Aktualne zasady i ograniczenia związane z koronawirusem (aktualizacja od 27 lutego) - szczegóły w AKTUALNOŚCIACH.

Podróże „Wukadką” bezpieczne! Pasażerowie wracają do przejazdów koleją.

Kolej na odpowiedzialność – to hasło w tym trudnym dla nas wszystkich czasie, tak dla pasażerów, jak i personelu organizującego oraz realizującego przewozy w transporcie publicznym, stanowi wyznacznik dla wszelkich podejmowanych działań, aby uczynić podróż bezpieczną, komfortową i niezawodną. Warszawska Kolej Dojazdowa zachęca do korzystania z pociągów w codziennych dojazdach do wszystkich miejsc i w celach związanych z aktywnościami, które mogą systematycznie zwiększać swój udział w życiu społeczno-gospodarczym w ramach łagodzenia obostrzeń związanych ze stanem epidemii.

Od początku stanu zagrożenia epidemicznego podejmujemy wszelkie niezbędne decyzje i działania mające na względzie przede wszystkim ochronę zdrowia i życia podróżnych, jak również pracowników WKD. Dzięki wysokiej świadomości, odpowiedzialności i profesjonalizmowi personelu WKD udało się uniknąć negatywnych skutków związanych ze stanem epidemii.

Początkowy, a zarazem najtrudniejszy okres obowiązywania ograniczeń, wymagał rewizji istniejących dotychczas, jak również wdrożenia nowych procedur związanych z systemem reagowania w stanie zagrożenia epidemicznego. Drugim równie istotnym elementem była konieczność szybkiego i kompleksowego wyposażenia w niezbędny sprzęt i środki bezpieczeństwa osobistego dla personelu, środków transportu oraz wszystkich obiektów pracy służących również do obsługi klientów.

Szereg podjętych działań i inicjatyw umożliwił zapewnienie należytej dbałości o wysoki poziom bezpieczeństwa osobistego pasażerów i pracowników transportu kolejowego w ramach realizacji usługi przewozowej o określonej wydajności i niezawodności. Wszyscy pracownicy spółki, w tym personel związany bezpośrednio z obsługą podróżnych, zostali zaopatrzeni w środki ochrony osobistej, tj. płyny do dezynfekcji, maseczki, rękawiczki itp., natomiast personel pokładowy (pojedynczy maszynista w odgrodzonym pomieszczeniu kabiny maszynisty) zaopatrzono w skafandry ochronne, maseczki twarzowe i rękawiczki ochronne. Wszystkie pomieszczenia służbowe, łącznie z kasami biletowymi i poczekalniami, wyposażono w środki dezynfekujące; tabor kolejowy oraz pomieszczenia służbowe podlegają bieżącej dezynfekcji i odkażaniu z wykorzystaniem ozonatorów; wprowadzono przemywanie peronów stacji środkami dezynfekującymi w systemie półzamkniętym. Tabor kolejowy wyposażono w informacje plakatowe i komunikaty dźwiękowe na temat konieczności zachowania wymaganych środków ostrożności, jak również informacje na temat dostępnej aktualnej liczby miejsc wewnątrz pojazdu. Wprowadzono wreszcie ograniczenie dostępu do przycisków otwierania drzwi przez pasażerów, przy jednoczesnym otwieraniu i zamykaniu drzwi przez załogę pociągu.

Z uwagi na wprowadzone liczne restrykcje z tytułu stanu epidemii, w tym ograniczenia w przemieszczaniu się ludności z wykorzystaniem środków publicznego transportu zbiorowego, w miesiącach marcu i kwietniu nastąpił znaczny spadek liczby przewożonych pasażerów. W kolejnym miesiącu, maju, odnotowano znaczące odbicie. Do rzeczywistego zapotrzebowania dostosowywana jest na bieżąco oferta przewozowa. Po początkowym ograniczeniu liczby uruchamianych połączeń, podlegającym dwukrotnej modyfikacji: od 14 kwietnia i 4 maja, podjęta została decyzja o przywróceniu z dniem 18 maja podstawowej organizacji ruchu. Krok ten był wynikiem obserwowanego powrotu pasażerów w miarę stopniowego wycofywania obostrzeń w funkcjonowaniu poszczególnych sektorów gospodarki oraz dotyczących przemieszczania się.

Uważnie śledzimy rozwój sytuacji związanej ze stanem epidemii, w tym zachowania podróżnych w zakresie wyboru określonego środka transportu w dojazdach do pracy, usług czy innych codziennych lub okazjonalnych potrzeb. Ze swojej strony jesteśmy przygotowani do obsługi wzrastających potoków przewozowych, zarówno z organizacyjnego, jak i z techniczno-eksploatacyjnego punktu widzenia. Posiadamy odpowiednie zasoby kadrowe i techniczne. Gorąco zachęcamy pasażerów do powrotu i korzystania z usług WKD, podkreślając wysoki poziom bezpieczeństwa osobistego podróżnych, jak i personelu obsługującego. Liczymy, że w miarę dalszej sukcesywnej redukcji ograniczeń, w proporcjonalnym zakresie możliwy będzie powrót do popytu na przewozy.

Od lipca nowa oferta WKD dla mieszkańców gminy Michałowice!

Dzisiaj podpisana została umowa w sprawie nowej oferty WKD – „Bilet Michałowiczanina”. Warszawska Kolej Dojazdowa konsekwentnie rozwija współpracę z lokalnymi samorządami na rzecz poszerzania oferty przewozowej dla mieszkańców okolicznych miejscowości. Tym razem zyskają mieszkańcy gminy Michałowice, a zatem m.in. takich osiedli jak: Michałowice, Reguły, Opacz, Komorów czy Nowa Wieś. Od lipca ruszy sprzedaż biletów WKD, które pozwolą mieszkańcom swobodnie i tanio podróżować wewnątrz gminy Michałowice, a w przypadku biletów okresowych, także poza jej granicami.

Nowa oferta – „Bilet Michałowiczanina”, zostaje wprowadzona od dnia 1 lipca 2020 roku. W ramach tej oferty przejazdy na linii WKD na odcinku Nowa Wieś Warszawska – Warszawa Salomea dla mieszkańców gminy Michałowice będą tańsze. Bilety będzie można zakupić w dwóch wariantach czasowych: 12- i 19-minutowych. Nowa oferta WKD została przygotowana we współpracy z Wójtem Gminy Michałowice, Panią Małgorzatą Pachecką.

– Konsekwentnie dążymy do wzrostu konkurencyjności kolei względem transportu indywidualnego, mając na uwadze zachęcenie jak największej liczby mieszkańców gminy Michałowice do odbywania podróży z wykorzystaniem pociągów WKDpowiedział Michał Panfil, Prezes Zarządu WKD. – Szczególnie zależy nam na tym, aby mieszkańcy gminy, która z uwagi na specyfikę swojego położenia i rozległy obszar, mieli zapewniony dogodny, jednakowy dostęp do usług transporu zbiorowego oferowanego przez WKD – bez względu na miejsce, w którym chcieliby rozpocząć podróż, czy byłaby to Opacz, Reguły czy Nowa Wieś Warszawska. W każdym przypadku tego rodzaju podróż odbywać się będzie na relacji wewnątrzgminnej – podkreślił podczas podpisania umowy Prezes Michał Panfil.

Negocjacje z WKD podjęliśmy z inicjatywy mieszkańców naszej gminy, którym od dawna zależało na łatwym i tanim poruszaniu się kolejką w ramach jej granic, jak również na tańszym dojeździe do pracy poza granice gminy – mówi wójt Małgorzata Pachecka. – Cieszymy się, że udało się wprowadzić tak dobre warunki. Wierzę, że dzięki tej umowie część mieszkańców będzie mogła zrezygnować z uciążliwych dojazdów samochodem. Dla wielu, tania możliwość poruszania się po gminie, pozwoli wreszcie skorzystać z bogatej oferty imprez oraz wydarzeń kulturalnych i sportowych.

Umowę w sprawie wprowadzenia nowej oferty przewozowej WKD dla mieszkańców gminy Michałowice w dniu dzisiejszym podpisali: Michał Panfil – Prezes Zarządu WKD, Tomasz Tretter – Członek Zarządu WKD oraz Małgorzata Pachecka – Wójt Gminy Michałowice.

– Zawarta umowa stanowi istotny element rozbudowy oferty przewozowej WKD i wpisuje się w całokształt działań podejmowanych zarówno przez przewoźnika, jak i lokalne władze samorządowe, na rzecz rozwoju transportu zbiorowego na terenie aglomeracji warszawskiej – podkreślił Tomasz Tretter, Członek Zarządu WKD. – W szerszym ujęciu wdrażana umowa stanowi kolejny etap kompleksowej modernizacji systemu komunikacji transportu szynowego, stanowiącej jeden z kluczowych elementów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego. Warto ponadto wspomnieć, że od kilku lat podobne porozumienia, dedykowane mieszkańcom poszczególnych miast i gmin wzdłuż linii WKD, mamy zawarte z samorządami miasta Pruszkowa i Podkowy Leśnej. Jesteśmy przekonani, że podjęte działania pozwolą nam przyciągnąć nowych pasażerów.

Do skorzystania z oferty uprawnieni będą posiadacze Karty Mieszkańca Gminy Michałowice, która przysługuje każdemu mieszkańcowi oraz jego dzieciom (do uzyskania karty wystarczy rozliczyć PIT w miejscu zamieszkania). Powiązanie Biletu Michałowiczanina z Kartą Mieszkańca według władz samorządu pozwoli ograniczyć gminne dopłaty tylko do finansowania przejazdów jej mieszkańców. Gmina liczy, że ta atrakcyjna oferta będzie stanowić zachętę dla niektórych mieszkańców do rozliczania podatków na jej terenie, co powinno pozytywnie przełożyć się na lokalny budżet.

– Cieszę się, że wypracowaliśmy wspólnie z WKD bardzo korzystne rozwiązanie dla naszych mieszkańców – podkreśla Małgorzata Pachecka, Wójt Gminy Michałowice. – Uzyskaliśmy najlepszą ofertę w ramach kwot, które obecnie przeznaczamy na ten cel. To naprawdę dobra wiadomość dla wielu osób: o potrzebie wprowadzenia takich biletów mieszkańcy mówili mi jeszcze na długo przed rozpoczęciem kadencji na stanowisku wójta. Cieszę się, że udało nam się doprowadzić do celu kolejną inicjatywę mieszkańców! Jednocześnie na karcie miejskiej ZTM można jeździć do Opaczy.

Bilety w ramach nowej oferty WKD „Bilet Michałowiczanina” będą początkowo dostępne w kasach WKD od 1 lipca 2020 roku, a docelowo w nowych biletomatach i wszystkich aplikacjach przeznaczonych do ich kupna, funkcjonujących w WKD.

Otwórz galerię zdjęć z podpisania umowy:

PRZEDŁUŻENIE WAŻNOŚCI LEGITYMACJI STUDENCKICH I DOKTORANTA

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 maja 2020 r. (Dz.U. 2020 poz. 911), ograniczenie funkcjonowania uczelni i zawieszenie kształcenia doktorantów zostało wydłużone do dnia 30 września 2020 r.

W związku z powyższym legitymacje studenckie i doktoranckie oraz służbowe legitymacje nauczycieli akademickich zachowują ważność do 29 listopada 2020 r., bez konieczności ich prolongaty.

Dotyczy to również wszystkich ww. legitymacji, które utraciły ważność w okresie 30 dni poprzedzających ograniczenie lub zawieszenie funkcjonowania uczelni lub kształcenia doktorantów.

SPRZEDAŻ MALOWANEK 3D W KASACH BILETOWYCH

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że od dnia 02.06.2020 r. we wszystkich kasach biletowych WKD można kupić malowanki 3D z wizerunkiem czoła pociągu serii EN100.

Przygotowane przez WKD wypukłe malowanki to nie tylko wyjątkowa forma rozwijania umiejętności plastycznych, ale również oryginalny prezent dla każdego miłośnika kolejki. Malowanki wykonane są z tworzywa, które można zmyć przy użyciu ciepłej wody i pomalować farbami jeszcze raz, dzięki czemu kreatywna zabawa z WuKaDką może trwać i trwać.

 

E3C08C98-6C18-4677-9911-1560359A8F5F 002

 

Serdecznie zachęcamy do zakupu naszych malowanek!

 

Zmiana terminu instalacji nowych biletomatów na stacjach i przystankach osobowych WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że z przyczyn niezależnych od spółki, zmianie ulegnie termin uruchomienia nowych stacjonarnych automatów biletowych, które w łącznej liczbie 30 sztuk zostaną zainstalowane na peronach wszystkich stacji i przystanków osobowych linii WKD – docelowo zastępując obecnie użytkowane urządzenia Mennicy Polskiej S.A.

Zmiana terminu instalacji nowych stacjonarnych urządzeń do sprzedaży biletów WKD spowodowana została skutkami gospodarczymi będącymi następstwem zagrożenia epidemicznego z uwagi na rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-Cov-2, wywołującego chorobę zakaźną COVID-19. Dynamika rozprzestrzeniania się tego zagrożenia, w obliczu narastającej liczby chorych, w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo ludności, zmusiła zarówno państwowe, jak i międzynarodowe ośrodki decyzyjne do wprowadzenia w kraju i na świecie szeregu koniecznych rozwiązań legislacyjnych związanych z zapobieganiem bądź ograniczaniem szerzenia się epidemii. Decyzje te, choć niezbędne, wpłynęły negatywnie na wiele obszarów życia społeczno-gospodarczego. Sytuacja epidemiczna i podjęte przez większość krajów na świecie, wymagane środki zapobiegawcze i obostrzenia sparaliżowały sektor przemysłowy, co spowodowało wstrzymanie produkcji i brak dostaw, w tym podzespołów niezbędnych do terminowej realizacji zamówienia przez nowego Operatora. Z uwagi na zaistniałe okoliczności, stacjonarne automaty biletowe zostaną zainstalowane na peronach stacji i przystanków osobowych WKD w późniejszym terminie, tj. do dnia 01.09.2020.

Jednocześnie Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż od dnia 03.06.2020 wstrzymana zostanie możliwość zakupu biletów WKD za pośrednictwem stacjonarnych biletomatów zainstalowanych obecnie na stacjach i przystankach WKD. W dniach 04-12.06.2020 dotychczasowy operator urządzeń, Mennica Polska S.A. w związku z zakończeniem obowiązującej umowy, dokona demontażu aktualnie użytkowanych urządzeń.

Mając na uwadze powyższe uwarunkowania, zachęcamy do zakupu biletów jednorazowych w przedsprzedaży w pełnozakresowych kasach biletowych, w uprawnionych punktach ajencyjnych (kioskach i sklepach) oraz do korzystania z aplikacji mobilnych SkyCash i mPay.

Za wszelkie powstałe w najbliższym czasie utrudnienia, ograniczenia i niedogodności w procesie zakupu biletów WKD serdecznie przepraszamy. Niedogodności te mają charakter tymczasowy i dołożone zostaną wszelkie starania, aby okres ich trwania był jak najkrótszy, a zakres utrudnień ograniczony do minimum.

PŁATNOŚĆ KARTĄ W BILETOMATACH W POCIĄGACH WKD

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że na początku czerwca br. pilotażowo, na okres trzech miesięcy, zostaną zainstalowane mobilne automaty biletowe w 14 pociągach serii EN97 oraz w 2 pociągach serii EN100 (po jednym biletomacie w każdym pociągu). Miejsce posadowienia biletomatów w pociągach WKD oznaczone będzie specjalnym piktogramem. W urządzeniach tych będzie można kupić wszystkie bilety z oferty przewozowej WKD, a za ich zakup będzie można dokonać płatności wyłącznie bezgotówkowo.

W tym trudnym czasie epidemii wywołanej COVID-19, Warszawska Kolej Dojazdowa w odpowiedzi na oczekiwania pasażerów, wprowadza mobilne biletomaty bezgotówkowe. Naszym celem jest dodatkowe zwiększanie bezpieczeństwa podróży w pociągach WKD. Płatność kartą za bilety zakupione w biletomatach zainstalowanych w pociągach WKD gwarantuje bezpieczniejszą i bardziej higieniczną możliwość płatności za transakcję niż tradycyjna płatność gotówkową.

Ponadto Spółka przypomina, że wszystkie bilety z oferty WKD można kupić w pełnozakresowych kasach biletowych a dodatkowo bilety jednorazowe w uprawnionych punktach ajencyjnych (kioskach i sklepach) oraz za pośrednictwem aplikacji mobilnych SkyCash i mPay. 

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. zachęca do korzystania z bezgotówkowej formy płatności za zakup biletów WKD.

ŚWIĘTUJ DZIEŃ DZIECKA Z WUKADKĄ

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. zaprasza do wspólnego świętowania  Dnia Dziecka. W dniu 1.06.2020 r. uważnym słuchaczom Radia Bogoria rozdanych zostanie 15 naszych sympatycznych wiewiórek „Wukadek”.

 

zdjęcie wiew2

 

Serdecznie zachęcamy do świętowania
Dnia Dziecka z Wukadką i Radiem Bogoria

ZWROTY BILETÓW OKRESOWYCH W ZWIĄZKU Z COVID-19 (AKTUALIZACJA)

Aktualizacja w dniu 15.05.2020 r.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż w związku z łagodzeniem obostrzeń wprowadzonych stanem epidemii koronawirusa COVID-19, od dnia
15 maja 2020 rzwroty należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystane bilety WKD przyjmowane są zgodnie z terminami wskazanymi 
w § 13 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez spółkę Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.
 (RPO-WKD).

 


W  związku z decyzją o zamknięciu wszystkich szkół, uczelni, przedszkoli i innych placówek oświatowych oraz kin i teatrów, ogłoszoną 11 marca 2020 r. przez Prezesa Rady Ministrów od natychmiast do odwołania, w odstępstwie od terminów wskazanych w § 13 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez spółkę Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. (RPO-WKD)  podróżni, którzy rezygnują z przejazdów pociągami WKD, mogą dokonać zwrotu biletów okresowych (tygodniowych, dwutygodniowych, miesięcznych i kwartalnych):

1) całkowicie niewykorzystanych;
2) częściowo niewykorzystanych, proporcjonalnie do liczby dni niewykorzystanych,

Od zwracanych należności potrąca się odstępne w wysokości 10%.

1. Zwroty biletów zakupionych w kasie biletowej przyjmowane są w dowolnej kasie biletowej WKD.

2. Zwroty biletów zakupionych w automatach biletowych przyjmowane są elektronicznie - cok@strefa.waw.pl

ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW OD 18 MAJA 2020 R. - w dni powszednie wracają wszystkie połączenia

Od 18 maja w dni powszednie wracają wszystkie połączenia.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że od dnia 18.05.2020 (poniedziałek) zostaje przywrócony w pełnym zakresie roczny rozkład jazdy pociągów WKD ważny od dnia 15.12.2019, tj. według organizacji obowiązującej przed wprowadzeniem przez Radę Ministrów RP stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z decyzją Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13.05.2020, od najbliższego poniedziałku rozpocznie się wdrażanie trzeciego, przedostatniego etapu znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem. Etap ten obejmie szereg obszarów życia gospodarczego, społecznego, kulturalnego i sportowego, które zostały rozłożone na terminy od dnia 18.05.2020, 25.05.2020 i 01.06.2020.

Powrót do standardowego rozkładu jazdy następuje w związku z prowadzonym bieżącym monitorowaniem frekwencji w pociągach na linii WKD w ramach obowiązującego tymczasowego, specjalnego rozkładu jazdy pociągów z dnia 21.03.2020 (z późn. zm.). Dotychczasowe zmiany w strukturze ustanowionych ograniczeń, nakazów i zakazów z tytułu utrzymującego się stanu epidemii, wprowadzonego decyzją organów państwowych, w tym ograniczeń w zakresie przemieszczania się z wykorzystaniem środków publicznego transportu zbiorowego, uwzględniając bieżącą organizację ruchu pociągów, po początkowym okresie spadkowym, skutkowały w ostatnich dniach systematycznym wzrostem potoków podróżnych na linii WKD.

Kolejne posunięcia w kierunku sukcesywnego uruchamiania lub przywracania do funkcjonowania poszczególnych obszarów życia społeczno-gospodarczego, niewątpliwie wpłyną na dalszy wzrost mobilności ludności przy wykorzystaniu środków publicznego transportu zbiorowego. Szacując ich wpływ na organizowane przewozy na linii WKD, w celu zapobieżenia możliwości powstania ryzyka nadmiernego zatłoczenia w uruchamianych pociągach, jak również mając na uwadze szczególne uwarunkowania związane z bezpieczeństwem podróżnych oraz pracowników środków kolejowego transportu zbiorowego na linii WKD, bezpośrednio zaangażowanych w prowadzenie ruchu kolejowego – w uzgodnieniu z organizatorem przewozów, Samorządem Województwa Mazowieckiego, przywrócona zostaje maksymalna przewidziana w rozkładzie jazdy liczba połączeń wynosząca łącznie 192 kursy w każdy dzień powszedni (dotychczas 122), w tym również częstotliwość co 10 minut w porze szczytów przewozowych.Planowane posunięcia zapewnią utrzymanie obserwowanej tendencji w zakresie równomiernego i bezpiecznego lokowania podróżnych w poszczególnych pociągach.

W ramach decyzji Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13.05.2020, w trzecim etapie znoszenia ograniczeń od dnia 18.05.2020 zmianie ulega m.in. limit pasażerów w środkach transportu publicznego. Dotychczas obowiązujący limit, wynoszący maksymalnie 50% miejsc siedzących w pojeździe zostaje podwyższony do 30% wszystkich miejsc siedzących i stojących, przy czym połowa miejsc siedzących musi pozostać wolna. Dla pojazdów eksploatowanych przez Warszawską Kolej Dojazdową limit ten wyniesie w zależności od typu taboru od 150 do 152 pasażerów. Informacja w przedmiocie nowego limitu, obowiązującego od dnia 18.05.2020 zostanie niebawem zamieszczona na pojazdach obok dotychczas prezentowanej. Jednocześnie przypominamy, że do niedzieli włącznie obowiązuje ograniczenie w zakresie połowy miejsc siedzących.

Pierwsze miejsce w rankingu punktualności w kolejowych przewozach pasażerskich w I kwartale 2020 roku dla „Wukadki”

Zgodnie z najnowszymi danymi opublikowanymi przez Urząd Transportu Kolejowego, w I kwartale 2020 r. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. była najpunktualniejszym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, uzyskując bardzo wysoki wskaźnik punktualności na poziomie 99,7%. Na drugim miejscu uplasowała się spółka PKP SKM w Trójmieście z wynikiem 99,2%, zaś na trzecim miejscu – przedsiębiorstwo Usedomer Baderbahn z wynikiem 98,8%. Szczegółowe dane zawarto w poniższej tabeli.

Tabela: Punktualność kolejowych przewozów pasażerskich w podziale na poszczególnych przewoźników w I kwartale 2020 r.

 

Nazwa przewoźnika

I kwartał

1.

Warszawska Kolej Dojazdowa

99,7%

2.

PKP SKM w Trójmieście

99,2%

3.

Usedomer Baderbahn

98,8%

4.

Arriva RP

97,7%

5.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

97,0%

6.

Leo Express

96,9%

7.

Koleje Wielkopolskie

95,6%

8.

Szybka Kolej Miejska w Warszawie

95,3%

9.

Koleje Mazowieckie

95,2%

10.

POLREGIO

94,9%

11.

Koleje Dolnośląskie

94,7%

12.

Koleje Małopolskie

94,6%

13.

Koleje Śląskie

92,5%

14.

PKP Intercity

86,7%

 

OGÓŁEM

95,6%

Źródło:      www.utk.gov.pl

(https://utk.gov.pl/pl/raporty-i-analizy/analizy-i-monitoring/statystyka-przewozow-pa/15969,Punktualnosc-przewozow-pasazerskich-w-I-kwartale-2020-r.html)

 

Otwórz poniższą grafikę: Zestawienie punktualności kolejowych przewozów pasażerskich w podziale na poszczególnych przewoźników w I kwartale 2020 r.:

Osiągnięty przez Warszawską Kolej Dojazdową w ciągu I kwartału 2020 r. bardzo wysoki wskaźnik punktualności pociągów w ramach realizowanych usług przewozowych, będący równocześnie najlepszym wynikiem w porównaniu do innych operatorów, został wypracowany dzięki licznym uwarunkowaniom organizacyjno-eksploatacyjnym, które spółka jest w stanie wykorzystać za pośrednictwem wypełniania połączonych funkcji przewoźnika i zarządcy infrastruktury kolejowej. W pierwszej kolejności połączenie tych funkcji umożliwia skrócenie ścieżki decyzyjnej w perspektywie zapewnienia odpowiednio szybkiej reakcji i podjęcia działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia zdarzeń awaryjnych, niebezpiecznych i losowych – zarówno po stronie eksploatowanego taboru kolejowego, jak i użytkowanej infrastruktury kolejowej.

Spośród istotnych czynników eksploatacyjnych należy zwrócić szczególną uwagę na właściwe zaplanowanie i wdrożenie rocznego rozkładu jazdy pociągów WKD. Oferta przewozowa WKD w tym zakresie pozostaje skonstruowana na bazie cyklicznego rozkładu jazdy, charakteryzującego się wyprawianiem pociągów w poszczególnych relacjach w równych taktach oraz powtarzalnych przedziałach czasowych po upływie każdej godziny, co pozwala na zapewnienie niezbędnych rezerw oraz niską podatność na zakłócenia i opóźnienia. Skierowanie do ruchu w IV kwartale 2019 roku dodatkowego, 14. obiegu taboru, zapewniającego uruchomienie kilkunastu nowych połączeń w najbardziej obciążonych porach szczytów przewozowych, nie wymagało gruntownej przebudowy istniejącej wcześniej konstrukcji oferty, a co najważniejsze, w ciągu minionego, I kwartału 2020 roku nie wpłynęło na wzrost ryzyka wystąpienia sytuacji awaryjnych.

W ciągu I kwartału 2020 roku najwyższy wskaźnik punktualności w przewozach pasażerskich, na co szczególną uwagę w ramach sporządzonego podsumowania zwrócił Urząd Transportu Kolejowego, odnotowano w miesiącu marcu. Większość przewoźników uzyskała wówczas najlepsze wyniki w skali zarówno całego kwartału, jak i w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Zwrócono ponadto uwagę, że do takiego wyniku niewątpliwie przyczyniło się m.in. zmniejszenie liczby pociągów pasażerskich wynikające z epidemii koronawirusa, związane z mniejszym zainteresowaniem podróżami koleją i ograniczeniami w przemieszczaniu się z wykorzystaniem środków publicznego transpoirtu zbiorowego nałożonymi przez organy administracji państwowej. Ograniczenie liczby uruchamianych pociągów wpłynęło na zwiększenie przepustowości linii kolejowych i zwiększenie rezerw czasowych na okoliczność usuwania skutków ewentualnych zdarzeń losowych. Podkreślić jednak należy, że Warszawska Kolej Dojazdowa w odróżnieniu od większości operatorów utrzymała znacznie dłużej, bez jakichkolwiek ograniczeń, podstawową organizację ruchu pociągów, monitorując zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie i frekwencję w okresie po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego. Pierwsze zmiany w organizacji ruchu pociągów dostosowujące rzeczywiste zapotrzebowanie na przewozy w dni powszednie zaczęły obowiązywać od dnia 23 marca br.

Dla sprawnej realizacji zadań przewozowych spółka WKD użytkuje wyłącznie tabor nowej generacji, odpowiadający w pełni współczesnym standardom bezpiecznego podróżowania. Spośród 21 szt. elektrycznych zespołow trakcyjnych znajdujących się obecnie w posiadaniu spółki, 20 szt. dostarczono w latach 2012-2016. Dzięki posiadaniu własnego zaplecza utrzymaniowego dla obsługi taboru kolejowego, wykorzystującego wysokie kwalifikacje własnych pracowników, realizujących we właściwym zakresie czynności na kolejnych poziomach utrzymania aż do napraw poziomu P4, użytkowane pojazdy osiągają wysokie wskaźniki niezawodności i gotowości eksploatacyjnej.

Niska usterkowość elementów infrastruktury kolejowej, w równie istotnym zakresie wpływająca na osiągane bardzo wysokie wskaźniki punktualności w przewozach pasażerskich, jest również rezultatem posiadania własnego zaplecza utrzymaniowego – przy ograniczonym do minimum zlecaniu usług do realizacji przez podmioty zewnętrzne. Spółka posiada wysoko wykwalifikowany personel, wykonujący czynności w zakresie przeglądów, konserwacji i modernizacji przez całą dobę, w tym w szczególności podczas nocnej przerwy w kursowaniu pociągów. Stała, bieżąca konserwacja elementów sieci trakcyjnej, drogi kolejowej wraz z obiektami inżynieryjnymi, urządzeń elektroenergetyki, sterowania ruchem kolejowym, zabezpieczenia przejazdów kolejowych oraz telekomunikacji i systemów transmisji danych, w przeważającej mierze możliwa do pełnej realizacji w przerwie nocnej, ogranicza do minimum ryzyko wystąpienia usterek i awarii, skutkujących poważnymi zaburzeniami dla regularności i niezawodności przewozów pasażerskich.

Osiągane bardzo wysokie wskaźniki punktualności przewozów spółka WKD zawdzięcza zrealizowanym w ostatnich latach przedsięwzięciom inwestycyjnym w zakresie modernizacji infrastruktury kolejowej, wpisującym się w zobowiązania określone w umowach zawieranych z Organizatorem Przewozów – Samorządem Województwa Mazowieckiego. Spośród zrealizowanych inwestycji obejmujących modernizację i rozbudowę elementów zarządzanej infrastruktury kolejowej, w zakresie odtworzenia, podwyższenia jej parametrów użytkowych oraz poprawy ogólnego poziomu bezpieczeństwa, przeprowadzone działania dotyczyły infrastruktury drogowej (torowej), sieciowej i elektroenergetycznej. Wszystkie zrealizowane w tych obszarach działania umożliwiają prowadzenie ruchu pociągów na każdym szlaku z założoną prędkością rozkładową, bez wprowadzania jakichkolwiek ograniczeń tymczasowych.

Realizacja oferty przewozowej w ramach założonego planu eksploatacyjnego jest również uwarunkowana wysokimi kwalifikacjami personelu odpowiedzialnego za prowadzenie ruchu pociągów na linii WKD, w sposób wzorowy wykonującego swoje obowiązki, tj. dyżurnych ruchu, maszynistów i rewidentów taboru. Podkreślić w szczególności należy przeprowadzone w ostatnich latach przez spółkę WKD aktywne działania na rzecz pozyskania nowych maszynistów i trwałego zwiększenia zatrudnienia w tym zespole. Część maszynistów przeszkolono w ramach wewnętrznego kursu zorganizowanego we własnym zakresie przez spółkę WKD. W latach 2016-2019 w trzech edycjach kursu szkoleniowego uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych WKD uzyskało łącznie 25 osób. Umożliwia to spółce odpowiednie planowanie i zarządzanie zasobami oraz zapewnienie niezbędnej rezerwy kadrowej w tym zespole pracowników. Niezależnie od powyższego realizowane są również działania obejmujące podwyższanie kwalifikacji personelu zatrudnionego lub przewidzianego do zatrudnienia na stanowisku dyżurnego ruchu i dyspozytora.

Wszystkie wymienione powyżej elementy, pozostając w ścisłym związaku z realizowanymi od lat przedsięwzięciami dotyczącymi modernizacji i rozbudowy zarządzanej infrastruktury, wymiany taboru kolejowego na nowy, optymalnego gospodarowania pozostającymi w dyspozycji zasobami oraz zapewnienia odpowiednio wyszkolonej kadry, przyczyniają się do dalszego sukcesywnego wzrostu zainteresowania podróżami na linii WKD, a tym samym wzmocnienia roli kolei na obszarze aglomeracji warszawskiej.

Podejmowane działania wpisują się w dążenie spółki do zapewnienia jak najwyższej konkurencyjności w ramach prowadzonej działalności podstawowej obejmującej organizację i realizację kolejowych przewozów pasażerskich o najwyższej niezawodności, bezpieczeństwie, komforcie oraz o odpowiedniej intensywności i sprawności. Znajduje to nieodmiennie odzwierciedlenie w statystykach publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego.