Warszawska Kolej Dojazdowa inwestuje w tabor służący nie tylko do przewozów pasażerów, ale jako zarządca infrastruktury kolejowej dba również o pojazdy zaplecza technicznego kluczowe dla jej właściwego utrzymania. Właśnie zawarta została umowa na dostawę dla WKD nowego pociągu sieciowego. Już za półtora roku nowoczesny zestaw w charakterystycznych żółtych barwach pojawi się na torach WKD. To bardzo dobra informacja dla podróżnych – pociągi pasażerskie muszą bowiem korzystać z infrastruktury utrzymanej na najwyższym poziomie, a nowy sprzęt zapewni ponadto szybsze i sprawniejsze usuwanie usterek bądź skutków niebezpiecznych zdarzeń na sieci.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że sukcesywnie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura linii WKD zyska niebawem kolejne nowoczesne narzędzia do jej profesjonalnej obsługi i utrzymania. W dniu 07.11.2024 w siedzibie Spółki w Grodzisku Mazowieckim władze WKD i przedstawiciele Wykonawcy - firmy ZPS Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie podpisali umowę na dostawę fabrycznie nowego pociągu sieciowego z własnym napędem przeznaczonego do prac przy kolejowej sieci trakcyjnej. Przedmiot zamówienia obejmuje ponadto świadczenie usług serwisowych w okresie gwarancji oraz przeszkolenie osób wskazanych przez Zamawiającego w zakresie obsługi pociągu, utrzymania zgodnie z dokumentacją systemu utrzymania (DSU) i napraw bieżących pociągu sieciowego. Zamówienie zostanie zrealizowane w terminie 18 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy, natomiast okres gwarancji wyniesie 12 miesięcy.

Nowy pociąg sieciowy dla WKD będzie składać się z trzech członów: napędowego, regulacyjno-montażowego oraz sterującego. Każdy z członów będzie posiadać odrębne zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu kolejowego. Oznacza to, że w zależności od konkretnych potrzeb możliwe będzie skonfigurowanie również zestawu dwuczłonowego. Katalog zadań, jakie staną przed nowym pojazdem jest bardzo szeroki i obejmie m.in.: budowę, naprawę i konserwację sieci trakcyjnej oraz linii potrzeb nietrakcyjnych zawieszonych na konstrukcjach trakcyjnych (indywidualnych oraz bramownicowych), pozwalających na prowadzenie prac przy konstrukcjach wsporczych sieci w stanie beznapięciowym. Czynności obsługowe z udziałem nowego pociągu obejmą zarówno elementy całkowicie nowej infrastruktury zainstalowanej na rozbudowanym niespełna rok temu o drugi tor szlaku linii od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego, jak i eksploatowanej od wielu lat na szlakach od Milanówka przez Podkowę Leśną i Komorów do ścisłego centrum Warszawy.

Co niezmiernie ważne, prowadzenie prac na torze pod naprawianą lub konserwowaną siecią trakcyjną może odbywać się bez konieczności ograniczania ruchu na torach sąsiednich. Do pracy na wysokości służyć będzie podest ruchomy oraz żuraw hydrauliczny o dużym udźwigu. Zainstalowany na członie napędowym pociągu pantograf kontrolno-pomiarowy umożliwi uszynianie sieci trakcyjnej wyłączonej spod napięcia w czasie robót przy urządzeniach sieci trakcyjnej. Konstrukcja pociągu umożliwi także wykonywanie przeglądów inspekcyjnych sieci będącej pod napięciem z podniesionym pantografem pomiarowym.

Nowy pociąg sieciowy zapewni znaczący przeskok technologiczny względem aktualnie jeszcze eksploatowanej generacji przez Pogotowie Sieciowe WKD. W związku z rozwojem technologii i ciągle zmieniającą się infrastrukturą (nie tylko kolejową) wzdłuż linii WKD niezbędne są rozmaite modernizacje oraz przebudowy sieci trakcyjnej WKD, do których pociąg sieciowy starej generacji w coraz mniejszym stopniu pozostaje przystosowany. Ponadto ze względu na specyfikę linii kolejowych zarządzanych przez WKD, tj. bardzo duże zadrzewienie oraz wysoko zurbanizowaną aglomerację miejską, dotychczas użytkowany pociąg sieciowy coraz bardziej staje się niewystarczający do bieżącego utrzymywania drzewostanu wzdłuż linii kolejowej oraz poważniejszych prac modernizacyjnych z uwagi na bardzo mały zasięg oraz udźwig podnośnika koszowego.

Nowy, technologicznie zaawansowany pociąg sieciowy ze znaczną nawiązką zwiększy możliwości techniczne Pogotowia Sieciowego podczas usuwania skutków ewentualnych awarii powstałych na sieci trakcyjnej lub/i linii potrzeb nietrakcyjnych średniego napięcia 15 kV, zasilającej m.in. urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co w sytuacjach ekstremalnych może doprowadzić do stagnacji w ruchu pasażerskim na poszczególnych odcinkach i szlakach linii zarządzanych przez Spółkę WKD. Pozwoli również na skrócenie czasu realizacji wszelkich prac oraz znacząco poprawi warunki pracy pracowników Pogotowia Sieciowego. Jednocześnie do minimum ograniczone zostanie ryzyko ewentualnego unieruchomienia pojazdu w przypadku dłuższej eksploatacji sprzętu starej generacji, m.in. z powodu uszczuplonego dostępu do części zamiennych bądź serwisu.

Całkowity koszt realizacji zamówienia w ramach zawartej umowy wyniesie 14 058 900,00 zł brutto (11 430 000,00 zł netto). Realizacja zadania odbywa się w ścisłym uzgodnieniu z Samorządem Województwa Mazowieckiego, który w ramach obowiązującej strategii rozwoju województwa szczególny nacisk kładzie na kompleksową rozbudowę oferty pasażerskiego transportu kolejowego – poprzez polepszenie  jakości i bezpieczeństwa funkcjonowania usług przewozowych oraz zwiększenie mobilności mieszkańców aglomeracji warszawskiej.