Warszawska Kolej Dojazdowa wraz ze Stowarzyszeniem Klub Miłośników EKD/WKD zapraszają na prezentację zespołu EN94-17 po zakończonych pracach renowacyjnych, odwzorowujących schemat malowania tych pociągów z lat 1991-2001. Pociąg ten będzie można zobaczyć przy okazji wejść do Izby Tradycji EKD/WKD w dniu 15 grudnia 2024 r. w godz. 12:00-16:00 (wejścia co 30 minut). Poniżej kilka słów o historii tego zespołu i o przeprowadzonych pracach renowacyjnych.

Elektryczny zespół trakcyjny EN94-17 został wyprodukowany w 1972 r. przez PaFaWag Wrocław. Do eksploatacji na linii WKD został przekazany w dniu 17 sierpnia 1972 r. Naprawę główną przeszedł 30 sierpnia 1994 r. w ZNTK Bydgoszcz, a jego ostatnia naprawa rewizyjna (1R8) została ukończona 25 września 2015 r. Dzięki temu mógł jeździć do samego końca eksploatacji pociągów serii EN94, tj. do 27 maja 2016 r. Następnie pojazd został odstawiony z myślą o zachowaniu w przyszłości do celów muzealnych.

Los do tego pojazdu uśmiechnął się w czerwcu 2024 r. kiedy to Stowarzyszenie Klub Miłośników EKD/WKD pozyskało grant w ramach programu "Działaj Lokalnie" Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Filantropii w Polsce oraz Stowarzyszenie Europa i My. Następnie we wrześniu tego samego roku przystąpiono do prac renowacyjnych polegających na odświeżeniu schematu malowania po uprzednim uzupełnieniu ubytków w poszyciu pociągu. Prace zostały ukończone w dniu 5 grudnia 2024 r.

W ramach prac renowacyjnych, członkowie Stowarzyszenia Klub Miłośników EKD/WKD wykonali następujące czynności na rzecz zespołu EN94-17:
- usunięto wszystkie dotychczasowe napisy,
- usunięto uszkodzone i zniszczone powłoki lakiernicze, które następnie zostały zabezpieczone odrdzewiaczem,
- uzupełniono ubytki w poszyciu pudła oraz w drzwiach do kabiny maszynisty A i B,
- zeszlifowano, a następnie pomalowano według schematu z lat 90. (w wersji po naprawie głównej) pudło wagonów A i B,
- zdemontowano poprzeczne elementy zabezpieczające szyby w oknach wszystkich drzwi odskokowo-przesuwnych pojazdu,
- wyczyszczono i pomalowano na kolor czarny ramy wózków pociągu, reflektorów, przegubu międzywagonowego oraz sprzęgów Scharfenberga,
- odmalowano uszczelki okienne, wycieraczki oraz lusterka pociągu,
- wyczyszczono i pomalowano na kolor szary dach pociągu,
- wyczyszczono i pomalowano na kolor czerwony odbierak prądu,
- naniesiono wybrane piktogramy informacyjne zgodnie z obowiązującymi w danej epoce historycznej.

Pojazd EN94-17 można oglądać przed halą elektrowozowni EKD z 1927 r. w Grodzisku Mazowieckim, w której mieści się Izba Tradycji EKD/WKD. Jest to drugi egzemplarz tej serii, odremontowany i prezentowany w ramach kolekcji Izby Tradycji EKD/WKD. Pierwszym z nich był EZT EN94-40, któremu przywrócono wygląd z ostatnich lat eksploatacji. Prace renowacyjne na jego rzecz ukończono pod koniec września 2016 r. 

Przydziały EZT EN94-17:

 Data  Przydział  Przewoźnik
 18.08.1972 r.  MD Grodzisk Mazowiecki  PKP
 01.07.1997 r.  MT Warszawa Targowa  PKP
 29.08.1998 r.  MT Warszawa  PKP
 01.04.1999 r.  MZ Warszawa  PKP
 01.09.1999 r.  Zakład Taboru w Warszawie  PKP
 01.07.2001 r.  WKD Grodzisk Mazowiecki  PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o.
 13.08.2008 r.  WKD Grodzisk Mazowiecki  Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o.

Najważniejsze daty z historii eksploatacji EZT EN94-17:

Data wykonania naprawy Miejsce wykonania naprawy Typ naprawy
17.08.1972 r. PaFaWag Wrocław Produkcja
10.01.1974 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (R1)
06.01.1975 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (R2)
14.02.1978 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa średnia (S1)
18.04.1979 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (R3)
22.02.1980 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (R4)
09.04.1981 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa średnia (S2)
23.07.1982 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (R5)
22.10.1983 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (R6)
13.09.1985 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa średnia (S3)
09.11.1987 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (R7)
31.10.1989 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (R8)
13.09.1991 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (R9)
30.08.1994 r. ZNTK Bydgoszcz Naprawa główna (G1)
05.08.1997 r. Lok. Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (1R1)
16.12.2001 r. WKD Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (1R2)
23.12.2003 r. WKD Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (1R3)
10.11.2006 r. WKD Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (1R4)
10.03.2009 r. WKD Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (1R5)
07.06.2011 r. WKD Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (1R6)
10.10.2013 r. WKD Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (1R7)
25.09.2015 r. WKD Grodzisk Mazowiecki Naprawa rewizyjna (1R8)
05.12.2024 r. WKD Grodzisk Mazowiecki Renowacja