WKD kupuje nowy elektryczny pojazd manewrowy
Warszawska Kolej Dojazdowa kontynuuje inwestycje w odnowienie floty taboru gospodarczego służącego do efektywnej obsługi posiadanych zapleczy utrzymaniowych dla pojazdów użytkowanych w ruchu pasażerskim, jak również zarządzanej infrastruktury. Niebawem do pociągu sieciowego, zakontraktowanego w listopadzie ubiegłego roku, dołączy fabrycznie nowy elektryczny pojazd manewrowy przeznaczony dla potrzeb zaplecza utrzymaniowego taboru kolejowego. W obrębie tego zaplecza realizowany jest szereg działań na rzecz przeglądów i bieżącego utrzymania pojazdów kolejowych, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które dedykowane są obsłudze ruchu pasażerskiego – choć nie tylko ich. Właśnie zawarta została umowa na dostawę do WKD nowoczesnego pojazdu manewrowego, który znacząco usprawni wykonywanie niezbędnych operacji, równocześnie zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu pracy przy zwiększonej wydajności i efektywności.
Sukcesywnie modernizowana infrastruktura posiadanych zapleczy utrzymaniowych zyska niebawem kolejne nowoczesne środki pracy służące do profesjonalnej obsługi, zarządzania i serwisowania składników majątku Spółki biorącego udział w procesie przygotowania i realizacji pasażerskich usług przewozowych. W dniu 09.06.2025 władze WKD i przedstawiciele Wykonawcy – firmy ASCO RAIL sp. z o.o. z siedzibą w Pyskowicach podpisali umowę na dostawę fabrycznie nowego elektrycznego pojazdu manewrowego z własnym napędem przeznaczonego do wykonywania operacji m.in. na terenie zakładu eksploatacji w Grodzisku Mazowieckim.
Nowy pojazd zapewni możliwość wykonywania licznych prac manewrowych pojazdami, które ze względów technicznych nie są w stanie poruszać się samodzielnie. Operacje z jego udziałem obejmą m.in. manewrowanie pojazdami niesprawnymi, manewrowanie podczas reprofilacji zestawów kołowych na tokarce podtorowej, manewrowanie pojazdami w miejscach bez sieci trakcyjnej, wprowadzanie pojazdów spalinowych lub pojedynczych wagonów po ich wypięciu z zespołów trakcyjnych na halę przeglądowo-naprawczą WKD. Nowy pojazd znajdzie szerokie zastosowanie w codziennej pracy zaplecza utrzymaniowego dla taboru kolejowego WKD.
Zawarta umowa przewiduje dostawę dwudrogowego elektrycznego pojazdu manewrowego marki ZEPHIR typu „CRAB” EZ3. Docelowo zastąpi on użytkowaną dotychczas, wyeksploatowaną i dość awaryjną lokomotywę elektryczną EL-1604 wyprodukowaną w latach 80. XX w. Dalsze jej użytkowanie wymagałoby poniesienia znacznych kosztów z tytułu konieczności przeprowadzenia kompleksowej naprawy, jak również opracowania zmian w dokumentacji techniczno-utrzymaniowej ze względu na brak dostępności wielu części zamiennych. Zgodnie z umową, Wykonawca dostarczy nowy pojazd manewrowy w ciągu 6 miesięcy od jej podpisania, czyli do dnia 09.12.2025. Okres gwarancji na dostarczony sprzęt wyniesie 24 miesiące.
Parametry techniczne nowego pojazdu, skonstruowanego w oparciu o współcześnie stosowane zaawansowane i innowacyjne technologie, umożliwią usprawnienie i przyśpieszenie wykonywanych operacji, wpływając na podwyższenie ogólnej wydajności pracy, oszczędności z tytułu zużycia energii (dłuższe okresy pracy na jednym ładowaniu, skrócenie czasu ładowania baterii) oraz wzrost bezpieczeństwa. Niezwykle ważną zaletą pojazdu jest wspomniana dwudrogowość, dzięki której może się on poruszać nie tylko po szynach, ale także po utwardzonych obszarach poza nimi. Łatwe przejście z jazdy torowej na drogową pozwoli na płynny przejazd poprzeczny przez tory, z toru na tor, lub do innej wybranej lokalizacji, bez konieczności przejazdu przez rozjazdy oraz korzystania z obsługi ustawiaczy i pracowników manewrowych.
Przedmiot zamówienia obejmuje ponadto przeprowadzenie szkoleń dla 8 wskazanych przez WKD pracowników w zakresie prawidłowego użytkowania pojazdu oraz dodatkowo 3 pracowników, którzy docelowo będą posiadali niezbędne uprawnienia do przeszkolenia innych pracowników WKD z jego obsługi i użytkowania. Wykonawca dostarczy również dodatkowy komplet obręczy kół z powłoką poliuretanową.
Nowy pojazd manewrowy zapewni znaczący przeskok technologiczny względem aktualnie jeszcze eksploatowanej lokomotywy elektrycznej starej generacji. W związku z rozwojem technologii i nieustannie rosnącymi wymaganiami w zakresie zapewnienia możliwie najwyższej dyspozycyjności i gotowości eksploatacyjnej taboru do świadczenia pasażerskich usług przewozowych, zrealizowany zakup podyktowany był absolutną koniecznością. Nowy, technologicznie zaawansowany dwudrogowy elektryczny pojazd manewrowy znacząco zwiększy możliwości techniczne oraz logistykę prowadzonych operacji w obrębie zaplecza utrzymaniowego taboru kolejowego WKD. Pozwoli również na skrócenie czasu realizacji wszelkich prac, zarówno planowanych, jak i wymagających szybkiej interwencji w sytuacjach awaryjnych, poprawiając znacząco warunki pracy personelu zaplecza utrzymaniowego.
Koncepcja przyjęta dla systemu trakcyjnego pojazdu zakłada wykorzystanie styku gumy ze stalą, zapewniającego dwukrotnie większy współczynnik tarcia w porównaniu do konwencjonalnego połączenia stali do stali, niezależnie od stanu szyny. Napęd pojazdu realizowany za pośrednictwem gumowych kół zapewnia równomierną siłę uciągu za pomocą sprzęgu w kierunku do przodu i do tyłu. Ponadto system gumowych kół napędowych nie wymaga dociążania pojazdu w celu zapewnienia odpowiedniej siły pociągowej oraz w przeciwieństwie do kół metalowych nie wpływa na stopień zużycia szyn. Wykorzystanie atutów, jakie zapewnia charakterystyka przyczepności układu guma/metal, umożliwia uzyskanie wymaganej siły pociągowej przy niewielkich gabarytach i masie pojazdu. Pojazd został zaprojektowany w taki sposób, aby w każdym aspekcie pracy cechowała go prostota obsługi oraz łatwość w utrzymaniu, bez wymagania specjalnych umiejętności bądź narzędzi do codziennej obsługi. Z kolei zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wraz z niską masą pojazdu umożliwi wygenerowanie wspomnianych powyżej oszczędności z tytułu ograniczenia zużycia energii elektrycznej potrzebnej na naładowanie jego akumulatorów, które będzie realizowane w znacznie krótszym czasie.
Całkowity koszt realizacji zamówienia w ramach zawartej umowy wyniesie 1 560 870,00 zł brutto (1 269 000,00 zł netto). Realizacja zadania odbywa się w ścisłym uzgodnieniu z Samorządem Województwa Mazowieckiego, który w ramach przyjętej strategii rozwoju województwa szczególny nacisk kładzie na kompleksową rozbudowę oferty pasażerskiego transportu kolejowego – poprzez polepszenie jakości i bezpieczeństwa funkcjonowania usług przewozowych oraz zwiększenie mobilności mieszkańców aglomeracji warszawskiej. Bardzo istotne znaczenie w tym procesie ma zapewnienie maksymalnej dostępności posiadanego taboru kolejowego, pozostającego do dyspozycji oraz gotowego do realizacji zadań w przewozach pasażerskich przy jednoczesnym ograniczeniu do minimum liczby i czasochłonności operacji towarzyszących niezbędnym czynnościom serwisowym zgodnie z obowiązującymi systemami utrzymania. Zakup nowego elektrycznego pojazdu manewrowego wpisuje się ponadto w działania realizowane na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności funkcjonowania zaplecza utrzymaniowego dla taboru kolejowego WKD.
Tabela: Najważniejsze dane techniczne elektrycznego pojazdu manewrowego marki ZEPHIR typu „CRAB” EZ3 dla WKD
LP |
UWARUNKOWANIA TECHNICZNE |
CHARAKTERYSTYKA |
1. |
Rodzaj pojazdu |
Akumulatorowy dwudrogowy |
2. |
Maksymalna szerokość pojazdu |
2500 mm |
3. |
System prowadzenia po szynach |
Dla toru o rozstawie szyn 1435 mm |
4. |
Minimalny promień łuku dla jazdy po torze kolejowym |
22 m |
5. |
Masa przetaczanych pojazdów: (na suchym, prostym torze) |
Min. 720 t |
6. |
Możliwość ruszenia z pojazdem o masie 150 t na łuku o promieniu 22 m |
+ |
7. |
Zderzaki |
Zamontowane z przodu pojazdu |
8. |
Haki UIC |
Zamontowane z przodu pojazdu |
9. |
Sprzęg Scharfenberga z układem powietrznym |
Zamontowany z tyłu pojazdu |
10. |
Regulacja wysokości sprzęgu |
Możliwość realizacji z pulpitu operatora |
11. |
System hamulca pneumatycznego z kompresorem |
Wydajność systemu minimum 700 l/min |
12. |
Wyposażenie kabiny zintegrowanej |
- Wentylator - Wycieraczki szyb - Oświetlenie - Ogrzewanie - Ergonomiczny obrotowy fotel operatora z podłokietnikami, automatyką wagową, o regulowanych pochyleniach oparć i przesuwem wzdłużnym - Amortyzator pneumatyczny o ugięciu sprężyny min. 80 mm zasilany z kompresora pojazdu, z zabudowanym dodatkowym kompresorem 24 V uruchamianym ręcznie - Obciążenia fotela w zakresie 50-150 kg - Tapicerka z tkaniny płaskiej o zawartości wełny min. 85%, zgodność z normą EN 45545-2 oraz TSI - Regulacja fotela od czoła - Regulacja wzdłużna min. 210 mm |
13. |
System zdalnego sterowania pojazdem |
+ |
14. |
Prędkość jazdy |
Do 7 km/h |
15. |
Kontrola napędu kół |
Bezstopniowa |
16. |
Napędy dla trybu kolejowego i drogowego |
Niezależne |
17. |
Minimalna średnica gumowych kół napędowych |
500 mm |
18. |
Przyciski awaryjnego zatrzymana pojazdu |
Umieszczone w kabinie prowadzącego oraz po czterech stronach pojazdu |
19. |
Dźwiękowy sygnał ostrzegawczy |
Sygnał baczność |
20. |
Lampa ostrzegawcza oraz odblaskowe elementy po bokach pojazdu |
+ |
21. |
Oświetlenie pola pracy |
+ |
22. |
Osygnalizowanie czoła pojazdu |
Oświetlenie kierunkowe LED (białe/czerwone), automatyczna zmiana oświetlenia przy zmianie kierunku ruchu wózka |
23. |
Hamulec postojowy |
+ |
24. |
Ładowarka akumulatorów |
Zabudowana w pojeździe |
25. |
Sygnalizacja stanu naładowania akumulatorów |
+ |
26. |
Pojemność akumulatorów |
Gwarantująca minimum 8 godzin ciągłej pracy |
Zobacz również
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji zamieszczonego w...
W związku z montażem gabloty informacyjnej w ramach prowadzonych prac modernizacyjnych na stacji Warszawa Zachodnia, od dnia 29.05.2025r. (czwartek) na peronie 1 – peron WKD, zostanie czasowo wygrodzona część peronu oraz zdemontowana zostanie część...
Warszawska Kolej Dojazdowa przypomina, że w dniu 1 czerwca obowiązuje oferta pn. "Dzień Dziecka z WKD". W ramach oferty, dzieci i młodzież do 16 roku życia mogą podróżować nieodpłatnie pociągami uruchamianymi przez WKD na podstawie: dokumentu...