Liczba przewiezionych pasażerów w latach 2003-2018

WYKRES

 

1. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. w 2018 r. przewiozła 8 599 773 pasażerów, czyli o blisko 11% więcej, jak w 2017r. 

 Spółka odnotowała najlepszy wynik przewozowy w swojej historii jako podmiot prowadzący od 2001 roku samodzielną działalność gospodarczą. Równocześnie po raz pierwszy liczba pasażerów w ciągu danego roku kalendarzowego przekroczyła 8 milionów. Na osiągnięty rezultat największy wpływ miał okres początkowych 9 miesięcy 2018 roku. W miesiącach od stycznia do września spółka odnotowała znaczący wzrost liczby przewiezionych pasażerów w stosunku do analogicznego okresu w 2017 roku. Jednym z głównych uwarunkowań mających wpływ na wynik w tym okresie był prowadzony przez spółkę PKP PLK S.A. remont infrastruktury kolejowej na linii nr 447 na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, podczas którego część pasażerów korzystających zazwyczaj z przejazdów na tej linii, postanowiło przesiąść się do pociągów WKD. 

W miesiącach od czerwca do sierpnia 2018 roku część odnotowanej tendencji wzrostowej była również efektem prowadzonych w ciągu analogicznego okresu 2017 roku prac w obszarze modernizowanej infrastruktury kolejowej (kompleksowa naprawa toru na szlaku od Komorowa do Podkowy Leśnej oraz modernizacja mostu na tym szlaku), które wymagały pewnego ograniczenia oferty przewozów pociągami poprzez wprowadzenie specjalnej organizacji ruchu z zastąpieniem wybranych kursów pociągów przez kolejową komunikację autobusową. Rozkład jazdy pociągów WKD w miesiącach wakacyjnych 2018 roku z uwagi na zakończone uprzednio zadania nie wiązał się z jakimikolwiek ograniczeniami. Możliwe było zatem odzyskanie pasażerów okresowo przejętych przez innych przewoźników i operatorów.

Rozkład jazdy pociągów w ramach oferty przewozowej WKD przez cały ubiegły rok nie podlegał żadnym zmianom (te wprowadzono z końcem grudnia pod kątem rozbudowy oferty na rok 2019), zachowując swoje mocne strony, takie jak wysoka częstotliowość i regularność odjazdów z poszczególnych stacji i przystanków osobowych. Stabilna oferta przewozowa w połączeniu z wysoką punktualnością i niezawodnością kursowania pociągów WKD (według danych publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego za 9 miesięcy 2018 roku spółka WKD była najpunktualniejszym przewoźnikiem pasażerskim w kraju, osiągając wskaźniki na poziomie ok. 99,5%) również w zdecydowanym stopniu przyczyniła się do osiągniętego rezultatu w przewozach pasażerskich. Potwierdzają to ostatnie miesiące 2018 roku, w ciągu których nie nastąpił znaczny odpływ podróżnych na wspomnianą, równoległą linię kolejową nr 447 po zakończeniu zasadniczych prac remontowych, a przewozy ukształtowały na niemal niezmienionym poziomie względem 2017 roku. Spółce udało się zatem w ciągu ubiegłego roku pozyskać liczne grono nowych, stałych podróżnych.

2. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. w 2017 r. przewiozła 7 748 508 pasażerów, czyli o 12,51% więcej, jak w 2016r. 

W ten sposób Spółka odnotowała jeden z lepszych wyników przewozowych na przestrzeni kilku ostatnich lat. Na osiągnięcie tego bardzo dobrego rezultatu miały wpływ następujące czynniki: 
1. wysoka punktualność i niezawodność kursowania pociągów WKD,
2. stabilność oferty przewozowej, 
3. skuteczna polityka marketingowa Spółki, 
4. inwestycje dotyczące taboru i zarządzanej infrastruktury, które poprawiły bezpieczeństwo oraz komfort podróży.

Wzrost liczby przewiezionych pasażerów na linii WKD, związany był dodatkowo z prowadzonym przez PKP PLK S.A. remontem infrastruktury kolejowej na linii kolejowej nr 447, podczas którego część pasażerów korzystających standardowo z przejazdów pociągami spółki „Koleje Mazowieckie – KM” i SKM, na czas utrudnień przesiadło się do pociągów WKD.

3. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. w 2016r. przewiozła 6 886 835 pasażerów, czyli o 10,05% mniej, jak w 2015r. 

 Bezpośrednią przyczyną spadku liczby przewiezionych pasażerów na linii WKD w 2016 r. (w odniesieniu do 2015 r.) były  długotrwałe (łącznie 6 miesięcy) utrudnienia w ruchu pociągów WKD w związku z remontami i modernizacjami infrastruktury. Prace remontowe na linii WKD, prowadzone w celu poprawy stanu technicznego infrastruktury kolejowej i bezpieczeństwa ruchu pociągów, rozpoczęły się w czerwcu a zakończyły w listopadzie 2016 r.

Ponadto Spółka przypuszcza, że na ww. spadek liczby przewiezionych pasażerów miała wpływ również rezygnacja z usług WKD części stałych pasażerów Kolei Mazowieckich (KM), którzy przesiedli się do pociągów WKD podczas remontu przeprowadzonego na linii PKP PLK na odcinku Warszawa-Skierniewice w 2015 r. Przyczyniło się to w 2015 r. do okresowego wzrostu liczby przewiezionych pasażerów na linii WKD. Po zakończeniu ww. remontu na linii PKP PLK pasażerowie KM wrócili z powrotem do przewoźnika, z którego usług zwyczajowo korzystali.

4. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. w 2015r. przewiozła 7 655 889 pasażerów, czyli o 3,6% mniej, jak w 2014r. 

Mając na uwadze znaczne ograniczenia przewozowe WKD, które miały miejsce podczas remontu torów w wakacje 2015r. i wiążący się z tym drastyczny spadek liczby pasażerów (o ok 35-38% w stosunku do analogicznego okresu 2014r.), Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. może pochwalić się stosunkowo dobrym wynikiem liczby przewiezionych pasażerów w stosunku do 2014r. – odnotowując tylko 3,6% spadku.

Na osiągnięcie takiego wyniku miała wpływ pierwsza połowa roku, kiedy to WKD, dzięki wysokiej punktualności i niezawodności kursowania pociągów WKD, stabilności oferty przewozowej oraz pozostających od ponad dwóch lat na stałym poziomie cen biletów – odnotowała wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 12,81% w stosunku do analogicznego okresu w 2014r. Ponadto nie bez znaczenia dla WKD były też duże utrudnienia w ruchu pociągów innych przewoźników (remont na linii PKP PLK na odcinku Warszawa – Grodzisk Maz.), które przyczyniły się do okresowego przejęcia przez WKD części ich stałych pasażerów. 

5. W 2014 r. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. odnotowała wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 7,34 % w stosunku do roku 2013, tj. o 542 994 pasażerów więcej.

Na powyższe przełożyło się wiele czynników wewnętrznych takich jak: modyfikacja rozkładu jazdy, skierowanie do ruchu dodatkowego taboru, czy też rezygnacja z tzw. wakacyjnego rozkładu jazdy, charakteryzującego się ograniczeniem liczby uruchamianych pociągów w dniach roboczych oraz największa w kraju niezawodność i punktualność kursowania pociągów, jak i czynników zewnętrznych tj.: remonty prowadzone na linii PKP PLK na odcinku Warszawa – Grodzisk Maz., następstwem których były duże utrudnienia w ruchu pociągów przewoźników KM i SKM.
Liczba przewiezionych pasażerów przełożyła się bezpośrednio na wykonaną pracę przewozową. W 2014 r. WKD odnotowała pracę przewozową na poziomie 128 498 415 pasażerokilometrów, tj. o 9,8% więcej, jak w roku ubiegłym.

Dziękujemy podróżnym za korzystanie z naszych usług.

6. Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż w 2013 r. odnotowała wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 4,22 % w porównaniu do roku 2012, tj. o 299 824 pasażerów więcej.

Na powyższy wzrost miały wpływ:

  • działania Spółki w celu zwiększenia pracy eksploatacyjnej poprzez wprowadzenie w miesiącach wakacyjnych (tj.: lipcu i sierpniu) tzw. roboczego rozkładu jazdy pociągów WKD
  • wysoka niezawodność i punktualność kursowania
  • remonty prowadzone na linii PKP PLK na odcinku Warszawa-Grodzisk, następstwem których były duże utrudnienia w ruchu pociągów spółek KM i SKM

7. W 2012 r. liczba przewiezionych pasażerów WKD osiągnęła poziom 7 099 197 osób, tj. o 3,13 % mniej niż w roku 2011. Najprawdopodobniej na spadek ten miały wpływ remonty, które zostały przeprowadzone na linii WKD w okresie od lipca do listopada oraz nasilająca się konkurencja ze strony indywidualnego transportu samochodowego (szczególnie po otwarciu odcinka autostrady A2 pomiędzy Grodziskiem Maz. i Warszawą).

Niemniej jednak, do utrzymania liczby przewiezionych pasażerów, na zbliżonym poziomie do roku 2011, przyczyniły się:

  • niezawodność i punktualność pociągów WKD,
  • wprowadzenie do ruchu nowego taboru EN97 (zakupionego w firmie Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Budżetu Państwa w ramach RPO WM 2007-2013) oraz
  • utrzymanie stałej liczby podróżnych korzystających z oferty ,,wspólny bilet WKD - ZTM”. Z oferty tej w 2012 r. skorzystało 57,92% podróżnych WKD, tj. o 0,86% pasażerów więcej, niż w roku 2011.

8. W 2011 r. WKD odnotowała zwiększenie ilości przewiezionych pasażerów w stosunku do 2010r. o 425 836 osób (o ponad 6%), pomimo silnej konkurencji ze strony lokalnych przewoźników tj. SKM oraz KM - działających na tym samym obszarze.

Na powyższe przełożyło się wiele czynników zewnętrznych tj.: duża usterkowość taboru konkurentów (zarówno Kolei Mazowieckich, jak i SKM), planowe remonty infrastruktury PKP, a z drugiej strony niezawodność WKD, która jest silnym atutem Spółki.
Ponadto na wzrost liczby przewiezionych pasażerów miało wpływ większe z roku na rok zainteresowanie podróżnych ofertą ,,wspólnego biletu WKD - ZTM” na odcinku Warszawa Śródmieście – Opacz, z której w 2011r. skorzystało 57,06% podróżnych WKD, czyli o 7,54% pasażerów więcej, niż w roku 2010.

9. W 2010 r. Warszawska Kolej Dojazdowa odnotowała 4% wzrost liczby przewiezionych pasażerów w porównaniu do roku 2009.

Na powyższy wzrost miały wpływ:

  • działania podjęte przez Spółkę w celu zwiększenia pracy eksploatacyjnej
  • wysoka niezawodność i punktualność kursowania
  • remonty prowadzone na linii PKP PLK na odcinku Warszawa-Grodzisk
  • duże utrudnienia w ruchu pociągów spółek KM i SKM podczas okresu zimowego.

Ponadto do zwiększenia liczby przewiezionych pasażerów przyczyniła się także popularność oferty „wspólny bilet ZTM-WKD” (z roku na rok coraz wyższa) i pasażerowie którzy na odcinku Opacz - Warszawa Śródmieście, korzystają tylko z biletów ZTM.

10. W 2009 r. WKD przewiozła 6 631 213 pasażerów, czyli o ok. 6% pasażerów mniej, w odniesieniu do roku 2008r.

Warszawska Kolej Dojazdowa analizując przyczyny w/w spadku uważa, że zmniejszenie popytu na usługi WKD spowodowane jest coraz to silniejszą konkurencją ze strony SKM w Warszawie na odcinku W-wa Śródmieście - Pruszków oraz Kolei Mazowieckich – KM na odcinku W-wa Śródmieście – Grodzisk Maz., szczególnie od momentu, kiedy KM rozszerzyła obszar obowiązywania WKM do Pruszkowa, ale też nasilającego się indywidualnego transportu samochodowego.