Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. w ciągu 2018 roku przewiozła 8 599 773 pasażerów, co jest rezultatem wyższym o blisko 11 % w stosunku do 2017 roku. Dzięki temu spółka odnotowała najlepszy wynik przewozowy w swojej historii jako podmiot prowadzący od 2001 roku samodzielną działalność gospodarczą. Równocześnie po raz pierwszy liczba pasażerów w ciągu danego roku kalendarzowego przekroczyła 8 milionów.

Tak dobre, rekordowe wyniki przewozowe, osiągnięte na linii WKD w 2018 roku, niewątpliwie przejdą do historii spółki. Jest to niezmiernie dobry rezultat, którego zapowiedź mieliśmy okazję zaobserwować już w początkowych dniach grudnia ubiegłego roku – komentuje Michał Panfil, Prezes Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

Spodziewając się historycznego sukcesu spółka postanowiła wyłonić spośród swoich podróżnych statystycznego, 8-milionowego pasażera. Rekord padł w środę, 12 grudnia, gdy w kasie biletowej na stacji Podkowa Leśna Główna taki pasażer został zidentyfikowany. Ostateczny wynik przewozowy mógł zostać podbity w górę, gdyż do końca roku kalendarzowego pozostawały wówczas jeszcze dwa tygodnie.

Na osiągnięty rezultat największy wpływ miał okres początkowych 9 miesięcy 2018 roku. W miesiącach od stycznia do września spółka odnotowała znaczący wzrost liczby przewiezionych pasażerów w stosunku do analogicznego okresu w 2017 roku. Jednym z głównych uwarunkowań mających wpływ na wynik w tym okresie był prowadzony przez spółkę PKP PLK S.A. remont infrastruktury kolejowej na linii nr 447 na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, podczas którego część pasażerów korzystających zazwyczaj z przejazdów na tej linii, postanowiło przesiąść się do pociągów WKD.

W miesiącach od czerwca do sierpnia 2018 roku część odnotowanej tendencji wzrostowej była również efektem prowadzonych w ciągu analogicznego okresu 2017 roku prac w obszarze modernizowanej infrastruktury kolejowej (kompleksowa naprawa toru na szlaku od Komorowa do Podkowy Leśnej oraz modernizacja mostu na tym szlaku), które wymagały pewnego ograniczenia oferty przewozów pociągami poprzez wprowadzenie specjalnej organizacji ruchu z zastąpieniem wybranych kursów pociągów przez kolejową komunikację autobusową. Rozkład jazdy pociągów WKD w miesiącach wakacyjnych 2018 roku z uwagi na zakończone uprzednio zadania nie wiązał się z jakimikolwiek ograniczeniami. Możliwe było zatem odzyskanie pasażerów okresowo przejętych przez innych przewoźników i operatorów.

Rozkład jazdy pociągów w ramach oferty przewozowej WKD przez cały ubiegły rok nie podlegał żadnym zmianom (te wprowadzono z końcem grudnia pod kątem rozbudowy oferty na rok 2019), zachowując swoje mocne strony, takie jak wysoka częstotliowość i regularność odjazdów z poszczególnych stacji i przystanków osobowych. Stabilna oferta przewozowa w połączeniu z wysoką punktualnością i niezawodnością kursowania pociągów WKD (według danych publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego za 9 miesięcy 2018 roku spółka WKD była najpunktualniejszym przewoźnikiem pasażerskim w kraju, osiągając wskaźniki na poziomie ok. 99,5%) również w zdecydowanym stopniu przyczyniła się do osiągniętego rezultatu w przewozach pasażerskich. Potwierdzają to ostatnie miesiące 2018 roku, w ciągu których nie nastąpił znaczny odpływ podróżnych na wspomnianą, równoległą linię kolejową nr 447 po zakończeniu zasadniczych prac remontowych, a przewozy ukształtowały na niemal niezmienionym poziomie względem 2017 roku. Spółce udało się zatem w ciągu ubiegłego roku pozyskać liczne grono nowych, stałych podróżnych.

Oferta przewozowa WKD to nie tylko cykliczny rozkład jazdy, charakteryzujący się wyprawianiem pociągów w poszczególnych relacjach w równych taktach oraz powtarzalnych przedziałach czasowych po upływie każdej godziny, ale także nowe propozycje taryfowe i biletowe kierowane do poszczególnych grup podróżnych. W ciągu 2018 roku spółka wprowadziła bezpłatny przewóz roweru w weekendy i święta, zniosła ograniczenia czasowe dla preferencyjnych przejazdów dla seniorów oraz wdrożyła nowe zasady podróżowania w ramach biletów miejskich na obszarze miast: Podkowy Leśnej i Pruszkowa.

– W imieniu spółki Warszawska Kolej Dojazdowa chciałbym serdecznie podziękować wszystkim pasażerom, zarówno tym stałym, korzystającym z naszych usług codziennie, jak i tym okazjonalnym, za dokonany wybór oraz okazane zaufanie, które przełożyły się na wspólnie osiągnięty historyczny sukces – podsumował Prezes Zarządu WKD, Michał Panfil.

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. serdecznie dziękując za regularne korzystanie z oferowanych usług życzy wszystkim dalszych szybkich, punktualnych i bezpiecznych podróży pociągami WKD. Bez Państwa taki wynik nie byłby możliwy do osiągnięcia!

Zobacz grafikę: liczba przewiezionych pasażerów WKD w roku 2018 w porównaniu z rokiem 2017:

{gallery}2019-01-10 Wyniki przewozowe 2018-1{/gallery}

Zobacz grafikę: liczba przewiezionych pasażerów WKD w latach 2009-2018:

{gallery}2019-01-10 Wyniki przewozowe 2018-2{/gallery}