Umowa na zaprojektowanie i przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym na linii WKD pomiędzy Podkową Leśną i Warszawą podpisana!
Kolejne dobre wiadomości dla pasażerów Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W ciągu najbliższego roku spółka, której udziałowcami są samorząd województwa mazowieckiego oraz sześć samorządów miast i gmin wzdłuż trasy WKD, przeprowadzi prace projektowe, budowlane i wdrożeniowe związane z przebudową systemu sterowania ruchem kolejowym od Podkowy Leśnej aż do centrum Warszawy. Przedsięwzięcie stanowiące kolejny istotny krok w kierunku dalszego wzrostu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania na linii WKD, uzyskało dofinansowanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). We wtorek, 16 września br. w siedzibie spółki władze WKD oraz przedstawiciele wykonawcy podpisali umowę na wykonanie prac projektowych i robót budowlanych.
Umowa z Wykonawcą, którym jest Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego Sp. z o.o. – na „Zaprojektowanie, przebudowę, uruchomienie i przekazanie do eksploatacji urządzeń samoczynnej blokady liniowej w ramach realizacji przedsięwzięcia pn. Przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podkowa Leśna Główna – Warszawa Śródmieście WKD” została zawarta w ramach przedsięwzięcia nr KPOD.09.07-IW.02-0008/24 pn. „Przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podkowa Leśna Główna – Warszawa Śródmieście WKD” dofinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), w ramach Inwestycji: E.2.1.1.” Linie kolejowe”.
W uroczystości związanej z podpisaniem umowy uczestniczył Wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej, Jan Szyszko. - Za wielkimi kwotami, tak jak jest w tym przypadku, gdzie dofinansowanie wynosi 30 mln zł, kryje się zwiększenie częstotliwości połączeń, poprawienie bezpieczeństwa i wygody dojazdu do Warszawy. Mówi to więcej niż sama kwota wsparcia dla WKD, która jest podstawowym środkiem komunikacji dla mieszkańców z powiatów na zachód od stolicy - powiedział wiceminister Jan Szyszko. - Na projekty kolejowe z KPO przeznaczymy ponad 17 mld zł. Pieniądze te zainwestujemy w modernizację i rewitalizację linii kolejowych, instalację nowoczesnych systemów sterowania ruchem i poprawę bezpieczeństwa. W te ramy precyzyjnie wpisuje się Warszawska Kolej Dojazdowa, której każda rozbudowa i modernizacja pozwala pasażerom na bardziej komfortowy, sprawny i szybszy dojazd do stolicy.
Podpisanie umowy odbyło się w obecności przedstawicieli władz województwa mazowieckiego oraz przedstawicieli władz samorządów miast i gmin położonych wzdłuż trasy kolejki. Umowę z ramienia Spółki WKD jako Zamawiającego podpisali: Pan Michał Panfil - Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny oraz Pan Piotr Madej - Członek Zarządu, Dyrektor ds. Techniczno-Eksploatacyjnych. Ze strony Wykonawcy - Przedsiębiorstwa Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego Sp. z o.o. podpis złożyła Pani Ewa Sienicka - Członek Zarządu.
Podstawowe informacje na temat przedsięwzięcia
Przedsięwzięcie obejmuje zaprojektowanie, przebudowę, uruchomienie i przekazanie do eksploatacji (w ramach formuły „projektuj i buduj”) urządzeń dwukierunkowej trzystawnej samoczynnej blokady liniowej na linii kolejowej nr 47 pomiędzy stacjami: Podkowa Leśna Główna i Warszawa Śródmieście WKD, wraz z robotami towarzyszącymi obejmującymi m.in.: dostosowanie istniejących urządzeń sterowania ruchem kolejowym na posterunkach ruchu: Podkowa Leśna Główna, Komorów, Warszawa Śródmieście WKD w celu powiązania z przebudowywaną blokadą liniową; zabudowę posterunku odgałęźnego w rejonie przystanku osobowego Warszawa Reduta Ordona poprzez przebudowę istniejących urządzeń sterowania ruchem kolejowym i włączenie w system zdalnego sterowania z LCS Komorów; dostosowanie istniejących urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) i samoczynnego systemu ostrzegania (SSO) na 16 przejazdach kolejowo-drogowych do standardów przebudowywanej blokady liniowej.
Wniosek o dofinansowanie dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podkowa Leśna Główna – Warszawa Śródmieście WKD”, któremu nadano kod nr KPOD.09.07-IW.02-0008/24 został złożony przez Spółkę WKD w dniu 30.10.2024. W dniu 14.03.2025 otrzymano pismo z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) informujące, iż ww. wniosek po zakończonej ocenie uzyskał pozytywną opinię ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym (UoOPW) z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0008/24-00 w ramach Inwestycji: E.2.1.1.” Linie kolejowe” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności została podpisana pomiędzy CUPT i Spółką WKD w dniu 26.06.2025.
Wartość zawartej umowy z wykonawcą opiewa na kwotę 42,3 mln zł brutto przy całkowitym koszcie inwestycji wynoszącym niespełna 44 mln zł brutto, z czego 30 mln zł stanowią wydatki kwalifikowalne, podlegające refundacji na poziomie 100% ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Prace projektowe, budowlane i wdrożeniowe obejmą blisko 25 km linii dwutorowej oraz 4 posterunki ruchu, na których zostaną zamontowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na trzech szlakach linii kolejowej zabudowanych zostanie po obydwu torach łącznie 12 odstępów dwukierunkowej, trzystawnej, samoczynnej blokady liniowej. Urządzenia na stacjach zostaną powiązane z przebudowywaną blokadą liniową. Ponadto z nową blokadą liniową zostaną powiązane urządzenia na 16 przejazdach kolejowo-drogowych, w tym w obrębie 5 wybranych przejazdów zaplanowano wymianę istniejących urządzeń na nowe. Zgodnie z przyjętymi założeniami wszystkie prace powinny zostać zakończone do dnia 31.08.2026. Szczegółowy harmonogram robót zostanie uzgodniony pomiędzy stronami w najbliższych dniach.
- Jako przedstawiciel władz województwa mazowieckiego, a wcześniej wieloletni Burmistrz Grodziska Mazowieckiego, niezmiernie cieszę się, że Spółka WKD po zbudowaniu drugiego toru na linii kolejowej pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim, wyznaczyła wysokie standardy dla swojej działalności i nie zaprzestaje działań mających na celu efektywne inwestowanie w dalszą poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Na tym polu może liczyć na nasze pełne wsparcie - podkreślił Pan Grzegorz Benedykciński, Radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego, Przewodniczący Komisji Strategii Rozwoju Regionalnego i Zagospodarowania Przestrzennego, reprezentujący Pana Adama Struzika, Marszałka Województwa Mazowieckiego.
Podstawowe cele przedsięwzięcia
Podstawowym celem przedsięwzięcia jest wzmocnienie roli pasażerskiego transportu kolejowego i polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji warszawskiej, które zostanie zrealizowane poprzez zwiększenie bezpieczeństwa modernizowanego szlaku z przeznaczeniem do prowadzenia składów pociągów w kolejowych pasażerskich przewozach aglomeracyjnych z prędkością eksploatacyjną nie większą niż 80 km/h (prędkość przyjęta dla linii kolejowej WKD). Realizacja projektu zapewni zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów oraz komfortu, punktualności i sprawności odbywanych podróży na szlakach kolejowych objętych przebudową.
Dzięki wymianie urządzeń srk i zastosowaniu elementów wysokiej niezawodności i trwałości zapewnione zostanie właściwe bezpieczeństwo użytkowania linii kolejowej, nastąpi likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych i możliwe będzie utrzymanie linii zgodnie z przepisami. Planowane prace mają na celu podniesienie niezawodności i bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Przedmiotowe przedsięwzięcie, w ramach którego nastąpi doposażenie odcinków linii kolejowej nr 47 w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, wpisuje się w cele komponentu E2.1.1 Linie kolejowe: celem jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej (liniowej i punktowej) pozwalająca na zwiększenie jej niezawodności i usprawnienie prowadzenia ruchu kolejowego. Grupą docelową przedsięwzięcia są pasażerowie, którzy korzystają z oferty przewozów pociągami Warszawskiej Kolei Dojazdowej na linii kolejowej nr 47 pomiędzy Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim. Co niezmiernie ważne, przedsięwzięcie wpisuje się w założenia i cele sformułowane w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.
Uzasadnienie realizacji przedsięwzięcia i komplementarność z innymi projektami: zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów, podwyższenie parametrów przepustowości infrastruktury oraz zwiększenie niezawodności i jakości podróży na szlakach kolejowych objętych przebudową. Dzięki wdrożeniu nowoczesnych systemów w obszarze zarządzania i sterowania ruchem kolejowym przy jednoczesnym zastosowaniu elementów o wysokiej niezawodności i trwałości zapewniony zostanie wysoki stopień bezpieczeństwa użytkowania linii kolejowej oraz nastąpi ograniczenie ryzyka występowania zagrożeń eksploatacyjnych.
- Konsekwentnie realizujemy politykę nakreśloną w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego, odnoszącą się do rozwoju transportu kolejowego. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować Panu Ministrowi za dostrzeżenie potrzeb, jakie dotyczą mniejszych operatorów kolejowych, takich jak WKD. Podziękowania za wsparcie kieruję również do Zarządu Województwa Mazowieckiego, a także do wszystkich właścicieli Spółki WKD - inwestycje w rozwój nowoczesnej infrastruktury wymagają zaangażowania znacznych funduszy, dla których na każdym etapie realizacji niezbędne jest wniesienie określonego zabezpieczenia - powiedział Pan Michał Panfil, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Spółki WKD. - Dzisiejsze wydarzenie ma dodatkowy wymiar symboliczny - obchodzimy bowiem Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego. Bezdyskusyjnym jest, że maszyniści WKD dzięki nowo wdrażanym rozwiązaniom w obszarze sterowania ruchem kolejowym, zyskają znaczące korzyści, w tym wyższy komfort pracy. Rozpoczynamy dziś także Europejski Tydzień Mobilności - inicjatywę, która ma na celu zachęcenie wszystkich do kształtowania postaw proekologicznych w zakresie wyboru środka transportu. Zawierana dziś umowa, której efekty i rezultaty w znaczącym stopniu zostaną sfinansowane ze środków KPO, w pełni wpisuje się w założenia leżące u podstaw budowy sprawnego, efektywnego i konkurencyjnego transportu kolejowego - jako jednej z najbardziej przyjaznych środowisku naturalnemu form podróżowania.
Eksploatowana obecnie na odcinku Podkowa Leśna Główna – Warszawa Śródmieście WKD samoczynna blokada liniowa stanowi blokadę jednokierunkową, dwustawną. Planowana do przebudowy blokada, zakładana docelowo na wszystkich szlakach linii kolejowej WKD, stanowi rozwinięcie standardu wdrożonego dotychczas na szlaku Grodzisk Mazowiecki Radońska – Podkowa Leśna Główna w ramach zrealizowanego projektu nr POIS.05.02.00-00-0038/18 pn.: Modernizacja infrastruktury kolejowej linii WKD – poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do Grodziska Mazowieckiego” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Realizowane przedsięwzięcie jest komplementarne względem ww. projektu.
Spodziewane efekty i korzyści z realizacji przedsięwzięcia obejmują m.in.:
(a) zwiększenie niezawodności i bezpieczeństwa w przewozach pasażerskich na linii kolejowej – poprzez zwiększenie przepustowości linii dwutorowej niezależnie od kierunku ruchu oraz zajętości toru;
(b) ograniczenie podatności systemu transportowego na powstawanie opóźnień w ruchu pociągów, stagnacji w ruchu pociągów oraz opóźnień wtórnych (tj. opóźnień, które nie mogą zostać zniwelowane po dojeździe do stacji końcowej i wykorzystaniu rezerwy w ramach czasu postoju przewidzianego na zmianę kabiny maszynisty i przygotowanie składu do jazdy w kierunku przeciwnym).
Wykonawca w ramach realizacji kontraktu przeprowadzi również szkolenia personelu WKD według uzgodnionego harmonogramu, dla grupy minimum 30 osób, w tym szkolenia stanowiskowe, w zakresie umożliwiającym nabycie umiejętności niezbędnych do samodzielnego utrzymania i obsługi systemów sterowania ruchem kolejowym.
Zgodność przedsięwzięcia z celami KPO
Rozporządzenie UE 2021/241 z dnia 12.02.2021 określa cel szczegółowy Instrumentu KPO, którym jest zapewnienie wsparcia finansowego państwom członkowskim z myślą o osiągnięciu kamieni milowych i wartości docelowych reform i inwestycji określonych w planach odbudowy i zwiększania odporności. Wdrażane przedsięwzięcie wpisuje się w postanowienia ww. Rozporządzenia.
Celem strategicznym KPO jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym, co będzie odbywać się szczególnie poprzez przyspieszenie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym, która w sposób odpowiedzialny wykorzystuje zasoby środowiska, a także rozwój oparty na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych. Na podstawie przytoczonej wizji, sformułowane zostały cele szczegółowe KPO, których realizacja przyczyni się do zapewnienia zrównoważonego rozwoju w trzech podstawowych wymiarach: gospodarczym, społecznym i środowiskowym.
Do celów szczegółowych KPO należy cel „Zielona transformacja gospodarki oraz rozwój zielonej, inteligentnej mobilności”, w ramach którego określony został Komponent E „Zielona, inteligentna mobilność”. Działania podejmowane w ramach tego komponentu mają na celu zwiększenie udziału zero- i niskoemisyjnego transportu oraz przeciwdziałanie i zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, jak również zwiększenie dostępności transportowej.
Infrastruktura w ramach przedsięwzięcia zostanie wybudowana zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane zgodnie z zasadą „niewyrządzania znaczącej szkody środowisku” (DNSH - „do no significant harm”), a także zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie ochrony środowiska. Inwestycja jest zgodna z zasadą zrównoważonego rozwoju poprzez racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych. W ramach przedsięwzięcia zakłada się podejmowanie działań ukierunkowanych na racjonalne gospodarowanie zasobami, ograniczenie presji na środowisko, a także uwzględnienie efektów środowiskowych w zarządzaniu.
Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach osobowych, co pozwoli na rozwój gospodarki neutralnej dla klimatu. Parametry rehabilitowanej infrastruktury będą uwzględniały środki zapewniające jej odporność na zmiany klimatu. Inwestycja w ramach przedsięwzięcia spełnia normy unijne odnośnie do ochrony środowiska oraz zapewnia wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju.
Realizacja przedsięwzięcia zapewnia efekty długoterminowe, tzn. przekraczające ramy czasowe obowiązywania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i nie ma charakteru powtarzających się krajowych wydatków budżetowych. Średni czas życia infrastruktury kolejowej wynosi 40 lat. Zastosowane materiały oraz technologia gwarantują długotrwałe użytkowanie przy minimalizacji nakładów odtworzeniowych. Biorąc pod uwagę, że KPO wsparciem obejmuje projekty realizowane do połowy 2026 roku, a przebudowywana infrastruktura będzie użytkowana przez 40 lat, można zagwarantować, że niniejsza inwestycja jest zgodna z zasadą długotrwałego wpływu przedsięwzięcia na wydajność i odporność gospodarki.
Realizacja przedsięwzięcia zagwarantuje podniesienie poziomu bezpieczeństwa, ograniczenie zagrożeń związanych z coraz częstszymi występującymi usterkami i zagwarantuje komfort podróżnych w okresie użytkowania. Realizowane przedsięwzięcie przyczynia się do zwiększenia wydajności i odporności gospodarki polskiej przed wystąpieniem nagłych i nieprzewidzianych kryzysów w horyzoncie długoterminowym.
Zawarta umowa z wykonawcą stanowi element drugiego z przedsięwzięć mających na celu przebudowę oraz ulepszenie parametrów użytkowych zarządzanej infrastruktury kolejowej, na które spółka uzyskała środki z KPO i drugiego obok rewitalizacji nawierzchni drogi kolejowej (umowa z wykonawcą podpisana w sierpniu br.), które zrewolucjonizuje warunki realizacji przewozów kolejowych pomiędzy Podkową Leśną i Warszawą. Łącznie w ramach KPO na obydwa przedsięwzięcia spółka uzyska co najmniej 55 mln zł.
Więcej informacji: www.wkd.com.pl/o-wkd/programy-pomocowe/kpo-2026
Tutaj znajduje się do pobrania informacja prasowa z wydarzenia na temat projektu KPO-SBL
Tutaj znajduje się do pobrania plansza informacyjna na temat projektu KPO-SBL
Zobacz również
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż w związku z organizacją w dniu 21 września 2025 r. Dnia Otwartego w WKD, wspólnie ze Stowarzyszeniem Klub Miłośników EKD/WKD, Klubem Miłośników Komunikacji Miejskiej, Miastem Grodzisk Mazowiecki...
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że w związku z rozpoczęciem realizacji pierwszego etapu przedsięwzięcia pn. „Poprawa bezpieczeństwa ruchu w pasażerskich przewozach kolejowych na linii WKD”, obejmującego wymianę szyn i rozjazdów na...