0 dwa tysiące samochodów mniej przy wjeździe do Warszawy z kierunku zachodniego. Takie dane wskazują ościenne gminy po wprowadzeniu nowej formy obsługi komunikacyjnej pasma zachodniego województwa mazowieckiego w korytarzu dzielnica Bemowo m.st. Warszawy–Stare Babice–Ożarów Mazowiecki–Leszno–Błonie–Kampinos–Sochaczew.

O projekcie, marszałek Adama Struzik rozmawiał m.in. z przedstawicielami zainteresowanych samorządów powiatowych i gminnych, Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) i Warszawskiej Kolei Dojazdowej sp. z o.o. (WKD).


Sytuacja wyjściowa

Rosnące utrudnienia pasma zachodniego województwa mazowieckiego doprowadziły do licznych postulatów wskazujących na konieczność poprawy powiązań komunikacyjnych. Są one związane ze wzrostem ruchu drogowego, szczególnie w dojazdach do Warszawy. Problem potęguje silna tendencja do zabudowywania tego obszaru nowymi osiedlami mieszkaniowymi, zakładami produkcyjnymi i usługowymi. Ideą przedsięwzięcia jest stworzenie systemu transportu zbiorowego zapewniającego wysoki standard obsługi pasma zachodniego oraz efektywnego pod względem kosztów i korzyści społecznych. Poprawa warunków komunikacyjnych jest ważna także dla samorządu województwa. Postulat rozwoju pasma zachodniego transportem zbiorowym znalazł swoje odbicie w dokumentach strategicznych Mazowsza.


Alternatywna komunikacja w ramach aglomeracji

Na spotkaniu przedstawiono dotychczasowe ustalenia dotyczące nowej formy obsługi komunikacyjnej tzw. pasma zachodniego, czyli gmin leżących na południe od Puszczy Kampinoskiej między Warszawą a Sochaczewem. Z wykonanego na zlecenie samorządów lokalnych studium wykonalności wynika, że optymalnym rozwiązaniem problemów komunikacji publicznej w tym pasie jest wprowadzenie ekspresowych linii autobusowych kursujących po wydzielonych jezdniach (bus rapid transit, BRT). Systemy BRT są z powodzeniem stosowane w ponad 200 miastach na świecie, głównie w Ameryce Południowej. W Europie korzystają z nich takie miasta jak Paryż, Londyn, Manchester i Praga. To alternatywny względem tramwaju i innowacyjny sposób przewozu osób oparty na specjalnym transporcie autobusowym. W stosunku do proponowanych wcześniej rozwiązań szynowych, charakteryzuje się o połowę niższymi kosztami budowy i mniejszą powierzchnią konieczną do zajęcia przez infrastrukturę linii komunikacyjnej. Koszt całej inwestycji (budowy linii, wykupu gruntów i zakupu taboru) wyniesie 350 mln zł. Linia BRT będzie łączyć się z warszawskim metrem na stacji Chrzanów, jednak możliwe jest wprowadzenie jej do bardziej centralnie położonej stacji końcowej na terenie miasta. Podmiotem zarządzającym linią będzie Warszawska Kolej Dojazdowa. Możliwymi do zastosowania rozwiązaniami są autobusy elektryczne lub hybrydowe, osiągające prędkość do 80 km/ha. Przyczyni się to do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na otulinę Kampinoskiego Parku Narodowego. Równolegle powstanie ścieżka rowerowa.

 

UM 0120   UM 0123   

UM 0116

Źródło: www.mazovia.pl