii i wydłużenie średniego czasu przejazdu na sieci komunikacyjnej, głównie w południowo-zachodniej części aglomeracji warszawskiej.

Projekt przyczyni się do:

  • poprawy jakości usług przewozowych, przepustowości linii, częstotliwości, skomunikowania i punktualności realizowanych połączeń, a tym samym wzmocnienia roli pasażerskich przewozów kolejowych w ruchu aglomeracyjnym;
  • rozwoju kolei miejskiej w obszarach ciążenia aglomeracji;
  • zwiększenia dostępności transportu kolejowego;
  • zwiększenia spójności gospodarczej, społecznej i przestrzennej aglomeracji warszawskiej i całego województwa;
  • poprawy warunków dla rozwoju społeczno-gospodarczych obszarów w obrębie linii kolejowych nr 47 i 48;
  • zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko;
  • skrócenia czasu przejazdu;
  • poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego dla wszystkich uczestników

Projekt pośrednio przyczynia się do realizacji celów Strategii UE dla regionu Morza Bałtyckiego (cel 2 „Connect the Region”) i jest zgodny z art. 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 dotyczącego równości mężczyzn i kobiet oraz niedyskryminacji. Z produktów projektu korzystać będą wszyscy bez względu na płeć, pochodzenie, światopogląd i niepełnosprawność.

Projekt jest odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby występujące na terenie oddziaływania przedmiotowej inwestycji. Sukcesywnie zwiększająca się liczba mieszkańców miejscowości położonych wzdłuż linii kolejowych nr 47 i 48, a także dominujące kierunki przejazdów lokalnych społeczności powodują, że obecna oferta przewozowa nie jest atrakcyjna a przepustowość szlaku niewystarczająca. W wyniku wdrożenia rozwiązań przewidzianych w projekcie nastąpi poprawa przepustowości linii, częstotliwości kursowania pociągów i skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń. Efektem tego będzie wzrost atrakcyjności infrastruktury kolejowej oraz większa liczba osób korzystająca na co dzień z tej formy transportu.

Projekt przyczyni się do realizacji Strategia Rozwoju Polski Centralnej do roku 2020 z perspektywą 2030, w szczególności do celu szczegółowego V. Multimodalny węzeł transportowy o znaczeniu międzynarodowym. W ramach kierunków działania tego celu strategia skupia się ma potrzebie skomunikowania Polski Centralnej z innymi regionami w kraju. W strategii mowa jest o priorytetowym traktowaniu transportu publicznego, który będzie rozwijany jako komplementarny do transportu prywatnego. Zmodernizowana i rozbudowana infrastruktura zostanie efektywnie wykorzystana dzięki poprawie oferty przewozowej transportu zbiorowego, co bezpośrednio wpłynie na poprawę oferty kolejowych przewozów pasażerskich. Projekt wpisuje się w założenia i kierunki działań strategii poprzez wzmocnienie dostępności i mobilności mieszkańców regionu (lepszy dojazd do Warszawy, a stamtąd do większych ośrodków miejskich w kraju), jak również zwiększenie częstotliwości połączeń, skrócenie czasu przejazdu pomiędzy głównymi ośrodkami w regionie i kraju. Poprawa infrastruktury kolejowych przewozów pasażerskich skłoni mieszkańców aglomeracji warszawskiej do korzystania w większym stopniu z transportu kolejowego względem indywidualnego. Realizacja projektu przyczyni się do społeczno-gospodarczej integracji regionu mazowieckiego z pozostałymi województwami i regionami Polski Centralnej jak również z pozostałą częścią kraju.


O PROGRAMIE OPERACYJNYM INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014-2020

Ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 finansowane są projekty infrastrukturalne, o znaczeniu krajowym lub międzynarodowym. Jest to największy program finansowany z Funduszy Europejskich nie tylko w Polsce, ale i w Unii Europejskiej. Główne obszary, na które zostaną przekazane środki to: gospodarka niskoemisyjna, ochrona środowiska, przeciwdziałanie i adaptacja do zmian klimatu, transport i bezpieczeństwo energetyczne oraz ochrona zdrowia i dziedzictwo kulturowe.

Dzięki równowadze pomiędzy działaniami inwestycyjnymi w infrastrukturę oraz wsparciu skierowanemu do wybranych obszarów gospodarki, program będzie skutecznie realizował założenia strategii Europa 2020, z którą powiązany jest jego cel główny – wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej.

W zależności od specyfiki danego rodzaju wsparcia, określany jest typ podmiotów, które mogą z niego korzystać. Wyróżnia się następujące grupy podmiotów uprawnionych do ubiegania się o wsparcie:

  • Jednostki samorządu terytorialnego,
  • Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne,
  • Administracja publiczna,
  • Służby publiczne inne niż administracja,
  • Instytucje ochrony zdrowia,
  • Instytucje kultury, nauki i edukacji,
  • Duże przedsiębiorstwa,
  • Małe i średnie przedsiębiorstwa,
  • Organizacje społeczne i związki wyznaniowe.

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko finansowany jest z trzech źródeł:

  • Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z którego na program przeznaczone jest 4 905,9 mln euro;
  • Funduszu Spójności, kwotą 22 507,9 mln euro;
  • Środków krajowych – publicznych i prywatnych, których minimalne zaangażowanie wynosi 4 853,2 mln euro.

Szczegółowe informacje: https://www.pois.gov.pl/


MAPA DOTACJI I DANE INSTYTUCJI UCZESTNICZĄCYCH WE WDRAŻANIU PROJEKTU

Skorzystaj z serwisu Mapa Dotacji! Mapa Dotacji to serwis internetowy dostępny pod adresem www.mapadotacji.gov.pl od 2007 r. Serwis prezentuje projekty realizowane na terytorium Polski, współfinansowane z Funduszy Europejskich w perspektywach 2004-2006, 2007-2014 oraz 2014-2021. Obecnie Mapa Dotacji zawiera ponad 244 tys. projektów (88 545 projektów zrealizowanych w latach 2004-2006; 106 353 projekty zrealizowane w latach 2007-2013 oraz ponad 49 tys. projektów z perspektywy 2014-2020).

Szczegółowe informacje: https://mapadotacji.gov.pl/

 

Podstawowe dane beneficjenta:

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.

05-825 Grodzisk Mazowiecki, ul. Stefana Batorego 23

tel.: (22) 755-55-64, fax: (22) 755-20-85

e-mail: wkd@wkd.com.pl

http://www.wkd.com.pl

 

Podstawowe dane Instytucji Pośredniczącej:

Centrum Unijnych Projektów Transportowych

00-844 Warszawa, Plac Europejski 2

Tel.: (22) 262 05 00, fax: (22) 262 05 01

e-mail: cupt@cupt.gov.pl

http:// www.cupt.gov.pl


MECHANIZM UMOŻLIWIAJĄCY SYGNALIZOWANIE O POTENCJALNYCH NIEPRAWIDŁOWOŚCIACH

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. jako instytucja realizująca projekt, a zarazem beneficjent w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 przedstawia niniejszym do publicznej wiadomości informacje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych. W ramach ww. mechanizmu Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 opracowała i udostępniła narzędzia informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego poprzez specjalny, dedykowany adres e-mail lub elektroniczny system zgłoszeń za pośrednictwem strony internetowej.

 

Zgłaszanie nieprawidłowości:

Szczegółowe informacje: http://www.pois.gov.pl/strony/zglaszanie-nieprawidlowosci/

Instytucja Zarządzająca Programem Infrastruktura i Środowisko, przywiązuje szczególną wagę do zapewnienia realizacji projektów w ramach Programu w sposób:

  • etyczny,
  • jawny,
  • przejrzysty.

Wychodząc na przeciw ww. oczekiwaniom zostało stworzone proste narzędzie do zgłaszania wszelkich nieprawidłowości dotyczących projektów finansowanych ze środków pochodzących z Programu Infrastruktura i Środowisko.

Przekazywane sygnały o nieprawidłowościach pozwolą na wprowadzenie odpowiednich środków zaradczych oraz przyczynią się do zapewnienia najwyższych standardów realizacji projektów.

W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy:

Co należy zgłaszać?

Podejrzenie nieprawidłowości, które dotyczą przedstawicieli instytucji wdrażających Program lub podmioty realizujące projekty (np. Beneficjenci).

Zasady, jakimi kieruje się IZ przy rozpatrywaniu przekazanych zgłoszeń:

 

  1. Każde zgłoszenie podlega ochronie przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające identyfikację osoby dokonującej zgłoszenie, będą chronione zarówno na etapie wyjaśniania sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych, jak również w przyszłości i udostępniane wyłącznie uprawnionym urzędnikom oraz funkcjonariuszom odpowiednich służb.
  2. Wszelkie zgłoszenia będą skrupulatnie rozpatrywane zgodnie z wewnętrznymi procedurami Instytucji Zarządzającej Programem Infrastruktura i Środowisko oraz przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
  3. W przypadku wyrażenia chęci pozostania anonimowym przez osobę dokonującą zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokonywana będzie pełna anonimizacja zgłoszenia (ze zgłoszenia usunięte zostaną dane osobowe zgłaszającego i inne cechy pozwalające na identyfikację jego tożsamości) przed jej ewentualnym przekazaniem w celu wyjaśnienia sprawy.
  4. W przypadku zgłoszeń (głównie anonimowych), które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że takie Zgłoszenie nie będzie mogło zostać rozpatrzone.

Przeciwdziałanie nadużyciom:

Zapraszamy do zapoznania się z tematyką nadużyć finansowych ujętą w dokumentach i publikacjach instytucji międzynarodowych, krajowych oraz organizacji pozarządowych.

Szczegółowe informacje: http://www.pois.gov.pl/strony/przeciwdzialanie-naduzyciom/

ne zaangażowanie wynosi 4 853,2 mln euro

Dane statystyczne

Liczba przewiezionych pasażerów w latach 2003-2018

WYKRES

 

1. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. w 2018 r. przewiozła 8 599 773 pasażerów, czyli o blisko 11% więcej, jak w 2017r. 

 Spółka odnotowała najlepszy wynik przewozowy w swojej historii jako podmiot prowadzący od 2001 roku samodzielną działalność gospodarczą. Równocześnie po raz pierwszy liczba pasażerów w ciągu danego roku kalendarzowego przekroczyła 8 milionów. Na osiągnięty rezultat największy wpływ miał okres początkowych 9 miesięcy 2018 roku. W miesiącach od stycznia do września spółka odnotowała znaczący wzrost liczby przewiezionych pasażerów w stosunku do analogicznego okresu w 2017 roku. Jednym z głównych uwarunkowań mających wpływ na wynik w tym okresie był prowadzony przez spółkę PKP PLK S.A. remont infrastruktury kolejowej na linii nr 447 na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, podczas którego część pasażerów korzystających zazwyczaj z przejazdów na tej linii, postanowiło przesiąść się do pociągów WKD. 

W miesiącach od czerwca do sierpnia 2018 roku część odnotowanej tendencji wzrostowej była również efektem prowadzonych w ciągu analogicznego okresu 2017 roku prac w obszarze modernizowanej infrastruktury kolejowej (kompleksowa naprawa toru na szlaku od Komorowa do Podkowy Leśnej oraz modernizacja mostu na tym szlaku), które wymagały pewnego ograniczenia oferty przewozów pociągami poprzez wprowadzenie specjalnej organizacji ruchu z zastąpieniem wybranych kursów pociągów przez kolejową komunikację autobusową. Rozkład jazdy pociągów WKD w miesiącach wakacyjnych 2018 roku z uwagi na zakończone uprzednio zadania nie wiązał się z jakimikolwiek ograniczeniami. Możliwe było zatem odzyskanie pasażerów okresowo przejętych przez innych przewoźników i operatorów.

Rozkład jazdy pociągów w ramach oferty przewozowej WKD przez cały ubiegły rok nie podlegał żadnym zmianom (te wprowadzono z końcem grudnia pod kątem rozbudowy oferty na rok 2019), zachowując swoje mocne strony, takie jak wysoka częstotliowość i regularność odjazdów z poszczególnych stacji i przystanków osobowych. Stabilna oferta przewozowa w połączeniu z wysoką punktualnością i niezawodnością kursowania pociągów WKD (według danych publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego za 9 miesięcy 2018 roku spółka WKD była najpunktualniejszym przewoźnikiem pasażerskim w kraju, osiągając wskaźniki na poziomie ok. 99,5%) również w zdecydowanym stopniu przyczyniła się do osiągniętego rezultatu w przewozach pasażerskich. Potwierdzają to ostatnie miesiące 2018 roku, w ciągu których nie nastąpił znaczny odpływ podróżnych na wspomnianą, równoległą linię kolejową nr 447 po zakończeniu zasadniczych prac remontowych, a przewozy ukształtowały na niemal niezmienionym poziomie względem 2017 roku. Spółce udało się zatem w ciągu ubiegłego roku pozyskać liczne grono nowych, stałych podróżnych.

2. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. w 2017 r. przewiozła 7 748 508 pasażerów, czyli o 12,51% więcej, jak w 2016r. 

W ten sposób Spółka odnotowała jeden z lepszych wyników przewozowych na przestrzeni kilku ostatnich lat. Na osiągnięcie tego bardzo dobrego rezultatu miały wpływ następujące czynniki: 
1. wysoka punktualność i niezawodność kursowania pociągów WKD,
2. stabilność oferty przewozowej, 
3. skuteczna polityka marketingowa Spółki, 
4. inwestycje dotyczące taboru i zarządzanej infrastruktury, które poprawiły bezpieczeństwo oraz komfort podróży.

Wzrost liczby przewiezionych pasażerów na linii WKD, związany był dodatkowo z prowadzonym przez PKP PLK S.A. remontem infrastruktury kolejowej na linii kolejowej nr 447, podczas którego część pasażerów korzystających standardowo z przejazdów pociągami spółki „Koleje Mazowieckie – KM” i SKM, na czas utrudnień przesiadło się do pociągów WKD.

3. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. w 2016r. przewiozła 6 886 835 pasażerów, czyli o 10,05% mniej, jak w 2015r. 

 Bezpośrednią przyczyną spadku liczby przewiezionych pasażerów na linii WKD w 2016 r. (w odniesieniu do 2015 r.) były  długotrwałe (łącznie 6 miesięcy) utrudnienia w ruchu pociągów WKD w związku z remontami i modernizacjami infrastruktury. Prace remontowe na linii WKD, prowadzone w celu poprawy stanu technicznego infrastruktury kolejowej i bezpieczeństwa ruchu pociągów, rozpoczęły się w czerwcu a zakończyły w listopadzie 2016 r.

Ponadto Spółka przypuszcza, że na ww. spadek liczby przewiezionych pasażerów miała wpływ również rezygnacja z usług WKD części stałych pasażerów Kolei Mazowieckich (KM), którzy przesiedli się do pociągów WKD podczas remontu przeprowadzonego na linii PKP PLK na odcinku Warszawa-Skierniewice w 2015 r. Przyczyniło się to w 2015 r. do okresowego wzrostu liczby przewiezionych pasażerów na linii WKD. Po zakończeniu ww. remontu na linii PKP PLK pasażerowie KM wrócili z powrotem do przewoźnika, z którego usług zwyczajowo korzystali.

4. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. w 2015r. przewiozła 7 655 889 pasażerów, czyli o 3,6% mniej, jak w 2014r. 

Mając na uwadze znaczne ograniczenia przewozowe WKD, które miały miejsce podczas remontu torów w wakacje 2015r. i wiążący się z tym drastyczny spadek liczby pasażerów (o ok 35-38% w stosunku do analogicznego okresu 2014r.), Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. może pochwalić się stosunkowo dobrym wynikiem liczby przewiezionych pasażerów w stosunku do 2014r. – odnotowując tylko 3,6% spadku.

Na osiągnięcie takiego wyniku miała wpływ pierwsza połowa roku, kiedy to WKD, dzięki wysokiej punktualności i niezawodności kursowania pociągów WKD, stabilności oferty przewozowej oraz pozostających od ponad dwóch lat na stałym poziomie cen biletów – odnotowała wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 12,81% w stosunku do analogicznego okresu w 2014r. Ponadto nie bez znaczenia dla WKD były też duże utrudnienia w ruchu pociągów innych przewoźników (remont na linii PKP PLK na odcinku Warszawa – Grodzisk Maz.), które przyczyniły się do okresowego przejęcia przez WKD części ich stałych pasażerów. 

5. W 2014 r. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. odnotowała wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 7,34 % w stosunku do roku 2013, tj. o 542 994 pasażerów więcej.

Na powyższe przełożyło się wiele czynników wewnętrznych takich jak: modyfikacja rozkładu jazdy, skierowanie do ruchu dodatkowego taboru, czy też rezygnacja z tzw. wakacyjnego rozkładu jazdy, charakteryzującego się ograniczeniem liczby uruchamianych pociągów w dniach roboczych oraz największa w kraju niezawodność i punktualność kursowania pociągów, jak i czynników zewnętrznych tj.: remonty prowadzone na linii PKP PLK na odcinku Warszawa – Grodzisk Maz., następstwem których były duże utrudnienia w ruchu pociągów przewoźników KM i SKM.
Liczba przewiezionych pasażerów przełożyła się bezpośrednio na wykonaną pracę przewozową. W 2014 r. WKD odnotowała pracę przewozową na poziomie 128 498 415 pasażerokilometrów, tj. o 9,8% więcej, jak w roku ubiegłym.

Dziękujemy podróżnym za korzystanie z naszych usług.

6. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż w 2013 r. odnotowała wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 4,22 % w porównaniu do roku 2012, tj. o 299 824 pasażerów więcej.

Na powyższy wzrost miały wpływ:

  • działania Spółki w celu zwiększenia pracy eksploatacyjnej poprzez wprowadzenie w miesiącach wakacyjnych (tj.: lipcu i sierpniu) tzw. roboczego rozkładu jazdy pociągów WKD
  • wysoka niezawodność i punktualność kursowania
  • remonty prowadzone na linii PKP PLK na odcinku Warszawa-Grodzisk, następstwem których były duże utrudnienia w ruchu pociągów spółek KM i SKM

7. W 2012 r. liczba przewiezionych pasażerów WKD osiągnęła poziom 7 099 197 osób, tj. o 3,13 % mniej niż w roku 2011. Najprawdopodobniej na spadek ten miały wpływ remonty, które zostały przeprowadzone na linii WKD w okresie od lipca do listopada oraz nasilająca się konkurencja ze strony indywidualnego transportu samochodowego (szczególnie po otwarciu odcinka autostrady A2 pomiędzy Grodziskiem Maz. i Warszawą).

Niemniej jednak, do utrzymania liczby przewiezionych pasażerów, na zbliżonym poziomie do roku 2011, przyczyniły się:

  • niezawodność i punktualność pociągów WKD,
  • wprowadzenie do ruchu nowego taboru EN97 (zakupionego w firmie Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Budżetu Państwa w ramach RPO WM 2007-2013) oraz
  • utrzymanie stałej liczby podróżnych korzystających z oferty ,,wspólny bilet WKD - ZTM”. Z oferty tej w 2012 r. skorzystało 57,92% podróżnych WKD, tj. o 0,86% pasażerów więcej, niż w roku 2011.

8. W 2011 r. WKD odnotowała zwiększenie ilości przewiezionych pasażerów w stosunku do 2010r. o 425 836 osób (o ponad 6%), pomimo silnej konkurencji ze strony lokalnych przewoźników tj. SKM oraz KM - działających na tym samym obszarze.

Na powyższe przełożyło się wiele czynników zewnętrznych tj.: duża usterkowość taboru konkurentów (zarówno Kolei Mazowieckich, jak i SKM), planowe remonty infrastruktury PKP, a z drugiej strony niezawodność WKD, która jest silnym atutem Spółki.
Ponadto na wzrost liczby przewiezionych pasażerów miało wpływ większe z roku na rok zainteresowanie podróżnych ofertą ,,wspólnego biletu WKD - ZTM” na odcinku Warszawa Śródmieście – Opacz, z której w 2011r. skorzystało 57,06% podróżnych WKD, czyli o 7,54% pasażerów więcej, niż w roku 2010.

9. W 2010 r. Warszawska Kolej Dojazdowa odnotowała 4% wzrost liczby przewiezionych pasażerów w porównaniu do roku 2009.

Na powyższy wzrost miały wpływ:

  • działania podjęte przez Spółkę w celu zwiększenia pracy eksploatacyjnej
  • wysoka niezawodność i punktualność kursowania
  • remonty prowadzone na linii PKP PLK na odcinku Warszawa-Grodzisk
  • duże utrudnienia w ruchu pociągów spółek KM i SKM podczas okresu zimowego.

Ponadto do zwiększenia liczby przewiezionych pasażerów przyczyniła się także popularność oferty „wspólny bilet ZTM-WKD” (z roku na rok coraz wyższa) i pasażerowie którzy na odcinku Opacz - Warszawa Śródmieście, korzystają tylko z biletów ZTM.

10. W 2009 r. WKD przewiozła 6 631 213 pasażerów, czyli o ok. 6% pasażerów mniej, w odniesieniu do roku 2008r.

Warszawska Kolej Dojazdowa analizując przyczyny w/w spadku uważa, że zmniejszenie popytu na usługi WKD spowodowane jest coraz to silniejszą konkurencją ze strony SKM w Warszawie na odcinku W-wa Śródmieście - Pruszków oraz Kolei Mazowieckich – KM na odcinku W-wa Śródmieście – Grodzisk Maz., szczególnie od momentu, kiedy KM rozszerzyła obszar obowiązywania WKM do Pruszkowa, ale też nasilającego się indywidualnego transportu samochodowego.

Park taborowy

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. eksploatuje tabor pasażerski obejmujący elektryczne zespoły trakcyjne trzech typów:

Elektryczny zespół trakcyjny serii EN95 (typ 13WE) – 1 szt. Elektryczny zespół trakcyjny serii EN95 wyprodukowany przez przedsiębiorstwo Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. został dostarczony do siedziby Spółki w 2004 r. Pojazd zakupiono ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. W 2007 r. własność pojazdu została przeniesiona na Spółkę WKD w ramach podwyższenia kapitału zakładowego przedsiębiorstwa przez właściciela większości jego udziałów – Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

Elektryczny zespół trakcyjny serii EN95 charakteryzuje się następującymi własnościami:

  1. instalacja automatycznego nawiewu oraz klimatyzacja
  2. duża przestronność wnętrza
  3. jednoprzestrzenność na całej długości
  4. monitoring przestrzeni pasażerskiej oraz kamery szlakowe
  5. przystosowanie do przewozu osób o ograniczonej mobilności (wózki inwalidzkie, wózki dziecięce, rozkładana rampa peronowa)
  6. przystosowanie do przewozu rowerów
  7. system audiowizualnej informacji pasażerskiej
  8. system zliczania podróżnych
  9. wi-fi

Długość pojazdu wynosi 60 m. Całkowita liczba miejsc jest równa 500 (przy standardzie zapełnienia 5 os/m2), z czego 150 to miejsca siedzące. Pojazd jest przystosowany do napięcia zasilania 600V i 3000V prądu stałego.

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN97 (typ 33WE) – 14 szt. Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN97 zostały wyprodukowane przez przedsiębiorstwo Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. i dostarczone w latach 2011-2012 do siedziby Spółki na mocy umowy zawartej w dniu 26 marca 2010 r. Ostatni z pojazdów przybył do Spółki w dniu 30 września 2012 r.

Pojazdy serii EN97 składają się z dwóch oddzielnych trójczłonów, o jednakowej konstrukcji, z których każdy jest wyposażony w kabinę maszynisty oraz – na drugim końcu – w pulpit sterowniczy umożliwiający po rozdzieleniu dwóch trójczłonów pojazdu samodzielną jazdę manewrową w warunkach warsztatowych.

Elektryczny zespół trakcyjny serii EN97 charakteryzuje się następującymi własnościami:

  1. instalacja automatycznego nawiewu oraz klimatyzacja
  2. duża przestronność wnętrza
  3. monitoring przestrzeni pasażerskiej oraz kamery szlakowe w kabinie maszynisty
  4. przystosowanie do przewozu osób o ograniczonej mobilności (wózki inwalidzkie, wózki dziecięce, rozkładana rampa peronowa)
  5. przystosowanie do przewozu rowerów
  6. system audiowizualnej informacji pasażerskiej

Długość pojazdu wynosi 60 m. Całkowita liczba miejsc jest równa 500 (przy standardzie zapełnienia 5 os/m2), z czego 124 to miejsca siedzące. Pojazd jest przystosowany do eksploatacji z wykorzystaniem napięcia zasilania w sieci trakcyjnej do wartości 600V prądu stałego 3000V. 

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN100 (typ 39WE) – 6 szt. Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN100 zostały wyprodukowane przez firmę NEWAG S.A. z Nowego Sącza. Dostarczone w 2016 roku na mocy umowy zawartej w dniu 26 sierpnia 2014 r. Zakup ww. taboru zrealizowany został w ramach projektu "Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiej poprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa Warszawskiej Kolei Dojazdowej" współfinansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Elektryczny zespół trakcyjny serii EN100 charakteryzuje się następującymi własnościami:

  1. klimatyzacja i wentylacja o wysokiej wydajności
  2. duża przestronność wnętrza
  3. monitoring przestrzeni pasażerskiej oraz kamery szlakowe
  4. przystosowanie do przewozu osób o ograniczonej mobilności (wózki inwalidzkie, wózki dziecięce, rozkładana rampa peronowa)
  5. przystosowanie do przewozu rowerów
  6. zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LED oraz wewnętrznymi monitorami LCD 
  7. system liczenia podróżnych

Długość pojazdu wynosi 60 m. Całkowita liczba miejsc jest równa 505, z czego 164 to miejsca siedzące. Pojazd jest przystosowany do napięcia zasilania 3000V prądu stałego.

 

Podstawowe dane techniczne aktualnie eksploatowanych typów taboru pasażerskiego na linii WKD zestawieono w poniższej tabeli.

Tabela: Podstawowe dane techniczne taboru pasażerskiego eksploatowanego na linii WKD

Lp. Parametr EN100[39WE] EN95[13WE] EN97[33WE]
1. Szerokość toru 1 435 mm 1 435 mm 1 435 mm
2. Rok budowy 2015-2016 2004 2011-2012
3. Długość całkowita 60 000mm 60 000mm 60 000mm
4. Szerokość pojazdu 2 850mm 2 850mm 2 850mm
5. Wysokość pojazdu (od główki szyny do dachu)  4285 mm 3 930mm 4 450mm
6. Wysokość podłogi ponad główką szyny w przestrzeni drzwi wejściowych 500mm 600mm 500mm
7. Masa własna  111 900kg ± 3% 102 000kg 101 500kg
8. Zasilanie 3000V DC 3000 i 600V DC 3000V DC i 600V DC 
9. Układ osi i stosunek liczby osi napędnych do tocznych

 Bo'2'Bo'+Bo'2'Bo'

66%
Bo'2'2'2'Bo'40% Bo'2'Bo'+Bo'2'Bo'
66%
10. Napęd silniki asynchroniczne prądu przemiennego silniki asynchroniczne prądu przemiennego silniki asynchroniczne prądu przemiennego
11. Liczba silników trakcyjnych  8 x 180kW  4 x 250kW 8 x 180kW 
12. Całkowita moc ciągła silników  1440kW 1 000kW 1 440kW 
13.  Maksymalna prędkość eksploatacyjna  80km/h  80km/h  80km/h 
14. Przyśpieszenie rozruchu (0-30km/h) 1,2 m/s2 (0-25km/h)      1,2m/s2 1,2 m/s² 
15.  Opóźnienie hamowania  1,2 m/s2  1,2 m/s2  1,2 m/s2 
16.  Liczba miejsc siedzących 164 150  124 
17.  Całkowita liczba pasażerów
(standard zapełnienia: 5 os/m²)
505 500  500 
18.  Ilość miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich 4
19.  Ilość miejsc na rowery 8 2
20.  Klimatyzacja  w kabinie maszynisty oraz przestrzeni pasażerskiej w kabinie maszynisty oraz przestrzeni pasażerskiej  w kabinie maszynisty oraz przestrzeni pasażerskiej 

 

 

Charakterystyka linii

Sieć linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej jest zlokalizowana w południowo-zachodnim paśmie osadniczym aglomeracji warszawskiej. Przebiega przez obszar trzech powiatów: m.st. Warszawy, pruszkowskiego i grodziskiego, w tym 2 dzielnic m.st. Warszawy oraz 6 gmin: Warszawa Ochota, Warszawa Włochy, Michałowice, Pruszków, Brwinów, Podkowa Leśna, Milanówek i Grodzisk Mazowiecki.

W skład linii zarządzanych przez Warszawską Kolej Dojazdową wchodzą trzy linie kolejowe:

  1. Linia nr 47: Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska. Linia składa się z dwutorowego odcinka Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna o długości 25,070 km i jednotorowego odcinka Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska o długości 7,544 km. Długość całkowita linii nr 47 wynosi 32,614 km.
  2. Linia nr 48: Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów. Linia składa się odcinka jednotorowego o długości 2,896 km.
  3. Linia nr 512: Pruszków – Komorów. Linia stanowi jednotorową łącznicę technologiczną linii WKD z siecią kolejową zarządzaną przez PKP PLK S.A. Całkowita długość linii wynosi 3,165 km.

Linie Warszawskiej Kolei Dojazdowej są całkowicie wyodrębnione od ogólnopolskiej sieci kolejowej. Jedyne połączenie z tą siecią zapewnia linia kolejowa nr 512.

Minimalne promienie na łukach wynoszą:

  1. 298 [m] na linii nr 47 (Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Maz. Radońska)
  2. 197 [m] na linii nr 48 (Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów)
  3. 175 [m] na linii nr 512 (Komorów – Pruszków)
  4. 22 [m] na terenie zakładu eksploatacji w Grodzisku Mazowieckim

Wzdłuż linii WKD zlokalizowanych jest:

  1. 28 stacji i przystanków osobowych (w tym 4 stacje) wyposażonych w perony o nawierzchni z kostki brukowej, płyt betonowych oraz nawierzchni asfaltowej, wiaty, oświetlenie i częściowo nagłośnienie oraz system monitoringu. Średnia odległość pomiędzy przystankami na trasie wynosi 1250 m.
  2. 45 przejazdów kolejowych  w tym 4 kategorii B (wyposażonych w półrogatki i sygnalizatory ostrzegawcze), 4 kategorii C (wyposażonych w sygnalizatory ostrzegawcze), 29 kategorii D (wyposażonych jedynie w oznakowanie pionowe), 5 kategorii E (wyposażonych jedynie w oznakowanie pionowe), 3 kategorii F (wyposażonych jedynie w oznakowanie pionowe).
  3. 4 stacje techniczne umożliwiające manewry i zmianę kierunku jazdy taboru: Warszawa Śródmieście WKD, Komorów, Podkowa Leśna Główna, Grodzisk Mazowiecki Radońska.

Tory na liniach WKD wykonane są w 80% z szyn bezstykowych typu S49 ułożonych na podkładach strunobetonowych typu PS83 z przymocowaniem sprężystym typu SB (infrastruktura torowa w przeważającej części zmodernizowana w ramach wykonanej kompleksowej naprawy w latach 2015-2016 na szlaku Warszawa Śródmieście WKD – Komorów: tory nr 1 i 2, Komorów - Podkowa Leśna Główna: tor nr 1, Podkowa Leśna Główna - Milanówek Grudów: tor nr 1M).

Warszawska Kolej Dojazdowa posiada dwa wyspecjalizowane zaplecza utrzymania zarządzanym majątkiem:

  1. Zaplecze przeglądowo-techniczne utrzymania taboru kolejowego – zlokalizowane na terenie, na którym mieści się siedziba Spółki w Grodzisku Mazowieckim, przy ul. Batorego 23, w sąsiedztwie końcowej stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska. Zaplecze to umożliwia wykonywanie we własnym zakresie przeglądów okresowych (poziomy utrzymania P1, P2 i P3) oraz napraw rewizyjnych (poziom utrzymania P4) eksploatowanego taboru kolejowego, realizację napraw awaryjnych i powypadkowych w sposób gwarantujący zapewnienie odpowiedniej sprawności i bezpieczeństwa zgodnie z wymaganiami obowiązujących Dokumentacji Systemu Utrzymania (DSU) oraz przepisów kolejowych.

  2. Zaplecze techniczne utrzymania infrastruktury kolejowej – zlokalizowane w sąsiedztwie stacji Komorów (gmina Michałowice). Zaplecze to umożliwia wykonywanie wszystkich obowiązków związanych z realizacją funkcji zarządcy infrastruktury kolejowej, w tym m.in.: z zakresu utrzymania nawierzchni i drogi kolejowej, sieci trakcyjnej i zasilania elektroenergetycznego, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wewnętrznej sieci telekomunikacyjnej.

Sieć linii WKD poza linią nr 512 Pruszków – Komorów jest całkowicie zelektryfikowana. Spośród 38,9 km zelektryfikowanych jest 35,3 km linii (91 %), przy czym linie użytkowane dla celów regularnego ruchu pasażerskiego zelektryfikowane są w 100%.

Na linii zainstalowana jest sieć trakcyjna łańcuchowa różnych typów z przewodami miedzianymi o przekrojach 170, 195, 220, 270, 295, 320 i 340 mm2.

Aktualnie sieć trakcyjna jest zasilana prądem stałym o napięciu 3000V z trzech podstacji trakcyjnych oraz jednej kabiny sekcyjnej rozmieszczonych wzdłuż linii w następującej kolejności (licząc od Warszawy):

  1. Warszawa Zachodnia
  2. Pruszków
  3. Podkowa Leśna Zachodnia (kabina sekcyjna)
  4. Grodzisk (Radońska)

Odległość pomiędzy podstacjami trakcyjnymi dla układu zasilania napięciem 3000V wynosi ok. 15 km.

Podstacja trakcyjna „Warszawa Zachodnia” jest własnością spółki PKP Energetyka S.A. – Zakład Mazowiecki. Właścicielem pozostałych obiektów jest Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.

Prąd o napięciu o wartości 3000V zasila sieć trakcyjną linii WKD od dnia 28.05.2016. Do dnia 27.05.2016 włącznie sieć trakcyjna była zasilana prądem stałym o wartości 600V z 7 podstacji trakcyjnych i jednej kabiny sekcyjnej.

System sterowania na linii WKD jest następujący:

  1. samoczynna blokada liniowa dwustawna typu E (wyświetlane dwa rodzaje sygnałów) – na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna (odcinek dwutorowy)
  2. półsamoczynna blokada dwukierunkowa – na odcinku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Maz. Radońska (odcinek jednotorowy)
  3. przeciwwtórność liniowa – na odcinku Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów (odcinek jednotorowy)

Na linii funkcjonuje zdalne centrum sterowania w Komorowie oraz 4 lokalne centra sterowania przystosowane do sterowania ręcznego (na wszystkich stacjach).

Wszystkie 23 napędy zwrotnicowe na linii posiadają sterowanie elektryczne z automatycznym ogrzewaniem.

Średnie czasy przejazdu dla odcinków pomiędzy poszczególnymi przystankami i stacjami na liniach WKD przedstawiono w poniższej tabeli.

Tabela: Średnie czasy przejazdu dla podstawowych połączeń kolejowych na liniach WKD pomiędzy stacjami, na których odbywa się zmiana kierunku ruchu pociągów

Lp.Połączenie według tabeli rozkładu jazdy pociągówŚredni czas przejazdu [min]Odległość [km]Średnia prędkość komunikacyjna [km/h]
1. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – GRODZISK MAZ. RADOŃSKA 55 33 36,0
2. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – MILANÓWEK GRUDÓW 48 28 35,0
3. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD – PODKOWA LEŚNA GŁÓWNA 41 25 36,6
4. WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD - KOMORÓW (obecnie nie obowiązuje) 29 18 37,2
5. GRODZISK MAZ. RADOŃSKA – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD 55 33 36,0
6. MILANÓWEK GRUDÓW – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD 48 28 35,0
7. PODKOWA LEŚNA GŁÓWNA – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD 41 25 36,6
8. KOMORÓW – WARSZAWA ŚRÓDMIEŚCIE WKD (obecnie nie obowiązuje) 29 18 37,2

Plany rozwojowe

Strategia rozwoju Warszawskiej Kolei Dojazdowej w najbliższych latach jest ściśle związana z zamierzeniami jej właścicieli: Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz 6 gmin, na których terenie realizowane są pasażerskie przewozy kolejowe.

Najważniejsze zamierzenia rozwojowe planowane do realizacji w najbliższych latach obejmują następujące elementy:

  1. Budowa drugiego toru na odcinku Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Maz. Radońska.
  2. Modernizacja obiektów małej infrastruktury przystankowej w obrębie peronów linii WKD.
  3. Modernizacja sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowych.
  4. Zwiększenie liczby pociągów w rozkładzie jazdy poprzez wdrożenie podstawowej częstotliwości 10 minut w godzinach szczytu przewozowego oraz 7,5 minuty w porach największego obciążenia.
  5. Zakup 3 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
  6. Modernizacja centrum sterowania urządzeniami zasilania elektroenergetycznego.
  7. Rozwój systemów bezgotówkowego wnoszenia opłat za przejazdy.
  8. Integracja systemu taryfowo – biletowego z innymi operatorami i organizatorami transportu zbiorowego, w tym ZTM w Warszawie.
  9. Modernizacja obiektów zaplecza przeglądowo-utrzymaniowego WKD.
  10. Modernizacja centrum zdalnego sterowania ruchem kolejowym na linii WKD.

Przedsięwzięcia inwestycyjne znajdujące się w trakcie realizacji oraz planowane do podjęcia wpisują się w podstawowe oraz dodatkowe cele działalności Spółki, które w skrócie można scharakteryzować następująco:

Cele główne w ramach działalności podstawowej:

  1. Rozwój systemu transportu publicznego
  2. Poprawa obsługi komunikacyjnej regionu

Cele szczegółowe w ramach działalności podstawowej:

  1. Podróż w nowoczesnym, funkcjonalnym i bezpiecznym pojeździe.
  2. Szybka, precyzyjna informacja o odjazdach pociągów i rzeczywistej sytuacji ruchowej na linii.
  3. Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, na peronach stacji i przystanków osobowych oraz w ich najbliższym otoczeniu.
  4. Przyjazne otoczenie na przystankach osobowych i stacjach.
  5. Skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów zgodnie z przyjętymi standardami bezpieczeństwa.
  6. Poprawa dostępności i konkurencyjności obszarów zlokalizowanych na trasie WKD.
  7. Wzrost udziału transportu zbiorowego w ogólnej liczbie przewozów.
  8. Ograniczenie poziomu obciążenia dróg.
  9. Oszczędności związane z mniejszym zanieczyszczeniem środowiska.
  10. Kształtowanie wizerunku transportu publicznego jako nowoczesnej formy przemieszczania się.
  11. Promowanie rozwoju zrównoważonego transportu.

Planowane do realizacji działania inwestycyjne oraz zabezpieczone środki finansowe na ich podjęcie w ramach ścisłej współpracy z Samorządem Województwa Mazowieckiego stanowią gwarancję dalszego dynamicznego rozwoju spółki WKD na rzecz podróżnych oraz lokalnych społeczności. Stanowią ponadto jeden z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji transportu szynowego, stanowiącej jeden z kluczowych elementów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.

Spółka WKD dąży do osiągnięcia jak najmocniejszej pozycji na rynku kolejowych przewozów pasażerskich w aglomeracji warszawskiej, na miarę potencjału, którym dysponuje. Istotne jest w tym zakresie dalsze budowanie i umacnianie uznanej od lat wśród lokalnej społeczności marki przewoźnika pewnego, solidnego, gwarantującego bezpieczny i punktualny dojazd do celu. Podejmowane działania powinny służyć nie tylko zachowaniu przy WKD dotychczasowych klientów, ale także przyciągnięciu jak największej liczby nowych.

Spółka współpracując ściśle z Samorządem Województwa Mazowieckiego będzie w dalszym ciągu dążyć do wzrostu własnej konkurencyjności poprzez kształtowanie jak najbogatszej oferty przewozowej – tak w odniesieniu do sukcesywnie zwiększanej oferty przewozowej w wymiarze ilościowym i jakościowym, jak i sprostaniu rosnącym wymaganiom pasażerów.

Historia spółki od 2001 roku

1. 2001-2007: SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ W GRUPIE PKP

W dniu 1 lipca 2001 roku samodzielną działalność gospodarczą rozpoczęło przedsiębiorstwo o zupełnie nowej formie organizacyjnej: PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – będące w ramach ustawy o restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych częścią nowo powstałej Grupy PKP. Pierwszym Prezesem Zarządu PKP WKD Sp. z o.o. mianowana została Halina Sekita. Członkami Zarządu zostali: Grzegorz Dymecki, dyrektor ds. technicznych oraz Jolanta Dałek, dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych. Spółka zaraz po utworzeniu wystąpiła do ministra transportu o udzielenie koncesji (licencji) na przewóz osób i towarów. Zakres i ilość licencji, o które mogły się ubiegać firmy regulowało ogłoszenie nr 1 Ministra Transportu z 27 stycznia 2001 roku. Licencje na wykonywanie przewozów kolejowych osób (WPO/043/2004) oraz rzeczy (WPR/042/2004) Spółka otrzymała 27 lutego 2004 roku.

Zarząd WKD natychmiast podjął radykalne działania w kierunku wprowadzenia nowej jakości usług: drogą konkursu wprowadzono nowe logo oraz barwy Spółki, czerwono-niebieskie. Od 1 listopada 2001 roku pasażerom pociągów umożliwiono zakup biletów jednorazowych u maszynistów (za dodatkową opłatą). Nowy system identyfikacji wizualnej pojawił się na taborze, wiatach oraz ławkach przystankowych. W dniu 6 stycznia 2002 roku wszedł w życie nowy rozkład jazdy pociągów, a wraz z nim dodatkowe kursy na najbardziej popularnym odcinku pomiędzy Komorowem i Warszawą.

W dziedzinie bezpieczeństwa podróżnych podjęto współpracę z lokalnymi samorządami, czego pierwszym efektem było sfinansowanie zakupu i montażu przez władze Grodziska Mazowieckiego kamer monitorujących teren stacji końcowej przy ul. Radońskiej. W następnej kolejności monitoring pojawił się na terenie elektrowozowni. Współpraca z samorządami zawiązała się również na polu porządkowania otoczenia przystanków wzdłuż linii, np. na wiatach poza logotypem WKD umieszczono także herby gmin; wzdłuż peronów i skarp zasadzono nowe krzewy. Grodziski samorząd pomógł wyremontować przystanek przy ul. Radońskiej wraz z dojściem do siedziby Spółki, a także sfinansował przeszkloną wiatę dla zabytkowego wagonu EN80-16s na terenie elektrowozowni.

1 lutego 2002 roku wprowadzono bilety strefowe, których cenę uzależniono od czasu przejazdu. Dotychczas obowiązująca opłata niezależna od ilości przystanków, pozostała tylko dla najkrótszej strefy. Mimo początkowego spadku, od 2002 roku liczba pasażerów stopniowo wzrasta. Wprowadzenie nowych stref w zależności od czasu przejazdu dotyczyło jedynie biletów jednorazowych, natomiast ceny biletów okresowych nadal ustalano według odległości i w przeważającej części pozostały one bez zmian. W związku z nowym systemem biletowym zainstalowano w pociągach nowe elektroniczne kasowniki, których producentem były Kolejowe Zakłady Łączności Sp. z o.o. z Bydgoszczy. Ponadto znacznie rozszerzono ajencyjną sieć punktów sprzedaży biletów oraz uszczelniono system ich kontroli.

W 2002 roku przypadła 75. rocznica uruchomienia linii EKD. Z tej okazji na terenie elektrowozowni w Grodzisku Mazowieckim reaktywowano Izbę Tradycji EKD/WKD (dotychczas pamiątki mieściły się w niewielkich pomieszczeniach w Podkowie Leśnej oraz w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie). W specjalnie do tego celu przystosowanym budynku pojawiły się nowe ekspozycje, uzupełniane na bieżąco w kolejnych latach prywatnymi zbiorami. Od 21 września 2008 roku Izba Tradycji nosi imię Tadeusza Gawrońskiego, długoletniego pracownika WKD oraz współzałożyciela działającego przy Izbie Klubu Miłośników EKD/WKD.

Zgodnie z określonym harmonogramem przekształceń WKD, kolejnym etapem po utworzeniu samodzielnej spółki miała być jej sprzedaż. Wybrana przez PKP S.A. firma doradcza do końca 2002 roku miała zaproponować koncepcję prywatyzacji. Warto zwrócić uwagę, ze w rzeczonym okresie rentowność przedsiębiorstwa zbliżała się do 100% (w 2003 roku, przy 80% w 2002 roku). Konsultanci zaproponowali prywatyzację poprzez sprzedaż prywatnemu operatorowi. Pojawiły się wówczas obawy, iż czysto komercyjne podejście takiego właściciela spowoduje likwidację wszystkich nierentownych kursów, ale potrzebnych z punktu widzenia interesu społecznego (nocnych i w dni wolne). Władze samorządowe od początku jednak opowiadały się za nieodpłatnym bądź symbolicznym przekazaniem majątku WKD specjalnie powołanemu w tym celu związkowi komunalnemu. W wyniku przeprowadzonego przez PKP S.A. postępowania najpoważniejsze oferty złożyli: „Polski Express” – operator na rynku krajowych dalekobieżnych połączeń autobusowych oraz Konsorcjum Samorządowe. Nowy inwestor miał zobowiązać się do poniesienia nakładów na nowy tabor, modernizację i rozbudowę infrastruktury oraz nowe technologie w zarządzaniu, obsłudze i sprzedaży usług.

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego chcąc wzmocnić pozycję samorządów w prowadzonych negocjacjach przekazał Spółce w dniu 29 sierpnia 2004 roku w użytkowanie zakupiony z własnych środków nowoczesny, elektryczny zespół trakcyjny serii EN95 (oznaczenie fabryczne 13WE).

Ostatecznie przetarg ogłoszony przez PKP S.A. na sprzedaż udziałów Spółki PKP WKD Sp. z o.o. wygrało Konsorcjum Samorządowe. W skład Konsorcjum wchodziły: Samorząd Województwa Mazowieckiego, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy oraz sześć gmin leżących na trasie WKD. W myśl tego 29 grudnia 2004 roku parafowano projekt umowy pomiędzy PKP S.A. a Konsorcjum w sprawie zbycia wszystkich posiadanych w spółce udziałów. Podpisanie umowy sprzedaży udziałów przez wszystkie zainteresowane strony nastąpiło 30 września 2005 roku. Przeniesienie udziałów na kupujących miało nastąpić po spełnieniu określonych warunków zawieszających, co ostatecznie miało miejsce 27 września 2007 roku. 100% udziałów spółki WKD zostało podzielone pomiędzy Samorząd Województwa Mazowieckiego, który objął łącznie 73% udziałów (dodatkowo przejmując wcześniejsze zobowiązania m.st. Warszawy) oraz 6 gmin wzdłuż linii – pozostałe 27%. Od tego momentu liczba właścicieli spółki pozostaje bez zmian, natomiast w związku z sukcesywnym podnoszeniem kapitału zakładowego przedsiębiorstwa i obejmowanymi tą drogą nowymi udziałami Samorząd Województwa Mazowieckiego dysponuje już ich łączną liczbą dochodzącą do niemal 98% (w ramach objęcia dodatkowych udziałów w dniu 20 listopada 2007 roku Samorząd Województwa Mazowieckiego wniósł aportem do spółki pojazd EN95-01).

2. OD 2007: SPÓŁKA SAMORZĄDOWA

Warszawska Kolej Dojazdowa od momentu rozpoczęcia działalności jako samodzielny podmiot w 2001 roku, wzmocniony istotnie w 2007 roku, dzięki przejęciu przez nowego właściciela stara się aktywnie działać na rzecz społeczności zamieszkujących rejon, który obsługuje, a także kształtować wizerunek przedsiębiorstwa rozwijającego się i dbającego o interesy pracowników i klientów. W pierwszym dziesięcioleciu funkcjonowania spółki zapoczątkowano realizację wielokierunkowego programu naprawy i modernizacji infrastruktury. Spółka jest również otwarta na nowe rozwiązania w zakresie współpracy z innymi operatorami bądź organizatorami przewozów – od dnia 15 stycznia 2007 roku obowiązuje porozumienie o wspólnym bilecie ZTM-KM-WKD umożliwiające podróżowanie na określonym odcinku z ważnymi biletami krótko- i długookresowymi emitowanymi przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Gwarancje udzielane przez samorząd jako właściciela WKD pozwoliły na podjęcie kolejnych działań inwestycyjnych na znacznie szerszą skalę, kluczowych dla jej dalszego funkcjonowania, wśród których na pierwsze miejsce wysunęło się pozyskanie nowego taboru.

Bezpośrednim następstwem wyjścia Warszawskiej Kolei Dojazdowej z Grupy PKP i przejęcia przez samorządy lokalne była zmiana z dniem 13 sierpnia 2008 roku nazwy przedsiębiorstwa na „Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.” (bez dotychczasowego skrótu „PKP”).

Wzrastająca systematycznie liczba przewożonych pasażerów i uzyskiwane z tego tytułu wyższe przychody, a także ścisła współpraca z lokalnymi samorządami pozwala w sposób stabilny planować dalszy rozwój. Dzięki podpisanej w dniu 19 maja 2009 roku wieloletniej umowie ramowej na finansowanie kolejowych przewozów pasażerskich podjęto liczne przedsięwzięcia modernizacyjne w dziedzinie taboru oraz infrastruktury kolejowej. Ilość pasażerów przewiezionych w ciągu 15 lat wzrosła od 6,1 mln w 2003 roku do ponad 8,5 mln w 2018 roku. Struktura przewozów według badań z 2006 roku prezentuje się następująco: dojazdy do pracy stanowią 39% wszystkich podróży, dojazdy do szkół – 14%, rekreacyjne – 19%, zaś pozostałe – 28%.

W dniu 29 czerwca 2011 roku spółka WKD z okazji jubileuszu 10-lecia istnienia jako samodzielny podmiot otrzymała Dyplom Uznania przyznany przez Marszałka Województwa Mazowieckiego.

W latach 2009-2012 zrealizowano kluczowy dla dalszego funkcjonowania Spółki projekt związany z zakupem nowego taboru kolejowego, mającego całkowicie zastąpić eksploatowane od 1972 roku elektryczne zespoły trakcyjne starej generacji, serii EN94. Postępowanie przetargowe na dostawę 14 szt. nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ogłoszone w dniu 5 listopada 2009 roku zakończyło się w dniu 19 stycznia 2010 roku zwycięstwem przedsiębiorstwa „Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.”. Umowę ze zwycięskim wykonawcą podpisano w dniu 26 marca 2010 roku. Dnia 7 grudnia 2011 roku do siedziby Spółki został dostarczony pierwszy z pojazdów zupełnie nowej generacji – serii EN97 (oznaczenie fabryczne 33WE), który 12 stycznia 2012 roku rozpoczął eksploatację obserwowaną z ruchu pasażerskim, a do regularnego ruchu został włączony w dniu 17 lutego 2012 roku. Dostawy wszystkich zakupionych pojazdów zakończyły się wraz z upływem września 2012 roku.

Przedsięwzięcie dotyczące zakupu 14 szt. nowych zespołów trakcyjnych zostało objęte współfinansowaniem ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego (RPO WM) 2007-2013. W dniu 14 października 2010 roku Spółka złożyła wniosek o umieszczenie projektu zakupu nowego taboru w Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych RPO WM. Decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego, w dniu 15 lutego 2011 roku projekt został wpisany na listę podstawową powyższego Wykazu, co umożliwiło podpisanie w dniu 4 maja 2011 roku pre-umowy w zakresie realizacji przedsięwzięcia. Umowę o dofinansowanie projektu po przeprowadzeniu pełnej procedury złożenia oraz oceny wniosku podpisano w dniu 12 lipca 2012 roku. Unijne dofinansowanie wyniosło 109,6 mln zł i stanowiło 50% wydatków kwalifikowalnych projektu. Projekt został zakończony 19 września 2013 roku.

 

Zakładając konieczność znacznego polepszenia oferty przewozowej – m.in. poprzez uruchomienie nowych pociągów w rozkładzie jazdy – w latach 2014-2016 zrealizowano projekt obejmujący pozyskanie kolejnych 6 sztuk taboru. Projekt zakładający zakup kolejnych pojazdów wraz z budową systemu informacji pasażerskiej i monitoringu na wszystkich stacjach i przystankach linii WKD, a ponadto modernizacją najbardziej obciązonych szlaków linii kolejowej WKD pomiędzy Warszawą przez Komorów i Podkowę Leśną do Milanówka o łącznej długości 25 km i zabudową nowoczesnych urządzeń służących poprawie bezpieczeństwa na 16 przejazdach kolejopwych został zrealizowany w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Wniosek aplikacyjny Spółka złożyła w dniu 20 marca 2009 roku. Po ocenie wniosku oraz przygotowaniu kompletnej propozycji realizacji przedsięwzięcia możliwe stało się podpisanie umowy w sprawie jego realizacji, co miało miejsce w dniu 26 czerwca 2012 roku. Współfinansowanie strony szwajcarskiej wyniosło ok. 76 mln zł i stanowiło 57% wydatków kwalifikowalnych projektu. Wszystkie zadania w ramach projektu zakończono w dniu 31 maja 2017 roku.

Najważniejszym przedsięwzięciem w dziedzinie infrastruktury, zrealizowanym w latach 2012-2016 była przebudowa układu zasilania sieci trakcyjnej wraz z podwyższeniem napięcia z dotychczasowych 600V do 3000V prądu stałego. Istotą tego zadania była przebudowa podstacji trakcyjnych, obejmująca całkowitą wymianę urządzeń elektrycznych. W miejsce dotychczas wykorzystywanych 7 podstacji trakcyjnych (w tym 6 należących do WKD i jednej zewnętrznej) oraz jednej kabiny sekcyjnej do zapewnienia odpowiedniej mocy zasilania dla linii wystarczą 3 podstacje: w Grodzisku Mazowieckim, Pruszkowie oraz przy stacji Warszawa Zachodnia. Zmiana napięcia zasilania w sieci trakcyjnej na linii WKD została przeprowadzona w nocy z 27 na 28 maja 2016 roku i odbyła się bez przeszkód.

W uzupełnieniu do powyższej inwestycji przeprowadzono prace modernizacyjne linii średniego napięcia 15 kV zasilającej podstacje trakcyjne.

Wszystkie wymienione przedsięwzięcia inwestycyjne nie byłyby możliwe do zrealizowania w tak szerokim zakresie bez gwarancji udzielonych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego za pośrednictwem zawartej 15-letniej umowy ramowej, która stanowi pewne i stabilne zabezpieczenie dla zaciąganych zobowiązań finansowych m.in. na pokrycie wkładu własnego dla inwestycji współfinansowanych z zewnętrznych źródeł wsparcia. Istotna część podjętych inwestycji w zakresie taboru oraz modernizacji i rozbudowy infrastruktury kolejowej oprócz udziału zewnętrznych środków pomocowych (unijnych oraz szwajcarskich) została sfinansowana z wykorzystaniem kredytu długoterminowego udzielonego spółce WKD przez Europejski Bank Inwestycyjny.

Do innych działań inwestycyjnych, równie istotnych dla prowadzonej przez spółkę działalności zaliczyć należy: budowę linii światłowodowej wzdłuż torowiska WKD, kontynuację modernizacji nawierzchni peronowych oraz budowę kolejnych parkingów w systemie „Parkuj i Jedź” (przy ścisłej współpracy z lokalnymi samorządami).

W ciągu 2016 roku Spółka WKD rozpoczęła wykonywanie we własnym zakresie, z wykorzystaniem własnego personelu oraz zaplecza technicznego, napraw eksploatowanych pojazdów kolejowych na poziomie utrzymania P4 (naprawy rewizyjne).

Poza zamierzeniami obejmującymi znaczące inwestycje w nowy tabor oraz nową bądź modernizowaną infrastrukturę kolejową, mającymi na celu utrzymanie jej właściwych parametrów w zakresie możliwości prowadzenia przewozów pasażerskich o odpowiedniej intensywności i sprawności, a także o najwyższym komforcie i bezpieczeństwie, spółka WKD dąży do osiągnięcia jak najmocniejszej pozycji na rynku kolejowych przewozów pasażerskich w aglomeracji warszawskiej. Współpracując ściśle z Samorządem Województwa Mazowieckiego będzie nieustannie dążyć do wzrostu własnej konkurencyjności poprzez kształtowanie jak najbogatszej oferty przewozowej – tak w odniesieniu do sukcesywnie zwiększanej oferty przewozowej w wymiarze ilościowym i jakościowym, jak i sprostaniu rosnącym wymaganiom pasażerów.

Działając na rzecz realizacji wspomnianych celów, WKD jako jedna ze spółek stanowiących własność jednostek samorządowych, w dniu 13 czerwca 2016 roku podpisała porozumienie w sprawie powołania Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych, który będzie stanowić podstawę dla wymiany doświadczeń, współpracy oraz kształtowania jak najlepszych warunków dla rozwoju kolei. Ponadto podpisano „Deklarację w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa transportu kolejowego”, w której zobowiązano się m.in. do przestrzegania postanowień dotyczących traktowania bezpieczeństwa systemu kolejowego jako priorytetu oraz wprowadzono certyfikowany system zarządzania jakością dla procesów związanych z planowaniem i realizacją usług aglomeracyjnych przewozów pasażerskich.

Zrealizowane od początku rozpoczęcia samodzielnej działalności gospodarczej przez WKD działania stanowią jeden z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji transportu szynowego, stanowiącej jeden z kluczowych elementów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego. Efekty podjętych działań wpłynęły bezpośrednio na poprawę komunikacji we wszystkich gminach zlokalizowanych w południowo-zachodnim paśmie aglomeracji warszawskiej, przez które przebiega linia WKD – poprzez wzrost komfortu podróży i poczucia bezpieczeństwa. Systematycznie zwiększa się spójność gospodarcza, społeczna i przestrzenna poszczególnych jednostek osadniczych w obrębie tego obszaru oraz w szerszej skali – względem centralnego ośrodka aglomeracji, m.st. Warszawy. Wymienione rezultaty przyczyniają się do poprawy konkurencyjności Województwa Mazowieckiego.

W dniu 1 lipca 2016 roku Marszałek Województwa Mazowieckiego za wybitne zasługi oraz całokształt działań na rzecz Województwa Mazowieckiego przyznał spółce pamiątkowy medal „Pro Mazovia”.

W perspektywie finansowej 2014-2020 Spółka zamierza podjąć realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego zakładającego zwiększenie przepustowości jednotorowego obecnie szlaku pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim. Wśród możliwych wariantów najistotniejszym z punktu widzenia Warszawskiej Kolei Dojazdowej jest budowa drugiego toru na całej długości tego szlaku.

>> Zobacz artykuł na temat planów rozwojowych WKD w najbliższych latach

 

Galeria

Najczęściej zadawane pytania

Czy na przystankach WKD obowiązuje zakaz palenia?

Zabrania się palenia tytoniu na terenie przystanków WKD, zgodnie z 1, ust. 12 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 listopada 2004r. w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych (Dz.U.2004r., nr 264, poz. 2637).

Nie miałam ważnego biletu okresowego na przejazd (zostawiłam w domu) i odebrałam Wezwanie do zapłaty w pociągu, co mam robić?

W przypadku otrzymania wezwania do zapłaty, ewentualne reklamacje w przedmiotowej sprawie prosimy składać w formie pisemnej (po powołaniu się na numer wezwania), dołączając kserokopię biletu okresowego oraz dowód wniesienia opłaty manipulacyjnej w kwocie 10,00 zł na wskazane w przekazie konto. Nie podlegają reklamacji wezwania sporządzone z powodu nie okazania w pociągu biletu odcinkowego bezimiennego.

Wezwania do zapłaty wystawione od dnia 01.06.2020 r. do chwili obecnej 

REWIZOR Sp. z o.o.

ul. Chwaszczyńska 49A/3
81-571 Gdynia
e-mail: wkd.reklamacje@rewizor.eu

Podróżni w sprawie odwołania osobiście przyjmowani są w poniedziałek w godzinach 12:00 - 18:00, w środę oraz w piątek  w godzinach 8:30 - 14:30 pod adresem:

Aleje Jerozolimskie 144; 02-305 Warszawa
budynek PKS Polonus, Dworzec Zachodni, 5 piętro, pokój 704

Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerem telefonu 578 000 736


Wezwania do zapłaty wystawione od dnia 01.08.2018 r. do dnia 31.05.2020 r.

 REWIZOR Sp. z o.o.

ul. Chwaszczyńska 49A/3
81-571 Gdynia
e-mail: wkd.reklamacje@rewizor.eu

Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerem telefonu 531 921 777 od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-13:00


Wezwania do zapłaty wystawione w okresie od dnia 01.06.2015 r. do dnia 31.07.2018 r. przez:

1. Z.W. ''Renoma'' Sp. z o.o. ul. 3 Maja 67, 81-850 Sopot

2. REWIZOR Paweł Adamiak ul. Chwaszczyńska 49A/3, 81-571 Gdynia

prowadzone są bezpośrednio przez Warszawską Kolej Dojazdowa sp. z o.o. ul. Stefana Batorego 23, 05-825 Grodzisk Mazowiecki, e-mail: wkd@wkd.com.pl


Wezwania do zapłaty wystawione do dnia 31.05.2015 r.

Biuro Windykacji Należności Przewozowych

POLREGIO sp. z o.o.
Poznań 60-715 ul. Kolejowa 5
e-mail: windykacja@p-r.com.pl fax: (61) 633-43-54

Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerami telefonów: 

783-932-872 lub 783-933-066, 783-933-067, 783-933-069, 783-933-083 w dni robocze od godz. 7:15-14:45.
Interwencje osobiste w siedzibie Biura w dni robocze od godz. 9:00 - 13:00.

Dlaczego jest tak wysoka opłata dodatkowa za przejazd bez ważnego biletu?

"Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej"(Dz. U. z 2005 r. Nr 14 poz. 117) ustala wysokość opłat dodatkowych i opłaty manipulacyjnej.
Wysokość opłaty dodatkowej ustala się, biorąc za podstawę cenę najtańszego biletu jednorazowego w następujący sposób:

  1. za przejazd bez odpowiedniego dokumentu przewozu biletu, jako 50 krotność tej ceny, czyli 50 x 4,10 = 205,00 zł.,
  2. za przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do ulgowego przejazdu (brak w momencie kontroli biletów legitymacji szkolnej, studenckiej, brak przedłużenia terminu ważności legitymacji, brak stosownych zaświadczeń), jako 40 krotność tej ceny, czyli 40 x 4,10 = 164,00 zł.,
  3. za naruszenie przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt, jako 20 krotność tej ceny, czyli 20 x 4,10 = 82,00 zł.,
  4. za spowodowanie przez podróżnego zatrzymania pociągu WKD bez uzasadnionej przyczyny (np. oczekiwanie na funkcjonariuszy Policji w celu ustalenia danych osobowych) jako 150 krotność tej ceny, czyli 150 x 4,10 = 615.00 zł.

Wysokość opłaty dodatkowej ulega zmniejszeniu jeżeli opłaty wnosi się w ciągu 7 lub 30 dni od otrzymania wezwania do zapłaty.

Jakie są opłaty za przewóz roweru i wózków dziecięcych?

Rower (wózek dziecięcy) powinien być przewożony pod nadzorem podróżnego. Rower (wózek dziecięcy) nie może przeszkadzać podróżnym i powodować uszkodzeń lub zanieczyszczeń wagonu.
Na przewóz roweru / wózka dziecięcego pod opieką podróżnego wydaje się:

  1. bilet jednorazowy wg taryfy normalnej na odpowiednią strefę czasową rozkładowego czasu przejazdu pociągu
  2. bilet miesięczny z ważnością na całą linię WKD, w cenie 51,50 zł

Nie dotyczy wózków dziecięcych potrzebnych w podróży dzieciom do 4 lat, przewożonych na podstawie biletów z ulgą ustawową 100%, które przewozi się bezpłatnie.

 

W weekendy (tj. soboty i niedziele) oraz święta (dni ustawowo wolne od pracy) pasażer posiadający ważny bilet na przejazd pociągiem WKD, może przewieźć jeden rower, bez konieczności zakupu biletu na przewóz roweru.

 

Nie miałem ważnej legitymacji uprawniającej do ulgi i odebrałem wezwanie do zapłaty w pociągu, co mam zrobić?

W przypadku otrzymania wezwania do zapłaty, ewentualne reklamacje w przedmiotowej sprawie prosimy składać w formie pisemnej (po powołaniu się na numer wezwania), dołączając uwierzytelnioną (w szkole, na uczelni) kserokopię dokumentu lub biletu oraz dowód wniesienia opłaty manipulacyjnej w kwocie 10,00 zł na wskazane w przekazie konto. Nie podlegają reklamacji wezwania sporządzone z powodu nie okazania w pociągu biletu odcinkowego bezimiennego.

Wezwania do zapłaty wystawione od dnia 01.06.2020 r. do chwili obecnej 

REWIZOR Sp. z o.o.

ul. Chwaszczyńska 49A/3
81-571 Gdynia
e-mail: wkd.reklamacje@rewizor.eu

Podróżni w sprawie odwołania osobiście przyjmowani są w poniedziałek w godzinach 12:00 - 18:00, w środę oraz w piątek  w godzinach 8:30 - 14:30 pod adresem:

Aleje Jerozolimskie 144; 02-305 Warszawa
budynek PKS Polonus, Dworzec Zachodni, 5 piętro, pokój 704

Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerem telefonu 578 000 736


Wezwania do zapłaty wystawione od dnia 01.08.2018 r. do dnia 31.05.2020 r.

 REWIZOR Sp. z o.o.

ul. Chwaszczyńska 49A/3
81-571 Gdynia
e-mail: wkd.reklamacje@rewizor.eu

Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerem telefonu 531 921 777 od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-13:00


Wezwania do zapłaty wystawione w okresie od dnia 01.06.2015 r. do dnia 31.07.2018 r. przez:

1. Z.W. ''Renoma'' Sp. z o.o. ul. 3 Maja 67, 81-850 Sopot

2. REWIZOR Paweł Adamiak ul. Chwaszczyńska 49A/3, 81-571 Gdynia

prowadzone są bezpośrednio przez Warszawską Kolej Dojazdowa sp. z o.o. ul. Stefana Batorego 23, 05-825 Grodzisk Mazowiecki, e-mail: wkd@wkd.com.pl


 Wezwania do zapłaty wystawione do dnia 31.05.2015 r.

Biuro Windykacji Należności Przewozowych

POLREGIO sp. z o.o.
Poznań 60-715 ul. Kolejowa 5
e-mail: windykacja@p-r.com.pl fax: (61) 633-43-54

Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerami telefonów: 

783-932-872 lub 783-933-066, 783-933-067, 783-933-069, 783-933-083 w dni robocze od godz. 7:15-14:45.
Interwencje osobiste w siedzibie Biura w dni robocze od godz. 9:00 - 13:00.

Automat biletowy sprzedający bilety WKD, nie wydał mi biletu, wydał inny bilet niż chciałem, nie wydał reszty itp.

W w/w przypadkach należy złożyć reklamację w punkcie obsługi reklamacji biletów zakupionych w automatach sprzedających bilety WKD, który znajduje się w Warszawie na Stacji Metra Centrum lok. 2009C

tel . +48 801 789 405 - Infolinia
Mob. +48 661 010 874 - wsparcie techniczne
e-mail:  bok@otieuropa.com

Punkt czynny jest: od poniedziałku do piątku w godz. 9:00-18:00

Jak postępować w przypadku, gdy kasownik w pociągu jest nieczynny?

W przypadku uszkodzenia kasownika elektronicznego w wagonie, podróżny zobowiązany jest skasować bilet w drugim kasowniku - umieszczonym w tym wagonie, gdyż bilet nie skasowany (pomimo istnienia takich możliwości) jest nieważny.

W odstępstwie od tej zasady, w razie uszkodzenia obydwu kasowników (i tylko w tym przypadku) dopuszcza się skasowanie biletu odręcznie przez podróżnego, - w miejscu przeznaczonym na odcisk datownika - wpisując atramentem lub długopisem datę, godzinę i minuty rozpoczęcia przejazdu.

Na jakim odcinku obowiązują bilety ZTM?

W pociągach Warszawskiej Kolei Dojazdowej, na odcinku Warszawa Śródmieście - Opacz, honorowane są następujące bilety ZTM:

- okresowe 30 - i 90- dniowe zakodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej (oraz Elektronicznej Legitymacji Studenckiej),
- dobowe,
- weekendowe,
- weekendowe grupowe,
- Bilety seniora,
- dla dziecka z rodziny posiadającej troje dzieci.

W/w bilety ZTM honorowane są w pociągach WKD pod warunkiem, że są ważne w chwili przejazdu, tzn. zostały wcześniej aktywowane/skasowane.

W pociągach WKD nie ma możliwości skasowania / aktywowania biletów ZTM.

Osoby odbywające przejazdy na podstawie w/w biletów ZTM, do/z miejscowości położonych poza obszarem objętym umową, zobowiązane są do nabycia biletu WKD na dalszy przejazd pociągiem WKD, zgodnie z zasadami obowiązującymi w WKD.
Stacje i przystanki osobowe WKD, na których znajduje się kasownik ZTM aktywujący/kasujący bilety ZTM:
- Opacz - sklep przy ul. Ryżowej 83 – czynny całą dobę,
- Warszawa Śródmieście WKD
- Warszawa Zachodnia - tunel przy wejściu na peron nr 2
- Warszawa Ochota - przy zejściu na peron kolei aglomeracyjnej.

Na obszarze obowiązywania oferty, istnieje możliwość przejazdów pociągami WKD, na podstawie biletów zakupionych przez telefon komórkowy
- dobowego,
- trzydniowego

mPay szczegóły zakupu przez mPay
SkyCash - szczegóły zakupu przez SkyCash
moBILETszczegóły zakupu przez moBILET

Bilety ZTM:

  1. jednorazowe
  2. inne niż wyżej wymienione, nie są honorowane, tj. nie uprawniają do przejazdów pociągami WKD

Windykacja należności za przejazd bez ważnego dokumentu lub biletu odbywa się według zasad obowiązujących w Warszawskiej Kolei Dojazdowej.