Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że według najnowszych danych dotyczących punktualności przewozów pasażerskich w ciągu całego 2022 roku, z wyszczególnieniem przewoźników kolejowych przy opóźnieniach od 6 minut, opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, okazała się najpunktualniejszym przewoźnikiem w kraju – jak podkreśla UTK, w odniesieniu do przewoźników realizujących codzienne przewozy pasażerów – osiągając poziom 99,4%. Na kolejnym miejscu uplasowała się spółka PKP SKM w Trójmieście z wynikiem 96,7%. Biorąc pod uwagę wszystkich przewoźników ogółem, łącznie z realizującymi połączenia okazjonalne lub specjalne, najwyższe miejsce przypadło operatorowi „Parowozownia Wolsztyn” z wynikiem 100%. Szczegółowe dane w przedmiotowym zakresie zawarto w poniższej tabeli.

Zobacz tabelę i grafikę: Punktualność na przybyciu w poszczególnych kwartałach 2022 roku oraz zbiorczo dla całego 2022 roku (przy opóźnieniach od 6 minut) według wskaźnika punktualności w podziale na kolejowych przewoźników pasażerskich.

Źródło: www.utk.gov.pl

Osiągnięty przez Warszawską Kolej Dojazdową w ciągu całego 2022 roku bardzo wysoki wskaźnik punktualności pociągów w ramach realizowanych usług przewozowych, będący równocześnie najwyższym wynikiem – jak podkreśla Urząd Transportu Kolejowego – spośród operatorów realizujących codzienne przewozy pasażerów na terenie kraju, został wypracowany dzięki stanowiącym kluczowe atuty spółki uwarunkowaniom organizacyjno-eksploatacyjnym, które jest ona w stanie wykorzystać za pośrednictwem wypełniania połączonych funkcji przewoźnika i zarządcy infrastruktury kolejowej. Wśród korzyści płynących z połączenia tych funkcji na pierwszym miejscu znajduje się możliwość skrócenia ścieżki decyzyjnej w zakresie zapewnienia szybkiej reakcji i podjęcia działań interwencyjnych w sytuacji wystąpienia zdarzeń awaryjnych, niebezpiecznych i losowych – zarówno po stronie taboru kolejowego, jak i użytkowanej infrastruktury kolejowej.

Kolejnym z bardzo istotnych czynników jest zaplanowany w optymalny sposób, a następnie wdrożony do realizacji roczny rozkład jazdy pociągów. Oferta przewozowa WKD w tym segmencie świadczonych usług opiera się na konstrukcji cyklicznego rozkładu jazdy, charakteryzującego się wyprawianiem pociągów w poszczególnych relacjach w równych taktach oraz powtarzalnych przedziałach czasowych po upływie każdej godziny – bez względu na porę dnia lub dzień tygodnia. Powyższe stwarza możliwość zapewnienia niezbędnych rezerw oraz wpływa na niską podatność na ewentualne zakłócenia i opóźnienia. Podkreślenia wymaga również fakt, iż od końca II kwartału, poprzez całą II połowę 2022 roku rozkład jazdy pociągów podlegał okresowym modyfikacjom z tytułu realizowanej w poszczególnych etapach budowy drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego. Powyższe zmiany nie wpłynęły w znaczący sposób na osiągane dotychczas bardzo wysokie wskaźniki punktualności przewozów.

Osiągane wskaźniki Warszawska Kolej Dojazdowa zawdzięcza zrealizowanym w minionych latach, jak również podejmowanym na bieżąco licznym przedsięwzięciom inwestycyjnym w zakresie zakupu nowego taboru oraz modernizacji infrastruktury kolejowej, wpisującym się w zobowiązania określone w umowach zawieranych z Organizatorem Przewozów – Samorządem Województwa Mazowieckiego. Spośród zrealizowanych inwestycji obejmujących modernizację i rozbudowę elementów zarządzanej infrastruktury kolejowej, w zakresie odtworzenia, podwyższenia jej parametrów użytkowych i poprawy ogólnego poziomu bezpieczeństwa, przeprowadzone działania dotyczyły infrastruktury drogowej (torowej), sieciowej i elektroenergetycznej.

Niska usterkowość eksploatowanego taboru i elementów infrastruktury kolejowej, w równie istotnym zakresie wpływająca na osiągane wysokie wskaźniki punktualności w przewozach pasażerskich, jest również rezultatem posiadania własnego zaplecza utrzymaniowego – przy ograniczonym do minimum zlecaniu usług do realizacji przez podmioty zewnętrzne. Spółka posiada wysoko wykwalifikowany personel, wykonujący czynności w zakresie okresowych przeglądów, konserwacji i modernizacji. Bieżąca konserwacja elementów sieci trakcyjnej, drogi kolejowej wraz z obiektami inżynieryjnymi, urządzeń elektroenergetyki, sterowania ruchem kolejowym, zabezpieczenia przejazdów kolejowych oraz telekomunikacji i systemów transmisji danych, w znacznej mierze możliwa do pełnej realizacji w porze przerwy nocnej, ogranicza do minimum ryzyko wystąpienia usterek i awarii skutkujących istotnymi zaburzeniami dla regularności i niezawodności przewozów pasażerskich.

Spółka WKD od początku 2022 roku oferowała standardową organizację przewozów, bez żadnych ograniczeń, zakładającą uruchomienie w dni powszednie 192 połączeń w ramach rocznego rozkładu jazdy pociągów. Zgodnie z przyjętym planem eksploatacyjnym na okres 2021/2022 obsługę linii kolejowej kontynuowano z równoczesnym udziałem 14 pojazdów w ruchu. Na przełomie II i III kwartału 2022 roku z uwagi na rozpoczętą budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego plan eksploatacyjny uległ zmianie – w zależności od etapu robót liczba jednostek taboru kierowana do ruchu mogła wahać się w przedziale 10-14, natomiast liczba uruchamianych pociągów w dni powszednie wynosiła od 170 do 200. Podobną organizację przewidziano dla początkowego okresu obowiązywania nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2022/2023.

Osiągane regularnie w kolejnych kwartalnych i rocznych cyklach rozliczeniowych, wskaźniki punktualności oscylujące w okolicy progu 99,5% w dalszym ciągu plasują Warszawską Kolej Dojazdową w szczycie czołówki wśród europejskich przewoźników i operatorów pasażerskiego regionalnego transportu kolejowego. Na najbardziej zbliżonych do warunków polskich z punktu widzenia sposobu kalkulacji i monitorowania opóźnień połączeń regionalnych na sieciach kolei szwajcarskich i niemieckich wskaźniki punktualności nie przekraczają poziomu 98%. Koleje hiszpańskie i francuskie, z wyłączeniem połączeń realizowanych przez pociągi dużych prędkości, w ramach podstawowego progu czasowego dla kalkuacji opóźnień do 60 minut odnotowują wskaźniki w przedziale ok. 90-95%.

Wymienione powyżej elementy, pozostając w bezpośrednim związku z realizowanymi od kilkunastu lat przedsięwzięciami obejmującymi modernizację i rozbudowę zarządzanej infrastruktury, wymianę taboru kolejowego na nowy, optymalne gospodarowanie pozostającymi w dyspozycji zasobami oraz zapewnienie odpowiednio wyszkolonej kadry, przyczyniają się do sukcesywnego wzrostu zainteresowania podróżami na linii WKD, a tym samym wzmocnienia roli kolei na obszarze aglomeracji warszawskiej.

Podejmowane na bieżąco działania wpisują się w dążenie spółki do zapewnienia jak najwyższej konkurencyjności w ramach prowadzonej działalności obejmującej organizację i realizację kolejowych przewozów pasażerskich z najwyższą niezawodnością, bezpieczeństwem, komfortem oraz o odpowiedniej intensywności i sprawności. Znajduje to niezmiennie swoje odzwierciedlenie w statystykach kwartalnych oraz rocznych podsumowaniach publikowanych cyklicznie przez Urząd Transportu Kolejowego.