Warszawska Kolej Dojazdowa poprawia warunki obsługi pasażerów ze szczególnymi potrzebami, którzy są narażeni na marginalizację lub dyskryminację m.in. ze względu na niepełnosprawność lub obniżony poziom sprawności z powodu wieku czy choroby. W lutym tego roku Spółka zakończyła kolejny etap prac związanych z dostosowaniem budynku biurowego w Grodzisku Mazowieckim w zakresie informacyjno-komunikacyjnym jak i architektonicznym.  

Warszawska Kolej Dojazdowa poprawia warunki obsługi pasażerów ze szczególnymi potrzebami, którzy są narażeni na marginalizację lub dyskryminację m.in. ze względu na niepełnosprawność lub obniżony poziom sprawności z powodu wieku czy choroby. W lutym tego roku Spółka zakończyła kolejny etap prac związanych z dostosowaniem budynku biurowego w Grodzisku Mazowieckim w zakresie informacyjno-komunikacyjnym jak i architektonicznym.  
Warszawska Kolej Dojazdowa zakończyła kolejny już etap dostosowania siedziby Spółki do potrzeb osób z niepełnosprawnością poprawiający dostępność architektoniczną, który został zapoczątkowany w 2018 r. montażem windy osobowej. Był to pierwszy, bardzo ważny o ile nie najważniejszy krok do polepszenia dostępności architektonicznej, dający możliwość dotarcia - w szczególności osobie poruszającej się na wózku inwalidzkim, czy też osobie o ograniczonej mobilności - na cztery kondygnacje budynku. W lutym tego roku zakończone zostały kolejne prace związane z dostosowaniem w tym m.in. sfery informacyjno-komunikacyjnej budynku. 

- W ramach prowadzonych przez WKD działań powstało wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku, narządu słuchu, czy też niepełnosprawnością ruchową. A wszystko po to, aby stworzyć przestrzeń bardziej przyjazną i dostępną dla interesantów jak również dla gości, ale i dla naszych pracowników. Spółka będzie kontynuować działania znoszące bariery i zwiększające dostępność świadczonych usług. – powiedział Michał Panfil, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny WKD.


Droga do budynku biurowego WKD usytuowanego w bezpośrednim sąsiedztwie stacji początkowej kolejki Grodzisk Mazowiecki Radońska oznaczona została już z poziomu ul. Radońskiej tabliczkami kierunkowymi z dodatkowymi oznaczeniami dotykowymi w alfabecie Braille'a. Oznaczenia prowadzą do windy i kierują interesantów do Kancelarii Głównej znajdującej się na parterze biurowca, gdzie znajduje się również odpowiednio oznaczona toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnością. Bez przeszkód dotrze tutaj osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim jak również osoba niewidoma. Do obu pomieszczeń prowadzi korytarz z trasą wolną od przeszkód oznaczony ścieżkami prowadzącymi. Wszystkie elementy dojścia do Kancelarii posiadają oznaczenia dotykowe w alfabecie Braille'a. Oznaczenia dotykowe znajdują się na poręczach schodów oraz przed wejściem do windy na każdym poziomie budynku, jak i w samej windzie. W dotarciu do Kancelarii Głównej osobom niewidomym pomaga urządzenie wspomagające orientację i poruszanie się w przestrzeni zamkniętej.Dodatkowym elementem pomagającym w przemieszczaniu się po budynku jest wizualna tablica informacyjna na parterze budynku. Drzwi do Kancelarii Główniej otwierane są automatycznie, mamy tu udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością słuchu, dostępna jest pętla indukcyjna, jak również można skorzystać z usługi tłumacza języka migowego (PJM). Osoby z psem przewodnikiem mogą tu napoić lub nakarmić swojego pomocnika. Miejsce parkingowe oznaczone kopertą z piktogramem osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim usytuowane jest w najbliższej odległości od windy, po to aby skrócić drogę osobie uprzywilejowanej w dotarciu do budynku. 

Bariery architektoniczne są jednymi z najpoważniejszych niedogodności, z którymi często muszą zmierzyć się nie tylko osoby z niepełnosprawnością. Warszawska Kolej Dojazdowa stara się eliminować tego typu przeszkody zarówno w przestrzeni peronowej jak i w budynkach, w których prowadzona jest obsługa interesantów. Nie są to jednak sprawy proste, zapewnianie dostępności to proces złożony, który nie wydarzy się dziś czy jutro. Dużo zostało już zrobione, ale dużo więcej pozostaje do zrobienia. Przed Spółką jeszcze wiele wyzwań „dostępnościowych”, które z pewnością nie są jednoznaczne, wymagają holistycznego podejścia do zagadnienia, zastanowienia, zrozumienia potrzeb, pokonania barier  w naszych głowach.
Przy kolejnych realizacjach, remontach, modernizacjach aspekty dostępności będą brane pod szczególną uwagę. WKD będzie patrzeć szerzej na tą tematykę, aby wypracować rozwiązania, które zapewnią tej grupie podróżnych korzystanie z naszej przestrzeni na równi z innymi osobami, niezależnie od ich sprawności.