1 września 2004 r. na WKD rozpoczęła się nowa era w taborze przewozów pasażerskich. Tego dnia rozpoczął kursowanie elektryczny zespół trakcyjny EN95-01. Była to całkowicie nowa jakość, szczególnie w porównaniu z wysłużonymi EZT serii EN94. W bieżącym roku obchodzimy 20-lecie rozpoczęcia eksploatacji pojazdu o handlowej nazwie „Mazovia”. W poniższym artykule przedstawiamy historię pierwszego EZT wyprodukowanego w polskiej fabryce w XXI w.

Elektryczny Zespół Trakcyjny (EZT) serii EN95 (typ 13WE) został wyprodukowany w ilości jednej sztuki w 2004 r. na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Jego producentem była firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Pojazd otrzymał handlową nazwę producenta – „Mazovia”. Był to pierwszy EZT wyprodukowany przez PESĘ i jednocześnie pierwszy pojazd nowej generacji. EN95 był także pierwszym nowym pociągiem dostarczonym dla odbiorcy w Polsce od czasów produkcji zespołów EN57 i pochodnych, produkowanych nieprzerwanie przez PaFaWag Wrocław od 1961 do 1997 r.

Przetarg na dostawę EZT dla WKD został ogłoszony 25 kwietnia 2003 r., a swoje oferty złożyli w nim PESA Bydgoszcz i ZNTK Poznań. Ostatecznie oferta pierwszego z wykonawców została uznana za najkorzystniejszą i to z nim podpisano umowę. Umowę na dostawę tego EZT o wartości 10,4 mln zł podpisano dokładnie 2 miesiące po ogłoszeniu przetargu. Kompleksowy projekt wzorniczy pojazdu (przedłożono 3 warianty wizualizacji) wraz z dokumentacją wykonawczą został opracowany przez pracownię Marad Design.

Pociąg EN95

EN95 po przyjeździe z bydgoskiej PESY podczas zmiany lokomotywy z EU07 PKP Cargo na 409Da-786 WKD, Pruszków, 30.06.2004 r., fot. Robert Wójcik

Pociąg EN95 w Pruszkowie

EN95 w trakcie transportu łącznicą 512 przez 409Da-786 do Grodziska, Pruszków, 30.06.2004 r., fot. Robert Wójcik

Pulpit maszynisty

Kabina maszynisty EN95, Komorów, 30.06.2004 r., fot. Robert Wójcik

Wnętrze pociągu

Wnętrze przedziału pasażerskiego EN95, Komorów, 30.06.2004 r., fot. Robert Wójcik

Jeśli chodzi o budowę pojazdu to pudło tworzy zamknięta samonośna konstrukcja składająca się ze spawanej ramy stalowej i klejonych paneli aluminiowych, oparta na dwóch dwuosiowych wózkach napędowych typu 21MN i trzech dwuosiowych wózkach tocznych typu 34AN. Istotny element konstrukcji stanowi sposób odsprężynowania wózków w postaci zastosowanego systemu pneumatycznego (poduszka powietrzna). Wszystkie wózki pojazdu wyposażone są w tarcze hamulcowe (po 2 tarcze na oś).

Wózek pociągu

Wózek systemu Jacobsa w EN95-01, Grodzisk Mazowiecki Radońska, 11.12.2015 r.

Do napędu pojazdu zastosowano 4 trójfazowe silniki asynchroniczne typu DKLBZ0910-04 o łącznej mocy 1120 kW sprzężone z przekładniami osiowymi typu SZH495, zabudowane na dwóch wózkach. Do zasilania silników służą 4 falowniki trakcyjne wykonane w technologii IGBT zabudowane na dachu. Pociąg fabrycznie był przystosowany do zasilania napięciem 600 V DC obowiązującego na linii WKD. W ramach modernizacji wykonanej w latach 2014-2015 został dostosowany do napięcia 3000 V DC.

Podłoga EN95 umieszczona jest na trzech wysokościach: 600mm w przestrzeni drzwi wejściowych, 920 mm w przestrzeni nad wózkami wspólnymi dla sąsiednich członów (tocznymi) oraz 1290mm nad wózkami skrajnymi (napędowymi). W przestrzeni pasażerskiej w zależności od sekcji zastosowano grupowy układ foteli 2+2 lub rzędowy wzdłuż linii okien. EZT jest przystosowany do bezpiecznego przewozu 2 rowerów oraz 1 wózka inwalidzkiego, który z powierzchni peronu może wjechać do wnętrza za pomocą rozkładanej rampy. Wnętrze pojazdu zostało wyposażone w monitoring, ogrzewanie nawiewne, system audiowizualnej informacji pasażerskiej oraz kasowniki.

Miejsce dla osoby z niepełnosprawnością

Miejsce dla osoby niepełnosprawnej w EN95-01, Grodzisk Mazowiecki, 13.08.2024 r.

Fotele pasażerskie

Fotele pasażerskie w miejscu łączenia członów, Grodzisk Mazowiecki, 13.08.2024 r.

Kasownik

Kasownik elektroniczny, Grodzisk Mazowiecki, 13.08.2024 r.

Przycisk alarmu w pociągu

Przycisk alarmu, Grodzisk Mazowiecki, 13.08.2024 r.

Siedzenia przy kabinie maszynisty

Siedzenia w przestrzeni pasażerskiej przy kabinie maszynisty, Grodzisk Mazowiecki, 13.08.2024 r.

Miejsca na rowery w pociągu

Miejsca na rowery w EN95, Grodzisk Mazowiecki, 13.08.2024 r.

Wnętrze pociągu

Zdjęcie z widoku „dziecka” – dość dobrze widoczna jest jednoprzestrzenność składu, Grodzisk Mazowiecki, 14.08.2024 r.

Fotele pasażerskie

Fotele pasażerskie w układzie typu „metro”, Grodzisk Mazowiecki, 14.08.2024 r.

Pulpit maszynisty

Pulpit kabiny maszynisty, Grodzisk Mazowiecki, 13.06.2018 r.

W czerwcu 2004 r. zakończono produkcję pojazdu, a od lipca do końca sierpnia trwały jazdy testowe i szkoleniowe pojazdu na sieci WKD. 26 sierpnia tego samego roku, Urząd Transportu Kolejowego wydał terminowe dopuszczenie Mazovii do ruchu, a 3 dni później odbyła się jej prezentacja na stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska.

Lokomotywa EU07 z pociągiem EN95

EU07-414 z EN95-01 w trakcie transportu do zakładów PESY po testach na linii WKD, Pruszków, 24.07.2004 r., fot. Miłosz Zaborski

Inauguracja EN95

Oficjalna inauguracja EZT EN95-01, Grodzisk Mazowiecki Radońska, 29.08.2004 r., fot. Robert Wójcik

EN95 jest całkowicie jednoprzestrzennym składem, o długości 60 metrów. EZT posiada specjalne miejsca do przewozu rowerów i osób o ograniczonej mobilności oraz audiowizualny system informacji pasażerskiej. Podczas naprawy okresowej w 2007 r. pojazd wyposażono w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, zaś podczas naprawy w 2015 r. pojazd wyposażono w internet bezprzewodowy WiFi, a także system zliczania pasażerów.

Po raz pierwszy do ruchu pasażerskiego, Mazovia została wydana w dniu 1 września 2004 r. Z kolei 20 dni później pojazd został zaprezentowany na targach Innotrans w Berlinie. Pociąg został odstawiony jesienią 2006 r. po zderzeniu z ciężarówką na przystanku Grodzisk Mazowiecki Piaskowa. Powrócił do jazdy w kwietniu następnego roku po przeprowadzonej naprawie rewizyjnej u swojego producenta. W tym samym miesiącu, EN95 otrzymała bezterminowe świadectwo dopuszczenia do ruchu. W listopadzie 2007 r., zespół został przekazany na własność WKD w zamian za objęcie przez Województwo Mazowieckie udziałów większościowych w spółce. Następnie pojazd przeszedł kolejną naprawę rewizyjną w PESIE w 2010 r. W 2013 r. ogłoszono przetarg na modernizację jednostki w ramach której postanowiono dostosować pojazd do napięcia 3000 V, które to zamierzano wprowadzić na WKD - tymczasowo do czasu przepięcia, pojazd musiał być przystosowany również do dotychczasowego napięcia 600 V. Oprócz tego zakres przetargu obejmował montaż internetu bezprzewodowego WiFi czy kamer szlakowych, a także przyciemnienie okien bocznych. Przetarg wygrał ponownie producent zespołu – PESA Bydgoszcz.

Pociąg EN95 w Pruszkowie

EN95-01 w oczekiwaniu na transport do PESY na poprawki, Pruszków, 02.04.2006 r., fot. Miłosz Zaborski

Pociąg EN95 w Komorowie

EN95-01 podczas obsługi pociągu osobowego WKD do Grodziska Mazowieckiego Radońska, Komorów, 22.07.2006 r., fot. Miłosz Zaborski

Lokomotywa 401Da z pociągiem EN95 w Pruszkowie

EN95-01 podczas transportu przez 401Da-314 łącznicą 512, Pruszków, 30.03.2007 r.

Pociąg EN95 w Nowej Wsi Warszawskiej

EN95-01 podczas obsługi pociągu osobowego WKD do Grodziska Mazowieckiego Radońska, Nowa Wieś Warszawska, 12.08.2007 r., fot. Robert Wójcik

Pociąg EN95 na przystanku Warszawa Zachodnia WKD

EN95-01 podczas obsługi pociągu osobowego WKD do Grodziska Mazowieckiego Radońska, Warszawa Zachodnia WKD, 01.11.2008 r., fot. Robert Wójcik

Pociąg EN95 w Tworkach

EN95-01 podczas obsługi pociągu osobowego WKD do Warszawy Śródmieście WKD, Tworki, 18.01.2009 r., fot. Robert Wójcik

Pociąg EN95 i wagon EN80 na stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska

EN95-01 podczas obsługi pociągu osobowego WKD do Warszawy Śródmieście WKD, obok EN80-16 podczas powrotu z Autosacrum z Podkowy Leśnej, Grodzisk Mazowiecki Radońska, 03.05.2009 r.

Pociąg EN95 na przystanku Warszawa Raków

EN95-01 podczas postoju na przystanku Warszawa Raków który ówcześnie był punktem przesiadkowym między pociągami z Grodziska i Milanówka, a pociągiem wahadłowym kursującym do Warszawy Śródmieście WKD, było to związane z wiaduktem WKD nad linią nr 8, 11.07.2009 r., fot. Robert Wójcik

Pociąg na szlaku

EN95-01 podczas obsługi pociągu osobowego WKD do Milanówka Grudów, Warszawa Reduta Ordona, 12.03.2011 r.

Pociąg EN95 na przystanku Kanie Helenowskie

EN95-01 podczas postoju na przystanku Kanie Helenowskie podczas pociągu osobowego WKD do Warszawy Śródmieście WKD, 26.04.2011 r., fot. Miłosz Zaborski

Pociąg na szlaku

EN95-01 podczas obsługi pociągu osobowego WKD do Warszawy Śródmieście WKD, Kanie Helenowskie, 03.05.2011 r.

Pociąg EN95 w zimowej scenerii na torach

EN95-01 podczas obsługi pociągu osobowego WKD do Warszawy Śródmieście WKD, Grodzisk Mazowiecki Radońska, 14.01.2013 r.

Pociąg EN95 na szlaku

EN95-01 podczas powrotu po naprawie P4 w PESIE Bydgoszcz, Grodzisk Mazowiecki Radońska, 11.12.2015 r.

EN95 powrócił z Bydgoszczy w grudniu 2015 r. po czym rozpoczęto testy jednostki po przeprowadzonej modernizacji. Do ruchu z pasażerami pociąg powrócił 15 kwietnia 2016 r. 27 maja tego samego roku w związku ze zmianą napięcia w sieci trakcyjnej, zespół odstawiono celem przystosowania aparatury do nowego napięcia. Pod wyższym zasilaniem, EN95 pierwszy raz przekazano do ruchu pasażerskiego 8 lutego 2017 r. Z okazji 15-lecia Mazovii, jednostkę wystawiono wraz z zabytkowymi pojazdami EN80-16 i EN94-40 na torach odstawczych przed Izbą Tradycji z okazji odbywającej się w dniu 18 maja 2019 r. Nocy Muzeów.

Pociąg EN95 na terenie zaplecza WKD

EN95-01 w oczekiwaniu na dopuszczenie do ruchu po odbiorach po naprawie P4/3, Grodzisk Mazowiecki, 29.03.2016 r.

Pociąg EN95 widziany z wnętrza wagonu EN80

EN95-01 kończy bieg jadąc na czele pociągu osobowego z Warszawy Śródmieście WKD, widok z wnętrza wagonu EN80-16, Grodzisk Mazowiecki, 11.05.2016 r.

Pociąg EN95 na stacji Podkowa Leśna Główna

EN95-01 podczas postoju na stacji Podkowa Leśna Główna, 09.02.2017 r.

Pociąg EN95 na terenie zaplecza WKD

EN95-01 stoi w torach odstawczych na terenie zaplecza technicznego WKD w Grodzisku Mazowieckim, 23.09.2018 r.

 Pociąg EN95 na szlaku

EN95-01 podczas obsługi pociągu osobowego do stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska, Grodzisk Mazowiecki Piaskowa, 27.10.2018 r.

 Pociąg EN95 na szlaku

EN95-01 podczas obsługi pociągu osobowego WKD do Warszawy Śródmieście WKD, Grodzisk Mazowiecki Radońska, 01.02.2019 r.

 Pociąg EN95 widziany z góry

EN95-01 podczas obsługi pociągu osobowego WKD do Milanówka Grudów, Warszawa Aleje Jerozolimskie, 06.02.2019 r.

 

 Pociąg EN95 na terenie zaplecza WKD

EN95-01 podczas postoju przed halą przeglądowo-naprawczą na terenie zaplecza technicznego WKD w Grodzisku Mazowieckim, 07.04.2019 r.

 EN95 na terenie zaplecza WKD

EN95-01 i EN94-40 wystawione na terenie zaplecza technicznego WKD w Grodzisku Mazowieckim z okazji Nocy Muzeów, 18.05.2019 r.

Dotychczas ostatni raz w ruchu planowym z pasażerami, jednostkę można było spotkać 8 czerwca 2019 r. kiedy to pojazd w wyniku wystąpienia usterek odstawiono. W marcu 2020 r. jednostce zakończyło się świadectwo dopuszczenia do ruchu i od tego czasu EN95 oczekuje na przeprowadzenie naprawy poziomu P5 (d. naprawa główna). Obecnie pojazd stoi odstawiony przy budynku starej elektrowozowni EKD, gdzie znajduje się Izba Tradycji EKD/WKD i w związku z tym okresowo jest udostępniany dla zwiedzających. W bieżącym roku mija 20 rocznica od wyprodukowania tego pojazdu oraz pierwszego kursu z pasażerami.

 Wszystkie pociągi pasażerskie WKD

EN95-01 wraz z EN100-01, EN97-001, EN94-40 i EN80-16 biorą udział w wystawie współczesnego i historycznego taboru pasażerskiego WKD z okazji Dni Transportu Publicznego 2019, Grodzisk Mazowiecki, 18.05.2019 r.

 EN95 w hali na terenie zaplecza WKD

EN95-01 stoi w hali przeglądowo-naprawczej na terenie zaplecza WKD w Grodzisku Mazowieckim, w trakcie oględzin podczas konsultacji na przeprowadzenie naprawy P5 jednostce, 28.07.2021 r.

 EN95 na stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska

EN95-01 w trakcie przetaczania przez EL-1604 po zakończonej prezentacji jednostki z okazji Dnia Otwartego z WKD, Grodzisk Mazowiecki Radońska, 18.05.2022 r.

 EN95 na terenie zaplecza WKD

EN95-01 odstawiona na tyłach zaplecza WKD w Grodzisku Mazowieckim, 15.01.2023 r.

 

 EN95,EN97 i  EN100

EN95-01 stoi w towarzystwie EN100-04 i EN97-002 na tyłach zaplecza WKD w Grodzisku Mazowieckim, 15.10.2023 r.

 EN95 stojący koło Izby Tradycji EKD/WKD

EN95-01 wystawiona dla odwiedzających Izbę Tradycji przy starej hali elektrowozowni EKD w Grodzisku Mazowieckim, 07.07.2024 r.

Pociąg EN95 dostępny jest okresowo dla odwiedzajacych Izbę Tradycji EKD/WKD w wybrane niedziele w godzinach otwarcia placówki.

Naprawy okresowe EZT EN95-01:

Data wykonania naprawy

Rodzaj naprawy

Wykonawca naprawy

Wprowadzone modyfikacje podczas naprawy

28.06.2004 r.

produkcja

PESA Bydgoszcz

 

28.03.2007 r.

rewizyjna (R1)

PESA Bydgoszcz

- montaż klimatyzacji i lusterek dla maszynisty

24.08.2010 r.

rewizyjna (R2)

PESA Bydgoszcz

 

04.03.2016 r.

rewizyjna z modernizacją (P4/3+M)

PESA Bydgoszcz

- dostosowanie pojazdu do napięcia 3000V,

- montaż kamer szlakowych, internetu bezprzewodowego WiFi, system zliczania pasażerów,

- przyciemnienie okien bocznych,