Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. realizuje w ramach Inwestycji: E.2.1.1.” Linie kolejowe” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności - stanowiącego jeden z instrumentów ograniczających negatywne skutki stanu epidemii COVID-19 - przedsięwzięcie nr KPOD.09.07-IW.02-0002/24 pn. „Poprawa bezpieczeństwa ruchu w pasażerskich przewozach kolejowych na linii WKD".

Podstawowe informacje na temat przedsięwzięcia

Przedsięwzięcie obejmuje zakup, dostawę i montaż fabrycznie nowych szyn typu 49 E1 (S49) wraz ze zgrzaniem w celu wykonania toru bezstykowego na linii kolejowej nr 47 na szlakach dwutorowych (tor nr 1 i tor nr 2) od przystanku osobowego Warszawa Raków poprzez stację Komorów do stacji Podkowa Leśna Główna o łącznej długości 18,600 km toru podwójnego, w torze nr 1 od km 6,425 do km 25,305 oraz w torze nr 2 od km 6,575 do km 25,305. W ramach przedsięwzięcia założono ponadto wymianę na nowe 15 szt. rozjazdów zabudowanych na stacjach Warszawa Śródmieście WKD (6 szt.), Komorów (5 szt.) i Podkowa Leśna Główna (4 szt.).

Wniosek o dofinansowanie dla przedsięwzięcia pn. „Poprawa bezpieczeństwa ruchu w pasażerskich przewozach kolejowych na linii WKD”, któremu nadano kod nr KPOD.09.07-IW.02-0002/24 został złożony przez Spółkę WKD w dniu 30.04.2024. W dniu 12.11.2024 otrzymano pismo z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) informujące, iż w/w wniosek po zakończonej ocenie uzyskał pozytywną opinię ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym (UoOPW) z planu rozwojowego nr KPOD.09.07-IW.02-0002/24-00 w ramach Inwestycji: E.2.1.1.” Linie kolejowe” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności została podpisana pomiędzy CUPT i Spółką WKD w dniu 31.03.2025.

Całkowity szacunkowy koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi 41,82 mln PLN brutto, z czego 25 mln PLN stanowią wydatki kwalifikowalne, podlegające refundacji na poziomie 100% ze środków KPO. Realizacja wszystkich zadań w ramach planowanego przedsięwzięcia przewidziana jest w okresie nie później niż do dnia 30.06.2026 (zgodnie z ustalonym okresem kwalifikowalności wydatków).

Przedsięwzięcie swoim zakresem obejmuje w szczególności następujące elementy:

(a) Odcinek linii kolejowej nr 47:
- dostawa i montaż szyn - tor nr 1: od km 6,425 do km 25,305
- dostawa i montaż szyn - tor nr 2: od km 6,575 do km 25,305
- z długości odcinka wyłączono tory na moście na rzece Utrata oraz część km rozjazdów: 0,205 km
- liczba kilometrów objęta zakresem Projektu 18,600 km

(b) Wymiana rozjazdów na linii kolejowej nr 47 - 15 szt.: 6 szt. na posterunku Warszawa Śródm. WKD, 5 szt. na posterunku Komorów oraz 4 szt. na posterunku Podkowa Leśna Główna.

Podstawowym celem realizacji Projektu jest wzmocnienie roli pasażerskiego transportu kolejowego i polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji warszawskiej, które zostanie zrealizowane poprzez zwiększenie bezpieczeństwa modernizowanego szlaku z przeznaczeniem do prowadzenia składów pociągów w kolejowych pasażerskich przewozach aglomeracyjnych z prędkością eksploatacyjną nie większą niż 80 km/h (prędkość przyjęta dla linii kolejowej WKD). Realizacja projektu zapewni zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów oraz komfortu podróży na szlakach kolejowych objętych modernizacją poprzez kompleksową wymianę szyn na nowe. Dzięki poprawie stanu nawierzchni torowej i zastosowaniu elementów wysokiej niezawodności i trwałości zapewnione zostanie właściwe bezpieczeństwo użytkowania linii kolejowej, nastąpi likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych i możliwe będzie utrzymanie linii zgodnie z przepisami. W przedmiotowym projekcie nie jest planowane podnoszenie parametrów linii kolejowej, a jedynie prace mające na celu przywrócenie pierwotnych parametrów, likwidację istniejących ograniczeń prędkości oraz poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

Projekt, w ramach którego nastąpi rewitalizacja (rehabilitacja) odcinków linii kolejowej nr 47, wpisuje się w cele komponentu E2.1.1 Linie kolejowe: celem jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej (liniowej i punktowej) pozwalająca na zwiększenie jej niezawodności i usprawnienie prowadzenia ruchu kolejowego. Grupą docelową przedmiotowego Projektu są pasażerowie, którzy korzystają z oferty przewozów pociągami Warszawskiej Kolei Dojazdowej na linii kolejowej nr 47 Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki Radońska.

Budżet Projektu: ok. 34 mln PLN netto, z czego 25 mln PLN stanowi dofinansowanie z Programu KPO.

Realizacja: 2025-2026.

Zgodność przedsięwzięcia z celami KPO

Rozporządzenie UE 2021/241 z dnia 12.02.2021 określa cel szczegółowy Instrumentu KPO, którym jest zapewnienie wsparcia finansowego państwom członkowskim z myślą o osiągnięciu kamieni milowych i wartości docelowych reform i inwestycji określonych w planach odbudowy i zwiększania odporności. Wdrażane przedsięwzięcie wpisuje się w postanowienia ww. Rozporządzenia.

Celem strategicznym KPO jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym, co będzie odbywać się w szczególności poprzez przyspieszenie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym, która w sposób odpowiedzialny wykorzystuje zasoby środowiska, a także rozwój oparty na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych. Na podstawie powyżej przytoczonej wizji, sformułowane zostały cele szczegółowe KPO, których realizacja przyczyni się do zapewnienia zrównoważonego rozwoju w trzech podstawowych wymiarach: gospodarczym, społecznym i środowiskowym.

Do celów szczegółowych KPO należy cel „Zielona transformacja gospodarki oraz rozwój zielonej, inteligentnej mobilności”, w ramach którego określony został Komponent E „Zielona, inteligentna mobilność”. Działania podejmowane w ramach tego komponentu mają na celu zwiększenie udziału zero i niskoemisyjnego transportu oraz przeciwdziałanie i zmniejszenie oddziaływania transportu na środowisko, a także zwiększenie dostępności transportowej. Niniejszy Projekt, w ramach którego nastąpi rewitalizacja (rehabilitacja) odcinków linii kolejowej nr 47, wpisuje się w cele komponentu E2.1.1 Linie kolejowe: celem jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej (liniowej i punktowej) pozwalająca na zwiększenie jej niezawodności i usprawnienie prowadzenia ruchu kolejowego. W związku z czym Projekt jest zgodny z rodzajem przedsięwzięć przewidzianych w opisie komponentu E2 1.1 planu rozwojowego. Niniejszy Projekt w kontekście markerów klimatycznych należy do kategorii: Modernizacja i rewitalizacja kolei.

Ze względu na charakter Projekt ma neutralny wpływ na politykę równych szans kobiet i mężczyzn. Zakres Projektu nie przewiduje działań nakierowanych na zrealizowanie zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Możliwość uczestnictwa w realizacji Projektu, jak i korzystania z jego efektów, nie będzie uzależniona od płci. Z nowo powstałej infrastruktury będą korzystać w równym stopniu zarówno kobiety jak i mężczyźni.

Przedmiotowa infrastruktura zostanie wybudowana zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane zgodnie z zasadą „niewyrządzania znaczącej szkody środowisku” (DNSH - „do no significant harm”), a także zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie ochrony środowiska. Projekt jest ponadto zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju - racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych. W ramach przedsięwzięcia zakłada się podejmowanie działań ukierunkowanych na racjonalne gospodarowanie zasobami, ograniczenie presji na środowisko, uwzględnienie efektów środowiskowych w zarządzaniu, a także podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa.
Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach osobowych, co z kolei pozwoli na rozwój gospodarki neutralnej dla klimatu. Parametry rehabilitowanej infrastruktury będą uwzględniały środki zapewniające jej odporność na zmiany klimatu. Inwestycja w ramach projektu spełnia normy unijne w zakresie ochrony środowiska oraz zapewnia wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju.

Realizacja przedsięwzięcia zapewnia efekty długoterminowe, tzn. przekraczające ramy czasowe obowiązywania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i nie ma charakteru powtarzających się krajowych wydatków budżetowych. Zastosowane materiały oraz technologia gwarantują długotrwałe użytkowanie przy minimalizacji nakładów odtworzeniowych. Średni czas życia infrastruktury kolejowej wynosi 40 lat. Biorąc pod uwagę, że KPO wsparciem obejmuje projekty realizowane do połowy 2026 roku, a zrehabilitowana infrastruktura będzie użytkowana przez 40 lat, można zagwarantować, że niniejszy projekt jest i pozostanie zgodny z zasadą długotrwałego wpływu przedsięwzięcia na wydajność i odporność gospodarki polskiej. Brak inwestycji w przedmiotową linie kolejową oznaczałby dalszą degradację elementów nawierzchni kolejowej, co w przyszłości stworzyłoby realne zagrożenie wystąpienia pęknięcia szyn. Wymusiłoby to wprowadzenia ograniczeń prędkości biegu pociągu oraz zamknięć torów w celu usunięcia usterki. Wprowadzanie ograniczeń doprowadziłoby do znacznego zmniejszenia przepustowości linii, wpływając na zmniejszenie prędkości handlowej pociągów. Postępujący poziom wyeksploatowania szyn przekładający się na występujące drgania i wstrząsy powstałe podczas jazdy pociągów po zużytych szynach istotnie obniżałby komfort przejazdu dla podróżnych.

Realizacja Projektu pozwoli zagwarantować, że zrehabilitowana infrastruktura, która będzie użytkowana przez 40 lat, pozwoli uniknąć zagrożeń związanych z coraz częstszymi usterkami i zapewni wysoki komfort podróżnych w okresie użytkowania. Podsumowując należy podkreślić, że realizowane przedsięwzięcie przyczynia się do zwiększenia wydajności i odporności gospodarki polskiej przed wystąpieniem nagłych i nieprzewidzianych kryzysów w horyzoncie długoterminowym.

Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych poważnych nieprawidłowościach w realizacji projektu

Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. jako instytucja realizująca projekt, a zarazem Ostateczny Odbiorca Wsparcia (OOW) w ramach Programu: Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) przedstawia niniejszym do publicznej wiadomości informacje o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych. W ramach ww. mechanizmu Instytucja Zarządzająca Programem KPO, w tym inwestycjami i reformami oraz Jednostka Wspierająca Program, poleciły opracowanie i udostępnienie narzędzia informatycznego umożliwiającego przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego poprzez specjalny, dedykowany adres e-mail lub elektroniczny system zgłoszeń za pośrednictwem strony internetowej.

Zgłaszanie nieprawidłowości w projekcie realizowanym przez Spółkę WKD - szczegółowe informacje:

W celu zgłoszenia nieprawidłowości należy:

>> skorzystać z formularza opublikowanego na stronie: www.wkd.com.pl i/lub
>> wysłać wiadomość na specjalny adres e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Co należy zgłaszać?

Podejrzenie nieprawidłowości, które dotyczą przedstawicieli instytucji wdrażających Program lub podmioty realizujące projekty (np. Ostateczni Odbiorcy Wsparcia).

Zasady, jakimi kieruje się Instytucja Zarządzająca Programem, w tym inwestycjami i reformami, za pośednictwem Jednostki Wspierającej oraz Ostatecznego Odbiorcy Wsparcia przy rozpatrywaniu przekazanych zgłoszeń:

  1. Każde zgłoszenie podlega ochronie przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające identyfikację osoby dokonującej zgłoszenie, będą chronione zarówno na etapie wyjaśniania sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych, jak również w przyszłości i udostępniane wyłącznie uprawnionym urzędnikom oraz funkcjonariuszom odpowiednich służb.
  2. Wszelkie zgłoszenia będą skrupulatnie rozpatrywane zgodnie z wewnętrznymi procedurami Ostatecznego Odbiorcy Wsparcia, a za jego pośrednictwem - Jednostki Wspierającej oraz Instytucji Zarządzającej Programem, w tym inwestycjami i reformami - a także przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
  3. W przypadku wyrażenia chęci pozostania anonimowym przez osobę dokonującą zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokonywana będzie pełna anonimizacja zgłoszenia (ze zgłoszenia usunięte zostaną dane osobowe zgłaszającego i inne cechy pozwalające na identyfikację jego tożsamości) przed jej ewentualnym przekazaniem w celu wyjaśnienia sprawy.
  4. W przypadku zgłoszeń (głównie anonimowych), które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że takie zgłoszenie nie będzie mogło zostać rozpatrzone.

 O Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który wzmocni polską gospodarkę oraz sprawi, że będzie ona łatwiej znosić wszelkie kryzysy. Składa się z 56 inwestycji i 55 reform. Na realizację Programu Polska otrzyma 59,8 mld EUR (268 mld PLN), w tym 25,27 mld EUR (113,28 mld PLN) w postaci dotacji i 34,54 mld EUR (154,81 mld PLN) w formie preferencyjnych pożyczek.

Zgodnie z celami UE znaczna część budżetu przeznaczona zostanie na cele klimatyczne (blisko 45%) oraz na transformację cyfrową (ponad 21%).

Środki z KPO pomogą szybciej osiągnąć wyznaczone wcześniej cele. Dzięki nim zrealizowane zostaną nowe inwestycje, przyśpieszony będzie wzrost gospodarczy oraz zwiększy się zatrudnienie. Fundusze zainwestowane zostaną m.in. w rozwój gospodarki, innowacje, środowisko, cyfryzację, edukację i zdrowie. Niewątpliwie każdy na tym skorzysta.

Zobacz więcej informacji na temat Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności:

>> Portal Krajowego Planu Odbudowy (uruchomienie łącza lewym przyciskiem myszy)

>> Portal Funduszy Europejskich (uruchomienie łącza lewym przyciskiem myszy)