Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. realizuje projekt pn. "Zwiększenie bezpieczeństwa i dostępności przystanku kolejowego Warszawa Raków" nr FENX.05.04-IP.02-0002/25 w ramach działania FENX.05.04 Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei, priorytet FENX.05 Wsparcie sektora transportu z EFRR Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 - na podstawie zawartej Umowy o dofinansowanie nr FENX.05.04-IP.02-0002/25-00.

Umowa o dofinansowanie projektu została zawarta przez Spółkę WKD z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w dniu 09.09.2025.


Podstawowe informacje na temat projektu

Projekt obejmuje przebudowę przystanku kolejowego WKD Warszawa Raków pod kątem rozwoju mobilności miejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zakres robót planowanych do realizacji w ramach zadania inwestycyjnego obejmuje m.in. rozbiórkę istniejących starych peronów, budowę nowych peronów wraz z infrastrukturą towarzyszącą w nowej lokalizacji oraz w nowych parametrach (budowa nowych peronów obejmuje ich wydłużenie względem istniejących do co najmniej 80 m, podwyższenie do 380 mm ponad główkę szyny oraz poszerzenie); wybudowanie przejścia przez tory z dojściami łączącymi obydwa perony jako przejazdu kolejowo-drogowego kategorii E, wyposażonego w barierki i labirynty. Nowe obiekty zostaną w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej mobilności, jak również zostaną przygotowane do pełnej integracji z najbliższym otoczeniem, w tym na granicy terenu kolejowego bezpośrednio zarządzanego przez WKD z terenem zarządzanym przez m.st. Warszawa.

Łączna wartość projektu wynosi 4 225 278,38 PLN, w tym koszty kwalifikowane stanowią 3 435 185,67 PLN. Dofinansowanie unijne na poziomie 50% wydatków kwalifikowalnych wyniesie 1 717 592,83 PLN.

Zrealizowanie wszystkich zadań w ramach przedmiotowego projektu zakładane jest przed upływem 2026 roku.

Cele projektu

Głównym celem projektu jest wzmocnienie roli pasażerskiego transportu kolejowego i polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich na obszarze aglomeracji warszawskiej, co zostanie zrealizowane poprzez poprawę stanu oraz zwiększenie bezpieczeństwa kolejowej infrastruktury pasażerskiej w obrębie ww. obiektu. Jest to zgodne z celami działania FENX.05.04 (typ 1 - budowa, przebudowa i modernizacja stacji i przystanków kolejowych). Projekt przyczyni się w szczególności do rozwoju mobilności, z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W wyniku projektu powstanie zmodernizowana infrastruktura, odporna na zmiany klimatu dzięki zaplanowanym w analizie klimatycznej dla przedsięwzięcia działaniom adaptacyjnym zwiększającym odporność na burze i silne wiatry oraz ekstremalne opady deszczu. Projekt przyczyni się również do poprawy dostępu mieszkańców aglomeracji do sieci kolejowej TEN-T poprzez powiązanie linii WKD z dworcami Warszawa Zachodnia (poprzez przystanek Warszawa Zachodnia WKD) i Warszawa Centralna (poprzez stację Warszawa Śródmieście WKD).

Przedsięwzięcie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i niezawodności ruchu pociągów, które zostanie osiągnięte poprzez budowę nowych elementów infrastruktury kolejowej, w tym służących do obsługi ruchu pasażerskiego wraz z zastosowaniem elementów o wysokiej trwałości i niezawodności. Zapewniony zostanie właściwy poziom bezpieczeństwa użytkowania linii kolejowej, nastąpi likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych i możliwe będzie utrzymanie infrastruktury linii zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dodatkowo wzmocniona będzie rola pasażerskiego transportu kolejowego poprzez polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji warszawskiej.


Informacja o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć finansowych w zakresie realizacji projektów finansowanych ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027

Cel i zakres regulacji

Celem niniejszej „Informacji o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć finansowych” jest przedstawienie działań w zakresie realizacji projektów finansowanych ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 i wskazówek w zakresie:
(a) promowania kultury przeciwdziałania nadużyciom finansowym,
(b) zapobiegania nadużyciom finansowym,
(c) wykrywania nadużyć finansowych,
(d) reagowania w przypadku powzięcia podejrzeń popełnienia nadużycia finansowego.

Definicje

Na potrzeby niniejszej informacji przyjęto następujące definicje:
(a) nieprawidłowość – każde naruszenie prawa unijnego lub prawa krajowego dotyczące stosowania prawa unijnego, wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które ma lub może mieć szkodliwy wpływ na budżet Unii poprzez jego obciążenie nieuzasadnionym wydatkiem.
(b) nadużycie finansowe:
 > 
w odniesieniu do wydatków:
 - jakiekolwiek umyślne działanie lub zaniechanie dotyczące wykorzystania lub przedstawienia fałszywych, nieścisłych lub niekompletnych oświadczeń lub dokumentów, które ma na celu sprzeniewierzenie lub bezprawne zatrzymanie środków z budżetu Wspólnot Europejskich,
 - nieujawnienia informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku, w tym samym celu,
 - niewłaściwego wykorzystania takich środków do celów innych niż te, na które zostały pierwotnie przyznane;
 > w odniesieniu do przychodów:
 - jakiekolwiek umyślne działanie lub zaniechanie dotyczące wykorzystania lub przedstawienia fałszywych, nieścisłych lub niekompletnych oświadczeń lub dokumentów, które ma na celu bezprawne zmniejszenie środków budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,
 - nieujawnienia informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku, w tym samym celu,
 - niewłaściwego wykorzystania korzyści uzyskanej zgodnie z prawem, w tym samym celu.
(c) podejrzenie popełnienia nadużycia finansowego - nieprawidłowość, która prowadzi do wszczęcia postępowania administracyjnego lub sądowego na poziomie krajowym w celu stwierdzenia zamierzonego działania, w szczególności nadużycia finansowego;
(d) postępowanie administracyjne lub sądowe
- wstępna ocena pisemna wykonana przez właściwy krajowy organ administracyjny lub sądowy, stwierdzająca na podstawie konkretnych faktów wystąpienie nieprawidłowości, bez uszczerbku dla możliwości późniejszego skorygowania lub wycofania wniosku dotyczącego wystąpienia nieprawidłowości w następstwie ustaleń dokonanych w trakcie postępowania administracyjnego lub sądowego.

Nadużycia finansowe w wykorzystaniu środków unijnych

Najczęściej spotykane nadużycia finansowe, które mają największy wpływ na wdrażanie funduszy europejskich to:

[1] Zmowy przetargowe to porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym.
Zmowa przetargowa polega na uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności co do zakresu prac lub ceny.

Sprzeczne z prawem są porozumienia przedsiębiorców polegające na:
(a) ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów,
(b) ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicznego lub inwestycji,
(c) podziale rynków zbytu lub zakupu,
(d) stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji,
(e) uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy,
(f) ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców nieobjętych porozumieniem,
(g) uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.

[2] Konflikt interesów - istnieje wówczas, gdy bezstronne i obiektywne pełnienie funkcji podmiotu upoważnionego do działań finansowych lub innej osoby uczestniczącej w wykonaniu budżetu, zarządzaniu budżetem, audycie lub kontroli budżetu jest zagrożone z uwagi na względy rodzinne, emocjonalne, sympatie polityczne lub przynależność państwową, interes gospodarczy lub jakiekolwiek inne interesy wspólne z odbiorcą.

Działania, które mogą spowodować konflikt interesów mogą, bez uszczerbku dla kwalifikowania ich jako nielegalnej działalności stanowiących podstawę do wykluczenia, przyjmować jedną z następujących form:
(a) przyznanie sobie lub innym nieuzasadnionych bezpośrednich lub pośrednich korzyści;
(b) odmowa przyznania beneficjentowi praw lub korzyści, do których jest on uprawniony;
(c) wykonanie czynności niewłaściwej lub stanowiącej nadużycie lub zaniechanie wykonania czynności, które są nakazane.

Inne działania mogące spowodować konflikt interesów to działania, które mogą zagrozić bezstronnemu i obiektywnemu wykonywaniu przez daną osobę jej obowiązków, takich jak udział w komisji oceniającej w procedurze udzielania zamówień publicznych lub dotacji, jeśli osoba ta może bezpośrednio lub pośrednio czerpać korzyści finansowe z wyniku tych procedur.
Konfliktu interesów istnieje również wtedy, gdy wnioskodawca, kandydat lub oferent jest pracownikiem Zamawiającego (z zastrzeżeniem wcześniejszego uzyskania od swojego przełożonego zgody na udział w danej procedurze).

[3] Korupcja – rozumiana jako żądanie, proponowanie, wręczanie lub przyjmowanie, bezpośrednio lub pośrednio korzyści finansowej lub jakiejkolwiek innej nienależnej korzyści lub jej obietnicy, które wypacza prawidłowe wykonywanie jakiegokolwiek obowiązku lub zachowanie wymagane od osoby otrzymującej korzyść lub jej obietnicę

Korupcja jest pojęciem rozumianym jako czyn:
(a) polegający na obiecywaniu, proponowaniu lub wręczaniu przez jakąkolwiek osobę, bezpośrednio lub pośrednio, jakichkolwiek nienależnych korzyści osobie pełniącej funkcję publiczną dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu jej funkcji;
(b) polegający na żądaniu lub przyjmowaniu przez osobę pełniącą funkcję publiczną bezpośrednio, lub pośrednio, jakichkolwiek nienależnych korzyści, dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, lub przyjmowaniu propozycji lub obietnicy takich korzyści, w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu jej funkcji;
(c) popełniany w toku działalności gospodarczej, obejmującej realizację zobowiązań względem władzy (instytucji) publicznej, polegający na obiecywaniu, proponowaniu lub wręczaniu, bezpośrednio lub pośrednio, osobie kierującej jednostką niezaliczaną do sektora finansów publicznych lub pracującej w jakimkolwiek charakterze na rzecz takiej jednostki, jakichkolwiek nienależnych korzyści, dla niej samej lub na rzecz jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania, które narusza jej obowiązki i stanowi społecznie szkodliwe odwzajemnienie;
(d) popełniany w toku działalności gospodarczej obejmującej realizację zobowiązań względem władzy (instytucji) publicznej, polegający na żądaniu lub przyjmowaniu bezpośrednio lub pośrednio przez osobę kierującą jednostką niezaliczaną do sektora finansów publicznych lub pracującą w jakimkolwiek charakterze na rzecz takiej jednostki, jakichkolwiek nienależnych korzyści lub przyjmowaniu propozycji lub obietnicy takich korzyści dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania, które narusza jej obowiązki i stanowi społecznie szkodliwe odwzajemnienie.

Korupcją jest żądanie, proponowanie, wręczanie lub przyjmowanie, bezpośrednio lub pośrednio jakiejkolwiek innej nienależnej korzyści lub jej obietnicy, które wypacza prawidłowe wykonywanie jakiegokolwiek obowiązku lub zachowanie wymagane od osoby otrzymującej nienależną korzyść lub jej obietnicę.

W ramach wdrażania projektów infrastrukturalnych do najczęściej identyfikowanych naruszeń związanych z podejrzeniem wystąpienia korupcji należą:
(a) wręczenie korzyści majątkowej osobie pełniącej funkcje publiczne oraz doprowadzenia szeregu osób do niekorzystnego rozporządzenia mieniem,
(b) propozycja udzielenia korzyści majątkowej w procentowo określonej wysokości od każdej faktury wystawionej za bezproblemowe odbieranie wykonanych prac w ramach realizowanego zamówienia.

[4] Fałszerstwo dokumentów - to przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów.

> fałszerstwo materialne jest przestępstwem dotyczącym osoby i polega na przerobieniu, podrobieniu lub użyciu sfałszowanego dokumentu.

Podrobienie lub przerobienie dokumentu nie odnosi się do dokumentu jako całości, może również  odnosić się wyłącznie do jego fragmentu. Przestępstwo to nie dotyczy również sposobu, w jaki zostało dokonane fałszerstwo, poziomu zafałszowania czy też umiejętności fałszującego, lecz jedynie samego stwierdzenia faktu sfałszowania dokumentu.
Podrobienie dokumentu polega na sporządzeniu dokumentu na nowo wraz ze stworzeniem pozoru, że dany dokument jest autentyczny. Najbardziej popularnym przykładem podrobienia dokumentu jest sfałszowanie podpisu na dokumencie.
Przerobienie dokumentu oznacza dokonanie zmian w tekście już istniejącego dokumentu i uczynieniu go w ten sposób nieprawdziwym. Za przykłady popełnienia tego typu przestępstwa należy wskazać przede wszystkim wszelkiego rodzaju dopiski lub usuwanie fragmentów tekstu, wywabienia, wymazania, przekreślenia itp.

Środki mające na celu zapobieganie wystąpienia nadużycia finansowego

Nadużycia finansowe należy zwalczać, m.in. poprzez informowanie o prowadzonych kontrolach mających na celu zapobieganie i wykrywanie nadużyć oraz konsekwentne informowanie właściwych organów o przypadkach nadużyć, celem zbadania i ukarania sprawców, przesyłając w ten sposób potencjalnym sprawcom czytelny i jasny komunikat o braku akceptacji danych działań. Może to wpłynąć na zmianę zachowań potencjalnych sprawców oraz stosunku do zgłaszania tego typu nadużyć.

Techniki prewencyjne polegają najczęściej na ograniczaniu możliwości popełnienia nadużyć poprzez wdrożenie stabilnego systemu kontroli, w połączeniu z proaktywną, ustrukturyzowaną i ukierunkowaną oceną ryzyka nadużyć finansowych. Do zwalczania wszelkich nieuczciwych zachowań można wykorzystywać kompleksowe szkolenia i działania podnoszące świadomość a także promowanie etycznych zachowań.

Czynności w zakresie przeciwdziałania przypadkom konfliktu interesów

W celu przeciwdziałania konfliktowi interesów każda jednostka realizująca zadania związane z wdrażaniem projektów z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 zobowiązana jest do wprowadzenia i przestrzegania polityki w zakresie przeciwdziałania konfliktowi interesów, jak również prowadzenia efektywnych działań mających na celu jego zapobieganie i wykrywanie. 

Polityka powinna zawierać co najmniej:
(a) składanie przez pracowników instytucji oświadczeń o braku konfliktu interesów przy wykonywaniu swoich obowiązków,
(b) aktualizacja oświadczeń w przypadku zmiany zakresu obowiązków lub zmiany procedur w instytucji lub wystąpienia innej sytuacji mogącej stanowić konflikt interesów,
(c) prowadzenie rejestru złożonych oświadczeń,
(d) weryfikację oświadczeń,
(e) uświadamianie pracownikom kwestii związanych z występowaniem konfliktu interesów, w tym roli składanych przez nich oświadczeń,
(f) odpowiedzialność za celowe zatajenie informacji w oświadczeniu lub nieetyczne działanie związane z wystąpieniem konfliktu interesów.

Postępowanie w przypadku zidentyfikowania podejrzenia nadużycia finansowego

Ze względu na fakt, że wystąpienie nadużycia finansowego może wystąpić na każdym etapie realizacji projektu, wszyscy pracownicy zaangażowani w realizację projektu powinni zwracać szczególną uwagę na wszelkie sygnały wystąpienia ewentualnych nadużyć finansowych podczas wykonywania codziennych obowiązków służbowych. Podejrzenie wystąpienia nadużycia finansowego wiąże się ściśle z podejrzeniem popełnienia czynu zabronionego, tj. zachowaniem (działaniem lub zaniechaniem), które może stanowić przestępstwo lub wykroczenie. Każdy pracownik w przypadku powzięcia istotnych informacji świadczących o możliwości wystąpienia podejrzenia nadużycia finansowego skutkującego wystąpieniem czynu zabronionego, zobowiązany jest do podjęcia stosowanych działań, mających na celu powiadomienie odpowiednich organów.

W celu wykonania obowiązków, o których mowa powyżej, należy zabezpieczyć również miejsca zdarzenia - tak, aby nie dopuścić do zatarcia, zniekształcenia śladów i innych dowodów popełnienia przestępstwa. Działania te w praktyce polegać mogą np. na zamknięciu pomieszczenia, zabezpieczeniu dokumentu lub dowodu rzeczowego czynu, odseparowaniu ujętego sprawcy z jednoczesnym powiadomieniem policji lub prokuratora o jego ujęciu. Zaniechanie przez pracownika obowiązku prawnego zawiadomienia o przestępstwie pociąga za sobą odpowiedzialność karną.

Sposoby powiadamiania właściwych organów ścigania o podejrzeniu wystąpienia nadużycia finansowego, stanowiące podejrzenie popełnienia przestępstwa

Osoby, które posiadają informacje o przestępstwie lub mają wiedzę mogącą przyczynić się do wykrycia samego czynu zabronionego lub jego sprawców, a jednocześnie chcą pozostać anonimowe mogą złożyć zgłoszenie anonimowe (telefonicznie bez podania danych osobowych np. na infolinię lub telefon alarmowy, pisemnie: bez podpisu lub z podpisem nieczytelnym).

Zawiadomienie o przestępstwie można wysłać mailem, pocztą, faxem lub dostarczyć osobiście do jednostki policji (lub innego uprawnionego organu ścigania).

Zawiadomienie powinno:
(a) spełniać wymogi formalne tj. zawierać oznaczenie organu, do którego jest skierowane (jednostka policji / prokuratury wraz z adresem), oznaczenie osoby wnoszącej pismo (imię, nazwisko i adres), opis sprawy, której zawiadomienie dotyczy, załączniki (np. dokumenty potwierdzające zaistnienie przestępstwa, takie jak faktury, umowy itp.) oraz datę i podpis osoby składającej zawiadomienie,
(b) rzeczowo i wyczerpująco opisywać okoliczności związane z przestępstwem (przestępcą).

Ustne zawiadomienie o przestępstwie może być złożone „do protokołu”. Forma ustna pozwala na jednoczesne dopełnienie formalności związanych z przesłuchaniem osoby zawiadamiającej w charakterze świadka. Takie zawiadomienie przyjęte zostaje po zgłoszeniu się osoby zawiadamiającej do właściwej miejscowo jednostki policji / prokuratury.

Powiadamianie UOKiK o podejrzeniu wystąpienia nadużycia finansowego: W przypadku podejrzeń popełnienia nadużyć finansowych, mogących stanowić praktyki ograniczające konkurencję należy zgłosić je Prezesowi UOKiK na podstawie art. 86 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. 2024, poz. 1616). Zgłoszenie następuje w formie pisemnego zawiadomienia wraz z uzasadnieniem.

Zgłaszanie nieprawidłowości i nadużyć finansowych w programie FEnIKS:

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. jako instytucja realizująca projekt, a zarazem Beneficjent w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, za pośrednictwem niniejszego artykułu przedstawiła do publicznej wiadomości informacje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych.

W ramach ww. mechanizmu Instytucja Zarządzająca Programem FEnIKS opracowała i udostępniła narzędzia informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego, podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Kartą Praw Podstawowych UE (KPP) oraz Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych (KPON).

Sygnały, zgłoszenia i lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektu mogą być przekazywane w formie:
(1) poczty tradycyjnej – w postaci przesyłki listowej na adres:
 a) Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub
 b) Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa
(2) skrzynki nadawczej ePUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub CUPT lub z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, o których mowa w ustawie z dnia 18.11.2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 1045 z późn. zm.)
(3) formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie www.feniks.gov.pl
(4) mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub nadużTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
(5) doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT).

Zasady, jakimi kieruje się Instytucja Zarządzająca przy rozpatrywaniu przekazanych zgłoszeń:
(1) Każde zgłoszenie podlega ochronie przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające identyfikację osoby dokonującej zgłoszenie, będą chronione zarówno na etapie wyjaśniania sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych, jak również w przyszłości i udostępniane wyłącznie uprawnionym urzędnikom oraz funkcjonariuszom odpowiednich służb.
(2) Wszelkie zgłoszenia będą skrupulatnie rozpatrywane zgodnie z wewnętrznymi procedurami Instytucji Zarządzającej Programem Infrastruktura i Środowisko oraz przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
(3) W przypadku wyrażenia chęci pozostania anonimowym przez osobę dokonującą zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokonywana będzie pełna anonimizacja zgłoszenia (ze zgłoszenia usunięte zostaną dane osobowe zgłaszającego i inne cechy pozwalające na identyfikację jego tożsamości) przed jej ewentualnym przekazaniem w celu wyjaśnienia sprawy.
(4) W przypadku zgłoszeń (głównie anonimowych), które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że takie Zgłoszenie nie będzie mogło zostać rozpatrzone.

Zgłaszanie nieprawidłowości w spółce WKD:

W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy wysłać wiadomość na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.