Pierwsze miejsce dla „Wukadki” w rankingu punktualności w kolejowych przewozach pasażerskich w 2021 roku
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, że według najnowszych danych dotyczących punktualności przewozów pasażerskich, z wyszczególnieniem przewoźników kolejowych przy opóźnieniach od 6 minut, opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, okazała się najpunktualniejszym przewoźnikiem w kraju, osiągając poziom 99,46%. Na drugim miejscu uplasowała się spółka SKPL Cargo z wynikiem 98,83%, natomiast na trzecim – PKP SKM w Trójmieście z wynikiem 98,00%. Szczegółowe dane w tym zakresie zawarto w poniższej tabeli.
Tabela: Punktualność na przybyciu w poszczególnych kwartałach 2021 roku oraz w uśrednieniu dla 2021 roku (przy opóźnieniach od 6 minut) w podziale na kolejowych przewoźników pasażerskich
Nazwa przewoźnika |
I kwartał |
II kwartał |
III kwartał |
IV kwartał |
2021 rok |
|
1. |
Warszawska Kolej Dojazdowa |
99,72% |
99,68% |
99,04% |
99,41% |
99,46% |
2. |
SKPL Cargo |
- |
- |
98,83% |
- |
98,83% |
3. |
PKP SKM w Trójmieście |
98,33% |
98,51% |
96,47% |
98,77% |
98,00% |
4. |
Usedomer Baderbahn |
98,65% |
97,29% |
96,06% |
97,88% |
97,35% |
5. |
Arriva RP |
95,94% |
97,03% |
96,42% |
94,90% |
96,06% |
6. |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna |
95,79% |
95,65% |
93,37% |
92,95% |
94,42% |
7. |
PKP Cargo |
- |
- |
92,22% |
100,00% |
92,71% |
8. |
SKM w Warszawie |
89,81% |
92,71% |
91,02% |
92,64% |
91,55% |
9. |
Koleje Mazowieckie |
90,27% |
92,77% |
90,57% |
92,43% |
91,52% |
10. |
Koleje Wielkopolskie |
92,91% |
91,53% |
91,39% |
90,38% |
91,52% |
11. |
POLREGIO |
91,56% |
92,61% |
88,81% |
89,54% |
90,59% |
12. |
Koleje Śląskie |
83,43% |
89,78% |
90,86% |
90,24% |
88,55% |
13. |
Koleje Małopolskie |
89,32% |
92,85% |
83,40% |
88,08% |
88,13% |
14. |
Koleje Dolnośląskie |
90,89% |
90,29% |
89,29% |
82,28% |
88,12% |
15. |
Cargo Master |
91,30% |
94,74% |
84,31% |
58,62% |
84,38% |
16. |
Parowozownia Wolsztyn |
- |
- |
80,00% |
100,00% |
83,33% |
17. |
LEO Express |
- |
87,50% |
71,15% |
75,51% |
74,31% |
18. |
PKP Intercity |
76,61% |
78,01% |
66,12% |
70,72% |
72,55% |
OGÓŁEM |
90,49% |
92,03% |
88,70% |
89,34% |
90,11% |
Źródło:
- www.utk.gov.pl
- https://utk.gov.pl/pl/dokumenty-i-formularze/opracowania-urzedu-tran/18649,Punktualnosc-pociagow-w-2021-r.html
- https://utk.gov.pl/download/1/69896/Punktualnospasazerskaw2021r.pdf
Osiągnięty przez Warszawską Kolej Dojazdową w ciągu całego 2021 roku niezwykle wysoki wskaźnik punktualności pociągów w ramach realizowanych usług przewozowych, będący równocześnie najlepszym wynikiem spośród wszystkich operatorów, został wypracowany dzięki uwarunkowaniom organizacyjno-eksploatacyjnym, stanowiącym kluczowe i mocne atuty, jakie spółka jest w stanie wykorzystać za pośrednictwem wypełniania połączonych funkcji przewoźnika i zarządcy infrastruktury kolejowej. Wśród korzyści, jakie płyną z połączenia tych funkcji na pierwszym miejscu znajduje się możliwość skrócenia ścieżki decyzyjnej w zakresie zapewnienia szybkiej reakcji i podjęcia działań interwencyjnych w sytuacji wystąpienia zdarzeń awaryjnych, niebezpiecznych i losowych – zarówno po stronie eksploatowanego taboru kolejowego, jak i użytkowanej infrastruktury kolejowej.
Drugim z istotnych czynników jest optymalnie zaplanowany i wdrożony do realizacji roczny rozkład jazdy pociągów. Oferta przewozowa WKD w tym segmencie świadczonych usług opiera się na konstrukcji cyklicznego rozkładu jazdy, charakteryzującego się wyprawianiem pociągów w poszczególnych relacjach w równych taktach oraz powtarzalnych przedziałach czasowych po upływie każdej godziny – bez względu na porę dnia lub dzień tygodnia. Powyższe stwarza możliwość zapewnienia niezbędnych rezerw oraz wpływa na niską podatność na ewentualne zakłócenia i opóźnienia.
Osiągane bardzo wysokie wskaźniki punktualności przewozów Warszawska Kolej Dojazdowa zawdzięcza zrealizowanym w minionych latach przedsięwzięciom inwestycyjnym w zakresie zakupu nowego taboru oraz modernizacji infrastruktury kolejowej, wpisującym się w zobowiązania określone w umowach zawieranych z Organizatorem Przewozów – Samorządem Województwa Mazowieckiego. Spośród zrealizowanych inwestycji obejmujących modernizację i rozbudowę elementów zarządzanej infrastruktury kolejowej, w zakresie odtworzenia, podwyższenia jej parametrów użytkowych oraz poprawy ogólnego poziomu bezpieczeństwa, przeprowadzone działania dotyczyły infrastruktury drogowej (torowej), sieciowej i elektroenergetycznej. Zrealizowane w tych obszarach działania umożliwiają prowadzenie ruchu pociągów na każdym szlaku z założoną prędkością rozkładową, bez wprowadzania jakichkolwiek ograniczeń tymczasowych.
Niska usterkowość eksploatowanego taboru i elementów infrastruktury kolejowej, w równie istotnym zakresie wpływająca na osiągane bardzo wysokie wskaźniki punktualności w przewozach pasażerskich, jest również rezultatem posiadania własnego zaplecza utrzymaniowego – przy ograniczonym do minimum zlecaniu usług do realizacji przez podmioty zewnętrzne. Spółka posiada wysoko wykwalifikowany personel, wykonujący czynności w zakresie okresowych przeglądów, konserwacji i modernizacji. Bieżąca konserwacja elementów sieci trakcyjnej, drogi kolejowej wraz z obiektami inżynieryjnymi, urządzeń elektroenergetyki, sterowania ruchem kolejowym, zabezpieczenia przejazdów kolejowych oraz telekomunikacji i systemów transmisji danych, w przeważającej mierze możliwa do pełnej realizacji w porze przerwy nocnej, ogranicza do minimum ryzyko wystąpienia usterek i awarii, skutkujących poważnymi zaburzeniami dla regularności i niezawodności przewozów pasażerskich.
Wysokie wskaźniki punktualności przewozów na linii WKD to także rezultat przyjętej od początku stanu epidemii COVID-19 strategii stawiającej na pierwszym miejscu bezpieczeństwo i odpowiedzialność. Stanowi ona wyznacznik dla całokształtu podejmowanych przez spółkę WKD działań, aby uczynić podróż bezpieczną, komfortową i niezawodną, mając na względzie przede wszystkim ochronę zdrowia i życia podróżnych, jak również własnych pracowników. Dzięki wysokiej świadomości, odpowiedzialności i profesjonalizmowi personelu WKD udało się uniknąć negatywnych skutków, implikujących konieczność ograniczenia oferty przewozowej ze względu na braki kadrowe.
Podjęte dotychczas działania i inicjatywy umożliwiły zapewnienie należytej dbałości o wysoki poziom bezpieczeństwa osobistego pasażerów i pracowników transportu kolejowego w ramach realizacji usługi przewozowej o określonej wydajności i niezawodności. Rozwój sytuacji związanej ze stanem epidemii, w tym zachowania podróżnych w zakresie wyboru określonego środka transportu w dojazdach do pracy, usług czy innych codziennych lub okazjonalnych potrzeb nieustannie podlega uważnemu, bieżącemu monitorowaniu. Spółka WKD jest przygotowana do obsługi potoków przewozowych o określonej wielkości, zarówno z organizacyjnego, jak i eksploatacyjnego punktu widzenia, posiadając odpowiednie zasoby kadrowe i techniczne.
Spółka WKD oferuje standardową organizację przewozów, bez jakichkolwiek ograniczeń, zakładającą uruchomienie w dni powszednie 192 połączeń w ramach rocznego rozkładu jazdy pociągów. Warszawska Kolej Dojazdowa pozostaje równocześnie przygotowana do wszelkich modyfikacji w sposób elastyczny, dostosowany do aktualnego zapotrzebowania, które jest na bieżąco monitorowane i raportowane. W ciągu 2021 roku w ramach całorocznego planu eksploatacyjnego, jak również według przyjętego nowego rozkładu jazdy na okres 2021/2022 obsługa linii kolejowej była kontynuowana z równoczesnym udziałem 14 pojazdów w ruchu.
Osiągane regularnie w kolejnych kwartalnych okresach rozliczeniowych wskaźniki punktualności przewyższające znacznie próg 99,5% wciąż plasują Warszawską Kolej Dojazdową w szczycie czołówki wśród europejskich przewoźników i operatorów pasażerskiego regionalnego transportu kolejowego. Na najbardziej zbliżonych do warunków polskich z punktu widzenia sposobu kalkulacji i monitorowania opóźnień połączeń regionalnych na sieciach kolei niemieckich i szwajcarskich wskaźniki punktualności nie przekraczają poziomu 98%. Koleje hiszpańskie i francuskie, z wyłączeniem połączeń realizowanych przez pociągi dużych prędkości, w ramach podstawowego progu czasowego dla kalkuacji opóźnień do 60 minut odnotowują wskaźniki w przedziale ok. 90-95%.
Wymienione powyżej elementy, pozostając w bezpośrednim związku z realizowanymi od kilkunastu lat przedsięwzięciami obejmującymi modernizację i rozbudowę zarządzanej infrastruktury, wymianę taboru kolejowego na nowy, optymalne gospodarowanie pozostającymi w dyspozycji zasobami oraz zapewnienie odpowiednio wyszkolonej kadry, przyczyniają się do sukcesywnego wzrostu zainteresowania podróżami na linii WKD, a tym samym wzmocnienia roli kolei na obszarze aglomeracji warszawskiej.
Podejmowane sukcesywnie działania wpisują się w dążenie spółki do zapewnienia jak najwyższej konkurencyjności w ramach prowadzonej działalności podstawowej obejmującej organizację i realizację kolejowych przewozów pasażerskich z najwyższą niezawodnością, bezpieczeństwie, komforcie oraz o odpowiedniej intensywności i sprawności. Znajduje to odzwierciedlenie w statystykach kwartalnych oraz rocznych podsumowaniach publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego.
Zobacz również
Kolejny krok w kierunku budowy drugiego toru do Grodziska Mazowieckiego wykonany! Po wyborze przez WuKaDkę najkorzystniejszej oferty i rozpatrzeniu odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą, w dniu 11.04.2022 zapadł wyrok w całości oddalający...
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż od dnia 11.04.2022 r. ponownie uruchomiona została kasa na Dworcu W-w Zachodnia. Kasa czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 7:00-19:00. Sobota, niedziela i święta kasa jest nieczynna.
W cyklu "Do zobaczenia w Izbie Tradycji EKD/WKD" prezentujmy obrazy Szczepana Brozycha - motorniczego Elektrycznych Kolei Dojazdowych w latach 1932-1947. Poznaj naszą historię i ludzi, którzy ją tworzyli i tworzą. Zapraszamy do odwiedzania Izby...