Europejski Tydzień Mobilności z WuKaDką - w dniu 21.09.2025 r. przejazdy ezt EN57-1920 na odcinku Grodzisk Maz. Radońska – Podkowa Leśna Główna
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż wspólnie z partnerem Dnia Otwartego w WKD – Kolejami Mazowieckimi uruchomione zostaną przejazdy elektrycznym zespołem trakcyjnym EN57-1920 na odcinku Grodzisk Maz. Radońska – Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Maz. Radońska. Będą one bezpłatne i ogólnodostępne. Poniżej rozkład jazdy tych połączeń:
|
Lp. |
Nr pociągu |
Stacja początkowa |
Godz. odjazdu |
Stacja końcowa |
Godz. przyjazdu |
|
1 |
9002 |
Grodzisk Maz. Radońska |
12:05 |
Podkowa Leśna Główna* |
12:18 |
|
9003 |
Podkowa Leśna Główna |
12:30 |
Grodzisk Maz. Radońska |
12:43 |
|
|
*W stacji Podkowa Leśna Główna – postój w peronie, brak konieczności opuszczania składu przez pasażerów. |
|||||
|
2 |
9004 |
Grodzisk Maz. Radońska |
13:00 |
Podkowa Leśna Główna* |
13:13 |
|
9005 |
Podkowa Leśna Główna |
14:47 |
Grodzisk Maz. Radońska |
15:00 |
|
|
*W stacji Podkowa Leśna Główna zjazd pociągu w tory postojowe, konieczność opuszczenia składu przez pasażerów. |
|||||
|
3 |
9006 |
Grodzisk Maz. Radońska |
15:20 |
Podkowa Leśna Główna* |
15:33 |
|
9007 |
Podkowa Leśna Główna |
15:57 |
Grodzisk Maz. Radońska |
16:10 |
|
|
*W stacji Podkowa Leśna Główna zjazd pociągu w tory postojowe, konieczność opuszczenia składu przez pasażerów. |
|||||
|
4 |
9008 |
Grodzisk Maz. Radońska |
16:30 |
Podkowa Leśna Główna* |
16:43 |
|
9009 |
Podkowa Leśna Główna |
17:07 |
Grodzisk Maz. Radońska |
17:20 |
|
|
*W stacji Podkowa Leśna Główna zjazd pociągu w tory postojowe, konieczność opuszczenia składu przez pasażerów. |
|||||
EN57-1920 został wyprodukowany 31 sierpnia 1991 r. w PAFAWAG Wrocław. Jednostka początkowa trafiła do lokomotywowni Kraków Prokocim gdzie przebywała do 12 grudnia 2002 r. kiedy to została wpisana na stan Mazowieckiego Zakładu PKP Przewozy Regionalne. Od 1 stycznia 2005 r. jednostka weszła na stan Kolei Mazowieckich. Początkowo stacjonowała w Sekcji Warszawa Ochota, w międzyczasie była też przypisana do Sekcji Warszawa Grochów. Od marca 2023 r. znajduje się na stanie Sekcji Tłuszcz, gdzie obsługuje kursy pomiędzy Tłuszczem, a Ostrołęką. 31 maja 2005 r. jednostka przeszła naprawę główną z modernizacją (G1) w ZNTK Mińsk Mazowiecki, w ramach której odświeżono wygląd wnętrza, wprowadzono tzw. „ciepłe guziki” dla otwierania drzwi przez pasażerów, a także zamontowano klimatyzację kabin maszynisty. Ostatnią naprawę okresową (1P4/4) zespół ukończył 29 kwietnia 2022 r. w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Kolei Mazowieckich w Sochaczewie. Obecnie jest to już jedyny, sprawny przedstawiciel serii EN57-19xx, z dzieloną szybą czołową na dwie części.
Historycznie? Premierowa okazja!
W swej długiej historii Warszawska Kolej Dojazdowa (dawniej Elektryczne Koleje Dojazdowe) do przewozów pasażerskich użytkowała zawsze tabor dla niej dedykowany, przystosowany do charakteru i specyficznych warunków posiadanej infrastruktury. Do najistotniejszych różnic tej infrastruktury (po likwidacji odcinków miejskich) w stosunku do pozostałych kolei należą nieco odmienna od przyjętej powszechnie skrajnia, a przede wszystkim promienie stosowanych łuków, które są mniejsze niż na sieci PKP. Dotyczy to przede wszystkim zaplecza technicznego w Grodzisku Mazowieckim Radońskiej (lokomotywowni), która była budowana w latach 1926-27 dla angielskiego taboru (EN80), a w latach siedemdziesiątych przystosowywana do otrzymywanych z PaFaWag-u elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN94.
Długość stosowanych na WKD peronów uwzględniała charakter eksploatowanego taboru. Początkowo dla 2-3 wagonowych składów jednostek EN80, a od ok. 1972 roku do składów złożonych z 2 dwuczłonowych jednostek serii EN94. Produkowany w okresie późniejszym dla WKD tabor jak prototypowa EN95, oraz eksploatowane dziś ezt serii EN97 i EN100 także uwzględniają specyfikę linii i wpisują się w posiadaną przez WKD infrastrukturę.
Jednak historycznie istniały wcześniej przymiarki i plany wprowadzenia na linii WKD innego niż wspomniany, seryjnie produkowanego, powszechnie stosowanego taboru. Początkowo w latach 60. XX wieku, prawdopodobnie dość poważnie rozważano plany, poprzedzone testami, zastosowania na linii wagonów tramwajowych typu 13N. Nie przyniosły one jednak oczekiwanych rezultatów. W latach 70. XX wieku przez pewien czas zastanawiano się także nad możliwością zastosowania na linii WKD seryjnie wówczas produkowanych dla ruchu podmiejskiego w całym kraju elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57. Kilkuletnie teoretyczne analizy mające na celu ustalenie, czy tabor taki mógłby zostać tu bezpiecznie zastosowany, najprawdopodobniej jednak nie przeszły nawet do fazy testów. Nikt bowiem nie pamięta, aby kiedykolwiek jednostka taka była doprowadzona na WKD. Nie są znane także dokumenty o tym świadczące.
Nigdy zatem wcześniej w prawie stuletniej historii kolejki tabor serii EN57 nie był eksploatowany, wykorzystywany, ani nawet widziany na linii WKD. Na tegorocznym Dniu Otwartym z WKD, czyli 21 września nadarza się więc nie lada okazja nie tylko zobaczenia ezt tej serii na WKD, ale nawet przejazdu na odcinku Grodzisk Mazowiecki Radońska – Podkowa Leśna Główna!
Zapraszamy na tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Mobilności z WKD!

Zobacz również
AKTUALIZACJA 14.10.2025 Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. uprzejmie informuje, iż od dnia 14.10.2025 r. sprzedaż biletów WKD za pośrednictwem stacjonarnych automatów biletowych znajdujących się na stacjach/przystankach WKD została wznowiona....
Kolejne dobre wiadomości dla pasażerów Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W ciągu najbliższego roku spółka, której udziałowcami są samorząd województwa mazowieckiego oraz sześć samorządów miast i gmin wzdłuż trasy WKD, przeprowadzi prace projektowe,...
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. informuje, iż w związku z organizacją w dniu 21 września 2025 r. Dnia Otwartego w WKD, wspólnie ze Stowarzyszeniem Klub Miłośników EKD/WKD, Klubem Miłośników Komunikacji Miejskiej, Miastem Grodzisk Mazowiecki...
