Umowa na rewitalizację nawierzchni drogi kolejowej WKD pomiędzy Podkową Leśną i Warszawą podpisana!
Dobre informacje dla pasażerów Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W ciągu najbliższych miesięcy spółka, której udziałowcami są samorząd województwa mazowieckiego oraz sześć samorządów miast i gmin wzdłuż trasy WKD, przeprowadzi prace związane z renowacją nawierzchni drogi kolejowej, stanowiące kolejny ważny krok w kierunku dalszej poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżowania na linii WKD. Przedsięwzięcie jest dofinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W dniu 11.08.2025 w siedzibie spółki władze WKD oraz przedstawiciele konsorcjum wykonawców podpisali umowę na wykonanie robót budowlanych.
Umowa z Wykonawcą – konsorcjum firm: Mitor Sp. z o.o. Sp.k., Hydropol Sp. z o.o. na „Remont nawierzchni drogi kolejowej w ramach projektu Poprawa bezpieczeństwa ruchu w pasażerskich przewozach kolejowych na linii WKD” została zawarta w ramach przedsięwzięcia nr KPOD.09.07-IW.02-0002/24 dofinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), w ramach Inwestycji: E.2.1.1.” Linie kolejowe”.
Podstawowe informacje na temat przedsięwzięcia
Przedsięwzięcie obejmuje zakup, dostawę i montaż fabrycznie nowych szyn typu 49 E1 (S49) wraz ze zgrzaniem w celu wykonania toru bezstykowego na linii kolejowej nr 47 na szlakach dwutorowych (tor nr 1 i tor nr 2) od okolicy przystanku osobowego Warszawa Raków poprzez stację Komorów do stacji Podkowa Leśna Główna o łącznej długości blisko 19 km toru podwójnego. W ramach inwestycji odbędzie się także wymiana na nowe 15 szt. rozjazdów zabudowanych na stacjach Warszawa Śródmieście WKD (6 szt.), Komorów (5 szt.) i Podkowa Leśna Główna (4 szt.).
Wniosek o dofinansowanie dla przedsięwzięcia, któremu nadano kod nr KPOD.09.07-IW.02-0002/24 został złożony przez Spółkę WKD w dniu 30.04.2024. W dniu 12.11.2024 otrzymano pismo z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) informujące, iż ww. wniosek po zakończonej ocenie uzyskał pozytywną opinię ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym (UoOPW) z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0002/24-00 w ramach Inwestycji: E.2.1.1.” Linie kolejowe” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności została podpisana pomiędzy CUPT i Spółką WKD w dniu 31.03.2025.
Całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi 41,82 mln PLN brutto, z czego 25 mln PLN stanowią wydatki kwalifikowalne, podlegające refundacji na poziomie 100% ze środków KPO. Wartość robót budowlanych objętych zawartą dziś umową z Wykonawcą wynosi 41,67 mln PLN brutto. Realizacja wszystkich prac w ramach planowanego przedsięwzięcia odbędzie się w podziale na kilka etapów, obejmujących roboty na określonych szlakach, odcinkach oraz stacjach linii kolejowej. Zgodnie z umową wszystkie prace powinny zostać zakończone do dnia 31.05.2026. Szczegółowy harmonogram robót zostanie uzgodniony pomiędzy stronami w najbliższych tygodniach.
W imieniu Zamawiającego – spółki Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. – umowę podpisali: Pan Michał Panfil – Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny oraz Pan Piotr Madej – Członek Zarządu, Dyrektor ds. Techniczno-Eksploatacyjnych
W imieniu Wykonawcy – konsorcjum firm: Mitor Sp. z o.o. Sp.k. oraz Hydropol Sp. z o.o., umowę podpisał Pan Andrzej Michalak – Pełnomocnik konsorcjum, Dyrektor ds. Wykonawczych Mitor Sp. z o.o.
Uroczyste podpisanie umowy z Wykonawcą odbyło się w obecności przedstawicieli instytucji państwowych zaangażowanych we wdrażanie Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), Wojewody Mazowieckiego, właścicieli Spółki WKD - samorządu województwa mazowieckiego oraz samorządów miast i gmin położonych wzdłuż trasy kolejki, a także przedstawicieli Rady Nadzorczej WKD.
Podstawowe cele przedsięwzięcia
Podstawowym celem przedsięwzięcia jest wzmocnienie roli pasażerskiego transportu kolejowego i polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji warszawskiej, które zostanie zrealizowane poprzez zwiększenie bezpieczeństwa modernizowanego szlaku z przeznaczeniem do prowadzenia składów pociągów w kolejowych pasażerskich przewozach aglomeracyjnych z prędkością eksploatacyjną nie większą niż 80 km/h (prędkość przyjęta dla linii kolejowej WKD). Realizacja projektu zapewni zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów oraz komfortu podróży na szlakach kolejowych objętych modernizacją poprzez kompleksową wymianę szyn na nowe.
Dzięki poprawie stanu nawierzchni torowej i zastosowaniu elementów wysokiej niezawodności i trwałości zapewnione zostanie właściwe bezpieczeństwo użytkowania i eksploatacji linii kolejowej, nastąpi likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych i możliwe będzie utrzymanie linii zgodnie z przepisami. W przedmiotowym projekcie nie jest planowane podnoszenie parametrów linii kolejowej, a jedynie prace mające na celu przywrócenie pierwotnych parametrów, likwidację istniejących ograniczeń prędkości oraz poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Wymiana szyn na nowe obejmuje zastąpienie dotychczas eksploatowanych toków szynowych na odcinku od okolic przystanku osobowego Warszawa Raków do stacji Podkowa Leśna Główna, które zostały zabudowane w latach 1988-1989. Przedsięwzięcie stanowi kontynuację i uzupełnienie kompleksowej naprawy toru na linii WKD, wykonanej w latach 2015-2017, obejmującej naprawę torowiska na najbardziej obciążonych szlakach linii kolejowej WKD, mającą na celu utrzymanie właściwych parametrów infrastruktury służącej sprawnemu prowadzeniu ruchu pasażerskiego o odpowiednim komforcie. W latach 2015-2017 przeprowadzono prace na odcinkach o łącznej długości blisko 50 km toru pojedynczego pomiędzy Warszawą, Komorowem, Podkową Leśną i Milanówkiem. Modernizacja objęła wówczas m.in. wymianę podtorza, wymianę podkładów drewnianych na strunobetonowe oraz wymianę przytwierdzeń toków szynowych do podkładów. Eksploatowane dotychczas toki szynowe zostały natomiast zaplanowane do wymiany na nowe sukcesywnie w latach 2021-2026 (z perspektywą 2027-2030), co już niebawem odbędzie się z udziałem dofinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Przedmiotowe przedsięwzięcie, w ramach którego nastąpi rewitalizacja (rehabilitacja) odcinków linii kolejowej nr 47, wpisuje się w cele komponentu E2.1.1 Linie kolejowe: celem jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej (liniowej oraz punktowej) pozwalająca na zwiększenie jej niezawodności i usprawnienie prowadzenia ruchu kolejowego. Grupą docelową przedsięwzięcia są pasażerowie, którzy korzystają z oferty przewozów pociągami Warszawskiej Kolei Dojazdowej na linii kolejowej nr 47 pomiędzy Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim. Co niezmiernie ważne, przedsięwzięcie wpisuje się w założenia i cele sformułowane w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.
Zgodność przedsięwzięcia z celami KPO
Rozporządzenie UE 2021/241 z dnia 12.02.2021 określa cel szczegółowy Instrumentu KPO, którym jest zapewnienie wsparcia finansowego państwom członkowskim z myślą o osiągnięciu kamieni milowych i wartości docelowych reform i inwestycji określonych w planach odbudowy i zwiększania odporności. Wdrażane przedsięwzięcie wpisuje się w postanowienia ww. Rozporządzenia.
Celem strategicznym KPO jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym, co będzie odbywać się szczególnie poprzez przyspieszenie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym, która w sposób odpowiedzialny wykorzystuje zasoby środowiska, a także rozwój oparty na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych. Na podstawie przytoczonej wizji, sformułowane zostały cele szczegółowe KPO, których realizacja przyczyni się do zapewnienia zrównoważonego rozwoju w trzech podstawowych wymiarach: gospodarczym, społecznym i środowiskowym.
Do celów szczegółowych KPO należy cel „Zielona transformacja gospodarki oraz rozwój zielonej, inteligentnej mobilności”, w ramach którego określony został Komponent E „Zielona, inteligentna mobilność”. Działania podejmowane w ramach tego komponentu mają na celu zwiększenie udziału zero- i niskoemisyjnego transportu oraz przeciwdziałanie i zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, jak również zwiększenie dostępności transportowej.
Infrastruktura w ramach przedsięwzięcia zostanie wybudowana zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane zgodnie z zasadą „niewyrządzania znaczącej szkody środowisku” (DNSH -
„do no significant harm”), a także zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie ochrony środowiska. Inwestycja jest zgodna z zasadą zrównoważonego rozwoju poprzez racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych. W ramach przedsięwzięcia zakłada się podejmowanie działań ukierunkowanych na racjonalne gospodarowanie zasobami, ograniczenie presji na środowisko, a także uwzględnienie efektów środowiskowych w zarządzaniu.
Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach osobowych, co pozwoli na rozwój gospodarki neutralnej dla klimatu. Parametry rehabilitowanej infrastruktury będą uwzględniały środki zapewniające jej odporność na zmiany klimatu. Inwestycja w ramach przedsięwzięcia spełnia normy unijne odnośnie do ochrony środowiska oraz zapewnia wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju.
Realizacja przedsięwzięcia zapewnia efekty długoterminowe, tzn. przekraczające ramy czasowe obowiązywania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i nie ma charakteru powtarzających się krajowych wydatków budżetowych. Zastosowane materiały oraz technologia gwarantują długotrwałe użytkowanie przy minimalizacji nakładów odtworzeniowych. Średni czas życia infrastruktury kolejowej wynosi 40 lat. Biorąc pod uwagę, że KPO wsparciem obejmuje projekty realizowane do II połowy 2026 roku, a zrehabilitowana infrastruktura będzie użytkowana przez 40 lat, można zagwarantować, że niniejsze przedsięwzięcie jest i pozostanie zgodne z zasadą długotrwałego wpływu przedsięwzięcia na wydajność i odporność gospodarki.
Realizacja Projektu pozwoli zagwarantować, że zrehabilitowana infrastruktura, która będzie użytkowana przez 40 lat, pozwoli uniknąć zagrożeń związanych z coraz częstszymi usterkami i zapewni wysoki komfort podróżnych w okresie użytkowania. Realizowane przedsięwzięcie przyczynia się do zwiększenia wydajności i odporności gospodarki polskiej przed wystąpieniem nagłych i nieprzewidzianych kryzysów w horyzoncie długoterminowym.
Więcej informacji: www.wkd.com.pl/o-wkd/programy-pomocowe/kpo-2026
Tutaj znajduje się do pobrania informacja prasowa z wydarzenia na temat projektu KPO
Tutaj znajduje się do pobrania plansza informacyjna na temat projektu KPO
Zobacz również
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że w dniu 29.07.2025 w siedzibie Spółki w Grodzisku Mazowieckim odbyło się spotkanie Zarządu WKD z przedstawicielami Sejmiku Województwa Mazowieckiego oraz przedstawicielami władz m.st. Warszawy,...
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. uprzejmie informuje, iż od dnia 4 sierpnia 2025 roku kasa biletowa Warszawa Zachodnia WKD będzie czynna: Poniedziałek – Piątek w godz. 7:00 - 19:00 Sobota, niedziela i święta kasa nieczynna