Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. realizuje w ramach Inwestycji: E.2.1.1.” Linie kolejowe” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności - stanowiącego jeden z instrumentów ograniczających negatywne skutki stanu epidemii COVID-19 - dwa przedsięwzięcia:

  • Przedsięwzięcie nr KPOD.09.07-IW.02-0002/24 pn. "Poprawa bezpieczeństwa ruchu w pasażerskich przewozach kolejowych na linii WKD".
  • Przedsięwzięcie nr KPOD.09.07-IW.02-0008/24 pn. "Przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podkowa Leśna Główna – Warszawa Śródmieście WKD".

Przedsięwzięcie nr KPOD.09.07-IW.02-0002/24 pn. "Poprawa bezpieczeństwa ruchu w pasażerskich przewozach kolejowych na linii WKD"

Podstawowe informacje na temat przedsięwzięcia

Przedsięwzięcie obejmuje zakup, dostawę i montaż fabrycznie nowych szyn typu 49 E1 (S49) wraz ze zgrzaniem w celu wykonania toru bezstykowego na linii kolejowej nr 47 na szlakach dwutorowych (tor nr 1 i tor nr 2) od przystanku osobowego Warszawa Raków poprzez stację Komorów do stacji Podkowa Leśna Główna o łącznej długości 18,600 km toru podwójnego, w torze nr 1 od km 6,425 do km 25,305 oraz w torze nr 2 od km 6,575 do km 25,305. W ramach przedsięwzięcia założono ponadto wymianę na nowe 15 szt. rozjazdów zabudowanych na stacjach Warszawa Śródmieście WKD (6 szt.), Komorów (5 szt.) i Podkowa Leśna Główna (4 szt.).

Wniosek o dofinansowanie dla przedsięwzięcia pn. „Poprawa bezpieczeństwa ruchu w pasażerskich przewozach kolejowych na linii WKD”, któremu nadano kod nr KPOD.09.07-IW.02-0002/24 został złożony przez Spółkę WKD w dniu 30.04.2024. W dniu 12.11.2024 otrzymano pismo z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) informujące, iż w/w wniosek po zakończonej ocenie uzyskał pozytywną opinię ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym (UoOPW) z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0002/24-00 w ramach Inwestycji: E.2.1.1.” Linie kolejowe” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności została podpisana pomiędzy CUPT i Spółką WKD w dniu 31.03.2025.

Całkowity szacunkowy koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi 41,82 mln PLN brutto, z czego 25 mln PLN stanowią wydatki kwalifikowalne, podlegające refundacji na poziomie 100% ze środków KPO. Realizacja wszystkich zadań w ramach planowanego przedsięwzięcia przewidziana jest w okresie nie później niż do dnia 30.06.2026 (zgodnie z ustalonym okresem kwalifikowalności wydatków).

Przedsięwzięcie swoim zakresem obejmuje w szczególności następujące elementy:

(a) Odcinek linii kolejowej nr 47:
- dostawa i montaż szyn - tor nr 1: od km 6,425 do km 25,305
- dostawa i montaż szyn - tor nr 2: od km 6,575 do km 25,305
- z długości odcinka wyłączono tory na moście na rzece Utrata oraz część km rozjazdów: 0,205 km
- liczba kilometrów objęta zakresem Projektu 18,600 km

(b) Wymiana rozjazdów na linii kolejowej nr 47 - 15 szt.: 6 szt. na posterunku Warszawa Śródm. WKD, 5 szt. na posterunku Komorów oraz 4 szt. na posterunku Podkowa Leśna Główna.

Podstawowym celem realizacji Projektu jest wzmocnienie roli pasażerskiego transportu kolejowego i polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji warszawskiej, które zostanie zrealizowane poprzez zwiększenie bezpieczeństwa modernizowanego szlaku z przeznaczeniem do prowadzenia składów pociągów w kolejowych pasażerskich przewozach aglomeracyjnych z prędkością eksploatacyjną nie większą niż 80 km/h (prędkość przyjęta dla linii kolejowej WKD). Realizacja projektu zapewni zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów oraz komfortu podróży na szlakach kolejowych objętych modernizacją poprzez kompleksową wymianę szyn na nowe. Dzięki poprawie stanu nawierzchni torowej i zastosowaniu elementów wysokiej niezawodności i trwałości zapewnione zostanie właściwe bezpieczeństwo użytkowania linii kolejowej, nastąpi likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych i możliwe będzie utrzymanie linii zgodnie z przepisami. W przedmiotowym projekcie nie jest planowane podnoszenie parametrów linii kolejowej, a jedynie prace mające na celu przywrócenie pierwotnych parametrów, likwidację istniejących ograniczeń prędkości oraz poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

Projekt, w ramach którego nastąpi rewitalizacja (rehabilitacja) odcinków linii kolejowej nr 47, wpisuje się w cele komponentu E2.1.1 Linie kolejowe: celem jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej (liniowej i punktowej) pozwalająca na zwiększenie jej niezawodności i usprawnienie prowadzenia ruchu kolejowego. Grupą docelową przedmiotowego Projektu są pasażerowie, którzy korzystają z oferty przewozów pociągami Warszawskiej Kolei Dojazdowej na linii kolejowej nr 47 Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska.

Budżet Projektu: ok. 34 mln PLN netto, z czego 25 mln PLN stanowi dofinansowanie z Programu KPO.

Realizacja: 2025-2026.

Zgodność przedsięwzięcia z celami KPO

Rozporządzenie UE 2021/241 z dnia 12.02.2021 określa cel szczegółowy Instrumentu KPO, którym jest zapewnienie wsparcia finansowego państwom członkowskim z myślą o osiągnięciu kamieni milowych i wartości docelowych reform i inwestycji określonych w planach odbudowy i zwiększania odporności. Wdrażane przedsięwzięcie wpisuje się w postanowienia ww. Rozporządzenia.

Celem strategicznym KPO jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym, co będzie odbywać się w szczególności poprzez przyspieszenie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym, która w sposób odpowiedzialny wykorzystuje zasoby środowiska, a także rozwój oparty na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych. Na podstawie powyżej przytoczonej wizji, sformułowane zostały cele szczegółowe KPO, których realizacja przyczyni się do zapewnienia zrównoważonego rozwoju w trzech podstawowych wymiarach: gospodarczym, społecznym i środowiskowym.

Do celów szczegółowych KPO należy cel „Zielona transformacja gospodarki oraz rozwój zielonej, inteligentnej mobilności”, w ramach którego określony został Komponent E „Zielona, inteligentna mobilność”. Działania podejmowane w ramach tego komponentu mają na celu zwiększenie udziału zero i niskoemisyjnego transportu oraz przeciwdziałanie i zmniejszenie oddziaływania transportu na środowisko, a także zwiększenie dostępności transportowej. Niniejszy Projekt, w ramach którego nastąpi rewitalizacja (rehabilitacja) odcinków linii kolejowej nr 47, wpisuje się w cele komponentu E2.1.1 Linie kolejowe: celem jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej (liniowej i punktowej) pozwalająca na zwiększenie jej niezawodności i usprawnienie prowadzenia ruchu kolejowego. W związku z czym Projekt jest zgodny z rodzajem przedsięwzięć przewidzianych w opisie komponentu E2 1.1 planu rozwojowego. Niniejszy Projekt w kontekście markerów klimatycznych należy do kategorii: Modernizacja i rewitalizacja kolei.

Ze względu na charakter Projekt ma neutralny wpływ na politykę równych szans kobiet i mężczyzn. Zakres Projektu nie przewiduje działań nakierowanych na zrealizowanie zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Możliwość uczestnictwa w realizacji Projektu, jak i korzystania z jego efektów, nie będzie uzależniona od płci. Z nowo powstałej infrastruktury będą korzystać w równym stopniu zarówno kobiety jak i mężczyźni.

Przedmiotowa infrastruktura zostanie wybudowana zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane zgodnie z zasadą „niewyrządzania znaczącej szkody środowisku” (DNSH - „do no significant harm”), a także zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie ochrony środowiska. Projekt jest ponadto zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju - racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych. W ramach przedsięwzięcia zakłada się podejmowanie działań ukierunkowanych na racjonalne gospodarowanie zasobami, ograniczenie presji na środowisko, uwzględnienie efektów środowiskowych w zarządzaniu, a także podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa.
Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach osobowych, co z kolei pozwoli na rozwój gospodarki neutralnej dla klimatu. Parametry rehabilitowanej infrastruktury będą uwzględniały środki zapewniające jej odporność na zmiany klimatu. Inwestycja w ramach projektu spełnia normy unijne w zakresie ochrony środowiska oraz zapewnia wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju.

Realizacja przedsięwzięcia zapewnia efekty długoterminowe, tzn. przekraczające ramy czasowe obowiązywania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i nie ma charakteru powtarzających się krajowych wydatków budżetowych. Zastosowane materiały oraz technologia gwarantują długotrwałe użytkowanie przy minimalizacji nakładów odtworzeniowych. Średni czas życia infrastruktury kolejowej wynosi 40 lat. Biorąc pod uwagę, że KPO wsparciem obejmuje projekty realizowane do połowy 2026 roku, a zrehabilitowana infrastruktura będzie użytkowana przez 40 lat, można zagwarantować, że niniejszy projekt jest i pozostanie zgodny z zasadą długotrwałego wpływu przedsięwzięcia na wydajność i odporność gospodarki polskiej. Brak inwestycji w przedmiotową linie kolejową oznaczałby dalszą degradację elementów nawierzchni kolejowej, co w przyszłości stworzyłoby realne zagrożenie wystąpienia pęknięcia szyn. Wymusiłoby to wprowadzenia ograniczeń prędkości biegu pociągu oraz zamknięć torów w celu usunięcia usterki. Wprowadzanie ograniczeń doprowadziłoby do znacznego zmniejszenia przepustowości linii, wpływając na zmniejszenie prędkości handlowej pociągów. Postępujący poziom wyeksploatowania szyn przekładający się na występujące drgania i wstrząsy powstałe podczas jazdy pociągów po zużytych szynach istotnie obniżałby komfort przejazdu dla podróżnych.

Realizacja Projektu pozwoli zagwarantować, że zrehabilitowana infrastruktura, która będzie użytkowana przez 40 lat, pozwoli uniknąć zagrożeń związanych z coraz częstszymi usterkami i zapewni wysoki komfort podróżnych w okresie użytkowania. Podsumowując należy podkreślić, że realizowane przedsięwzięcie przyczynia się do zwiększenia wydajności i odporności gospodarki polskiej przed wystąpieniem nagłych i nieprzewidzianych kryzysów w horyzoncie długoterminowym.

Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych poważnych nieprawidłowościach w realizacji projektu

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. jako instytucja realizująca projekt, a zarazem Ostateczny Odbiorca Wsparcia (OOW) w ramach Programu: Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) przedstawia niniejszym do publicznej wiadomości informacje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych. W ramach ww. mechanizmu Instytucja Zarządzająca Programem KPO, w tym inwestycjami i reformami oraz Jednostka Wspierająca Program, poleciły opracowanie i udostępnienie narzędzia informatycznego umożliwiającego przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego poprzez specjalny, dedykowany adres e-mail lub elektroniczny system zgłoszeń za pośrednictwem strony internetowej.

Zgłaszanie nieprawidłowości w projekcie realizowanym przez Spółkę WKD - szczegółowe informacje:

W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy:

>> skorzystać z formularza opublikowanego na stronie: www.wkd.com.pl i/lub
>> wysłać wiadomość na specjalny adres e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Co należy zgłaszać?

Podejrzenie nieprawidłowości, które dotyczą przedstawicieli instytucji wdrażających Program lub podmioty realizujące projekty (np. Ostateczni Odbiorcy Wsparcia).

Zasady, jakimi kieruje się Instytucja Zarządzająca Programem, w tym inwestycjami i reformami, za pośednictwem Jednostki Wspierającej oraz Ostatecznego Odbiorcy Wsparcia przy rozpatrywaniu przekazanych zgłoszeń:

  1. Każde zgłoszenie podlega ochronie przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające identyfikację osoby dokonującej zgłoszenie, będą chronione zarówno na etapie wyjaśniania sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych, jak również w przyszłości i udostępniane wyłącznie uprawnionym urzędnikom oraz funkcjonariuszom odpowiednich służb.
  2. Wszelkie zgłoszenia będą skrupulatnie rozpatrywane zgodnie z wewnętrznymi procedurami Ostatecznego Odbiorcy Wsparcia, a za jego pośrednictwem - Jednostki Wspierającej oraz Instytucji Zarządzającej Programem, w tym inwestycjami i reformami - a także przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
  3. W przypadku wyrażenia chęci pozostania anonimowym przez osobę dokonującą zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokonywana będzie pełna anonimizacja zgłoszenia (ze zgłoszenia usunięte zostaną dane osobowe zgłaszającego i inne cechy pozwalające na identyfikację jego tożsamości) przed jej ewentualnym przekazaniem w celu wyjaśnienia sprawy.
  4. W przypadku zgłoszeń (głównie anonimowych), które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że takie zgłoszenie nie będzie mogło zostać rozpatrzone.

Przedsięwzięcie nr KPOD.09.07-IW.02-0008/24 pn. "Przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podkowa Leśna Główna – Warszawa Śródmieście WKD"

Podstawowe informacje na temat przedsięwzięcia

Przedsięwzięcie obejmuje zaprojektowanie, przebudowę, uruchomienie i przekazanie do eksploatacji (w ramach formuły „projektuj i buduj”) urządzeń dwukierunkowej trzystawnej samoczynnej blokady liniowej na linii kolejowej nr 47 pomiędzy stacjami: Podkowa Leśna Główna i Warszawa Śródmieście WKD, wraz z robotami towarzyszącymi obejmującymi m.in.: dostosowanie istniejących urządzeń sterowania ruchem kolejowym na posterunkach ruchu: Podkowa Leśna Główna, Komorów, Warszawa Śródmieście WKD w celu powiązania z przebudowywaną blokadą liniową; zabudowę posterunku odgałęźnego w rejonie przystanku osobowego Warszawa Reduta Ordona poprzez przebudowę istniejących urządzeń sterowania ruchem kolejowym i włączenie w system zdalnego sterowania z LCS Komorów; dostosowanie istniejących urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) i samoczynnego systemu ostrzegania (SSO) na 16 przejazdach kolejowo-drogowych do standardów przebudowywanej blokady liniowej.

Wniosek o dofinansowanie dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podkowa Leśna Główna – Warszawa Śródmieście WKD, któremu nadano kod nr KPOD.09.07-IW.02-0008/24 został złożony przez Spółkę WKD w dniu 30.10.2024. W dniu 14.03.2025 otrzymano pismo z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) informujące, iż w/w wniosek po zakończonej ocenie uzyskał pozytywną opinię ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym (UoOPW) z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0008/24-00 w ramach Inwestycji: E.2.1.1.” Linie kolejowe” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności została podpisana pomiędzy CUPT i Spółką WKD w dniu 26.06.2025.

Całkowity szacunkowy koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi 46,79 mln PLN brutto, z czego 30 mln PLN stanowią wydatki kwalifikowalne, podlegające refundacji na poziomie 100% ze środków KPO. Realizacja wszystkich zadań w ramach planowanego przedsięwzięcia przewidziana jest w okresie nie później niż do dnia 31.08.2026 (zgodnie z ustalonym dla przedsięwzięcia okresem kwalifikowalności wydatków).

Przedsięwzięcie swoim zakresem obejmuje prace na linii kolejowej nr 47:
1) Szlak Podkowa Leśna Główna – Komorów: trzy (3) odstępy dwukierunkowej, trzystawnej, samoczynnej blokady liniowej po torach nr 1 i 2.
2) Szlak Komorów – Warszawa Reduta Ordona: osiem (8) odstępów dwukierunkowej, trzystawnej, samoczynnej blokady liniowej po torach nr 1 i 2.
3) Szlak Warszawa Reduta Ordona – Warszawa Śródmieście WKD: jeden (1) odstęp dwukierunkowej, trzystawnej, samoczynnej blokady liniowej po torach nr 1 i 2.
4) Stacja Podkowa Leśna Główna: dostosowanie istniejących urządzeń srk do powiązania z przebudowywaną blokadą liniową.
5) Stacja Komorów: dostosowanie istniejących urządzeń srk do powiązania z przebudowywaną blokadą liniową.
6) Stacja Warszawa Śródmieście WKD: dostosowanie istniejących urządzeń srk do powiązania z przebudowywaną blokadą liniową.
7) Posterunek odgałęźny Warszawa Reduta Ordona: przebudowa istniejących urządzeń srk i włączenie w system zdalnego sterowania z LCS Komorów.
8) Szlak Podkowa Leśna Główna – Komorów: dostosowanie istniejących urządzeń SSP i SSO na przejazdach kolejowo-drogowych do standardów przebudowywanej blokady liniowej.
9) Szlak Komorów – Warszawa Reduta Ordona: dostosowanie istniejących urządzeń SSO na przejazdach kolejowo-drogowych do standardów przebudowywanej blokady liniowej.

Wynikiem realizacji Projektu będzie realizacja wskaźników:
- Długość zrewitalizowanych linii kolejowych: 25,000 km.
- Wymiana urządzeń srk na przejazdach kolejowo-drogowych: 5 szt.
- Wymiana urządzeń srk na posterunkach ruchu: 4 szt.
- Wymiana liniowych urządzeń srk: 3 szt.

Dzięki wymianie urządzeń srk i zastosowaniu elementów wysokiej niezawodności i trwałości zapewnione zostanie właściwe bezpieczeństwo użytkowania linii kolejowej, nastąpi likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych i możliwe będzie utrzymanie linii zgodnie z przepisami. Planowane prace mają na celu podniesienie niezawodności i bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Przedsięwzięcie wpisuje się w założenia komponentu E2.1.1 Linie kolejowe, w ramach którego celem jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej (liniowej i punktowej) pozwalająca na zwiększenie jej niezawodności i usprawnienie prowadzenia ruchu kolejowego. Grupą docelową przedmiotowego Projektu są pasażerowie, którzy korzystają z oferty przewozów pociągami Warszawskiej Kolei Dojazdowej na linii kolejowej nr 47 Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska.

Budżet Projektu: ok. 38 mln PLN netto, z czego 30 mln PLN stanowi dofinansowanie z Programu KPO.

Realizacja: 2025-2026.

Zgodność przedsięwzięcia z celami KPO

Rozporządzenie UE 2021/241 z dnia 12.02.2021 określa cel szczegółowy Instrumentu KPO, którym jest zapewnienie wsparcia finansowego państwom członkowskim z myślą o osiągnięciu kamieni milowych i wartości docelowych reform i inwestycji określonych w planach odbudowy i zwiększania odporności. Wdrażane przedsięwzięcie wpisuje się w postanowienia ww. Rozporządzenia.

Celem strategicznym KPO jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym, co będzie odbywać się w szczególności poprzez przyspieszenie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym, która w sposób odpowiedzialny wykorzystuje zasoby środowiska, a także rozwój oparty na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych. Na podstawie powyżej przytoczonej wizji, sformułowane zostały cele szczegółowe KPO, których realizacja przyczyni się do zapewnienia zrównoważonego rozwoju w trzech podstawowych wymiarach: gospodarczym, społecznym i środowiskowym.

Krajowy Plan Odbudowy, bazując na wizji rozwoju kraju sformułowanej w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030) (SOR), biorąc pod uwagę skutki pandemii oraz cele sformułowane na poziomie UE, w tym podstawowe założenia i wymogi instrumentu RRF, przyjmuje cele szczegółowe, które stymulować mają inwestycje, wzrost gospodarczy i zatrudnienie, a w dłuższym okresie przyczynią się do zapewnienia zrównoważonego rozwoju w jego trzech podstawowych wymiarach: gospodarczym, społecznym i środowiskowym. Horyzontalnym celem KPO jest wzmacnianie spójności społecznej i terytorialnej kraju.

Udział przedmiotowego przedsięwzięcia w osiągnięciu celów KPO jest możliwy dzięki Komponentowi „E. Zielona, inteligentna mobilność”. Założenia przedsięwzięcia wpisują się w realizację celu „E2. Zwiększenie dostępności transportowej, bezpieczeństwa i cyfrowych rozwiązań” – „Inwestycje: E2.1.1. Linie kolejowe”. Realizacja przedsięwzięcia pozwoli na osiągnięcie celów szczegółowych określonych w Krajowym Planie Odbudowy, wpływając na poprawę stanu infrastruktury kolejowej (liniowej i punktowej) oraz pozwalając na zwiększenie niezawodności infrastruktury kolejowej i usprawnienie ruchu kolejowego. W szerszym ujęciu przedsięwzięcie spełnia również założenia dotyczące rozwoju zrównoważonego, bezpiecznego i odpornego systemu transportowego zapewniającego odpowiednią obsługę potrzeb gospodarki i społeczeństwa. Realizacja inwestycji przyczyni się do zwiększenia udziału zero i niskoemisyjnego transportu. Zakłada również zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej.

Przedmiotowe przedsięwzięcie w kontekście markerów klimatycznych należy do kategorii:
1. Modernizacja i rewitalizacja kolei.
2. Poprawa bezpieczeństwa przejazdów kolejowo-drogowych.
3. Zwiększenie przepustowości sieci kolejowej.

Procedury realizacji przedsięwzięcia będą oparte na przepisach polskiego prawa, gwarantując równe szanse dla wszystkich zainteresowanych podmiotów i osób fizycznych, bez względu na ich płeć, rasę czy narodowość. Przedsięwzięcie zachowuje zgodność z zasadami horyzontalnymi, w szczególności z zasadą równości szans i niedyskryminacji - uwzględnia zapisy Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Przedsięwzięcie zapewnia właściwe standardy transportowe w zakresie dostępności i bezpieczeństwa. Zapewnia ponadto równość szans w dostępie do infrastruktury kolejowej, w tym do publicznego transportu zbiorowego. Efekty realizacji przedsięwzięcia nie wykluczają nikogo z możliwości bycia użytkownikiem produktu, umożliwiają wszystkim osobom sprawiedliwe i pełne korzystanie z jego produktów i rezultatów, bez względu na ich płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub przekonania, poglądy polityczne lub wszelkie inne poglądy, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Przedsięwzięcie zachowuje również zgodność z zasadą równości kobiet i mężczyzn - uwzględnia zapisy Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Umożliwia wszystkim, zarówno kobietom jak i mężczyznom, korzystanie z jego rezultatów w sposób równy i bez ograniczeń.

Przedmiotowa infrastruktura zostanie zaprojektowana i wybudowana zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane zgodnie z zasadą „niewyrządzania znaczącej szkody środowisku” (DNSH - „do no significant harm”), a także zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie ochrony środowiska. Przedsięwzięcie jest ponadto zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju - racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych. W ramach przedsięwzięcia zakłada się podejmowanie działań ukierunkowanych na racjonalne gospodarowanie zasobami, ograniczenie presji na środowisko, uwzględnienie efektów środowiskowych w zarządzaniu, a także podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa.

Podstawowym celem realizacji przedsięwzięcia jest wzmocnienie roli pasażerskiego transportu kolejowego i polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji warszawskiej, które zostanie zrealizowane poprzez poprawę stanu infrastruktury kolejowej pozwalając na zwiększenie jej niezawodności i usprawnienie prowadzenia ruchu kolejowego. Przedsięwzięcie przyczyniając się do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach osobowych, pozwoli na wsparcie rozwoju gospodarki neutralnej dla klimatu. Parametry rehabilitowanej infrastruktury będą uwzględniały środki zapewniające jej odporność na zmiany klimatu. Przedsięwzięcie wspiera wykorzystanie bardziej ekologicznych form transportu, co w konsekwencji będzie sprzyjało poprawie efektywności energetycznej, redukcji emisji zanieczyszczeń, optymalizacji zużycia zasobów naturalnych. Zamierzenia te są zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju, w tym racjonalnym wykorzystywaniem zasobów naturalnych. Inwestycja nie tylko przyczynia się do rozwoju infrastruktury transportowej, ale także promuje praktyki odpowiedzialne środowiskowo, co jest kluczowe dla długoterminowego zrównoważonego rozwoju. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do podnoszenia świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez propagowanie ekologicznego transportu zbiorowego, mając na celu zachęcenie do zmiany środka transportu z samochodów osobowych na komunikację zbiorową.

Realizacja przedsięwzięcia zapewnia efekty długoterminowe, tzn. przekraczające ramy czasowe obowiązywania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i nie ma charakteru powtarzających się krajowych wydatków budżetowych. Średni czas życia infrastruktury kolejowej wynosi 40 lat. Zastosowane materiały oraz technologia gwarantują długotrwałe użytkowanie przy minimalizacji nakładów odtworzeniowych. Biorąc pod uwagę, że KPO wsparciem obejmuje projekty realizowane do połowy 2026 roku, a przebudowywana infrastruktura będzie użytkowana przez 40 lat, można zagwarantować, że niniejsza inwestycja jest zgodna z zasadą długotrwałego wpływu przedsięwzięcia na wydajność i odporność gospodarki polskiej. Realizacja przedsięwzięcia zagwarantuje podniesienie poziomu bezpieczeństwa i ograniczenia zagrożeń związanych z coraz częstszymi występującymi usterkami i zagwarantuje komfort podróżnych w okresie użytkowania. Realizowane przedsięwzięcie przyczynia się do zwiększenia wydajności i odporności gospodarki polskiej przed wystąpieniem nagłych i nieprzewidzianych kryzysów w horyzoncie długoterminowym.

Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych poważnych nieprawidłowościach w realizacji projektu

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. jako instytucja realizująca projekt, a zarazem Ostateczny Odbiorca Wsparcia (OOW) w ramach Programu: Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) przedstawia niniejszym do publicznej wiadomości informacje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych. W ramach ww. mechanizmu Instytucja Zarządzająca Programem KPO, w tym inwestycjami i reformami oraz Jednostka Wspierająca Program, poleciły opracowanie i udostępnienie narzędzia informatycznego umożliwiającego przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego poprzez specjalny, dedykowany adres e-mail lub elektroniczny system zgłoszeń za pośrednictwem strony internetowej.

Zgłaszanie nieprawidłowości w projekcie realizowanym przez Spółkę WKD - szczegółowe informacje:

W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy:

>> skorzystać z formularza opublikowanego na stronie: www.wkd.com.pl i/lub
>> wysłać wiadomość na specjalny adres e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Co należy zgłaszać?

Podejrzenie nieprawidłowości, które dotyczą przedstawicieli instytucji wdrażających Program lub podmioty realizujące projekty (np. Ostateczni Odbiorcy Wsparcia).

Zasady, jakimi kieruje się Instytucja Zarządzająca Programem, w tym inwestycjami i reformami, za pośednictwem Jednostki Wspierającej oraz Ostatecznego Odbiorcy Wsparcia przy rozpatrywaniu przekazanych zgłoszeń:

  1. Każde zgłoszenie podlega ochronie przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające identyfikację osoby dokonującej zgłoszenie, będą chronione zarówno na etapie wyjaśniania sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych, jak również w przyszłości i udostępniane wyłącznie uprawnionym urzędnikom oraz funkcjonariuszom odpowiednich służb.
  2. Wszelkie zgłoszenia będą skrupulatnie rozpatrywane zgodnie z wewnętrznymi procedurami Ostatecznego Odbiorcy Wsparcia, a za jego pośrednictwem - Jednostki Wspierającej oraz Instytucji Zarządzającej Programem, w tym inwestycjami i reformami - a także przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
  3. W przypadku wyrażenia chęci pozostania anonimowym przez osobę dokonującą zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokonywana będzie pełna anonimizacja zgłoszenia (ze zgłoszenia usunięte zostaną dane osobowe zgłaszającego i inne cechy pozwalające na identyfikację jego tożsamości) przed jej ewentualnym przekazaniem w celu wyjaśnienia sprawy.
  4. W przypadku zgłoszeń (głównie anonimowych), które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że takie zgłoszenie nie będzie mogło zostać rozpatrzone.

O Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który wzmocni polską gospodarkę oraz sprawi, że będzie ona łatwiej znosić wszelkie kryzysy. Składa się z 56 inwestycji i 55 reform. Na realizację Programu Polska otrzyma 59,8 mld EUR (268 mld PLN), w tym 25,27 mld EUR (113,28 mld PLN) w postaci dotacji i 34,54 mld EUR (154,81 mld PLN) w formie preferencyjnych pożyczek.

Zgodnie z celami UE znaczna część budżetu przeznaczona zostanie na cele klimatyczne (blisko 45%) oraz na transformację cyfrową (ponad 21%).

Środki z KPO pomogą szybciej osiągnąć wyznaczone wcześniej cele. Dzięki nim zrealizowane zostaną nowe inwestycje, przyśpieszony będzie wzrost gospodarczy oraz zwiększy się zatrudnienie. Fundusze zainwestowane zostaną m.in. w rozwój gospodarki, innowacje, środowisko, cyfryzację, edukację i zdrowie. Niewątpliwie każdy na tym skorzysta.

Zobacz więcej informacji na temat Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności:

>> Portal Krajowego Planu Odbudowy (uruchomienie łącza lewym przyciskiem myszy)

>> Portal Funduszy Europejskich (uruchomienie łącza lewym przyciskiem myszy)