Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że w dniu 29.07.2025 w siedzibie Spółki w Grodzisku Mazowieckim odbyło się spotkanie Zarządu WKD z przedstawicielami Sejmiku Województwa Mazowieckiego oraz przedstawicielami władz m.st. Warszawy, którego celem było określenie kluczowych na najbliższe lata priorytetów dla rozwoju infrastruktury kolejowej WKD zlokalizowanej na terenie stolicy, ze szczególnym uwzględnieniem poprawy warunków dostępności do tej infrastruktury dla osób z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej mobilności. Podczas spotkania podkreślono, iż priorytety dla rozwoju infrastruktury WKD powinny podlegać bieżącej, sukcesywnej korelacji z potencjalnymi zamierzeniami inwestycyjnymi m.st. Warszawy i Samorządu Województwa Mazowieckiego w celu ograniczenia i eliminacji ryzyka wystąpienia problematycznych kwestii związanych z działalnością Spółki w trakcie realizacji planowanych przedsięwzięć.

Strony uczestniczące w spotkaniu za podstawowy cel postawiły zwiększenie dostępności linii kolejowej WKD jako jednego z najbardziej punktualnych i niezawodnych środków transportu szynowego dla ogółu osób zamieszkujących tereny usytuowane wzdłuż WKD – w ciągu ostatnich kilku lat bardzo dynamicznie zmieniające swoje zagospodarowanie z wykorzystaniem pod zabudowę mieszkaniową – oraz osób korzystających obecnie z innych środków transportu, ale zainteresowanych ofertą przewozową WKD w ramach zorganizowanej, dogodnej przesiadki, możliwej w odpowiednio przygotowanych i przystosowanych punktach (węzłach) przesiadkowych.

Szczególnej uwadze poddano dwie inwestycje, których realizacja na poziomie wykonawczym lub studialnym w najbliższej przyszłości będzie mogła zostać objęta w ramach stosownych porozumień zawieranych pomiędzy m.st. Warszawa a Spółką WKD jako zarządcą infrastruktury a zarazem przewoźnikiem kolejowym, przy udziale i wsparciu ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego, organizatora przewozów kolejowych na terenie województwa a równocześnie właściciela większości udziałów WKD. Planowane przedsięwzięcia powinny przyczynić się do rozwoju mobilności miejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Przedstawiciele stron uczestniczących w spotkaniu, mając na celu wspólne dobro mieszkańców i pasażerów korzystających ze środków przewozowych w ramach oferty Warszawskiego Transportu Publicznego oraz Spółki WKD w południowo-zachodnim rejonie centralnej części Obszaru Metropolitalnego Warszawy, uznali za niezbędne podjęcie ścisłej współpracy w zakresie realizacji zadania inwestycyjnego związanego z przebudową przystanku kolejowego WKD Warszawa Raków oraz przedsięwzięcia obejmującego budowę nowego przystanku o roboczej nazwie Warszawa Wschodu Słońca (na wysokości osiedla Miasteczko Jutrzenki).

Realizacja pierwszego z wymienionych przedsięwzięć niebawem się rozpocznie. Budowa nowych peronów w obrębie przystanku Warszawa Raków wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie się odbywać na terenie kolejowym zarządzanym przez WKD, nie stanowiącym terenu kolejowego zamkniętego oraz na terenie zlokalizowanym poza terenem kolejowym, zarządzanym przez m.st. Warszawa. Zakres robót planowanych do realizacji na terenie kolejowym zarządzanym przez WKD obejmuje m.in. rozbiórkę istniejących starych peronów, budowę nowych peronów wraz z infrastrukturą towarzyszącą w nowej lokalizacji oraz w nowych parametrach (budowa nowych peronów obejmuje ich wydłużenie względem istniejących do co najmniej 80 m, podwyższenie do 380 mm ponad główkę szyny oraz poszerzenie); wybudowanie przejścia przez tory z dojściami łączącymi obydwa perony jako przejazdu kolejowo-drogowego kategorii E, wyposażonego w barierki i labirynty; doprowadzenie łączników dróg rowerowych od granicy terenu kolejowego bezpośrednio zarządzanego przez WKD z terenem zarządzanym przez m.st. Warszawa do przejścia przez tory z dojściami łączącymi obydwa perony jako przejazdu kolejowo-drogowego kategorii E, wyposażonego w barierki i labirynty. Nowe obiekty zostaną przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej mobilności, jak również zostaną przygotowane do pełnej integracji z najbliższym otoczeniem, w tym na granicy terenu kolejowego bezpośrednio zarządzanego przez WKD z terenem zarządzanym przez m.st. Warszawa.

Z kolei zakres robót planowanych do realizacji na terenie zlokalizowanym poza terenem kolejowym, zarządzanym przez m.st. Warszawa przewiduje m.in. zabudowę dwóch wind posadowionych w pasie drogowym po wschodniej stronie linii kolejowej WKD, prowadzących na przystanki autobusowe na wiadukcie drogowym w ciągu ul. Łopuszańskiej; doprowadzenie łączników jako dojść pieszych prowadzących z przystanku kolejowego od granicy terenu kolejowego do wind oraz do istniejących ciągów pieszych; doprowadzenie łączników dróg rowerowych prowadzących od granicy terenu kolejowego do istniejących dróg rowerowych.

Na zakres robót planowanych do realizacji na terenie kolejowym, zarządzanym przez WKD, Spółka uzyskała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu pn. „Zwiększenie bezpieczeństwa i dostępności przystanku kolejowego Warszawa Raków” w ramach Priorytetu FENX.05: Wsparcie sektora transportu z EFRR, Działania FENX.05.04: Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027 na podstawie przeprowadzonego naboru konkursowego „Kolej Miejska 1”.

Niezwykle ważne jest, iż realizacja inwestycji przyczyni się do poprawy warunków obsługi podróżnych oraz poprawy ogólnego poziomu bezpieczeństwa dla wszystkich uczestników ruchu w regionie, w szczególności w obrębie dzielnicy Warszawa Włochy. Planowane docelowo rozwiązania zakładają usytuowanie obydwu nowych peronów po południowo-zachodniej stronie wiaduktu drogowego w ciągu ul. Łopuszańskiej. Zapewniona zostanie możliwość pełnej integracji w obrębie kolejowo-drogowego węzła przesiadkowego obejmującego skrzyżowanie dwupoziomowe linii kolejowej nr 47 z drogą krajową nr 79 w ciągu ul. Łopuszańskiej. Poprawi się znacząco skomunikowanie obiektu z najbliższym otoczeniem, w tym z układem ulic: Działkowej, Równoległej i Pryzmaty.

Przedsięwzięcie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i niezawodności ruchu pociągów, które zostanie osiągnięte poprzez budowę nowych elementów infrastruktury kolejowej, w tym służących do obsługi ruchu pasażerskiego wraz z zastosowaniem elementów o wysokiej trwałości i niezawodności. Zapewniony zostanie właściwy poziom bezpieczeństwa użytkowania linii kolejowej, nastąpi likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych i możliwe będzie utrzymanie infrastruktury linii zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dodatkowo wzmocniona będzie rola pasażerskiego transportu kolejowego poprzez polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji warszawskiej.

Zrealizowanie wszystkich zadań w ramach przedmiotowego projektu zakłada się w terminie do końca 2026 roku.

Drugim z omówionych podczas spotkania kluczowych przedsięwzięć była budowa nowego przystanku o nazwie Warszawa Wschodu Słońca postulowanego w rejonie osiedla Miasteczko Jutrzenki, na odcinku pomiędzy przystankami Warszawa Aleje Jerozolimskie i Warszawa Raków. Przedmiotowe zadanie znajduje się aktualnie na etapie koncepcyjnym. Porozumienie o współpracy stron na rzecz realizacji tego przedsięwzięcia objęłoby w pierwszej kolejności przeprowadzenie szczegółowych analiz technicznych, eksploatacyjnych i ekonomiczno-finansowych. Niezależnie od poddanej analizie koncepcji polegającej na budowie przystanku z jednym peronem dwukrawędziowym lub z dwoma peronami jednokrawędziowymi, każdorazowo będzie zachodziła konieczność zmiany układu torowego, przebiegu w planie i profilu, infrastruktury kablowej oraz sieci trakcyjnej.

W ramach opracowania studium wykonalności przeprowadzone zostaną analizy potoków pasażerskich oraz analizy rynkowe, w tym analizy kosztów i korzyści. W przypadku wskazania, w ramach uzyskanych rezultatów, rozwiązania optymalnego, uzasadnionego jako wykonalne pod względem kryteriów technicznych, ekonomicznych i finansowych, zakłada się, że główny wysiłek finansowy podejmie m.st. Warszawa. Szczegółowa analiza wykonalności przedsięwzięcia zostanie przeprowadzona w perspektywie najbliższych miesięcy okresu 2025-2026.